is bekwaamheid aangeboren of kan je evolueren naar meer ?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

17 okt 2012, 18:39

Ik ben er me plotseling van bewust dat ik een Wezen ben in permanente ontwikkeling. De persoon die ik was, even geleden, toen ik begon hieraan te schrijven : is niet meer. De enkele zinnen, en de gedachten die door mijn hoofd schoten en het nadenken erover, om ze te formuleren, creëerden nieuwe verbindingen in mijn brein. En als U, de lezer hiervan niets begrijpt dan heeft het geen zin voor U om verder te lezen … want dan veranderd er niets voor U en draagt dit schrijf-gedrocht niks bij tot uw ontwikkeling of vorming van Uw vernieuwd geëvolueerd wezen.
- Het nieuwsgierige kind in mij wil steeds meer weten. Zeker nu ik weet dat ik mezelf transformeer, mij vorm tot een bekwamer mens : eenvoudig door me zorgvuldig uit te spreken. Als ik mij uitspreek : stilzwijgend tegen mezelf, sprekend tegen een ander, of nadenkend en eventueel ook als ik iets opschrijf … dan ben ik in het NU. En alleen als ik in het “hedenâ€￾ ben dan is mijn brein bereikbaar : voor opslag van informatie, voor raadpleging van eerdere opgeslagen herinneringen, besluiten, kennis … enz…
- Een recent uitgegeven boek met de wetenschappelijke uitleg over de neurologische processen, de onderlinge verbindingen in onze hersenen , de neurale netwerken met synapsen …. Dàt ga ik hier niet samenvatten want het hoe is niet belangrijk … toch niet als we alleen willen weten : hoe transformeer ik mij tot een bekwamer persoon, tot iemand die beseft dat alleen IK mijn leven kan beter maken. Iemand anders kan dat niet, toch niet ECHT zoals Ik het wil.
- Ik moet mij uitspreken ( tegen mezelf of een ander ) … over wàt ik wil … om erachter te kunnen komen wat nu mijn diepste betrachtingen zijn …. Daar moet IK mezelf in bekwamen om helder hierover te kommuniceren
- Maar waar vind ik iemand die mij wil beluisteren zonder komentaar … die me de tijd geeft om te spitten naar de belemmeringen … wat houdt me tegen om dingen te doen?
- Ik ben geen schrijver en verwoord niet goed. Ik sta niet ver genoeg. Maar ik zoek naar personen die dit ook vinden. Mensen die ook zoekend zijn naar hun bereikbare bekwaamheden.
- Vind iemand bereid tot luisteren en als tegenprestatie doet u hetzelfde gedurende dezelfde afgesproken tijd. Probeer het eens.
- En reageer alleen dàn op deze oproep : met zinnige opmerkingen en bevindingen
- Ik weet dat dit een zeer waardevolle gratis methode is voor vorming tot bekwaamheden die u niet vermoede … iedereen is intelligent als hij beluisterd wordt.
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

17 okt 2012, 20:46

Ik ben Albert Van den Bosch een beetje beu aan het worden. Wat is het nut van het plaatsen van oeverloze overpeinzingen die kant noch wal raken en al helemaal niets met het topic te maken hebben?
Vertel Albert Van den Bosch, wat heeft je post te maken met het onderwerp. En doe dat nu eens in minder dan een lijntje of 7.
Ni Dieu, Ni Maître

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

17 okt 2012, 21:46

dit was weer eens een zeer negatieve beschouwing

- het topic is toch filosofie

- en het onderwerp : zoeken hoe je door goede kommunicatie kan komen tot heldere gesprekken

- en hoe je daarin jezelf kan bekwamen ... en tegelijkertijd ook opmerken hoe je eigen subjectieve bedenkingen jezelf hinderen tot een objectieve beoordeling te komen

albert
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

17 okt 2012, 22:06

Albert Van den Bosch schreef:[…] het topic is toch filosofie
Neen. Het topic, door jou bepaalt nota bene, is "is bekwaamheid aangeboren of kan je evolueren naar meer ?"
Albert Van den Bosch schreef:en het onderwerp : zoeken hoe je door goede kommunicatie kan komen tot heldere gesprekken
Daar heb je al een ander topic voor. Waarom post je daar niet?
Albert Van den Bosch schreef:en hoe je daarin jezelf kan bekwamen ... en tegelijkertijd ook opmerken hoe je eigen subjectieve bedenkingen jezelf hinderen tot een objectieve beoordeling te komen
Jij bent dus nog altijd bezig dit forum te gebruiken als een soort therapie, losweg gebaseerd op theorietjes van de scientology sekte. Wat heb jij met scientology? Eerlijk?
Ni Dieu, Ni Maître

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

18 okt 2012, 08:10

mijn topic behoort tot het forum : filosofie en/of psychologie

en jij gaat niet in op wat ik schrijf maar op een belachelijke konklusie ... waaruit ik afleid dat je mijn tekst of niet helemaal gelezen hebt

met Scientology of wat voor sekte ook heeft dit niks te maken

ik stel alleen voor : voer eens een goed gesprek over eender welk onderwerp op een ik-luister zonder te reageren naar jou en als tegenprestatie doe jij dat nadien gedurende dezelfde tijd met mij

doe het eens ... al doe je alleen het eerste deel ... luister eens 15 minuten naar iemand die je dierbaar is en onderbreek niet, luister met respect. Dan zal je merken hoe moeilijk dat oor jou was ... en hoe geweldig voor de beluisterde.

