is bekwaamheid aangeboren of kan je evolueren naar meer ?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

18 okt 2012, 21:52

ik bedoelde met bekwaamheid helemaal niet aanleg. Ik wilde het alleen maar hebben over "kennis over jezelf en over wat je beleefd heb"", sociale vaardigheden vervolmaken. Bijleren met betrekking tot vlotter spreken, weten wat je wil, "beladen" gebeurtenissen helderder proberen te zien.

En vooral dat laatste bekom je door te vertellen over wat je meemaakte. Dit herhaald vertellen, brengt je dichter bij je beleving van het voorval. En alleen door er een verhaal van te maken ... wordt de chronologie van je verhaal juister. We zeggen in het Vlaams ( als we wat verward zijn over iets ) : alles op een rij zetten ... je herinneringen klasseren en op hun juistheid toetsen : dat bereik je dan. Klaarheid scheppen om bekwamer tot handelen over te gaan met betrekking tot wat je negatief overkwam.

Wil je helder denken over iets ... vertel erover ... feedback komt dan als vanzelf uit je mond ... gedachten verwoorden brengt altijd helderheid!

klinkt dit zinnig ???
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

19 okt 2012, 08:44

En wat moet dat allemaal kosten? :lol:

(jaja, de eerste keer zal het wel gratis zijn).
Jawatte

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

19 okt 2012, 08:47

Albert Van den Bosch schreef:ik bedoelde met bekwaamheid helemaal niet aanleg. Ik wilde het alleen maar hebben over "kennis over jezelf en over wat je beleefd heb"", sociale vaardigheden vervolmaken. [...]
In dat geval slaat dit topic dus helemaal nergens op. Hoe zou "kennis over jezelf en over wat je beleefd heb" nu aangeboren kunnen zijn?
Albert Van den Bosch, die praat-therapie waar jij mee bezig bent, kan je niet 'vertalen' naar dit forum. Hier wordt geacht dat je eerst eens nadenkt voor je wat schrijft. Dat verhoogt de kans op een goede communicatie. Ik dacht dat jij dat belangrijk vond? Tot nu toe slaag je er enkel in de communicatie te bemoeilijken.
Ni Dieu, Ni Maître

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

19 okt 2012, 08:54

Albert van den Bosch orakelde: Wil je helder denken over iets ... vertel erover ... feedback komt dan als vanzelf uit je mond ... gedachten verwoorden brengt altijd helderheid!

klinkt dit zinnig ???


Wat denk je nu zelf als je schrijft: feedback komt dan als vanzelf uit je mond 8O 8O


Mvg,
P.Siemons

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

19 okt 2012, 11:12

Paul Siemons schreef:Albert van den Bosch orakelde: Wil je helder denken over iets ... vertel erover ... feedback komt dan als vanzelf uit je mond ... gedachten verwoorden brengt altijd helderheid!

klinkt dit zinnig ???


Wat denk je nu zelf als je schrijft: feedback komt dan als vanzelf uit je mond 8O 8O


Mvg,
P.Siemons
als ik over iets vertel, een verhaal vertel dus, dan hoef ik NIET na te denken over wat ik ga zeggen ... de woorden komen vanzelf ... wat ik dan uitspreek is als het ware : mijn eigen "feedback" : aangereikt door mijn gedachten .....in een verhaal hoef ik NIET na te denken ( geen tijdverlies; het verhall moet spannend blijven en wordt met animo verteld ... deze gedachten verwoord ik, zonder "tijdrovende analyses van wat ga ik nu zeggen .. het komt vanzelf

en als er dan een vraag komt : dan komt er zelfs vanzelf méér helderheid in het verhaal ... je kan je toch alleen maar meer en duidelijker details van iets voor de geest halen door er aandacht aan te besteden ( in gedachten of beter nog in een gesprek )

als je dat niet herkend, dus als dat niet bij U zo is ... dan vind ik dat onberijpbaar ... als iemand verward is ! : dan stel je toch vragen opdat hij het zou kunnen op een rij zetten ... het helder krijgen van verwarde gedachten krijg je door feedback te vragen aan jezelf ... dat gaat dan vanzelf.

zinnig ??? of verward??
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

19 okt 2012, 11:15

cappa schreef:En wat moet dat allemaal kosten? :lol:

(jaja, de eerste keer zal het wel gratis zijn).
het is een wederzijdse vriendendienst ... 15 minuten geef je aan de ander en je krijgt zelf ook 15 minuten terug
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

19 okt 2012, 11:21

Zondervrees schreef:
Albert Van den Bosch schreef:ik bedoelde met bekwaamheid helemaal niet aanleg. Ik wilde het alleen maar hebben over "kennis over jezelf en over wat je beleefd heb"", sociale vaardigheden vervolmaken. [...]
In dat geval slaat dit topic dus helemaal nergens op. Hoe zou "kennis over jezelf en over wat je beleefd heb" nu aangeboren kunnen zijn?
Albert Van den Bosch, die praat-therapie waar jij mee bezig bent, kan je niet 'vertalen' naar dit forum. Hier wordt geacht dat je eerst eens nadenkt voor je wat schrijft. Dat verhoogt de kans op een goede communicatie. Ik dacht dat jij dat belangrijk vond? Tot nu toe slaag je er enkel in de communicatie te bemoeilijken.
lees de eerste zin opnieuw aub : bekwaamheid is niet aanleg ... dat betekend dus niet aangeboren

bekwaamheid is iets waarin je je kan bekwamen!!
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

