paranormale ervaringen

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

11 jul 2013, 14:36

Reini schreef:Zo is dat Cappa.
Iedereen maakt wel eens vreemde toestanden mee, maar je moet het inzicht hebben , nederig te blijven over dat wat het brein doet zonder dat we ons daar bewust van zijn.
Het is inderdaad ogenschijnlijk frappant als iemand kan "voorspellen" dat er een ongeval gebeurde, waarschijnlijk echter waren er voortekenen in het verkeer die een zeer opmerkzame geest al ontwaarde zonder haar/zijn "weten".
Beste Reini,
Ik denk niet dat het om voorspellen gaat, ik ben daar ook nooit vooraf bewust mee bezig(voor zover ik me daar bewust van ben), ik ben ook niet iemand die bang is in het verkeer, infeite rij ik graag met de auto. Het zijn gewoon flitsen die ineens binnenvallen, die kunnen misschien resultaat zijn van het feit dat ik altijd zeer proactief rij, maar ik heb op zijn minst zo al vijf ongevallen vermeden, een keer een balk die van een camion viel, ik was al uitgeweken naar het andere rijvak, niet om hem voor te steken, maar gewoon omdat ik die flits had van die balk die eraf ging komen. Een andere keer met een vrachtwagen die de zijkant van de weg raakte en kantelde, en zo nog een paar keer. Die keer met de balk zat mijn moeder zaliger naast mij en ik heb me daarna wel aan de kant moeten zetten om haar te laten bekomen van de "vliegende balk". Haar reactie was wel : "dat is onze lieve heer die je op het ander rijvak gezet heeft".
Maar er zijn ook ander zaken, zoals bv. weten wie belt voor ik de telefoon opneem, dat zijn ze hier zo gewoon van me dat niemand er nog van opkijkt. Soms is dat voorvoelen ook vervelend, daarom probeer ik daar zo weinig mogelijk aandacht aan te besteden.
Verder volg ik ook met aandacht al het onderzoek dat verricht wordt naar de werking van ons brein, en andere wetenschappelijk onderzoek.
Met vriendelijke groetjes
elk moment is belangrijk

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

11 jul 2013, 15:37

Men kan het ook een vorm van telepathie noemen. Het klopt, dat men dikwijls aan iemand denkt en juist daarna gaat die telefoon. Het gevoel van onheil of, “ik wist het hé! Ik werd het gewaar dat,…..

Het is soms bangelijk. Zelf heb ik een oud collega. Een boezemvriend als het ware waarmee ik méér dan 25 jaar heb samengewerkt. Nogal dikwijls zegden of dachten wij hetzelfde op hetzelfde moment. Dikwijls ook, had dit compleet niets met onze job te maken. Was dit allemaal toeval? Of denken wij achteraf dat wij het op voorhand wisten?

Nu zou ik deze “intuïtie” wel eens willen vergelijken met wat dieren voelen. Per slot zijn wij niks meer dan veredelde dieren die kunnen spreken. Wanneer er zich bv. natuurrampen voordoen kan men aan het gedrag van bv. honden goed zien, dat er iets op til is. Het zoveelste zintuig? Goed mogelijk. Net zoals het mogelijk is, dat wij het verleerd hebben om dit te gebruiken.

Persoonlijk heb ik voorbeelden zat van die gewaarwordingen. Mogelijk heeft dit wel te maken, dat ik nogal veel bezig ben met het “testen” of trachten te begrijpen wat wij met onze hersenen kunnen doen. Die miljarden cellen die wij niet gebruiken, moeten toch ergens voor dienen. De ene mens zal al gemakkelijker geloven in het paranormale dan de andere. Maar wat paranormaal is voor de ene, kan voor de andere dan niet bovennatuurlijk zijn. Maar heel gewoon. In ieder geval, een zeer interessante topic. Ene waar ik later graag op terugkom.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

11 jul 2013, 15:40

Hey Fotofant van Wenduine, ik was eergisteren in Blankenberge. :D


Hetgeen je 'voorvoelen' noemt heb ik ook al veel meegemaakt, in talloze situaties. Maar ik weet niet of 'voelen' hier de juiste beschrijving zou zijn. Ook 'flits' is voor mij niet altijd juist, maar goed, het kind moet een naam hebben.

Een voorbeeld. Een jaar of vijfendertig geleden liep ik door een straat waar ik heel regelmatig passeerde. Plots 'dacht' ik aan een botsing op een groot kruispunt iets verderop. Remmende banden en een bots passeerden mijn gedachten. Iets later, vijf à tien seconden, IIIIIEEEEE, BONK. De realiteit had mijn gedachten ingehaald.

