is bekwaamheid aangeboren of kan je evolueren naar meer ?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

20 okt 2012, 00:21

ebenhaezer schreef:Als het goed is met een mens , dan is daar het verlangen om zichzelf te verbeteren : niet altijd dezelfde fouten te maken in denkwijze of handelswijze of spreekwijze .
Zichzelf ' bekwamen ' , ik denk dat het duidelijker is , zichzelf te verbeteren , dat kan zéker ! De verkeerde dingen moeten afgeleerd worden , dat kost moeite , het is een kwestie van telkens op tijd STOP te zeggen en het na te laten , na een tijdje laat je dat vanzelf .
Goede gewoonten aanleren is hetzelfde , het kost moeite , maar door herhaling wordt je ook dat meester .
Je verbeteren in spreken of schrijven met anderen , is gewoon een oefening , terwijl je op alles let , bijleert en je aldus verbetert . Dat kan dus wel , daarvoor kregen we hersenen om ons te helpen ontwikkelen !

Goede moed Albert , met vriendelijke groet , EB.
Akkoord, maar verbeteren houdt voor mij in dat het niet goed was, het klasseert iewat negatief een vorige werkwijze. En heel dikwijls is het maar een klein aspectje dat verbeterd wordt, met soms iets anders dat dan toch nog mank loopt.

Bekwaam handelen is toch iets bijzonders hoor ... als je dat leest in de krant dan blaast men de loftrompet voor een persoon.

etymologisch woordenboek : bekwaam = geschikt, gepast, doelmatig, passend, dienstig, nuttig
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf
Fazal

21 okt 2012, 21:38

Het ziet er naar uit, dat vrouwen nog altijd niet worden gedoogd in het Katholiek priesterschap.
Wél in de politiek, maar niet in het (oh zo) religieuze Christendom!
Toch een 'beetje' gelijk aan de Islam, dacht ik ...? Klik hier!
Ook in déze religie, worden vrouwen nog altijd als minderwaardig beschouwd om hun geloof 'officieel' te (mogen) vertegenwoordigen!??? Discriminatie ... of niet!?
Is het hun god dat zoiets wil? Ik denk het niet!
Vandaar misschien dat ze dat hier op seniorennet (proberen te) doen!???
Al geloof ik in geen enkele religie, vind ik toch dat vrouwen gelijke kansen moeten krijgen!
Overal, en over het eender wat!
Vrouwen denken nu eenmaal anders dan mannen, maar juist dàt, is de moeite waard om 'hun' gedachten even te evolueren. Ze zijn het waard!

Maar toch dames, niet te hard van stapel lopen nu he a.u.b.!
Het moet absoluut geloofwaardig blijven! Niet teveel fantasietjes dus!
Want helaas, daar zijn vrouwtjes kampioen in.
En dat is het laatste dan weer, wat ik van hen verwacht!

Ik verwacht van jullie, evenals Albert Van den Bosch: "bekwaam = geschikt, gepast, doelmatig, passend, dienstig, nuttig"! Méér wordt van jullie (gelovige) vrouwtjes, niet verwacht!
En laten we zoveel mogelijk realistisch blijven a.u.b!
Hou het tenminste geloofwaardig, zodat ik jullie (als vrouw) als volwaardige wezens kan 'blijven' respecteren!

Dank u!

Fazal

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

21 okt 2012, 22:24

etymologisch woordenboek : bekwaam = geschikt, gepast, doelmatig, passend, dienstig, nuttig

geschiktheid, gepastheid, doelmatigheid, passendheid, dienstigheid, nuttigheid... aangeboren ? !!