19 okt 2012, 13:02

Ik zie bekwaamheid niet als iets dat je kan aanleren. Mensen willen soms iets doen maar ze zijn er niet bekwaam om. Bv. iemand zou bekwaam kunnen geweest zijn om advocaat te worden, maar heeft door bepaalde omstandigheden niet de financiële middelen gehad van thuis uit om universiteit te lopen. Of nog, iemand heeft de capaciteiten om universitaire studies te doen en het te maken in de business wereld bv. maar heeft lak aan studeren en breekt die vroegtijdig af. Volgens mij heeft dat nog altijd te maken met aanleg maar kan hij of zij het niet benuttigen.

Heb je absoluut geen aanleg om een bepaalde richting te kiezen, dan zal je dat heel snel gewaar worden. Daarom kan geen enkel ouder zijn kind 'pushen' om een of andere opleiding verplicht te volgen, zoals bv.arts, tandarts, chirurg.... de interesse voor die vakken zou al gauw ondermijnd worden en men zou schoolmoe worden denk ik !

Als ik niet op dezelfde golflengte van jou zit Albert, dan druk je u toch niet heel duidelijk uit. Bekwaam zijn voor iets heeft met aangeboren of aanleg te maken toch ?

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

19 okt 2012, 13:03

Albert Van den Bosch schreef:[...] lees de eerste zin opnieuw aub : bekwaamheid is niet aanleg ... dat betekend dus niet aangeboren

bekwaamheid is iets waarin je je kan bekwamen!!
Dan is de titel van dit topic (is bekwaamheid aangeboren of kan je evolueren naar meer ?) dus compleet onzinnig. Zoals ongeveer elk van je berichten hier. Blijkbaar helpt jouw therapie niet al te best of helemaal niet.
Ni Dieu, Ni Maître

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

19 okt 2012, 13:08

Albert v.d. Bossche schreef:
als ik over iets vertel, een verhaal vertel dus, dan hoef ik NIET na te denken over wat ik ga zeggen ... de woorden komen vanzelf ... wat ik dan uitspreek is als het ware : mijn eigen "feedback" : aangereikt door mijn gedachten .....in een verhaal hoef ik NIET na te denken ( geen tijdverlies; het verhall moet spannend blijven en wordt met animo verteld ... deze gedachten verwoord ik, zonder "tijdrovende analyses van wat ga ik nu zeggen .. het komt vanzelf

als je dat niet herkend, dus als dat niet bij U zo is ... dan vind ik dat onberijpbaar ... als iemand verward is ! : dan stel je toch vragen opdat hij het zou kunnen op een rij zetten ... het helder krijgen van verwarde gedachten krijg je door feedback te vragen aan jezelf ... dat gaat dan vanzelf.


Als Alberreke nu een joch van 12 was, zou ik antwoorden:
"Jongen, maak je geen zorgen, dat komt allemaal vanzelf.
Je gaat op je harde schijf in je hoofd zoveel kenneis en ervaring opdoen, dat je d'r practisch een heel leven uit kan putten, zolang je hoofdje enigszins helder blijft.
En door leren en oefenen gaan je meegekregen talenten openbloeien.
En...vooral zonder fouten leren schrijven !!!! " 8)
(probleem is dat een 12-jarige perfect weet wat een harde schijf is, maar geen d van een t kan onderscheiden)

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

19 okt 2012, 15:00

bluevelvet schreef:Ik zie bekwaamheid niet als iets dat je kan aanleren. Mensen willen soms iets doen maar ze zijn er niet bekwaam om. Bv. iemand zou bekwaam kunnen geweest zijn om advocaat te worden, maar heeft door bepaalde omstandigheden niet de financiële middelen gehad van thuis uit om universiteit te lopen. Of nog, iemand heeft de capaciteiten om universitaire studies te doen en het te maken in de business wereld bv. maar heeft lak aan studeren en breekt die vroegtijdig af. Volgens mij heeft dat nog altijd te maken met aanleg maar kan hij of zij het niet benuttigen.

Heb je absoluut geen aanleg om een bepaalde richting te kiezen, dan zal je dat heel snel gewaar worden. Daarom kan geen enkel ouder zijn kind 'pushen' om een of andere opleiding verplicht te volgen, zoals bv.arts, tandarts, chirurg.... de interesse voor die vakken zou al gauw ondermijnd worden en men zou schoolmoe worden denk ik !

Als ik niet op dezelfde golflengte van jou zit Albert, dan druk je u toch niet heel duidelijk uit. Bekwaam zijn voor iets heeft met aangeboren of aanleg te maken toch ?
bekwamen is een werkwoord, het betekend NOG BEKWAMER worden ... nog beter je werk kunnen doen ... nog volmaakter piano spelen door meer te oefenen ... een vakman die nog handiger wodt door dezelfde handelingen steeds opnieuw te doen ...

