goden - een subjectieve visie

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

06 feb 2013, 22:13

[quote="Albert Van den Bosch]
ik wacht op je intelligente aanpak voor de geografische gegevens uit JONAS,
zo'n belezen man als jij kan dat toch op enkel minuten afwerken. in plaats daarvan weer een deginerende opmerking ... foei toch[/quote]
Daar moet ik zelfs mijn boekenkast niet voor openen. Staat zelfs op Wiki.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jona_%28boek%29

En moet ik hier nu iets historisch in zien of zo ? Denk je nu dat dit mythische plaatsen of routes waren ? Wat the fuck kan je van dit sprookje nu opsteken ? Heb je zo niks wat ingrijpender of leerzamer dan dit ? Voor de rest niks meer aan te tekenen op mijn vorige posts Atoon ?[/quote]

niet cynisch worden aub, gewoon antwoorden zoals je aan mij vroeg
dus nu stel ik een vraag over geografische gegevens en je geeft als dom antwoord : het staat op Wikipedia ... dat is een samenvatting van een verhaal; ik vroeg geografische gegevens.

ik zal een hint geven : Jonas vertrekt naar Nineve, en dat is ten Oosten van jesusalem. toch vertrekt hij naar TARSIS ( en dat werd verondersteld in Spanje te zijn, dus in het Westen; andere bronnen zeggen TARSUS, in Turkije, dus ook niet op de weg. ). Maar al die boekenwurmen als jij die zien iets over het hoofd. Zolang ik weet (ik ben nog maar 67 ziet iedereen dat over het hoofd ...
eens goed lezen wat er staat (als je de bijbel hebt bestudeerd is dat natuurlijk niet nodig, want dan weeet je dat wel ) ...
... ik zal nog een hint geven : het staaat niet in wikipedia
Laatst gewijzigd door Albert Van den Bosch op 06 feb 2013, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

06 feb 2013, 22:20

werewoef schreef:Albert heeft gelijk dat men hier afdwaalt van de essentie van zijn tittel-topic .Het ging hier toch over goden of niet soms . Wat te denken over de grote godin van China, zo mooi afgebeeld in meer als duizend schilderijen ??

Enerzijds wil ook stellen dat de bijbel nog altijd bestaat uit twee hoofddelen het O.T en het N.T, anderzijds stel ik dat in menig sprookje ook altijd een onderliggende waarheid schuilt, mits men de moeite doet om tussen de regels te lezen .

Vriendelijke groet .

werewoef
Dank je voor de bijval
die godin van china waar je van spreekt, kan je hier in dit forum er een afbeelding van zetten, of een link ... of de juiste naam, dan kan ik er wat over opzoeken, want ik ben al verschillende keren in china geweest, maar het zegt me niks. En kan je wat vertellen over het mooie van die afbeeldingen ervan ... wat er bijzonder aan is.
en ik ben volledig eens met jouw laatste paragraaf.
dank je wel
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

06 feb 2013, 22:31

Albert Van den Bosch schreef:ik zie nog steeds met spanning uit naar een inzicht, hoe klein ook ... wat valt jou op an de Sfinx : Enkele feiten ... want jammer genoeg waagt er zich tot hiertoe niemand aan.
Hoe zit dat nu met die sfinx?
Je vraagt naar feiten over de sfinx, maar dan ga je er niet op in. Als iemand iets erover schrijft, dan begin je maar over je bijbel te lullen.
En zeg nu niet dat het off-topic was, want je begon er zelf over als algemene vraag over het topic.

Jij zwalpt precies ook maar wat rond, hé. Te veel van die walvis gelezen misschien?
Jawatte

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

06 feb 2013, 22:39

Albert Van den Bosch schreef: ik zal een hint geven : Jonas vertrekt naar Nineve, en dat is ten Oosten van jesusalem. toch vertrekt hij naar TARSIS ( en dat werd verondersteld in Spanje te zijn, dus in het Westen; andere bronnen zeggen TARSUS, in Turkije, dus ook niet op de weg. ). Maar al die boekenwurmen als jij die zien iets over het hoofd. Zolang ik weet (ik ben nog maar 67 ziet iedereen dat over het hoofd ...
eens goed lezen wat er staat (als je de bijbel hebt bestudeerd is dat natuurlijk niet nodig, want dan weeet je dat wel ) ...
... ik zal nog een hint geven : het staaat niet in wikipedia
Ik zie helemaal niks over het hoofd Bertje. Waar haal jij nu dat ik iets over het hoofd zie ? Staat er niet duidelijk Tarsus ? Je weet wel, dat stadje waar Pauleke vandaan kwam.
En wat voor enige waarde heeft nu dit verhaal op historisch gebied. Vertel me dat eens ?
En nu dat je toch bezig bent met een rookgordijn op te trekken, hoe zit het met Exodus, of de verovering van Kanaän door Josua , of het rijk van Salomon, om wat te noemen ? Voor mijn part mag je die vis van Jona in je reet steken hoor.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

06 feb 2013, 22:43

cappa schreef:
Albert Van den Bosch schreef:ik zie nog steeds met spanning uit naar een inzicht, hoe klein ook ... wat valt jou op an de Sfinx : Enkele feiten ... want jammer genoeg waagt er zich tot hiertoe niemand aan.
Hoe zit dat nu met die sfinx?
Je vraagt naar feiten over de sfinx, maar dan ga je er niet op in. Als iemand iets erover schrijft, dan begin je maar over je bijbel te lullen.
En zeg nu niet dat het off-topic was, want je begon er zelf over als algemene vraag over het topic.

Jij zwalpt precies ook maar wat rond, hé. Te veel van die walvis gelezen misschien?
Kijk, deze indruk heb ik ook met die pipo. Komt die wat van de toren blazen en als ie merkt dat hij niet met wat sullen te doen heeft , gaat die doodleuk over op een ander onderwerp.
Ik durf te verwedden dat we hier met een Antoon-remake te doen te hebben.
Gaan we dat varkentje eens grondig wassen zie ! :wink:

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

07 feb 2013, 01:00

Als je in Google Kuan Yin ingeeft krijg je zeker drie bladzijden van afbeeldingen van deze Godin of Moeder-godin van China .

De link zelf is te lang om hier in te tikken .

a.u.b - werewoef
AMEN en AUM

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

07 feb 2013, 08:09

cappa schreef:
Albert Van den Bosch schreef:ik zie nog steeds met spanning uit naar een inzicht, hoe klein ook ... wat valt jou op an de Sfinx : Enkele feiten ... want jammer genoeg waagt er zich tot hiertoe niemand aan.
Hoe zit dat nu met die sfinx?
Je vraagt naar feiten over de sfinx, maar dan ga je er niet op in. Als iemand iets erover schrijft, dan begin je maar over je bijbel te lullen.
En zeg nu niet dat het off-topic was, want je begon er zelf over als algemene vraag over het topic.

Jij zwalpt precies ook maar wat rond, hé. Te veel van die walvis gelezen misschien?
jammer genoeg heb jij nog niets bijgedragen aan de topic.
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

07 feb 2013, 08:25

werewoef schreef:Als je in Google Kuan Yin ingeeft krijg je zeker drie bladzijden van afbeeldingen van deze Godin of Moeder-godin van China .

De link zelf is te lang om hier in te tikken .

a.u.b - werewoef
volgens mij is het geen vermeende godin. Het zal een echte aanbeden godin zijn. En die komt niet in aanmerking. Ik had de topic graag gehouden over menselijke figuren ( gewoonlijk met dierenkoppen of dierenlijven. Als goden bestempeld, maar gewoonlijk gewone mensen of bijzondere figuren, die dan door andere religies als goden voorgesteld om het filosofisch gedachtengoed van de aanhangers daarvan te verstikken, verkeerd voor te stellen, verdraaien van feiten in het kort : door machthebbers, manipulators, religies enz... in het verdomhoekje verbannen "wetenschappelijke" zeer interessante ideeen, gedachten. ik zeg wetenschappelijk omdat het ook naast vele andere randgebieden spirituele geneeswijzen, witte en zwarte magie (ook door verkeerde naamgeving al direkt in een verkeerd daglicht gesteld) enz .... ik moet me beperken in tijd en inhoud sorry; Toch bedankt voor de bijdrage
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

07 feb 2013, 08:30

talisman schreef:
cappa schreef:
Albert Van den Bosch schreef:ik zie nog steeds met spanning uit naar een inzicht, hoe klein ook ... wat valt jou op an de Sfinx : Enkele feiten ... want jammer genoeg waagt er zich tot hiertoe niemand aan.
Hoe zit dat nu met die sfinx?
Je vraagt naar feiten over de sfinx, maar dan ga je er niet op in. Als iemand iets erover schrijft, dan begin je maar over je bijbel te lullen.
En zeg nu niet dat het off-topic was, want je begon er zelf over als algemene vraag over het topic.

Jij zwalpt precies ook maar wat rond, hé. Te veel van die walvis gelezen misschien?
Kijk, deze indruk heb ik ook met die pipo. Komt die wat van de toren blazen en als ie merkt dat hij niet met wat sullen te doen heeft , gaat die doodleuk over op een ander onderwerp.
Ik durf te verwedden dat we hier met een Antoon-remake te doen te hebben.
Gaan we dat varkentje eens grondig wassen zie ! :wink:
je heb niet goed gevolgd. er is een sub-topic gevorderd door TALISMAN ...
tegen mijn ziin .. maar hij daagt mij steeds uit met zijn zognaamde kennis ... en wil bewijzen. Maar hij zit reeds in de val en kan niks verzinnen, dus het zal gauw gedaan zijn. En stop met mij Antoon te noemen of ik beantwoord U niet meer. En die walvis (waar het niet mag over gaan) wordt geografische kennis centraal gesteld, let beter eens op aub.
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

07 feb 2013, 08:43

talisman schreef:
Albert Van den Bosch schreef: ik zal een hint geven : Jonas vertrekt naar Nineve, en dat is ten Oosten van jesusalem. toch vertrekt hij naar TARSIS ( en dat werd verondersteld in Spanje te zijn, dus in het Westen; andere bronnen zeggen TARSUS, in Turkije, dus ook niet op de weg. ). Maar al die boekenwurmen als jij die zien iets over het hoofd. Zolang ik weet (ik ben nog maar 67 ziet iedereen dat over het hoofd ...
eens goed lezen wat er staat (als je de bijbel hebt bestudeerd is dat natuurlijk niet nodig, want dan weeet je dat wel ) ...
... ik zal nog een hint geven : het staaat niet in wikipedia
Ik zie helemaal niks over het hoofd Bertje. Waar haal jij nu dat ik iets over het hoofd zie ? Staat er niet duidelijk Tarsus ? Je weet wel, dat stadje waar Pauleke vandaan kwam.
En wat voor enige waarde heeft nu dit verhaal op historisch gebied. Vertel me dat eens ?
En nu dat je toch bezig bent met een rookgordijn op te trekken, hoe zit het met Exodus, of de verovering van Kanaän door Josua , of het rijk van Salomon, om wat te noemen ? Voor mijn part mag je die vis van Jona in je reet steken hoor.
Prachtig man, je tuimelt erin. er staat in de tekst dat er Tarsis (in andere bijbels staat ook al eens Tarsus ... want daar gaat het net over ... men is niet zeker waar het lag! Maar de "clue" is juist : waar ligt het? Want hij nam toch die boot richting T. om in Nineve te geraken; Maar dat blijkt volgens de bijbel-onderzoekers ( jij inbegrepen ) in Turkije of Spanje te liggen. Dus er klopt iets niet. En dat bedoelde is : mensen nemen klakkeloos infomatie over ook als ze niet klopt.
en je laatste opmerking, je laatste zin is onbehoorlijk en wansmakelijk.
een beetje respect aub
deze door jou opgericht sub-topic gaat over de "waarde", het belang van het overgeleverde geschrift Jonas in de bijbel. En je vroeg bewijs eens iets van onderliggende kennis in de verhaaltjes uit de Bijbel;
dus opnieuw mij geografische vraag : lees het verhaaltje en je kan de oplossing vinden ..
hint : het staat niet in Wikipedia
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

07 feb 2013, 08:48

Albert Van den Bosch schreef: je heb niet goed gevolgd. er is een sub-topic gevorderd door TALISMAN ...
tegen mijn ziin .. maar hij daagt mij steeds uit met zijn zognaamde kennis ... en wil bewijzen. Maar hij zit reeds in de val en kan niks verzinnen, dus het zal gauw gedaan zijn. En stop met mij Antoon te noemen of ik beantwoord U niet meer. En die walvis (waar het niet mag over gaan) wordt geografische kennis centraal gesteld, let beter eens op aub.
O, je bent Antoon niet, maar meester Albert uit de lagere school. Moet ik nu strafwerk maken of ben je nog van de ' oude stempel ' ? Meester Albert moet toch af en toe zijn leesbrilletje eens opzetten hoor.

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

07 feb 2013, 09:11

talisman schreef:
Albert Van den Bosch schreef: je heb niet goed gevolgd. er is een sub-topic gevorderd door TALISMAN ...
tegen mijn ziin .. maar hij daagt mij steeds uit met zijn zognaamde kennis ... en wil bewijzen. Maar hij zit reeds in de val en kan niks verzinnen, dus het zal gauw gedaan zijn. En stop met mij Antoon te noemen of ik beantwoord U niet meer. En die walvis (waar het niet mag over gaan) wordt geografische kennis centraal gesteld, let beter eens op aub.
O, je bent Antoon niet, maar meester Albert uit de lagere school. Moet ik nu strafwerk maken of ben je nog van de ' oude stempel ' ? Meester Albert moet toch af en toe zijn leesbrilletje eens opzetten hoor.
het peil gaat naar beneden en je antwoord nog steeds niet
en een antwoord waar Tarsis is kan je blijkbaar niet vinden
maar je krijgt geen strafpunt .. integendeel in moderne opvoeding moedigt men de leerlingen aan door ze hints te geven ...
HINT : er staat iets in de tekst, in elke bijbel, dat je een aanknopingspunt zal geven ... van een echt feit : de hint is Ekonomische Geschiedenis en een beetje nadenken ... leuk hé, net een quiz , je had toch naar feitelijke kennis gevraagd die je niet verwachtte te vinden in een bijbel
Laatst gewijzigd door Albert Van den Bosch op 07 feb 2013, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

07 feb 2013, 09:11

Albert Van den Bosch schreef:
cappa schreef:
Albert Van den Bosch schreef:ik zie nog steeds met spanning uit naar een inzicht, hoe klein ook ... wat valt jou op an de Sfinx : Enkele feiten ... want jammer genoeg waagt er zich tot hiertoe niemand aan.
Hoe zit dat nu met die sfinx?
Je vraagt naar feiten over de sfinx, maar dan ga je er niet op in. Als iemand iets erover schrijft, dan begin je maar over je bijbel te lullen.
En zeg nu niet dat het off-topic was, want je begon er zelf over als algemene vraag over het topic.

Jij zwalpt precies ook maar wat rond, hé. Te veel van die walvis gelezen misschien?
jammer genoeg heb jij nog niets bijgedragen aan de topic.
Jij verandert ook sneller van onderwerp dan de wind draait rond een torengebouw. :roll:
Maar je bedoelt waarschijnlijk dat ik nog niet geantwoord heb, wat jij zou willen dat ik antwoord. :lol: Dat zou kunnen.
Ik vind je nogal erg mislukt schoolmeesterachtig.
Jawatte

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

07 feb 2013, 09:56

cappa schreef:
Albert Van den Bosch schreef:
cappa schreef:
Albert Van den Bosch schreef:ik zie nog steeds met spanning uit naar een inzicht, hoe klein ook ... wat valt jou op an de Sfinx : Enkele feiten ... want jammer genoeg waagt er zich tot hiertoe niemand aan.
Hoe zit dat nu met die sfinx?
Je vraagt naar feiten over de sfinx, maar dan ga je er niet op in. Als iemand iets erover schrijft, dan begin je maar over je bijbel te lullen.
En zeg nu niet dat het off-topic was, want je begon er zelf over als algemene vraag over het topic.

Jij zwalpt precies ook maar wat rond, hé. Te veel van die walvis gelezen misschien?
jammer genoeg heb jij nog niets bijgedragen aan de topic.
Jij verandert ook sneller van onderwerp dan de wind draait rond een torengebouw. :roll:
Maar je bedoelt waarschijnlijk dat ik nog niet geantwoord heb, wat jij zou willen dat ik antwoord. :lol: Dat zou kunnen.
Ik vind je nogal erg mislukt schoolmeesterachtig.
ik zal je dan de oplossing geven geleerde vriend
de oplossing staat elders
als je het niet moest weten de bijbel is zo opgesteld dat alles er 2 keer in staat : iets uitgebreider, met andere woorden verteld ... want als een boodschap niet door 2 getuigen wordt bevestigd kan je ze niet als waar aannemen (((is de achterliggende filosofie)))
oplossing en afsluiting van de sub-topic : de bijbel is nooit betrouwbaar

in 2Kronieken 21 : staat dat de schepen van Tarsis zwaar beladen waren met goud, ivoor apen en pauwen
- elders staat dat er veel eilanden zijn
- ergens in Salomo en dan staat er ook veel Tin werd meegebracht TIN : door de Oostindische companie in grote hoeveelheden meegebracht uit Indie naar Nederland voor de tin-industrie ... rond 1600 à 1700)

en waar vind men pauwen : in Indie (ik was daar in een hotel en al de aanwezige bomen zaten vol pauwen ... en toen dacht ik aan Tarsis ( 20 jaar geleden ) want ik zag nergens op mijn verre reizen pauwen ... uitgezonderd in die streek ( Rajastan )

Dus Jonas neemt de boot naar Tarsis wat op dat ogenblik het verst af was, want hij wilde de opdracht niet. Voer rond Afrika en via de Indische Oceaan wil hij naar het huidige Indie-Ceylon-Indonesie meevaren;

en hoe komt hij dan in Nineve ? ... wel hij vaart "per ongeluk" toch wel voorbij de monding, estuarium van Tigris en Eufraat.

en waar ligt NINEVE ... toch wel op de Eufraat ( een rivier van 1900 kilometer )

zo, dit is afgesloten ... jammer Talisman ... geen punten toegkend

Hopelijk laat je me nu met rust met die kinderachtige praat dat ik niks zou gelezen hebben. Want dit hoorde niet te gebeuren in deze topic.
Ik wil me gerust verontschuldigen indien ik zelf sarcastisch en cynisch ben geweest maar je hebt me ferm nerveus gemaakt met belasterende en belachelijk-makende opmerkingen.

de topic is dus terug : vermeende goden = de naam "goden" werd gebruikt om "verboden" kennis" uit te roeien ... want er is maar 1 god zogezegd en die ander zijn "goden".

tot hiertoe is de naam van de topic al verbeterd : vermeende goden

en mijn besluit : De naamgeving goden is dus zwaar belastend voor de archeologische artifarcten die een andere esotorische betekenis zouden hebben.

heeft iemand anders ook al betere verwoordingen?
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

07 feb 2013, 10:53

Albert Van den Bosch schreef: ik zal je dan de oplossing geven geleerde vriend
de oplossing staat elders
als je het niet moest weten de bijbel is zo opgesteld dat alles er 2 keer in staat : iets uitgebreider, met andere woorden verteld ... want als een boodschap niet door 2 getuigen wordt bevestigd kan je ze niet als waar aannemen (((is de achterliggende filosofie)))
oplossing en afsluiting van de sub-topic : de bijbel is nooit betrouwbaar

in 2Kronieken 21 : staat dat de schepen van Tarsis zwaar beladen waren met goud, ivoor apen en pauwen
- elders staat dat er veel eilanden zijn
- ergens in Salomo en dan staat er ook veel Tin werd meegebracht TIN : door de Oostindische companie in grote hoeveelheden meegebracht uit Indie naar Nederland voor de tin-industrie ... rond 1600 à 1700)

en waar vind men pauwen : in Indie (ik was daar in een hotel en al de aanwezige bomen zaten vol pauwen ... en toen dacht ik aan Tarsis ( 20 jaar geleden ) want ik zag nergens op mijn verre reizen pauwen ... uitgezonderd in die streek ( Rajastan )

Dus Jonas neemt de boot naar Tarsis wat op dat ogenblik het verst af was, want hij wilde de opdracht niet. Voer rond Afrika en via de Indische Oceaan wil hij naar het huidige Indie-Ceylon-Indonesie meevaren;

en hoe komt hij dan in Nineve ? ... wel hij vaart "per ongeluk" toch wel voorbij de monding, estuarium van Tigris en Eufraat.

en waar ligt NINEVE ... toch wel op de Eufraat ( een rivier van 1900 kilometer )

zo, dit is afgesloten ... jammer Talisman ... geen punten toegkend
Weer eens een bewijs dat je helemaal geen verstand hebt van geschiedenis.

Boek Jona is geschreven, ( en dit wordt algemeen aangenomen ) tussen de 5e en 3e eeuw v.C. en meer bepaald in het Helleense tijdperk ( Alexander de Grote ).
Om pauwen en olifanten zat men toen al niet verlegen en moest men helemaal niet tot in Indië reizen, zelfs niet tot Nineve.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nineve
Tarsus ligt wel degelijk in het huidige Turkije.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tarsus_%28stad%29

Er was dus al lang een ' zijderoute ' van Indië tot Griekenland, en dit reeds voor de veroveringen van Cyrus de Grote.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyrus_II_de_Grote

Zilver betrok men in hoofdzaak vanuit Ierland door de Feniciërs.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fenici%C3%ABrs

Jou fantasietje slaat dus wel nergens op. ( Antoon had ook zo van die hersenspinsels )
Toch maar eerst wat geschiedenis studeren voordat je me punten wil geven hoor flapdrol.