Ik denk dat de 'omstandigheden' goed moeten zijn. Ik liep min of meer verstrooid door een straat waar ik regelmatig langsliep. Mijn brein stond dus min of meer op 'freewheelen', en allerlei breinactiviteit had dus de kans om bewust door te breken.

Ik heb het er vroeger al uitgebreid over gehad. We hebben een verkeerd idee over het bewustzijn en over onze gedachten. Het bewustzijn is geen hoofdzakelijke actie van een zelfstandige geest in ons. Gedachten is niet iets wat we 'doen'. Gedachten zijn het resultaat van een constante totaal onbewuste breinactiviteit; ons hoofd zit vol gedachten, zeg maar. En bewustzijn is een in verhouding tot de breinactiviteit zeer beperkt, bijna toevallig gebeuren, waarschijnlijk met een heel ander doel dan wij ons inbeelden.
Soms breken enkele gedachten uit het onmetelijk aantal door de muur van het onbewuste, en verschijnen dan in ons bewustzijn.
"Ik denk" lijkt me een heel pretentieuze gedachte.
Jawatte

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

11 jul 2013, 17:21

Bovendien werken menselijke breinen nogal op dezelfde wijze, alhoewel we hovaardig denken dat we allen zo uniek zijn.... :?
Het is dus niet te verwonderen dat we aanvoelen dat een goede vriend of kennis ons gaat opbellen of contacteren.
Maar ik kan me perfect voorstellen dat iets minder verklaarbare toestanden heel verwarrend overkomen.
Simpelweg omdat we niet genoeg kennis hebben hoe die bovenkamer werkt.
Het woord "paranormaal" geeft me dus wel telkens ambetante kriebels...

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

11 jul 2013, 20:04

@ ED : Dag Ed,
Ik heb zoveel diverse ervaringen dat ik er een boek over kan schrijven.
Ik zal zien dat ik er in deze reactie wat over kan schrijven.

En ja, het is voor mij zeer duidelijk dat er meer bestaat dan hetgeen wij "zien" "voelen" enz...

Voor mij is het niet geloven maar weten.

@ Ramuntxo : Dag Ramuntxo,
Mijn intuïtie is inderdaad ook heel sterk.

@Ebenhaezer : Dag Ebenhaezer,
Ik weet niet of intuïtie altijd te maken heeft met hetgeen u zegt.
Jaren geleden zat ik in de bib een krant te lezen, mijn oog viel op INBRAAK.
Voor ik diezelfde dag naar een vriendin ging voor een holistische massage kreeg ik vlak voor ik de deur opende op mijn 3de oog/voorhoofd een "slag" (ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen) op mijn voorhoofd met "inbraak". Toen ik naar huis fietste heb ik een half uur op een plein staan twijfelen of ik naar huis of even langs mijn moeder zou gaan.
Ik ben dan maar naar huis gefietst. En toen ik thuiskwam brandde het licht en was de deurlijst helemaal stuk. Er bleek ingebroken te zijn.

@Danny : Dag Danny,
Wel ik wil het boek al een tijd schrijven. Ik ben nu wel bezig met iets wat wat tijd en inspanning van me vraagt maar het zou best kunnen dat eens dit project af is dat ik eraan zou kunnen beginnen.
De vraag is natuurlijk of ze erop zitten te wachten.
Het op internet plaatsen is misschien ook nog een idee. Ik bedoel dan via een persoonlijke website.

@Angelica : Dag Angelica,
Ja, ik begrijp je en zeker voor mij. Ik had altijd zoiets van eerst zien en dan geloven. Ook als ik het boek van Hans Stolp lees heb ik zoiets van "hoe kan hij dat nu weten". Nu ja, ik spreek zelf ook uit ervaring.

@Reini : Dag Reini,
Voor mensen die het nog niet hebben ervaren is het vaak geloven of niet, voor mij is het weten.

Ik heb wel al ondervonden dat ik meer ervaringen heb wanneer mijn schildklier te snel werkte.
Toen werkte alles veel sneller.

@fotofant : Dag Fotofant,
Voor veel mensen verandert blijkbaar een en ander.
Voor mij heeft het ook een en ander veranderd.
Het is niet dat het vervelend voor me is, integendeel.
De eerste bewuste keer nà de ervaring durfde ik de volgende dag wel niet meer naar de slaapkamer gaan waar ik het die eerste keer heb meegemaakt.
En er zijn nog momenten dat het bepaalde gevoelens opwekt maar over het algemeen is het wel ok.
Feitelijk is het zo dat ik achteraf spijt heb dat ik bv. schrik had of geparaliseerd werd van "angst". Terwijl het positieve ervaringen zijn.
Het is zo dat ik al zoveel ervaringen heb gehad en een gebruiksaanwijzing zou inderdaad wel van pas kunnen komen.