Beiden maak je dan kontakt met je echte ik, met je echte gevoelens

doe het een keer en reageer dan aub ... en deel zo in dit forum een filosofisch gesprek over je inzichten hierover
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

18 okt 2012, 08:49

Albert Van den Bosch schreef:[...] ik stel alleen voor : voer eens een goed gesprek over eender welk onderwerp op een ik-luister zonder te reageren naar jou en als tegenprestatie doe jij dat nadien gedurende dezelfde tijd met mij [...]
Mij niet gelaten, maar hier is het een discussie-forum, met woord en tegenwoord. Monologen ga je maar ergens anders voeren, zeker als het therapeutisch bedoeld is.
Bovendien heb jij blijkbaar geen notie van wat het begrip filosofie precies inhoudt.
En een goede raad, als je goed begrepen wil worden, begin dan met je goed en helder uit te drukken. In geschreven tekst uit zich dat o.a. door een correct gebruik van hoofdletters en interpunctie.
Ni Dieu, Ni Maître

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

18 okt 2012, 08:58

Albert Van den Bosch schreef: ik stel alleen voor : voer eens een goed gesprek over eender welk onderwerp op een ik-luister zonder te reageren naar jou en als tegenprestatie doe jij dat nadien gedurende dezelfde tijd met mij

8O 8O
Waarom zou jij iets voorstellen wat op het forum al bestaat?

Dit medium doet toch wat jij "voorsteld"
Tijdens je "gesprek" komt er toch niemand tussen, je doet dat vanaf je vertrouwde omgeving, tijd speelt geen rol, je kan alles nog eens checken vooraleer je je verhaal toevertrouwd aan aan je "toehoorder(s)!

Mvg,
P.Siemons

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

18 okt 2012, 09:39

een "gesprek" van 15 minuten zou al gauw vele A4 vullen ... en dat komt de beknoptheid van dit forum zeker niet te goede ...

trouwens "een gesprek voeren" niet de bedoeling van dit forum

het sociale contact en de wederzijdsheid geeft garandeerd vertrouwen en vooral vertrouwelijkheid ... = veiligheid
én dat heb je zeker niet op een forum dat openbaar is.
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

18 okt 2012, 10:13

dit is weer een onvriendelijk antwoord
- jij zegt : ik moet elders gaan ... want jij beslist wat hier filosofie en psychologie inhoud ... dat is nog dictator-achtig vind ik
- alleen jij weet wat filosofie juist inhoudt : er zijn al honderden boeken over filiosofie geschreven en de grootste filosofen geraken er niet uit om de grens te bepalen
- ... ik, als gewone mens, mag geen thema aanbrengen "zonder een monoloog te houden" ... wel, wel
- wat ik hier aanbreng is geen therapie hoor, of is "naar de school gaan om iets te leren" ... een "verwerpbare" therapie? Mijn betoog gaat over verwerven van aha-ervaringen, beter inzicht verkrijgen in je eigen toeschrijfbaarheid ( Paul Ricoeur ) : je bent zelf de auteur van je daden, je regiseert je eigen ervaringen en gebeurtenissen.
- als ik een ander nieuwe bekwaamheden toewens ( met betrekking tot betere aandacht kunnen opbrengen, voor jezelf én een ander ) ... en als ik dan vertel hoe ik dat doe, hoe het beter en anders kan ... is dat geen prachtig forum onderwerp in "toegepaste psychologie" ... jezelf veranderen in een bekwamer iemand, dat wil toch iedereen.
- je schrijft : En een goede raad, als je goed begrepen wil worden, begin dan met je goed en helder uit te drukken. In geschreven tekst uit zich dat o.a. door een correct gebruik van hoofdletters en interpunctie.
Wel ik doe mijn best om me helder uit te drukken en heb wellicht niet gegenoten van desbetreffende scholing waarvan u wel genoot met betrekking tot interpunctie en hoofdletters, waarvoor hier dan mijn verontschuldigingen. Ik zal nu en dan schrijffouten maken, maar ik maak me daar geen zorgen over .... Uw opmerking hierover zei meer over U dan over mij.

Als u mij nogmaals onvriendelijke bejegend antwoord ik niet meer op Uw bijdragen en trouwens dan dragen uw bijdragen niet bij tot de bespreking van de topic en dient u zich afzijdig te houden. met dank bij voorbaat voor het begrip.
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

18 okt 2012, 10:52

Albert Van den Bosch schreef: ...als ik een ander nieuwe bekwaamheden toewens ( met betrekking tot betere aandacht kunnen opbrengen, voor jezelf én een ander ) ... en als ik dan vertel hoe ik dat doe, hoe het beter en anders kan ... is dat geen prachtig forum onderwerp in "toegepaste psychologie" ... jezelf veranderen in een bekwamer iemand, dat wil toch iedereen.


