Esotherie - magie - spiritisme

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

05 jul 2012, 14:48

Reini schreef:Ebenhaezer schreef:

i] REINI , voor jou zijn die eerste mensen dan symbolen , maar voor milliarden mensen hier op aarde is dat zéker niet zo , dat is jou dan blijkbaar nog niet opgevallen ? Er moet toch ééns de eerste mens zijn ontstaan , hoe die dan ook heten ; en voor mij zijn ze ' geschapen ' , voor anderen dan op een andere manier . Maar we zijn écht wel ' mensen " en geen ' symbolen ' ! Nu niet en toen ook niet . M.l. gr. EB. [/i]

Ik merk dat de evolutie volledig aan jou voorbij ging Eb.
Lees misschien dat topic eens door. Al een tijdje geleden hoor; dan ga je perfect begrijpen waar het zoogdier mens vandaan komt.
Eigen schuld dikke bult : wat minder in het sprookjesboek lezen. :wink:

Nee hoor REINI , ik weet best dat evolutie bestaat , en er nog steeds is , maar het verschil tussen jou en mij is , dat jij geen kennis hebt van God noch van Zijn Woord , anders zou je weten dat God alles schiep NAAR ZIJN AARD ! Mensen zijn en blijven mensen , en dieren zijn en blijven dieren , en planten evenzo . Maar elke soort heeft de mogelijkheid om te evolueren en dat gebeurt ook . Maar dieren worden geen mensen , dat heeft trouwens nog niemand kunnen bewijzen al probeerden ze dat verschrikkelijk goed ! En zo had God het ook niet bedoeld .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Fazal

05 jul 2012, 15:42

Nee, vooral niet, indien hij zou bestaan!
En omdat zoiets of iemand (in al zijn goedheid) niet kan bestaan, zijn alle soorten gedoemd om elkaar op te vreten, alleen al, om te kunnen overleven! Want volgens wat ik hier allemaal lees van EB en consoorten, zouden dus ook de dieren in die verboden appel hebben gebeten. Dat kan eigenlijk niet anders! Want ook zij, hebben dus het paradijs moeten verlaten. Anders zouden zij er 'hier' (in die boze mensenwereld) niet zijn! Zodoende blijft sindsdien, ook hen niets anders meer over dan elkaar op te vreten, om eveneens te kunnen 'blijven' bestaan! Ongelukkig, of misschien wel eerder 'gelukkig', hebben de dieren geen weet van 'zijn' bestaan.
Het wordt dus m.i. de hoogste tijd om ook voor de dieren eens een bijbeltje te schrijven, maar dan moet die god hen nog eerst leren lezen ook! Maar goed, dàt, zal hij dan ook wel vergeten hebben zekerst!? Alhoewel, wij, met onze vrije wil, hen misschien kunnen leren lezen!? Misschien behoorde ook dat wel, bij zijn grote plan!? Nog nooit iemand aan gedacht?
Ik anders wel! :roll:

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

06 jul 2012, 10:53

ebenhaezer schreef:anders zou je weten dat God alles schiep NAAR ZIJN AARD !
Mooie aard!
ebenhaezer schreef: Maar dieren worden geen mensen , dat heeft trouwens nog niemand kunnen bewijzen al probeerden ze dat verschrikkelijk goed !
Allee, gelukkig ben je geen reïncarnatie-adept. Da's al iets. Vroeger zaten er hier die beweerden dat ze eerst steen en dan dier en dan mens waren.

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

06 jul 2012, 10:59

cappa schreef:
Allee, gelukkig ben je geen reïncarnatie-adept. Da's al iets. Vroeger zaten er hier die zeiden dat ze eerst steen en dan dier en dan mens waren.
Je vergeet de plant..

De kwintessens is hier dat JIJ of ZIJ als persoon dat niet geweest zijn.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

06 jul 2012, 11:22

Henriette 2 schreef:
cappa schreef:
Allee, gelukkig ben je geen reïncarnatie-adept. Da's al iets. Vroeger zaten er hier die zeiden dat ze eerst steen en dan dier en dan mens waren.
Je vergeet de plant..
Ah ja, juist.
Maar 'k vind wel dat er nog veel plant gebléven zijn.

Ramuntxo
Lid geworden op: 21 feb 2006, 10:13
Locatie: Vlaanderen

06 jul 2012, 23:04

" Zijn er in de omgeving van het meetjesland mensen die in vermelde materie belangstelling hebben ? "

was mijn vraag.

