(Artificiele) Intelligentie

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Imkeren
Lid geworden op: 05 sep 2006, 10:58
Locatie: Kempen

08 okt 2012, 21:54

Jongens, wat heeft dit met intelligentie te maken ??????????????
Dat zegt gewoon iets over de persoon die zich beter voelt door tegen een machine te praten !!!!!!!!!!!!!!
Wat is dit toch.................amateur psychologie?????????????????????

Imker :twisted:
Geniet van elke dag als je kan !

MS Windows 7 64-bit SP1/Intel i3/i5/i7 @ 2.20GHz//RAM 4,00 GB @ 663MHz
SJV70_HR (CPU1)/488GB /IE11/ AVG 2014 free/Windows Firewall/Accleaner/Malwarebytes

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

08 okt 2012, 22:23

Imkeren schreef:Jongens, wat heeft dit met intelligentie te maken ??????????????
Dat zegt gewoon iets over de persoon die zich beter voelt door tegen een machine te praten !!!!!!!!!!!!!!
Wat is dit toch.................amateur psychologie?????????????????????

Imker :twisted:
Cool down. Dit is gewoon een voorbeeld van iemand die geen verschil ziet tussen een programma en een persoon. Maar de echte vraag is natuurlijk: kan er -ooit?- zoiets als artificiële intelligentie bestaan? En waarom niet? Zal er een ogenblik zijn waarop je geen onderscheid zal kunnen maken tussen 'kunstmatige' intelligentie en de echte variant? En kan je op dat ogenblik nog wel van 'kunstmatig' spreken? Zie de vergelijking van de tomaat.
Ni Dieu, Ni Maître

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

08 okt 2012, 22:49

Mag ik er u op wijzen dat het oorspronkelijk artikel van Turing - "Computing Machinery en Intelligence" - er over ging dat, bij de test, een ondervrager zijn vragen stelt aan een mens en aan een computer. Beiden zijn verborgen. De ondervrager ziet dus niet wie van de twee de mens is. Turing stelde dat de computer kon geprogrammeerd worden dat hij bij het geven van de antwoorden niet te onderscheiden is van wat een mens zou antwoorden en daarom de ondervrager kan misleiden.

Maar dat is geen bewijs dat die computer intelligent is. Het is de programmeur die intelligent is!
En het is absoluut geen bewijs dat die computer bewust is!
Ik wil het oorspronkelijk artikel van Turing best vertalen voor de liefhebbers... er is geen copyright op.
Laatst gewijzigd door Vesselin op 13 okt 2012, 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Imkeren
Lid geworden op: 05 sep 2006, 10:58
Locatie: Kempen

08 okt 2012, 23:01

Inderdaad !

<>Imker
Geniet van elke dag als je kan !

MS Windows 7 64-bit SP1/Intel i3/i5/i7 @ 2.20GHz//RAM 4,00 GB @ 663MHz
SJV70_HR (CPU1)/488GB /IE11/ AVG 2014 free/Windows Firewall/Accleaner/Malwarebytes

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

08 okt 2012, 23:36

Vesselin schreef:Mag ik er u op wijzen […]
Wijs zoveel je kan. Maar antwoord nu eens on-topic: hoe zit het met die tomaat. En waarom zou je dat van die tomaat niet mogen doortrekken?
Ni Dieu, Ni Maître

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

09 okt 2012, 07:41

Hmmm... tomaten met breinen vergelijken hé! :?