Aangeboren???
Laatst gewijzigd door socrates op 22 okt 2012, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

21 okt 2012, 22:32

Fazal schreef:Het ziet er naar uit, dat vrouwen nog altijd niet worden gedoogd in het Katholiek priesterschap.
Wél in de politiek, maar niet in het (oh zo) religieuze Christendom!
Toch een 'beetje' gelijk aan de Islam, dacht ik ...? Klik hier!
Ook in déze religie, worden vrouwen nog altijd als minderwaardig beschouwd om hun geloof 'officieel' te (mogen) vertegenwoordigen!??? Discriminatie ... of niet!?
Is het hun god dat zoiets wil? Ik denk het niet!
Vandaar misschien dat ze dat hier op seniorennet (proberen te) doen!???
Al geloof ik in geen enkele religie, vind ik toch dat vrouwen gelijke kansen moeten krijgen!
Overal, en over het eender wat!
Vrouwen denken nu eenmaal anders dan mannen, maar juist dàt, is de moeite waard om 'hun' gedachten even te evolueren. Ze zijn het waard!

Maar toch dames, niet te hard van stapel lopen nu he a.u.b.!
Het moet absoluut geloofwaardig blijven! Niet teveel fantasietjes dus!
Want helaas, daar zijn vrouwtjes kampioen in.
En dat is het laatste dan weer, wat ik van hen verwacht!

Ik verwacht van jullie, evenals Albert Van den Bosch: "bekwaam = geschikt, gepast, doelmatig, passend, dienstig, nuttig"! Méér wordt van jullie (gelovige) vrouwtjes, niet verwacht!
En laten we zoveel mogelijk realistisch blijven a.u.b!
Hou het tenminste geloofwaardig, zodat ik jullie (als vrouw) als volwaardige wezens kan 'blijven' respecteren!

Dank u!

Fazal
Fazal, dit forum behandeld een filosofisch/pshychologische topic en uw opmerkingen hebben NIKS met de topic te maken. Ik denk dat u in de topic REGILGIE moet posten EN ook daar dan eerst een geschikte topic zoeken of een nieuw onderwerp te openen. Gelieve uw tekst te verwijderen en hier NIETS op te antwoorden aub.
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

21 okt 2012, 22:45

Albert van den Bosch schreef: Gelieve uw tekst te verwijderen en hier NIETS op te antwoorden aub.

Is mijnheer soms al moderator geworden......ik vind de posting van van Fazal hie wel degelijk op zijn plaats!

Mr.Van den Bosch zal dat nog niet gezien hebben Fazal, ge moogt hem dat niet kwalijik nemen,....teveel input van zijn "EIGEN feedback 8O" aangaande zichzelf te "verbeteren" ligt met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan de oorzaak van dit "misverstand"!

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

21 okt 2012, 23:06

Paul Siemons schreef: Albert van den Bosch schreef: Gelieve uw tekst te verwijderen en hier NIETS op te antwoorden aub.

Is mijnheer soms al moderator geworden......ik vind de posting van van Fazal hie wel degelijk op zijn plaats!

Mr.Van den Bosch zal dat nog niet gezien hebben Fazal, ge moogt hem dat niet kwalijik nemen,....teveel input van zijn "EIGEN feedback 8O" aangaande zichzelf te "verbeteren" ligt met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan de oorzaak van dit "misverstand"!
heeft deze topic iets met vrouwen niet respecteren te maken?
... met de kerk ? ... religieuze christendom ... met religie ? ... geloof? ... discriminatie ? ... priesterschap? ...

dit verpest de topic
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

21 okt 2012, 23:38

socrates schreef:
etymologisch woordenboek : bekwaam = geschikt, gepast, doelmatig, passend, dienstig, nuttig

geschiktheid, gepastheid, doelmatigheid, passendheid, dienstigheid, nuttigheid... aangeboren ? !!
inderdaad .... bekwaamheid moet evolueren ... is dus niet aangeboren ...
"zich bekwamen" moet geleerd worden door oefening : dat is toch mijn betoog ...

mijn betoog ging erover : een gesprek voeren brengt niet altijd duidelijkheid. Dat komt omdat "een goed gesprek voeren" niet eenvoudig is. Je moet je daarin bekwamen.
Zoals met kinderen opvoeden ... dat leer je ook niet op school ... daarin moet je je ook bekwamen ... ik vond het persoonlijk de moeilijkste taak van mijn leven.

Als iets niet goed gaat moet je daaruit de les trekken : ik weet er niet genoeg van ... ik moet er eens iets over leren, mezelf of anderen erover bevragen, lezen enz ... : bekwaam worden om het probleem aan te pakken en op te lossen.