@Dianthus : Dag Dianthus,
Ook voor jou, bedankt voor uw reactie, ik zal zeker eens naar die sites gaan kijken.
Van Edgar Cayce heb ik al gehoord : ik heb ooit een massagecursus Cayce gevolgd.
fijne dag verder

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

11 jul 2013, 20:19

@Cappa : Dag Cappa,
Waar kan ik die info vinden ?

@Fotofant : Dag Fotofant,
Inderdaad, bij mij is dat ook niet voorspellen, het gebeurt.
Ik moet wel zeggen dat ik bv. jaren terug op sterven na dood was. Ik vroeg toen om een mirakel toen we pas in bed lagen.
Ik was nog wakker en plots voelde ik zo'n lieve warme zachtaardige zucht op mijn schildklier. En in de loop van de nacht werd ik wakker en begon ik zo te wenen. Wel uren aan een stuk.
Misschien is dat te verklaren en toch, ik heb al zoveel ervaringen gehad dat ik gewoon weet dat er meer is.

@Ed : Dag Ed,
Wat dieren betreft : toen mijn vader al een tijd overleden was en mijn moeder na zijn overlijden een andere foto op de kast zette, wel toen ik telkens voorbij de foto kwam voelde ik iets trekken.
Ik ging de foto telkens voorbij en ging in de zetel zitten.
Op een gegeven moment ging ik toch bij zijn foto staan en praatte ik tegen hem.
Ik zag werkelijk de energie in/op de foto. En onze poes die begon zo te miauwen zoals ze nog nooit had gedaan.
Trouwens, ik heb het ook aangevoeld toen ze overleed.

Misschien iets apart maar ik vermeld het toch. Heeft het met intuïtie, aanvoelen of ik weet niet wat te maken als mijn echtgenoot en ik vaak dezelfde kleuren van kleding aandeden en we van elkaar niets wisten.
Pas na een tijd is ons dat beginnen opvallen.
Dit is misschien minder belangrijk dan al mijn andere ervaringen.

En Ed, wat voor testen doet u dan ?
fijne dag verder

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

11 jul 2013, 21:25

angel22 schreef: En Ed, wat voor testen doet u dan ?
230V door z'n hersenpan jagen.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

11 jul 2013, 21:28

angel22 schreef: En Ed, wat voor testen doet u dan ?
230V door z'n hersenpan jagen.

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

11 jul 2013, 21:42

Dat is dan samen 460 Volt. Tiens, 'k Zal het eens proberen!

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

11 jul 2013, 21:58

Om een antwoordje te geven aan angel. Met dat 'testen" had ik beter verwezen naar de topic "zelfhypnose" waar dan toch een paar serieuze bedenkingen werden geformuleerd.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

14 jul 2013, 16:34

Hallo Angel , weet je , ik heb wel verschillende mensen gekend met dergelijke ervaringen , maar die hadden altijd een twijfelachtige achtergrond .
De één zag rare dingen in huis , een klok die steeds weer op een andere plaats hing , vreemde geluiden in de badkamer , enz., maar ... zij had vroeger contact gehad met iemand die aan witte magie deed ( ook iets uit de onzichtbare wereld ) .
Een andere vriendin , zag haar klein broertje sterven op een geheimzinnige wijze en zonder reden , maar ... haar vader ging naar een satanskerk , ook zij zag thuis rare dingen . Maar uiteindelijk moest ze haar werk opgeven , werd een psychiatrische patiënte .
Ik hield mij daar dan toch altijd wat op afstand van .
Maar hier op dit forum , kom ik ook dergelijke dingen tegen , maar dan toch schijnbaar positief , zoals bij jou , en bij Wayti en Sigius , daarom dat ik toch afwacht om alles te verwerpen , want ik besef wel dat er tegenover demonen , ook engelen bestaan ! en daar spreekt de Bijbel ook over , daar heb ik wel begrip voor .
Nog een prettige zondagavond , EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Fazal

14 jul 2013, 20:27

ebenhaezer schreef:Een andere vriendin , zag haar klein broertje sterven op een geheimzinnige wijze en zonder reden , maar ... haar vader ging naar een satanskerk , ook zij zag thuis rare dingen . Maar uiteindelijk moest ze haar werk opgeven , werd een psychiatrische patiënte
.
Tja, dat komt ervan, en jawel, dat komt meestal niet zo plots. :wink:

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

14 jul 2013, 21:12

Dag Ebenhaezer,
Dag allemaal,

Bedankt voor uw reactie.

Ik heb pas het boek van Hans Stolp gelezen : omgaan met gestorvenen en nu ben ik een ander boek van hem aan het lezen.
Er komen voor mij bekende dingen in voor, welke ik zelf al heb meegemaakt. Zoals een bijna-doodervaring.