Je haalt hier het uiterst moeilijke probleem aan van 'other minds'.
Hoe stel je vast of iemand anders bewust is?
Daar is heel wat literatuur over. Oa Thomas Nagel's artikel 'What is it like to be a bat?'
Deze literatuur is nu juist datgene wat ik aan het bestuderen ben.
Ik ga er mijn vingers niet aan verbranden!
Vraag het mij nog eens over vijf jaar enne... lees zelf eens een paar goede boeken en informeer ons vanuit uw verworven inzichten.
Dat zou eens een werk van barmhartigheid zijn van uwentwege! 8)

Afbeelding

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

09 okt 2012, 08:00

Kijk... ik zou dit punt kunnen illustreren met 'lappen tekst' uit de voortreffelijke boeken die ik rond dit onderwerp verzameld heb. Maar dat gaat alleen maar aanleiding geven tot de bekende opmerkingen van een paar gemelijke oude knorpotten die de argumenten van de tekst in kwestie niet wensen te bespreken of zelfs maar te zien. Discussiëren is niet waar zij in geïnteresseerd zijn! Zij zijn slechts geïnteresseerd in polemiseren op een denigrerende manier.
Ik heb mijn lesje inmiddels wel geleerd, mijn beste gemelijke oude knorpotten.
Ik ga er niet meer in mee.
Door het bovenstaande weten mensen waar het bij de Turing-test om gaat en daar was het mij om te doen... meer niet!

Afbeelding

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

09 okt 2012, 09:01

Vesselin schreef: Zij zijn slechts geïnteresseerd in polemiseren op een denigrerende manier.
..Praat je dan tegen 'n persoon of tegen 'n programma?
That's the question. :D

Als dit nou eens begrepen werd..

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

09 okt 2012, 09:19

Henriette 2 schreef:[...] Praat je dan tegen 'n persoon of tegen 'n programma? [...]
Het simpele feit dat veel mensen niet verder komen dan perfect voorspelbare antwoorden doet vermoeden dat ook de mens 'slechts' een geprogrammeerd machientje is. En dan is de vraag: doet het er toe of dat machientje en zijn programma ontstaan zijn door miljoenen jaren biologische evolutie of tientallen jaren technologische evolutie?
Ni Dieu, Ni Maître

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

09 okt 2012, 09:24

Zondervrees schreef:
Henriette 2 schreef:[...] Praat je dan tegen 'n persoon of tegen 'n programma? [...]
Het simpele feit dat veel mensen niet verder komen dan perfect voorspelbare antwoorden doet vermoeden dat ook de mens 'slechts' een geprogrammeerd machientje is. En dan is de vraag: doet het er toe of dat machientje en zijn programma ontstaan zijn door miljoenen jaren biologische evolutie of tientallen jaren technologische evolutie?
Ik vermoed dat je vermoeden juist is en het doet vermoeden dat men net zo goed tegen een geprogrammeerd machientje kan praten als tegen een persoon.
Beiden zijn hetzelfde.

Dat is waarom men maar slecht in de gaten had/heeft tegen wat/wie men praat.
Bovendien zit het er dik in dat men met zijn eigen programma's geconfronteerd wordt en men daarom denkt te praten met een ander persoon,lees; programma.
Inmiddels claimt de mens over zoveel intelligentie te beschikken dat hij zichzelf uit zijn geprogrameerdheid zou kunnen werken..

Imkeren
Lid geworden op: 05 sep 2006, 10:58
Locatie: Kempen

09 okt 2012, 09:57

Henriette 2 schreef:
Zondervrees schreef:
Henriette 2 schreef:[...] Praat je dan tegen 'n persoon of tegen 'n programma? [...]
Het simpele feit dat veel mensen niet verder komen dan perfect voorspelbare antwoorden doet vermoeden dat ook de mens 'slechts' een geprogrammeerd machientje is. En dan is de vraag: doet het er toe of dat machientje en zijn programma ontstaan zijn door miljoenen jaren biologische evolutie of tientallen jaren technologische evolutie?
Ik vermoed dat je vermoeden juist is en het doet vermoeden dat men net zo goed tegen een geprogrammeerd machientje kan praten als tegen een persoon.
Beiden zijn hetzelfde.