Het is niet evident om erover na te denken : voer ik goede gesprekken?
Heb ik en de ander iets opgestoken, bijgeleerd ... hebben we elkaar iets nieuw aangereikt dat de moeite waard was ... hoeveel gesprekken voer je zo op één dag.

En ... hoe kan dat dan beter?
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

22 okt 2012, 08:21

ebenhaezer schreef:Als het goed is met een mens , dan is daar het verlangen om zichzelf te verbeteren : niet altijd dezelfde fouten te maken in denkwijze of handelswijze of spreekwijze .
Zichzelf ' bekwamen ' , ik denk dat het duidelijker is , zichzelf te verbeteren , dat kan zéker ! De verkeerde dingen moeten afgeleerd worden , dat kost moeite , het is een kwestie van telkens op tijd STOP te zeggen en het na te laten , na een tijdje laat je dat vanzelf .
Goede gewoonten aanleren is hetzelfde , het kost moeite , maar door herhaling wordt je ook dat meester .
Je verbeteren in spreken of schrijven met anderen , is gewoon een oefening , terwijl je op alles let , bijleert en je aldus verbetert . Dat kan dus wel , daarvoor kregen we hersenen om ons te helpen ontwikkelen !

Goede moed Albert , met vriendelijke groet , EB.
nog een bijkomende reactie : op herhaling en goede gewoonten
dat zijn kernbegrippen = hoe iets aanpakken

dat woord herhaling is inderdaad héél belangrijk; ik zou het als discipline willen benoemen ... steeds opnieuw beginnen met nieuwe moed en doorzettingsvermogen ! Dat inderdaad maakt deel uit van je bekwaamheid te laten evolueren naar anders en beter.
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf
Fazal

22 okt 2012, 12:09

Albert Van den Bosch schreef:
Fazal, dit forum behandeld een filosofisch/pshychologische topic en uw opmerkingen hebben NIKS met de topic te maken. Ik denk dat u in de topic REGILGIE moet posten EN ook daar dan eerst een geschikte topic zoeken of een nieuw onderwerp te openen. Gelieve uw tekst te verwijderen en hier NIETS op te antwoorden aub.
Beste meneer Albert Van den Bosch,

eerst en vooral behoort deze topic wel degelijk tot de groep 'RELIGIE – Psychologie – Filosofie'!
Deze topic werd 'hier' zelfs door u in geopend.
Helaas voor u, bestaat nog geen discussieforum over 'REGILGIE'!

Ten tweede, mijn tekst staat er, en zal er blijven staan!

En ten derde, het is hier geen boksring. Het staat u vrij om zelf een geschikte topic over 'boksen' of andere gevechtstechnieken te zoeken of te openen, maar dan liefst NIET HIER op seniorennet!

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

22 okt 2012, 14:25

Albert Van den Bosch schreef:[...]nog een bijkomende reactie : op herhaling en goede gewoonten
dat zijn kernbegrippen = hoe iets aanpakken

dat woord herhaling is inderdaad héél belangrijk; ik zou het als discipline willen benoemen ... steeds opnieuw beginnen met nieuwe moed en doorzettingsvermogen ! Dat inderdaad maakt deel uit van je bekwaamheid te laten evolueren naar anders en beter.
Zo, Albert heeft het warme water uitgevonden: door herhaling kan je iets leren... Misschien moet Albert maar eens een eenvoudig werkje over pedagogie lezen alvorens zijn fantastische inzichten hier op de argeloze lezer los te laten.
Ni Dieu, Ni Maître

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

22 okt 2012, 18:50

Fazal schreef:
Albert Van den Bosch schreef:
Fazal, dit forum behandeld een filosofisch/pshychologische topic en uw opmerkingen hebben NIKS met de topic te maken. Ik denk dat u in de topic REGILGIE moet posten EN ook daar dan eerst een geschikte topic zoeken of een nieuw onderwerp te openen. Gelieve uw tekst te verwijderen en hier NIETS op te antwoorden aub.
Beste meneer Albert Van den Bosch,

eerst en vooral behoort deze topic wel degelijk tot de groep 'RELIGIE – Psychologie – Filosofie'!
Deze topic werd 'hier' zelfs door u in geopend.
Helaas voor u, bestaat nog geen discussieforum over 'REGILGIE'!

Ten tweede, mijn tekst staat er, en zal er blijven staan!

En ten derde, het is hier geen boksring. Het staat u vrij om zelf een geschikte topic over 'boksen' of andere gevechtstechnieken te zoeken of te openen, maar dan liefst NIET HIER op seniorennet!
Fazal er is wel een topic religie, en die behoort tot de index :
Religie – Psychologie – Filosofie
als u even de topic had doorgenomen dan had u regilgieus onderwerp naar uw keuze kunnen vinden en daarop reageren OF zelf een topic openen

Nu heeft u Uw onderwerp hier in een filosofische/pshologische topic geplaatst.... met reeds vele komentaren
De bedoeling is dat er wordt geantwoord op reeds geposte schrijfsels... Uw inbreng was reactie op één dezer inbrengen.

Op de eerste indexpagina, met alle onderwerpen wordt gevraagd om enkele regels eens te lezen. Dat is onontbeerlijk voor de goede gang van zaken... 1 der eerste regels in dit forum-handvest-charter wordt gevraagd ook gevraagd, aan diegenen die er moeite mee hebben om beleefd te blijven om respectvol te antwoorden.
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

22 okt 2012, 18:56

Zondervrees schreef:
Albert Van den Bosch schreef:[...]nog een bijkomende reactie : op herhaling en goede gewoonten
dat zijn kernbegrippen = hoe iets aanpakken

dat woord herhaling is inderdaad héél belangrijk; ik zou het als discipline willen benoemen ... steeds opnieuw beginnen met nieuwe moed en doorzettingsvermogen ! Dat inderdaad maakt deel uit van je bekwaamheid te laten evolueren naar anders en beter.
Zo, Albert heeft het warme water uitgevonden: door herhaling kan je iets leren... Misschien moet Albert maar eens een eenvoudig werkje over pedagogie lezen alvorens zijn fantastische inzichten hier op de argeloze lezer los te laten.
Heeft u gelezen dat ik het woord "herhaling" benoemde als DISCIPLINE. Dat woord zegt filosofisch iets meer dan louter herhalen. Het heeft een diepere betekenis. Over dat woord had ik het liever gehad dan over dat warm water van U;
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

22 okt 2012, 19:28

Albert van den Bosch herhaalde de volgende lulkoek:


Heeft u gelezen dat ik het woord "herhaling" benoemde als DISCIPLINE. Dat woord zegt filosofisch iets meer dan louter herhalen. Het heeft een diepere betekenis. Over dat woord had ik het liever gehad dan over dat warm water van U;

Herhalen als DISCIPLINE 8O 8O mensen wat een onzin word hier op het SN toch losgelaten!!!!!!!!!
Zichzelf "feedback" geven nog zo iets 8O 8O

Geloof nooit dat u ooit geslaagd bent in het kleuterklasje?
Gast

22 okt 2012, 19:29

Kom hier meer dan zelden,maar zou zeggen Albert Van....U kunt duidelijk niet naar MEER evolueren.

De allerlaatste etappe is in zicht,een bruine pij aandoen,in een uitgehouwd stuk rots stappen en laten toemetsen.Succes hé :lol:

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

22 okt 2012, 19:39

Albert Van den Bosch schreef:[…] Heeft u gelezen dat ik het woord "herhaling" benoemde als DISCIPLINE. Dat woord zegt filosofisch iets meer dan louter herhalen. Het heeft een diepere betekenis. Over dat woord had ik het liever gehad dan over dat warm water van U;
En ik had het over warm water als beeld, dat zegt filosofisch iets meer dan louter opgewarmd water. Het heeft een diepere betekenis.
Amme hoela, wat een gezwets.
Beste Albert, probeer eens iets te schrijven dat duidelijk is, geen diepere lezing behoeft maar gewoon klaar en helder is? Het zal de door jou zo gewaardeerde communicatie enkel maar te gunste komen.
Ni Dieu, Ni Maître