Tot mijn spijt ben ik nu nog steeds geen stap verder :(

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

07 jul 2012, 09:11

Ramuntxo schreef:" Zijn er in de omgeving van het meetjesland mensen die in vermelde materie belangstelling hebben ? "
was mijn vraag.
Tot mijn spijt ben ik nu nog steeds geen stap verder :(
Zo'n 30, 40 jaar geleden hadden wij zo'n vereniging in Antwerpen.
In die tijd was het nog allemaal vrij puur, geen (al dan niet bedekt) commercieel gedoe. Dat is is zo'n tien jaar later uitgebroken.
Wij trokken mensen van allerlei slag aan die bezig waren met spiritisme, parapsychologie, esoterie, enz. Zuiver amateuristisch allemaal, maar interessant en gezellig. Dat was elke week gegarandeerd tot een stuk in de nacht lessen volgen en babbelen (en een pintje drinken).
Er kwamen ook rare gasten langs. Een would-be hypnotiseur die absoluut wou bewijzen dat hij het kon betrapten we als hij de halsslagader van zijn slachtoffer dichtduwde, in de hoop dat die dan sneller in hypnose zou geraken. 8O
Op zeker ogenblik werd de zaak overgenomen door een bedrieger-egotripper die uit zijn voorzittersrolleke zijn inkomen wou halen.
Zaak binnen korte tijd failliet en opgedoekt.

Ramuntxo
Lid geworden op: 21 feb 2006, 10:13
Locatie: Vlaanderen

07 jul 2012, 10:22

Inderdaad, er is in die sektor al bijna evenveel bedrog als in politiek en in religie :(

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

07 jul 2012, 11:38

Cappa:
Op zeker ogenblik werd de zaak overgenomen door een bedrieger-egotripper
Religie schijnt ook zulke egotrippers aan te trekken.Ze verkondigen meermaals met veel tamtam hun vertrek maar zijn nog rapper terug in een milieu, dat ze zelf van bedenkelijk intellectueel peil achten.Socrates vroeg zich al af of dit een psychologische betekenis had.
Wie bewaakt de bewakers.
Fazal

07 jul 2012, 12:54

Natuurlijk komen zij steeds terug, omdat ze zich verheven voelen in den hoge, en daardoor o.a. hier, kunnen beweren méér te weten dan alle anderen. Maar ook, en ik blijf erbij, zijn er die zich optrekken aan deze discussie om zichzelf op te peppen. En, daar komen zowel de niet-gelovigen als hun eigen geloofsgenoten, als steun dan, goed van pas. Maar ik blijf mij afvragen tot wat zo een discussie eigenlijk dient!? Noch de ene, noch de andere kunnen elkaar overtuigen. Ik blijf er dus ook bij, dat er over religie 'niet kan' worden gediscuteerd. Er kan natuurlijk in eigen middens dan, wel over 'gesproken' worden, maar zeker NIET over 'gediscuteerd'! Alle gelovigen van dezelfde strekking, geloven in één en dezelfde god, en allemaal in dezelfde heiligen, èn ... in hetzelfde verhaal. Ik zie dus met de beste wil van de wereld niet in, 'waarover' in één en dezelfde strekking dan 'gediscuteerd' kan worden!?
En onderling tussen verschillende religies discuteren, kan tot oorlog leiden!
Dat is dan ook het enige wat al sinds eeuwen wèrkelijk en letterlijk, 'bewezen' "is"!

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

07 jul 2012, 13:43

Bij de meeste religies mag men niet discuteren over de kernpunten van de zaak. Dogma's, geloofspunten, doodzonden en risico op fatwa's.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

07 jul 2012, 16:47

cappa schreef:Bij de meeste religies mag men niet discuteren over de kernpunten van de zaak. Dogma's, geloofspunten, doodzonden en risico op fatwa's.
Zo is dat: in onze kindertijd werd het erin gepeperd: twijfelen aan de juistheid van hetgeen men ons onderwees was doodzonde.
Ergens is het dus begrijpelijk dat velen een grote angst hebben om iets te bekritiseren, laat staan te twijfelen....

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

07 jul 2012, 17:21

EB
maar het verschil tussen jou en mij is , dat jij geen kennis hebt van God noch van Zijn Woord
Helaas voor jou EB. Je argument gaat niet op.De goden bestaan niet en spreken al duizenden jaren niet meer.De Olympos bestaat niet meer.
Wie bewaakt de bewakers.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

07 jul 2012, 18:27

Clausewitz schreef:EB
maar het verschil tussen jou en mij is , dat jij geen kennis hebt van God noch van Zijn Woord
Helaas voor jou EB. Je argument gaat niet op.De goden bestaan niet en spreken al duizenden jaren niet meer.De Olympos bestaat niet meer.
Ssst Claus, stil.
EB hoort stemmen in haar hoofd.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

10 aug 2012, 14:33

Clausewitz schreef:EB
maar het verschil tussen jou en mij is , dat jij geen kennis hebt van God noch van Zijn Woord
Helaas voor jou EB. Je argument gaat niet op.De goden bestaan niet en spreken al duizenden jaren niet meer.De Olympos bestaat niet meer.
Psychoses helaas nog wel.