Dat is waarom men maar slecht in de gaten had/heeft tegen wat/wie men praat.
Bovendien zit het er dik in dat men met zijn eigen programma's geconfronteerd wordt en men daarom denkt te praten met een ander persoon,lees; programma.
Inmiddels claimt de mens over zoveel intelligentie te beschikken dat hij zichzelf uit zijn geprogrameerdheid zou kunnen werken..
Ik neem aan dat dit puur tijdverdrijf is, anders kan ik me niet voorstellen dat zulke onzin wordt neergeschreven..............als je een beetje wetenschapsmens bent of een greintje filosofisch inzicht hebt, dan schrijf je toch niet zulke dingen ? Onverklaarbare dingen verklaren moet je laten aan 'dorpsfilosofen' of duivenmelkers

Sans rancune ?

Imker
Geniet van elke dag als je kan !

MS Windows 7 64-bit SP1/Intel i3/i5/i7 @ 2.20GHz//RAM 4,00 GB @ 663MHz
SJV70_HR (CPU1)/488GB /IE11/ AVG 2014 free/Windows Firewall/Accleaner/Malwarebytes

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

09 okt 2012, 10:11

Ik nodig je hierbij uit om zelf iets beters neer te zetten hier.
Wij een en al oor en oog.

Of kom jij ook alleen maar kraken en zelf niks zinnigs inbrengen?
Dat doe ik momenteel al dus dat hoef jij niet meer te doen. :lol:

Zoals gezegd; laat maar komen, jouw inzichten.

Imkeren
Lid geworden op: 05 sep 2006, 10:58
Locatie: Kempen

09 okt 2012, 10:31

Zie naar mijn vorige commentaren aub !

Gtjes

Imker
Geniet van elke dag als je kan !

MS Windows 7 64-bit SP1/Intel i3/i5/i7 @ 2.20GHz//RAM 4,00 GB @ 663MHz
SJV70_HR (CPU1)/488GB /IE11/ AVG 2014 free/Windows Firewall/Accleaner/Malwarebytes

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

09 okt 2012, 10:49

Bedoel je dit?
Imkeren schreef:Jongens, wat heeft dit met intelligentie te maken ??????????????
Dat zegt gewoon iets over de persoon die zich beter voelt door tegen een machine te praten !!!!!!!!!!!!!!
Wat is dit toch.................amateur psychologie?????????????????????

Imker :twisted:
Of dit?
Inderdaad !

Imkeren
Lid geworden op: 05 sep 2006, 10:58
Locatie: Kempen

09 okt 2012, 11:09

Henriette 2 schreef:Bedoel je dit?
Imkeren schreef:Jongens, wat heeft dit met intelligentie te maken ??????????????
Dat zegt gewoon iets over de persoon die zich beter voelt door tegen een machine te praten !!!!!!!!!!!!!!
Wat is dit toch.................amateur psychologie?????????????????????

Imker :twisted:
Of dit?
Inderdaad !
Julle proberen te achterhalen wat niet achterhaalbaar is volgens mijn zeer bescheiden mening.............heel wat religies e.a. hebben getracht om met sprookjes en beeldspraak te verklaren wat niet verklaarbaar is..........zijn wij de enigen met deze 'intelligentie' in het heelal......is het gedaan na dit aardse bestaan.............is er een supermacht................allemaal vragen die ons petje ver te boven gaan............en dan kom je in een domein dat met de rede niet vatbaar is en dat vooral met 'geloof in' te maken heeft..........
en als je deze mateie toch met uw 'ratio' wil proberen te verklaren dan is dat onschuldig tijdsverdrijf of bezigheidstherapie........je kiest maar ?
Ik geloof dus niet dat de wetenschap er ooit in zal slagen om ons 'bewustzijn' te klonen.

Imker
Geniet van elke dag als je kan !

MS Windows 7 64-bit SP1/Intel i3/i5/i7 @ 2.20GHz//RAM 4,00 GB @ 663MHz
SJV70_HR (CPU1)/488GB /IE11/ AVG 2014 free/Windows Firewall/Accleaner/Malwarebytes