Het bestaan der dingen

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Iets bestaat enkel en alleen als het wordt waargenomen

Inderdaad
4
25%
Nonsens, dingen bestaan ook zonder waarnemer
11
69%
Wie kan het wat schelen?
1
6%
 
Totaal aantal stemmen: 16
Gast

01 mei 2012, 21:09

janx schreef:als ook;
.........De sarcofagen die gevonden zijn in de kamers van de piramiden zijn gemaakt van extreem hard graniet. Hoewel geen enkele mummie ooit gevonden werd in deze sarcofagen, blijven Egyptologen erbij dat ze gebruikt werden als doodskisten. Ze kwamen zelfs met de gereedschappen op de proppen die gebruikt zouden zijn om de granieten blokken uit te hollen; een diorieten bal aan een stok om op de harde steen te beuken.

In 1995 onderzocht Christopher Dunn, een hightech luchtvaartfabrikant de sarcofaag van de piramide van Kahfre. Hij had enkele precisiemeetinstrumenten meegebracht en klom in de sarcofaag om de egaalheid van het inwendige te meten en de nauwkeurigheidsgraad vast te stellen die gebruikt was bij het uithouwen. Wat hij ontdekte was verbazingwekkend: de binnenkant van de sarcofaag bleek zo perfect egaal en glad dat een schijnwerper geplaatst achter een winkelhaak, geen licht meer doorliet. Alle hoeken van de sarcofaag waren perfect rechthoekig. De radius van de inwendige hoeken was zo klein en de hoeken waren zo scherp dat het onmogelijk was dat deze hoeken gemaakt zouden zijn door ze met harde ballen met een veel te grote diameter te geselen. Omdat Dunn geen enkele afwijking van perfect gladde oppervlakken en rechte hoeken kon constateren, schreeuwde hij in oppperste verbazing over deze ontdekking de woorden ‘Ruimtevaarttijdperk precisie’! Christopher Dunn heeft daarnaast nog vele andere granieten artefacten onderzocht en zijn conclusie is dan ook dat deze precisie alleen bereikt kon worden door gebruik te maken van machines.
Ik heb deze docu's gezien op Nat.Geo. maar kan ze niet direct op youtube vinden. Net wat ik reeds geschreven had Janx. Experten zijn hoogst verwonderd en weten er geen raad mee, maar hier wuiven de veteranen dat alles weg met één handgebaar. En dan zijn ze verwonderd dat het bezoek op dit forum maar karig is. En dan komen ze ons nog vertellen wat " de ware kunstenaar " is. Om je te bescheuren.

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

01 mei 2012, 22:18

talisman schreef:
Clausewitz schreef:Talisman
Er was geen invoer van ijzer, dat is kul. Kom maar eens met een bron.
Buitenaardse bezoekers... Dát is pas kul.Bewijs jij maar eens dat er geen invoer van ijzer geweest is.
Wanneer ? Ten tijde van Toet ? Niet dus. Toen werkte men enkel met meteorietijzer. Het ijzertijdperk is van latere datum. Zoek het maar eens op. En ? lukt het een beetje met je ijzeren beiteltje en het stuk graniet ?
Je ontwijkt de vraag met je verkleinwoorden.Bewijs eerst maar eens dat er geen ijzer was.
Wie bewaakt de bewakers.

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

01 mei 2012, 22:48

Welke idioot heeft het hier over kappen met diamant? Niemand behalve Talisman. Mooi voorbeeld van een stroman-redenering.
Talisman heeft duidelijk geen notie van het steenkappen in graniet. Hoe je begint met beitels maar toch een glad oppervlak krijgt.
Misschien maar eens een cursus beeldhouwen volgen?
Ni Dieu, Ni Maître
Gast

01 mei 2012, 22:56

Zondervrees schreef:Welke idioot heeft het hier over kappen met diamant? Niemand behalve Talisman. Mooi voorbeeld van een stroman-redenering.
Ik heb het hier nooit gehad ove kappen met diamant. Iedereen behalve ik zou eerder kloppen.
Talisman heeft duidelijk geen notie van het steenkappen in graniet.
Talisman zou wel eens een voltijds professioneel kunnen zijn.
Hoe je begint met beitels maar toch een glad oppervlak krijgt.
Misschien maar eens een cursus beeldhouwen volgen?
Ik neem geen stagiaires meer aan.
Gast

01 mei 2012, 23:01

Clausewitz schreef:
talisman schreef:
Clausewitz schreef:Talisman
Er was geen invoer van ijzer, dat is kul. Kom maar eens met een bron.
Buitenaardse bezoekers... Dát is pas kul.Bewijs jij maar eens dat er geen invoer van ijzer geweest is.
Wanneer ? Ten tijde van Toet ? Niet dus. Toen werkte men enkel met meteorietijzer. Het ijzertijdperk is van latere datum. Zoek het maar eens op. En ? lukt het een beetje met je ijzeren beiteltje en het stuk graniet ?
Je ontwijkt de vraag met je verkleinwoorden.Bewijs eerst maar eens dat er geen ijzer was.
Heb ik nooit gezegd hoor. lees maar eens terug. Geen schepen met ijzererts of handel in ijzer ten tijde van Toet. Enkel sporadisch gevonden meteoriet-ijzer, een geschenk van de goden. Zoek het eens op. En welke vraag ontwijk ik ?

