goden - een subjectieve visie

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

06 feb 2013, 11:59

Paul Siemons schreef:Albert van de Bosch schreef: Dit gaat toch niet over pro of contra. dit gaat over een historisch boek.

....en dat is het hem nu juist NIET!
de topic is wel om zeep nu door dat gezever over de bijbel, maar dan gaan we er tegen aan , ik ga nog 3 keer antwoorden
dus de bijbel bevat volgens u geen boeken die we kunnen beschouwen als historische roman ... dit heeft niks meer te maken authenciteit. Het zijn subjectieve verhalen, volledig akkoord ...sommige duizenden jaren oud.
herschreven of niet, doet niks terzake.
historische romans : Juist of niet !
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

06 feb 2013, 12:15

Albert Van den Bosch schreef: Staat vol details over het leven in Egpyte, een bron van 4000 jaar oud !
Ten eerste, Exodus gaat maar terug tot 1360 v.C. en voor de rest klopt die geschiedenis in Exodus van geen meter. Maar ach,wat baten kaars en bril voor een uil die niet zien en wil.
Zeker dat je Antoon niet bent ?? Kon ook zo uit z'n nek kletsen.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

06 feb 2013, 12:22

Albert Van den Bosch schreef:Dit gaat toch niet over pro of contra. dit gaat over een historisch boek.
Is nu net niet !
Ik verwees naar het boek Daniel, dat per ongeluk ook in alle bijbels te vinden is. En dus gemakkelijk verwijsbaar en vindbaar overal op het net..
Kan je van de sprookje van Grimm ook zeggen.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

06 feb 2013, 12:27

Albert Van den Bosch schreef: de topic is wel om zeep nu door dat gezever over de bijbel
Er is hier maar één die hier komt zeveren en dat ben jij.
historische romans : Juist of niet !
O kijk, nu is het al gereduceerd naar een ' historische roman '. Enkel de fundamentalisten maken hiervan een historisch correct boek hoor Antoon.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

06 feb 2013, 13:05

Albert Van den Bosch schreef:ik lees niet of er al dan niet interessants staat in de bijbel; en ik vraag het ook aan jou : staat er buiten de verhalen en tussen de lijntjes , de feiten : data, namen, plaatsen
Dat boekske interesseert me geen fluit.
Er zijn andere zaken om me mee bezig te houden.
Jawatte

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

06 feb 2013, 15:51

cappa schreef:
Albert Van den Bosch schreef:ik lees niet of er al dan niet interessants staat in de bijbel; en ik vraag het ook aan jou : staat er buiten de verhalen en tussen de lijntjes , de feiten : data, namen, plaatsen
Dat boekske interesseert me geen fluit. Er zijn andere zaken om me mee bezig te houden.
Eindelijk iemand die toegeeft dat hij de bijbel niet las ... en niet WIL lezen. Ik heb er een sterk vermoeden van dat dit zo is voor de meerderheid der bevolking. En dus de meesten in dit forum; Met als gevolg vooroordelen en onbeleefdheden.
Dat boekske .... zijn wel 60 boeken ongeveer, verkrijgbaar in elke taal en leesbaar voor wie het wil in de oorspronkelijke talen. Dat alleen is reeds een unicum.
Bedankt voor je eerlijkheid Capa
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

06 feb 2013, 16:11

Albert Van den Bosch schreef:Eindelijk iemand die toegeeft dat hij de bijbel niet las ... en niet WIL lezen.
[...] Dat alleen is reeds een unicum.
Bedankt voor je eerlijkheid Capa
Heb jij de sprookjes van Grimm volledig gelezen? En Anderson? En de Noorse legenden/verhalen? En dan spreek ik nog niet van "De Kabouters" van Rien Poortvliet. Een unicum.
Geef nu gewoon toe dat je het niet las.

Overigens zou ik ook zeggen, bedankt voor je eerlijkheid, gezien deze quote:
de topic is wel om zeep nu door dat gezever over de bijbel
Jawatte

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

06 feb 2013, 16:20

Albert Van den Bosch schreef:Eindelijk iemand die toegeeft dat hij de bijbel niet las ... en niet WIL lezen.
Dat alleen is reeds een unicum.
Bedankt voor je eerlijkheid Capa
capa schreef: Heb jij de sprookjes van Grimm volledig gelezen? En Anderson? En de Noorse legenden/verhalen? En dan spreek ik nog niet van "De Kabouters" van Rien Poortvliet. Een unicum.
Geef nu gewoon toe dat je het niet las.
kinderachtig en grappig ... die heb ik allemaal gelezen behalve van die Noorse legenden, daar ik ken er maar 6 van.
Maar is toch echt off topic. vanaf nu terug naar de topic, ik antwoord niet meer off-topic (voor een tijdje ) ... want op dit forum wordt de het onderwerp echt niet gerespecteerd.
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

06 feb 2013, 16:39

Albert Van den Bosch schreef: Eindelijk iemand die toegeeft dat hij de bijbel niet las ... en niet WIL lezen. Ik heb er een sterk vermoeden van dat dit zo is voor de meerderheid der bevolking.
Dat is best mogelijk, en dat verwacht ik ook niet. Ik hoor daar in elk geval niet tussen. Ik heb de Septuagint-versie gelezen, waar de christelijke bijbel en ook het N.T. is gebaseerd. Ik heb alle versies waarvan ik je de link heb gegeven, gelezen en vergeleken. Ik heb ook de Tanakh gelezen en vergeleken met de Septuagint.
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jso ... pstoc.html
Ik denk niet dat jij al zover staat. En niet alleen gelezen, maar kan je ook de herkomst geven van elk deel ervan. Dan kan ik je ook al melden dat ik de koran gelezen heb en zijn ontstaansgeschiedenis en de link naar het christendom.
En dus de meesten in dit forum; Met als gevolg vooroordelen en onbeleefdheden.
Waarvan jij reeds HET schoolvoorbeeld van bent.
En verder, nog iets historisch betrouwbaar gevonden in de bijbel of laat je het bij deze ene blooper ?

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

06 feb 2013, 17:01

Albert Van den Bosch schreef: Eindelijk iemand die toegeeft dat hij de bijbel niet las ... en niet WIL lezen. Ik heb er een sterk vermoeden van dat dit zo is voor de meerderheid der bevolking.
talisman schreef: Dat is best mogelijk, en dat verwacht ik ook niet. Ik hoor daar in elk geval niet tussen. Ik heb de Septuagint-versie gelezen, waar de christelijke bijbel en ook het N.T. is gebaseerd. Ik heb alle versies waarvan ik je de link heb gegeven, gelezen en vergeleken. Ik heb ook de Tanakh gelezen en vergeleken met de Septuagint.
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jso ... pstoc.html
Ik denk niet dat jij al zover staat. En niet alleen gelezen, maar kan je ook de herkomst geven van elk deel ervan. Dan kan ik je ook al melden dat ik de koran gelezen heb en zijn ontstaansgeschiedenis en de link naar het christendom.
Albert Van den Bosch schreef: En dus de meesten in dit forum; Met als gevolg vooroordelen en onbeleefdheden.
talisman schreef: Waarvan jij reeds HET schoolvoorbeeld van bent.
En verder, nog iets historisch betrouwbaar gevonden in de bijbel of laat je het bij deze ene blooper ?
tja, Uw eerste paragrafen zijn weeral off-topic

voorlaatste zin is weer onbeleefd vooral omdat ik juist blijk geef van alles in vraag te stellen, en geen probeer vooroordelen te hebben (mijn excuses als ik er wel heb )

en je laatste zin is natuurlijk een valstrik, om me uit te dagen off-topic te gaan. Welja, waarom niet, de topic is toch om zeep.

Prachtig toch : wat vind jij van het verhaal van Jonas uit geografisch oogpunt. dus niet over de walvis zeveren, ALLEEN zuiver geografisch, want dit gaat over feiten gaan, dat wil je toch. .
We gaan niet alle tijd en plaats van het forum hier gebruiken. dus alleen antwoorden op Geographie. Met dank voor Uw vraag en laat ons het kort houden.
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

06 feb 2013, 18:00

Albert Van den Bosch schreef: vanaf nu terug naar de topic, ik antwoord niet meer off-topic
Jaja, beloven, altijd maar beloven. :D
Jawatte

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

06 feb 2013, 19:33

Albert heeft gelijk dat men hier afdwaalt van de essentie van zijn tittel-topic .Het ging hier toch over goden of niet soms . Wat te denken over de grote godin van China, zo mooi afgebeeld in meer als duizend schilderijen ??

Enerzijds wil ook stellen dat de bijbel nog altijd bestaat uit twee hoofddelen het O.T en het N.T, anderzijds stel ik dat in menig sprookje ook altijd een onderliggende waarheid schuilt, mits men de moeite doet om tussen de regels te lezen .

Vriendelijke groet .

werewoef
AMEN en AUM

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

06 feb 2013, 19:52

werewoef schreef:Albert heeft gelijk dat men hier afdwaalt van de essentie van zijn tittel-topic .Het ging hier toch over goden of niet soms . Wat te denken over de grote godin van China, zo mooi afgebeeld in meer als duizend schilderijen ??
Niet te vergeten Quetzalcoatl, Ptah, Zeus en Thor, om er nog enkelen te noemen.

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

06 feb 2013, 19:57

talisman schreef:
werewoef schreef:Albert heeft gelijk dat men hier afdwaalt van de essentie van zijn tittel-topic .Het ging hier toch over goden of niet soms . Wat te denken over de grote godin van China, zo mooi afgebeeld in meer als duizend schilderijen ??
Niet te vergeten Quetzalcoatl, Ptah, Zeus en Thor, om er nog enkelen te noemen.
ik wacht op je intelligente aanpak voor de geografische gegevens uit JONAS,
zo'n belezen man als jij kan dat toch op enkel minuten afwerken. in plaats daarvan weer een deginerende opmerking ... foei toch
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

06 feb 2013, 20:57

Albert Van den Bosch schreef:
talisman schreef:
werewoef schreef:Albert heeft gelijk dat men hier afdwaalt van de essentie van zijn tittel-topic .Het ging hier toch over goden of niet soms . Wat te denken over de grote godin van China, zo mooi afgebeeld in meer als duizend schilderijen ??
Niet te vergeten Quetzalcoatl, Ptah, Zeus en Thor, om er nog enkelen te noemen.
ik wacht op je intelligente aanpak voor de geografische gegevens uit JONAS,
zo'n belezen man als jij kan dat toch op enkel minuten afwerken. in plaats daarvan weer een deginerende opmerking ... foei toch
Daar moet ik zelfs mijn boekenkast niet voor openen. Staat zelfs op Wiki.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jona_%28boek%29

En moet ik hier nu iets historisch in zien of zo ? Denk je nu dat dit mythische plaatsen of routes waren ? Wat the fuck kan je van dit sprookje nu opsteken ? Heb je zo niks wat ingrijpender of leerzamer dan dit ? Voor de rest niks meer aan te tekenen op mijn vorige posts Atoon ?