Wat is kunst ?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

01 mei 2012, 11:06

Claus, ik denk dat de man gewoon profiteerde van zijn opgedrongen bekendheid. Die amuseerde zich rot.
Geef hem eens ongelijk als hij die kans kreeg.
Maar hij zat niet op zijn plaats als directeur.

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

01 mei 2012, 11:19

Ik kan geen slecht woord over Jan Hoet zeggen, die bouwde het Smak in Gent uit tot een internationaal museum .

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Hoet


http://www.smak.be/
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

01 mei 2012, 11:26

rolija schreef:Ik kan geen slecht woord over Jan Hoet zeggen, die bouwde het Smak in Gent uit tot een internationaal museum .

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Hoet


http://www.smak.be/
Hij kreeg de kans Rolija, zou maar erg geweest zijn indien hij er niks mee deed.
Of het allemaal even smaakvol was is maar de vraag.
De vraag werd hier al gesteld: wat is goede smaak?
Zelf denk ik dat het samenhangt met intelligentie.
En die kan zitten in alle lagen van de bevolking.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

01 mei 2012, 16:13

Oef, talisman, wat kun jij iemand beledigen. Wat ik schreef over een kunstenaar ken ik alleen uit eigen ervaring, niet dat ik een kunstenaar ben, zeker niet maar ik heb er wel één heel mijn leven gekend. Ik lees nooit over kunst of kunstenaars en kom nauwelijks in de keuken of wat dit er al zou mee te maken hebben.
Gast

01 mei 2012, 20:40

kitten schreef:Oef, talisman, wat kun jij iemand beledigen. Wat ik schreef over een kunstenaar ken ik alleen uit eigen ervaring, niet dat ik een kunstenaar ben, zeker niet maar ik heb er wel één heel mijn leven gekend. Ik lees nooit over kunst of kunstenaars en kom nauwelijks in de keuken of wat dit er al zou mee te maken hebben.
Komt hier dan geen zweefkezen gezever verkopen over ' de kunstenaar '. Er was anders wel genoeg anima door die kunstenaars op die vergaderingen hoor. Die mensen leven niet van praatjes.

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

03 mei 2012, 08:47

"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

03 mei 2012, 09:28

Rolija
Ik kan geen slecht woord over Jan Hoet zeggen, die bouwde het Smak in Gent uit tot een internationaal museum
.
De Gentenaars zijn al sedert de tijd van keizer Karel bekend voor hun aangeboren bescheidenheid. :wink:
Wie bewaakt de bewakers.

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

03 mei 2012, 09:49

Clausewitz schreef:Rolija
Ik kan geen slecht woord over Jan Hoet zeggen, die bouwde het Smak in Gent uit tot een internationaal museum
.
De Gentenaars zijn al sedert de tijd van keizer Karel bekend voor hun aangeboren bescheidenheid. :wink:
Zeker en vast :D
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

03 mei 2012, 10:03


Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

03 mei 2012, 12:52

Rolija , zou de link van de "schreeuw" die je hier plaatste, geen perfect
voorbeeld zijn om aan te tonen of dit nu kunst is of niet ?
Want buiten de originaliteit van het doek, kan mijn kleinkind dat ook maken.
Laat eens horen wat uw idee daarover is.

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

03 mei 2012, 15:09

Reini schreef:Rolija , zou de link van de "schreeuw" die je hier plaatste, geen perfect
voorbeeld zijn om aan te tonen of dit nu kunst is of niet ?
Want buiten de originaliteit van het doek, kan mijn kleinkind dat ook maken.
Laat eens horen wat uw idee daarover is.
Reini,

Dat is inderdaad grote kunst, je mag niet naar 1 schilderij kijken maar zien naar de volledige loopbaan, hier de link http://www.edvard-munch.com/
Ik was al 8 maal in Oslo in het Museum waar dat de " schreeuw " is tentoon gesteld, gewoon indrukwekkend.

En ik hoop dat je kleinkind dat kan maken, dan wordt het een groot kunstenaar.

Ik heb een paar werken van de Cobra groep, ik dacht vroeger hetzelfde dat kan ik ook :D Maar nee het lukt mij niet hoor :cry:
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

03 mei 2012, 16:57

Ter info:COBRA staat voor kunstenaars uit Copenhagen,Brussel, Amsterdam, die zich in een beweging hebben verzameld.De Schreeuw is op zich al berucht door de diefstallen waaraan het werk onderhevig was.Het drukt voor mij diepe eenzaamheid en wanhoop uit .Je kunt denken aan een burger van Guernica of Hiroshima.Dat er zulke belachelijke prijzen worden betaald voor kunstwerken, bewijst dat het geld niks meer waard is.
Wie bewaakt de bewakers.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

03 mei 2012, 19:13

rolija schreef:Ik heb een paar werken van de Cobra groep, ik dacht vroeger hetzelfde dat kan ik ook :D Maar nee het lukt mij niet hoor :cry:
"Ik klieder maar wat aan" (Karel Appel) zoiets?

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

03 mei 2012, 19:24

Rolija, ik heb een aantal van de werken bekeken.
Hij is een meester in het uitbeelden van gevoelens.
"De schreeuw " zou te maken hebben met zijn agorafobie. Angst voor de grote ruimte achter hem.
Maar in feite universeel, Claus zag er iets anders in.
Eerlijk; het is mijn smaak niet.
Maar wie ben ik, natuurlijk. :wink:

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

03 mei 2012, 19:54

MichelN schreef:
rolija schreef:Ik heb een paar werken van de Cobra groep, ik dacht vroeger hetzelfde dat kan ik ook :D Maar nee het lukt mij niet hoor :cry:
"Ik klieder maar wat aan" (Karel Appel) zoiets?
Maar een klein werkje, maar vergeet niet de Cobra was meer of alleen maar Karel Appel...Denk maar aan,



Uit Denemarken, de kunstenaars: Else Alfelt, Mogens Balle ,Ejler Bille, Egill Jacobsen, Henry Heerup, Erik Ortvad, Carl-Henning Pedersen en de schrijvers Uffe Harder en Jørgen Nash. Uit België, de schrijvers Hugo Claus en Marcel Havrenne en de schilders Pierre Alechinsky, Pol Bury, en Louis Van Lint, verder de etnoloog Luc de Heusch en de musicus Jacques Calonne. Uit Nederland (Amsterdam) sloten zich Eugene Brands, Lucebert, Anton Rooskens, Jan Nieuwenhuijs en Theo Wolvecamp zich bij Cobra aan. Uit Duitsland, de kunstschilder Karl Otto Götz en zijn collega's uit de 'Meta groep, zoals de beeldhouwer Shinkichi Tajiri, de Engelse kunstschilder Stephen Gilbert, de Franse kunstschilders Jean-Michel Atlan en Jacques Doucet en de schrijvers Édouard Jaguer en Michel Ragon.
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."