Ik denk niet dat het mogelijk is om al mijn ervaringen in deze topic te neer te schrijven.
Daarvoor zou ik echt een boek moeten schrijven of misschien een site beginnen.

Ik kan mij wel inbeelden als je niet oppast dat je psychiatrisch patiënt kan worden.

Zelf ben ik ook al wel eens bang geweest.

Het is ook zo dat ik vrij vaak telkens nieuwe soorten ervaringen krijg. Sommige komen ook terug wel op een andere plaats maar met dezelfde boodschap.

Mijn vader is in 1996 overleden.
In 2002 was ik na het werk naar vrienden geweest nadat ik bij hen in de buurt een fiets had gekocht.
Om middernacht was ik thuis en nam een douche.
Eens ik uit de douche was hoorde ik precies de radiofrequentie veranderen terwijl ik geen radio had opstaan. Ik hoorde ook werkelijk mijn naam zeggen. En ik vroeg mij af of de buren dat wisten gelet op het feit dat enkel mijn naam op de bel stond.
En zo riep de persoon 2 keer mijn naam. Het kwam van ver "natuurlijk" en toen besefte ik dat het mijn vader was.
Ik stond geparaliseerd van angst. Ik heb naar een vriend gebeld en die zei dat ik de telefoon in de ruimte moest houden en zowel hij en ik zeiden dat mijn vader naar het Licht moest gaan.
In 2003 stond ik met een vriend waar ik erge dingen mee had meegemaakt aan het station te wachten op iemand anders.
Plots draaide ik me om en zag ik mijn vader al glimlachend, wel op een korte afstand voorbijgaan. Ik keek terug naar die vriend en hij had het ook gezien.
Ik keek terug richting mijn vader maar hij was verdwenen. Ik ben er nog achtergelopen (waar hij toen naartoe stapte) maar zonder succes.

Dit is een van de vele mooie dingen die ik heb meegemaakt.

Het vervelende is dat ik geen gebruikshandleiding heb. Dus het is niet altijd meteen of niet te verstaan.

Maar sommige dingen zijn dan wel duidelijk.

Groetjes,

Angel
fijne dag verder

Dianthus
Lid geworden op: 10 apr 2011, 15:10

14 jul 2013, 21:55

Ghost Adventures volg ik nu ook al een tijdje. Bijna iedere uitzending is te bezien op youtube en vind het persoonlijk fascinerend. Mijn persoonlijke top 3 ervan zijn:

http://www.youtube.com/watch?v=1DqJv7lKnEs

http://www.youtube.com/watch?v=rwqBpE-3NzY

http://www.youtube.com/watch?v=awpkQHVXDCc
Windows XP Pro Service Pack 3/ W8.1 Pro MC, Intel Desktop D 945 PSN , Intel Pentium D 3.40GHz , 4GB DDR2 800Mhz, Samsung 1TB S-ATA II 32MB, Samsung SSD 840 250GB , Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI, iiyama ProLite 22''

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

15 jul 2013, 10:36

angel22 schreef:Ik kan mij wel inbeelden als je niet oppast dat je psychiatrisch patiënt kan worden.
De praktijk van neurologen wijst op het omgekeerde. Er gebeuren jarenlang afwijkende zaken in het brein. Op zeker ogenblik escaleert dit en moet men te rade in de medische sector.
angel22 schreef:Eens ik uit de douche was hoorde ik precies de radiofrequentie veranderen terwijl ik geen radio had opstaan. Ik hoorde ook werkelijk mijn naam zeggen.
In zijn recente werk "Hallucinaties" geeft Oliver Sacks, befaamd neuroloog, wetenschapper en arts, verschillende dergelijke voorbeelden en gaat er ook dieper op in.
Als je in deze materie geïnteresseerd bent, en dat ben je gezien je postings, zeker lezen dan. Tenzij je absoluut in een hocus-pocus sfeertje wil blijven hangen natuurlijk.

Quote: "Hallucinaties worden meestal verbonden met waanzin, maar wanen en vertekeningen komen verrassend vaak voor in ons leven; van de geometrische vormen die we zien als we in onze ogen wrijven en de complexe patronen die horen bij de voortekenen van migraine tot de overweldigende beelden in onze dromen.En dan zijn er nog de hallucinaties die voortkomen uit zinsbegoocheling of ontstaan door vergiftiging of hersenstoornissen, zoals de ziekte van Parkinson en het syndroom van Charles Bonnet. Puttend uit een overvloed aan klinische voorbeelden onderzoekt Oliver Sacks de fundamentele verschillen en overeenkomsten tussen deze typen hallucinaties en verkent hij wat ze ons leren over de werking van ons brein."
Jawatte