Het is dus juist NIET aangeboren, je verkrijgt het door oefening ... oefening baart kunst is een toepasselijk spreekwoord
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

19 okt 2012, 15:14

Reini schreef:Albert v.d. Bossche schreef:
als ik over iets vertel, een verhaal vertel dus, dan hoef ik NIET na te denken over wat ik ga zeggen ... de woorden komen vanzelf ... wat ik dan uitspreek is als het ware : mijn eigen "feedback" : aangereikt door mijn gedachten .....in een verhaal hoef ik NIET na te denken ( geen tijdverlies; het verhall moet spannend blijven en wordt met animo verteld ... deze gedachten verwoord ik, zonder "tijdrovende analyses van wat ga ik nu zeggen .. het komt vanzelf

als je dat niet herkend, dus als dat niet bij U zo is ... dan vind ik dat onberijpbaar ... als iemand verward is ! : dan stel je toch vragen opdat hij het zou kunnen op een rij zetten ... het helder krijgen van verwarde gedachten krijg je door feedback te vragen aan jezelf ... dat gaat dan vanzelf.


Als Alberreke nu een joch van 12 was, zou ik antwoorden:
"Jongen, maak je geen zorgen, dat komt allemaal vanzelf.
Je gaat op je harde schijf in je hoofd zoveel kenneis en ervaring opdoen, dat je d'r practisch een heel leven uit kan putten, zolang je hoofdje enigszins helder blijft.
En door leren en oefenen gaan je meegekregen talenten openbloeien.
En...vooral zonder fouten leren schrijven !!!! " 8)
(probleem is dat een 12-jarige perfect weet wat een harde schijf is, maar geen d van een t kan onderscheiden)
je schrijft zelf ook niet foutloos : je schreef KENNEIS ipv kennis ... dus gelieve bij de topic te blijven aub en niet te zaniken over de fouten die mensen schrijven ... dat zijn vervelende opmerkingen ... de mensen die hier schrijven zijn geen schrijvers ( en zelfs Schrijvers schrijven fouten, anders zouden er geen recencenten nodig zijn )

er komt NIKS vanzelf in het leven .. behalve bij mensen die zich niet WILLEN bekwamen in hun werkzaamheden of in hun omgang met anderen.

het onderwerp = de topic is juist de vraag of bekwaamheid kan evolueren of niet. En daar zijn sommigen nu helder over aan het nadenken ... en reageren ... het gaat dus goed.
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

19 okt 2012, 15:31

Inderdaad, sorry voor de tikfout.
Men herleest en ziet er over.
Tja, je bekwamen in je talenten. Hoeft de vraag zelfs gesteld te worden?
Alles wat je enige moeite kost om aan te leren doe je na een tijdje 5 keer vlugger door je erin te oefenen.
Mocht het laatst zelf nog ondervinden.
Maar als er echt talent aanwezig is vanaf de geboorte, ga je boven anderen uitsteken als er goede begeleiding is.
Kwaliteit drijft boven, ook bij mensen.

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

19 okt 2012, 16:04

Reini schreef:Inderdaad, sorry voor de tikfout.
Men herleest en ziet er over.
Tja, je bekwamen in je talenten. Hoeft de vraag zelfs gesteld te worden?
Alles wat je enige moeite kost om aan te leren doe je na een tijdje 5 keer vlugger door je erin te oefenen.
Mocht het laatst zelf nog ondervinden.
Maar als er echt talent aanwezig is vanaf de geboorte, ga je boven anderen uitsteken als er goede begeleiding is.
Kwaliteit drijft boven, ook bij mensen.
Inderdaad. Maar de topic gaat niet over talent. Het gaat over KAN je bekwamer worden ... of leg je je er bij neer dat je bent zoals je bent.
En bekwamer in het leven wordt je vooral door nadenken ( = uitgesteld handelen ). En nadenken is spreken tegen jezelf. En dàt zou je beter doen tegen een vertrouwd iemand. Een goed gesprek erover voeren brengt helderheid in je denken. En juist daarom is oefenen in het voeren van een goed gesprek zo belangrijk.
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

19 okt 2012, 17:21

Als het goed is met een mens , dan is daar het verlangen om zichzelf te verbeteren : niet altijd dezelfde fouten te maken in denkwijze of handelswijze of spreekwijze .
Zichzelf ' bekwamen ' , ik denk dat het duidelijker is , zichzelf te verbeteren , dat kan zéker ! De verkeerde dingen moeten afgeleerd worden , dat kost moeite , het is een kwestie van telkens op tijd STOP te zeggen en het na te laten , na een tijdje laat je dat vanzelf .
Goede gewoonten aanleren is hetzelfde , het kost moeite , maar door herhaling wordt je ook dat meester .
Je verbeteren in spreken of schrijven met anderen , is gewoon een oefening , terwijl je op alles let , bijleert en je aldus verbetert . Dat kan dus wel , daarvoor kregen we hersenen om ons te helpen ontwikkelen !

Goede moed Albert , met vriendelijke groet , EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .