paranormale ervaringen

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

15 jul 2013, 13:39

Angel, hetgeen je daar vertelde deed me onvermijdelijk denken aan een paar voorvallen die ik met moeder meemaakte: zij verblijft sinds enkele jaren in een home, en had daar een goede vriend waar zij een beetje voor "zorgde": rolstoel-patiënt, zwaar diabeet...
Nu kwam die mens vrij onverwacht te overlijden.
Ze heeft daar een shock van opgelopen.
Zo vertelde ze dat mijn broer 's morgens om half acht samen met een personeelslid in een binnentuintje stond te zingen, ze had ze duidelijk gezien.
Een week later hoorde ze gezang , en was slecht gezind dat wij het niet hoorden, ze neuriede zowaar mee.
Gelukkig is dat na een tijdje gebeterd, alhoewel ze lang verdriet heeft gehad.
Niemand van ons heeft ooit gedacht dat ze paranormale verschijnselen kreeg, gewoon hallucineren door het immense leed.
Is het dus voor u moeilijk om toe te geven dat het uw eigen hersenspinsels zijn? Door de stress van het verlies ?

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

15 jul 2013, 14:53

Dag Reini,
Dag Cappa,

Bedankt voor jullie reacties op mijn topic.

Ik sta natuurlijk open voor andere mogelijke elementen die dit zouden kunnen veroorzaken.

Ik sta wel met mijn voeten op de grond en analyseer altijd.

Ik moet ook wel zeggen dat ik totaal niet creatief ben, maw mijn fantasievermogen staat op 0.

Het is ook wel zo dat ik niet alleen ervaringen heb wat betreft mijn vader maar ook andere dingen.

Ik ben nu bezig aan het boek "stervensbegeleiding" van H. Stolp.
Wat daar instaat komt ook in mijn eigen ervaringen voor. Enfin, ik ben nog maar aan de helft van het boek.

De ervaringen die ik heb zijn zo uiteenlopend...ik zou bij wijze van spreken niet weten waar beginnen...
fijne dag verder

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

15 jul 2013, 15:06

Reini schreef:Is het dus voor u moeilijk om toe te geven dat het uw eigen hersenspinsels zijn? Door de stress van het verlies ?
Is het je eigen ervaring Reini dat verlies je in de stress brengt? En zo ja wat was jouw belevenis dan, en zo nee, op grond waarvan is dan je oordeel gevormd? Enkel op grond wat anderen er van zeggen of denken te weten?
Alles is Één en die Éne is Alles.

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

15 jul 2013, 15:10

Inderdaad Janx, het zou kunnen dat het van Reini uit een projectie is...
desalniettemin sta ik open voor hetgeen ze te zeggen heeft.
fijne dag verder

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

15 jul 2013, 15:13

Angel schreef:Ik moet ook wel zeggen dat ik totaal niet creatief ben, maw mijn fantasievermogen staat op 0.
Ik bezit wel wat fantasie Angel en ik heb ook diverse belevenissen gehad. Maar ja, forumleden hebben mij nu het stempel fantast op geplakt.... :lol:
Maar ik kan er mee leven hoor...
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

15 jul 2013, 16:18

janx schreef:
Reini schreef:Is het dus voor u moeilijk om toe te geven dat het uw eigen hersenspinsels zijn? Door de stress van het verlies ?
Is het je eigen ervaring Reini dat verlies je in de stress brengt? En zo ja wat was jouw belevenis dan, en zo nee, op grond waarvan is dan je oordeel gevormd? Enkel op grond wat anderen er van zeggen of denken te weten?
Tja Janx, ik vertelde straks toch het verhaal van mijn moeder....
Als ze vertelde over zaken die onmogelijk konden gebeuren, en in heel het home geen enkele mens aan het zingen was, dan moet je toch besluiten dat ze hallucineerde ?
Ik ook heb reeds te maken gehad met verlies, en je weet net zo goed dat dit zware stress met zich mee brengt.
Gelukkig had ik geen hallucinaties.
De meeste mensen krijgen ze niet, misschien een bepaalde gevoeligheid ervoor ?

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

15 jul 2013, 16:27

Angel schreef:
Ik moet ook wel zeggen dat ik totaal niet creatief ben, maw mijn fantasievermogen staat op 0.

