is bekwaamheid aangeboren of kan je evolueren naar meer ?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie
Fazal

22 okt 2012, 22:04

AVDB schreef:Fazal er is wel een topic religie, en die behoort tot de index :
Religie – Psychologie – Filosofie
als u even de topic had doorgenomen dan had u regilgieus onderwerp naar uw keuze kunnen vinden en daarop reageren OF zelf een topic openen

Inderdaad! Er is een topic "Religie?", en had u beter opgelet, dan had u gezien, dat deze topic zelfs door mij werd geopend, met de bedoeling er weer wat leven in te brengen.
Hetgeen eigenlijk is gelukt, want er zijn nadien 41 postings op verschenen.
Maar sorry, een "regilgieus" onderwerp, vind ik niet! En ik ga er ook geen over openen.
Gast

22 okt 2012, 22:14

Fazal schreef:
AVDB schreef:Fazal er is wel een topic religie, en die behoort tot de index :
Religie – Psychologie – Filosofie
als u even de topic had doorgenomen dan had u regilgieus onderwerp naar uw keuze kunnen vinden en daarop reageren OF zelf een topic openen

Inderdaad! Er is een topic "Religie?", en had u beter opgelet, dan had u gezien, dat deze topic zelfs door mij werd geopend, met de bedoeling er weer wat leven in te brengen.
Hetgeen eigenlijk is gelukt, want er zijn nadien 41 postings op verschenen.
Maar sorry, een "regilgieus" onderwerp, vind ik niet! En ik ga er ook geen over openen.
:lol:
Fazal

22 okt 2012, 22:26

Titel: is bekwaamheid aangeboren of kan je evolueren naar meer?
Als je mijn gedacht hierover wil lezen, dan schrijf ik, dat bekwaamheid aangeboren kan zijn, en je kan idd naar meer evolueren, zelfs als de bekwaamheid NIET aangeboren is. Lijkt mij nogal evident! Helaas is noch het een, noch het ander, aan iedereen gegeven!
Bij sommigen hier, kan men dat zelfs aan steeds dezelfde schrijffouten zien.
Zijn die dan bekwaam (geboren of niet), meer nog, zijn zij in staat verder te evolueren?
Het antwoord hierop ligt volgens mij niet zomaar voor de hand.
Fazal

22 okt 2012, 22:40

AVDB opende deze topic en schreef: "Ik ben er me plotseling van bewust dat ik een Wezen ben in permanente ontwikkeling. De persoon die ik was, even geleden, toen ik begon hieraan te schrijven : is niet meer."
Meer bescheiden was geweest:
"Ik denk dat ik een wezen (zonder hoofdletter dus) ben in permanente ontwikkeling.
En troost u (maar niet), dat zijn wij allemaal, en al vanaf onze geboorte!
Mèt of zonder bekwaamheid geboren, en wel of niet, naar meer geëvolueerd.
Maar als iemand zich daar pas op latere leeftijd "plotseling" van "bewust" wordt, dan is er daarvoor, al altijd iets mis mee geweest. Oftewel ... is er nu (plotseling) iets mis!?

Niettemin, een beetje bescheidenheid is en blijft, een mooie deugd! :wink:

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

23 okt 2012, 00:31

Paul Siemons schreef:Albert van den Bosch herhaalde de volgende lulkoek:


Heeft u gelezen dat ik het woord "herhaling" benoemde als DISCIPLINE. Dat woord zegt filosofisch iets meer dan louter herhalen. Het heeft een diepere betekenis. Over dat woord had ik het liever gehad dan over dat warm water van U;

Herhalen als DISCIPLINE 8O 8O mensen wat een onzin word hier op het SN toch losgelaten!!!!!!!!!
Zichzelf "feedback" geven nog zo iets 8O 8O

Geloof nooit dat u ooit geslaagd bent in het kleuterklasje?
De eerste vereiste om een forum als dit te laten slagen is te vragen aan de deelnemers om respectvol te zijn naar elkaar toe. Lees de voorwaarden om deel te nemen.
Denkt u dat het aangenaam was voor de lezers van deze rubriek om Uw bovenstaand komentaar te lezen?
Nodigen Uw bijdragen mensen uit om deel te nemen aan het onderwerp van de topic?
Vond U het zelf aangenaam om Uw bericht te schrijven en was U blij omdat U zo mooi en intelligent hebt gereageerd ?
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

23 okt 2012, 00:34

Spacer schreef:Kom hier meer dan zelden,maar zou zeggen Albert Van....U kunt duidelijk niet naar MEER evolueren.

De allerlaatste etappe is in zicht,een bruine pij aandoen,in een uitgehouwd stuk rots stappen en laten toemetsen.Succes hé :lol:
De eerste vereiste om een forum als dit te laten slagen is te vragen aan de deelnemers om respectvol te zijn naar elkaar toe. Lees de voorwaarden om deel te nemen.
Denkt u dat het aangenaam was voor de lezers van deze rubriek om Uw bovenstaand komentaar te lezen?
Nodigen Uw bijdragen mensen uit om deel te nemen aan het onderwerp van de topic?
Vond U het zelf aangenaam om Uw bericht te schrijven en was U blij omdat U zo mooi en intelligent hebt gereageerd ?
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

23 okt 2012, 00:58

Fazal schreef:Titel: is bekwaamheid aangeboren of kan je evolueren naar meer?
Als je mijn gedacht hierover wil lezen, dan schrijf ik, dat bekwaamheid aangeboren kan zijn, en je kan idd naar meer evolueren, zelfs als de bekwaamheid NIET aangeboren is. Lijkt mij nogal evident! Helaas is noch het een, noch het ander, aan iedereen gegeven!
Bij sommigen hier, kan men dat zelfs aan steeds dezelfde schrijffouten zien.
Zijn die dan bekwaam (geboren of niet), meer nog, zijn zij in staat verder te evolueren?
Het antwoord hierop ligt volgens mij niet zomaar voor de hand.

Inderdaad. Het antwoord ligt niet voor de hand.
Ik had deze topic geopend en schreef maar alles wat in me opkwam ... en realiseerde me niet dat ik wel een tiental grondgedachten aangevoerde.
allemaal 1 voor 1 topics. Veel te veel dus, en bijgevolg verward.

Het enige dat ik in feite wou aanpakken was : onze menselijke bekwaamheid tot spreken dwz een gedachtengang opbouwen, zinnen vormen, opnieuw samenvatten en weer verder gaan. Ik dacht dus een onderwerp te hebben aangesproken : zoeken hoe je door goede kommunicatie kan komen tot heldere gesprekken en hoe je daarin jezelf kan bekwamen ...

Want bekwaamheid tot eender wat bekom je door je steeds weer disciplinair te bevragen wat beter of anders kan ( denk ik )

Dat was mijn bedoeling ... misschien maak er weer een potje van ... maar het is niet iedereen gegeven om kort en bondig zijn gedachten te verwoorden. Waarvoor mijn verontschuldigingen indien iemand bovenstaande weer prietpraat vind. Ik verzoek hem dan om het nog eens te lezen en misschien helderder te formuleren.
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

23 okt 2012, 08:43

Albert Van den Bosch schreef:[...] De eerste vereiste om een forum als dit te laten slagen is te vragen aan de deelnemers om respectvol te zijn naar elkaar toe. Lees de voorwaarden om deel te nemen.
Denkt u dat het aangenaam was voor de lezers van deze rubriek om Uw bovenstaand komentaar te lezen?
Nodigen Uw bijdragen mensen uit om deel te nemen aan het onderwerp van de topic?
Vond U het zelf aangenaam om Uw bericht te schrijven en was U blij omdat U zo mooi en intelligent hebt gereageerd ?
Stel jij jezelf ook deze vragen voor dat je op "OK" klikt? Blijkbaar niet.
Het getuigt immers ook van respect als je duidelijk en helder je standpunt geeft. Als je duidelijk en helder zegt waarover het gaat. Jij daarentegen spuit enkel meer mist bij elke 'verhelderende' commentaar.
Albert Van den Bosch schreef:Ik had deze topic geopend en schreef maar alles wat in me opkwam
Misschien maar eens eerst nadenken voor dat je ergens aan begint? Maar leren doe jij niet, om van 'evolueren' maar te zwijgen. Elk van jouw topics kent immers hetzelfde verloop: een titel, een eerste post die niets met de titel te maken heeft, verduidelijkingen die niets verduidelijken, gejammer dat de anderen je niet begrijpen en dan het verwijt dat je niet respectvol behandeld wordt.
Hoeveel herhalingen heb jij nodig? Hoeveel maal stoot deze ezel zich aan dezelfde steen?
Dat van die ezel is uiteraard filosofisch bedoeld en heeft dus een diepere betekenis...
Ni Dieu, Ni Maître

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

23 okt 2012, 09:15

Vraag:

Verloopt het evolueren naar meer bekwaamheid via het 'kicken' op anderen neerhalen?
M.a.w. is de 'kick' die uit het neerhalen van anderen gehaald wordt noodzakelijk om te evolueren?

Deze kick moet immers voortdurend herhaald worden wil men zich nog enigszins goed kunnen voelen.