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

01 mei 2012, 23:17

Zondervrees schreef:
.....Een vallende boom maakt lawaai, ook al is er niemand die dat geluid waarneemt.
Afbeelding

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

01 mei 2012, 23:58

Zondervrees schreef:Misschien maar eens een cursus beeldhouwen volgen?
Dat lijkt me voor jouw een goed idee. :lol:
Alles is Één en die Éne is Alles.

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

02 mei 2012, 05:31

talisman schreef:
Zondervrees schreef:Welke idioot heeft het hier over kappen met diamant? Niemand behalve Talisman. Mooi voorbeeld van een stroman-redenering.
Ik heb het hier nooit gehad ove kappen met diamant. Iedereen behalve ik zou eerder kloppen.[…]
talisman schreef:[…] Tjonge, is dat slim bedacht ! Men kapte geen metershoge beelden in graniet, men polijste dat gewoon. :lol: :lol: :lol:
Stroman.
Ni Dieu, Ni Maître

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

02 mei 2012, 05:34

talisman schreef:[…] Ik neem geen stagiaires meer aan.
Sorry, maar ik heb cursus gevolgd bij een goede beeldhouwer. Eentje die zijn vak kende. En die wist hoe je een oppervlak, ook van graniet, perfect glad en vlak kon krijgen.
Ni Dieu, Ni Maître
Gast

02 mei 2012, 06:02

Zondervrees schreef:
talisman schreef:[…] Ik neem geen stagiaires meer aan.
Sorry, maar ik heb cursus gevolgd bij een goede beeldhouwer. Eentje die zijn vak kende. En die wist hoe je een oppervlak, ook van graniet, perfect glad en vlak kon krijgen.
Als hij dat nog niet wist was het een beenhouwer. En kon hij met een ijzeren of bronzen beitel in graniet kappen ? Hier wordt ontzettend goed om de vraag heengefietst. Van stromannen gesproken. :roll:

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

02 mei 2012, 10:55

talisman schreef:
Zondervrees schreef:
talisman schreef:[…] Ik neem geen stagiaires meer aan.
Sorry, maar ik heb cursus gevolgd bij een goede beeldhouwer. Eentje die zijn vak kende. En die wist hoe je een oppervlak, ook van graniet, perfect glad en vlak kon krijgen.
Als hij dat nog niet wist was het een beenhouwer. En kon hij met een ijzeren of bronzen beitel in graniet kappen ? Hier wordt ontzettend goed om de vraag heengefietst. Van stromannen gesproken. :roll:
Graniet splijt al redelijk vlak. Maar je kan het ook perfect zagen hoor, geen beitels nodig. En een koperen zaag voldoet. Je hebt alleen wat extra schuurmiddel nodig. Gelukkig is er aan het schuurmiddel in kwestie in Egypte bepaald geen tekort: zand. En water. En dan schuren.
Alvast doorslaggevender argumenten dan dat ene Christopher Dunn in opperste verbazing iets zou geroepen of zelfs geschreeuwd zou hebben. Die brave man heeft overigens maar een wapenfeit op zijn rekening: nl. dat geschreeuw van hem.
Ni Dieu, Ni Maître

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

02 mei 2012, 11:04

Talisman
Hier wordt ontzettend goed om de vraag heengefietst. Van stromannen gesproken.
De stromannen, die zich vastklampen aan de theorie van de onvermijdelijke buitenaardse bezoekers.Wel jammer dat ze niet lang genoeg zijn gebleven om de Egyptenaren een dam leren te bouwen op de Nijl ten einde de regelmatige hongersnoden uit te roeien zodat hele volkstammen niet moesten emigreren.
Wie bewaakt de bewakers.

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

02 mei 2012, 11:19

Aanbevolen literatuur: Stocks, Denys A.; "Testing Ancient Egyptian Granite-Working Methods in Aswan, Upper Egypt," Antiquity, 75:89, 2001
Ni Dieu, Ni Maître

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

02 mei 2012, 12:38

Ni Dieu, Ni Maître
Gast

02 mei 2012, 12:50

Zondervrees schreef:Graniet splijt al redelijk vlak.
Eerste fout : Graniet is een stollingsgesteente en splijt helemaaaaaaal niet.
Maar je kan het ook perfect zagen hoor, geen beitels nodig. En een koperen zaag voldoet. Je hebt alleen wat extra schuurmiddel nodig. Gelukkig is er aan het schuurmiddel in kwestie in Egypte bepaald geen tekort: zand. En water. En dan schuren.
Dit was niet mijn vraag. Mijn vraag was met wat men BEELDEN in graniet, porfier en breccie kapten. Die werden niet gezaagd. Die werden GEKAPT, dit in de veronderstelling dat ze nog geen freezen hadden.
Alvast doorslaggevender argumenten dan dat ene Christopher Dunn in opperste verbazing iets zou geroepen of zelfs geschreeuwd zou hebben. Die brave man heeft overigens maar een wapenfeit op zijn rekening: nl. dat geschreeuw van hem.
In schreeuwen kom je daar wel met kop en schouder boven hoor, zeker als ze je tegenspreken. Ik durf te verwedden dat je zelfs nooit één van zijn onderzoeken gelezen hebt. Je moet dan toch iets weten te vertellen over kolomboren, wat men ook voor een raadsel stelde. Laat maar eens horen hoe hard jij kan roepen.