Lap, hij komt uit de kast: ik was al aan het zoeken waar het kalf gebonden lag: Albert Van den Bosch gaat dicteren hoe een ander moet reageren 8O 8O

Andere mening daarover wordt direct als " onvriendelijke bejegend antwoord " beschouwd!



Mvg,
P.Siemons

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

18 okt 2012, 11:38

uw antwoord is weer off-topic
en daar ga ik niet meer op in volgende keer

ik schrijf niks voor ... ik dicteer geen regels zoals u suggereerd, u mag kiezen - meegaan met de topic ....
en dan zal ik met plezier u te woord staan

of uw gal spuwen ... maar u zal het gauw moe worden ... want ik reageer van nu af aan alleen met de woorden OFF-topic

bedankt voor het begrip
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

18 okt 2012, 11:53

Goed ik zal on topic antwoorden. Op het door jou in de titel aangegeven topic: "is bekwaamheid aangeboren of kan je evolueren naar meer ?".
Je stelt hier de gekende vraag 'nature or nurture', zit het in je natuur of komt het door je opvoeding. En kan je eventueel jezelf verder 'opvoeden'. Ik vermijd hier het door jouw gebruikte woord 'evolueren' wegens mogelijke foute connecties met de evolutietheorie en de wat ongelukkig gekozen term die niet zolang geleden in onze kolonie werd gebruikt om een geschoolde zwarte medemens mee aan te duiden.
Het lijkt me duidelijk dat er een zekere mate van aangeboren aanleg bestaat, maar dat die aanleg enkel in de juiste omstandigheden tot ontplooiing kan komen. Mozart had een natuurlijke aanleg voor muziek, maar enkel doordat hij in een muzikale familie opgroeide (en door zijn vader gedwongen werd uren en uren te oefenen), kon die aanleg pas ten volle tot uiting komen.
Ni Dieu, Ni Maître

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

18 okt 2012, 13:42

Wel Albert, als je met bekwaamheid talent hebben bedoeld dan kan je wel zeggen dat je er mee geboren bent. Je kan misschien wel 'evolueren' maar als je geen talent bezit dan zal er van 'evolueren' niet veel sprake zijn denk ik. En dat je talent kunt overerven is ook zo. Laat mij een voorbeeld geven : mijn kleindochter kan heel mooi tekenen, niet zomaar een beetje hoor. Ze heeft dat natuurtalent van haar mama, mijn dochter, die het op haar beurt heeft meegekregen van haar vader, enz.... waarschijnlijk in veel generaties eerder terug te vinden. Van aanleren is hier absoluut geen sprake ! Ik mag nog zoveel jaren oefenen, ik zal nooit een deftig portret kunnen na tekenen, laat staan een kunstenares worden.
Als ik die tekeningen van van mijn man, dochter en kleindochter bezie dan vraag ik mij af : Wie kan hen verbeteren ? Niet de tekenleraar of -lerares hoor !
Talenten moet je benuttigen en velen maken er hun broodwinning van, zo van in de trend : mijn hobby is mijn werk :P

Voor andere talenten ligt het misschien anders, een zanger kan 'evolueren' een voetballer ook, maar dan moeten ze er vooral aanleg voor hebben, anders is het verloren tijd en geld. Een beloftevol zangtalent, jongen of meisje, zal al gauw door iemand in het muziekmilieu opgemerkt worden en begeleiding krijgen, ook scouting in voetbal is heel belangrijk !

Maar ieder bezit misschien wel een (verborgen) talent :wink:

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

18 okt 2012, 14:42

Albert Van den Bosch schreef: ik schrijf niks voor ... ik dicteer geen regels zoals u suggereerd

8O 8O 8O

Wat verttel je nu man......ga jij hier nog beweren dat volgende zin NIET van U zou komen:

en als ik dan vertel hoe ik dat doe, hoe het beter en anders kan

jezelf veranderen in een bekwamer iemand


Astemblieft zeg als dat geen dictaat is......Mr. Van den Bosch denkt hier met een stel idioten te doen hebben ???


Mvg,
P.Siemons

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

18 okt 2012, 16:12

Albert Van den Bosch komt hier gewoon een of andere therapie aanprijzen, een therapie die overigens sterk verwant is met methodes die ook door de Scientology kerk gebruikt worden.
Scientology heeft het ook alsmaar over het individu dat zichzelf moet verbeteren via allerlei (dure) kwak.
Albert Van den Bosch ontkent dat allemaal, maar geeft zelf toe niet te weten wie er nu achter al die schimmige groeperingen zit waar hij gewoon maar lid van is of gewoon maar naar allerlei sessies gaat.
Ni Dieu, Ni Maître