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

23 okt 2012, 09:29

Zondervrees schreef:
Albert Van den Bosch schreef:[...] De eerste vereiste om een forum als dit te laten slagen is te vragen aan de deelnemers om respectvol te zijn naar elkaar toe. Lees de voorwaarden om deel te nemen.
Denkt u dat het aangenaam was voor de lezers van deze rubriek om Uw bovenstaand komentaar te lezen?
Nodigen Uw bijdragen mensen uit om deel te nemen aan het onderwerp van de topic?
Vond U het zelf aangenaam om Uw bericht te schrijven en was U blij omdat U zo mooi en intelligent hebt gereageerd ?
Stel jij jezelf ook deze vragen voor dat je op "OK" klikt? Blijkbaar niet.
Het getuigt immers ook van respect als je duidelijk en helder je standpunt geeft. Als je duidelijk en helder zegt waarover het gaat. Jij daarentegen spuit enkel meer mist bij elke 'verhelderende' commentaar.
Albert Van den Bosch schreef:Ik had deze topic geopend en schreef maar alles wat in me opkwam
Misschien maar eens eerst nadenken voor dat je ergens aan begint? Maar leren doe jij niet, om van 'evolueren' maar te zwijgen. Elk van jouw topics kent immers hetzelfde verloop: een titel, een eerste post die niets met de titel te maken heeft, verduidelijkingen die niets verduidelijken, gejammer dat de anderen je niet begrijpen en dan het verwijt dat je niet respectvol behandeld wordt.
Hoeveel herhalingen heb jij nodig? Hoeveel maal stoot deze ezel zich aan dezelfde steen?
Dat van die ezel is uiteraard filosofisch bedoeld en heeft dus een diepere betekenis...
dit was eens te meer een kommentaar waar iemand niks aan heeft, ik hoop voor U , dat U er iets aan had
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

23 okt 2012, 09:31

Henriette 2 schreef:Vraag:

Verloopt het evolueren naar meer bekwaamheid via het 'kicken' op anderen neerhalen?
M.a.w. is de 'kick' die uit het neerhalen van anderen gehaald wordt noodzakelijk om te evolueren?

Deze kick moet immers voortdurend herhaald worden wil men zich nog enigszins goed kunnen voelen.
deze komentaar was geen vraag en is niet opbouwend naar de topic toe.
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

23 okt 2012, 09:56

Albert Van den Bosch schreef:[...] dit was eens te meer een kommentaar waar iemand niks aan heeft, ik hoop voor U , dat U er iets aan had
Inderdaad, het toont aan dat jij niets meer kan of wil leren. 'Evolutie tot meer bekwaamheid' zit er voor jou niet meer in. Misschien moet je eens naar het verhaal van de anderen luisteren en niet elke keer jezelf herhalen. Als je alles altijd op dezelfde manier doet zal je altijd weer dezelfde fout maken.
Ni Dieu, Ni Maître

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

23 okt 2012, 10:09

Zondervrees schreef:
Albert Van den Bosch schreef:[...] 'Evolutie tot meer bekwaamheid' zit er voor jou niet meer in.
ik refereer eens te meer naar de richtlijnen voor FORUM in Seniorennet : denkt U dat dit aangenaam was om te lezen ? ... draagt dit bij om het Forum als een stap te bekijken om ons te bekwamen en te evolueren naar een betere samenleving?
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

23 okt 2012, 10:15

Graag enige verduidelijking

Is bekwaamheid, in de opvattingen van de topic-opener, te vergelijken met potentieel en of aanleg ?
Of is bekwaamheid de vaardigheid die iemand bezit nadat zijn aanleg daartoe werd ontwikkeld ?
Of is bekwaamheid misschien een vaardigheid die, zonder aanleg daartoe, toch werd ontwikkeld ?
Zo gezien kan bekwaamheid niet groeien door evolutie maar enkel door volgehouden oefening en door te leren uit ervaring.
Op de vraag van de topic-opener kan -zoals ze gesteld is- naar mijn mening dan ook geen klaar antwoord worden gegeven.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

23 okt 2012, 10:31

Henriette 2 schreef:Vraag:

Verloopt het evolueren naar meer bekwaamheid via het 'kicken' op anderen neerhalen?
M.a.w. is de 'kick' die uit het neerhalen van anderen gehaald wordt noodzakelijk om te evolueren?

Deze kick moet immers voortdurend herhaald worden wil men zich nog enigszins goed kunnen voelen.
Albert Van den Bosch schreef:deze komentaar was geen vraag en is niet opbouwend naar de topic toe.
Ik stel een vraag en die vraag wordt door jou als een 'nietvraag' weggezet??
Waarom doe je dat?
Bovendien zie je niet dat JIJ steeds wordt neergehaald en dat daardoor de het topic per definitie gesloten is.
Zondervrees schreef:
Albert Van den Bosch schreef:[...] 'Evolutie tot meer bekwaamheid' zit er voor jou niet meer in.
ik refereer eens te meer naar de richtlijnen voor FORUM in Seniorennet : denkt U dat dit aangenaam was om te lezen ? ... draagt dit bij om het Forum als een stap te bekijken om ons te bekwamen en te evolueren naar een betere samenleving?
Albert enz. ik geef 't op.

Want in relaties moeten beide kanten van de munt als gelijkwaardig aanvaard worden.
Je kunt een conflict met een ander pas achter je laten als je respecteert hoe het door beiden ervaren wordt.
Het gaat er nooit om dat je het met elkaar eens moet worden.

Waar het om gaat is: kun je van elkaar respecteren hoe de ander het ervaart?