Dat is de mening van je bewuste ik, Angel.
De rest van je brein denkt er blijkbaar anders over. :wink:
En ik ben de laatste je ervan te verdenken dat je die belevenissen niet zou gehad hebben.
Maar het zit in jouw hoofd, niemand in je omgeving beleefde hetzelfde.
Spinsels dus.
En Janx wordt nu kwaaier en kwaaier. :)
Zijn spinsels kunnen dan ook tellen, daar kan jij niet tegenop Angel.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

15 jul 2013, 17:26

Reni schreef: Janx wordt nu kwaaier en kwaaier.
grrrr grommmm...$#^&***@##$. :lol: Ach, wel nee, Reini maak je niet ongerust Ik begrijp dat jouw gevoels bezit geheel geënt is op het wereldse. En daar is nog niets mis mee.... het overige zal terzijnertijd wel bij je aandienen het is enkel een kwestie van tijd. En is het niet in dit leven dan wel in een volgende of in andere levensruimten dit geheel afhankelijk van je bewustzijns bezit van dit moment en / of nog te verwerken gevolgen van jouw veroorzaakte levenswijze. Maar zoals ik je ken vanuit het forum, is je streven naar het goede van de mens te waarderen.
Alles is Één en die Éne is Alles.

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

15 jul 2013, 19:08

Dag Reini,

Ofwel hebt u het niet goed gelezen wat ik mij perfect kan inbeelden - er staat al een en ander geschreven ofwel heb ik het nog niet geschreven.
Maar zowel ik als een vriend van mij hebben mijn vader gezien terwijl hij al wel wat jaren overleden was.

Groetjes,

Angel
fijne dag verder

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

15 jul 2013, 19:12

Tja en voor de rest vind ik persoonlijk dat het nogal moeilijk is om te oordelen over mijn zogenaamde hersenspinsels aangezien ik nog maar een paar dingen geschreven heb.

Daarnaast is het heel moeilijk te oordelen omdat degenen die oordelen niet in dezelfde schoenen staan.

Daarbij, gelet op het feit dat ze nog niet zolang weten dat de aarde rond is ipv plat kan men zich de vraag stellen of ze wat dit onderwerp betreft alle tools hebben om een en ander te onderzoeken.
fijne dag verder

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

15 jul 2013, 19:16

Janx, wil u mij een en ander vertellen over uw ervaringen ?

Groetjes,

Angel
fijne dag verder

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

15 jul 2013, 19:26

Ja Janx,

Voor zover ik erover kan oordelen en er iets over weet, is het zo dat mensen op hun eigen tempo evolueren (of totaal niet).
En dat is hun vrijheid.

Uit ervaring merk ik dus dat zowel mijn echtgenoot als ik bij sommigen gewoon niet kunnen doordringen.
Sommige dingen verstaan ze gewoon niet, die mensen waarover ik het dan nu heb - zijn zijn kinderen, het zijn mensen die zeer materialistisch zijn en zelfs waarden als respect, grenzen niet begrijpen.

Laat staan dan zaken die mensen hun petje helemaal te boven gaan.
Dat is dan helemaal hopeloos. En ik weet wanneer het geen zin meer heeft.

Gelukkig kan ik wel zeggen dat er mensen zijn die wel openstaan voor mijn ervaringen, niet kortzichtig zijn, openstaan - zonder te oordelen - en mij kennen.

Maar het is altijd interessant om erover te praten en zeker met mensen die er al dan niet iets van af weten, die niet oordelen, het niet eens hoeven meegemaakt te hebben en die mij vanuit respect dingen kunnen aanbrengen welke zin hebben op mijn weg.

In een zinloze discussie, welles-nietes, geloven-niet geloven (terwijl het bij mij weten is) heeft niet veel zin voor mij.

Groetjes,
fijne dag verder

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

15 jul 2013, 23:46

angel schreef:Uit ervaring merk ik dus dat zowel mijn echtgenoot als ik bij sommigen gewoon niet kunnen doordringen.
dat is normaal angel. Wij , de mens, evolueren nu eenmaal niet in het zelfde tempo er ligt soms werelden van verschil aan gevoel tussen velen. En gevoel is niet het zelfde als het hebben van wereldse kennis. Zou dat wel het geval zijn dan lig ik ver achterop. ( deze uitspraak werkt natuurlijk tegen mij door de wereldse denkers die zeggen; juist, een gebrek aan wereldse kennis is de oorzaak van janx denken) :wink:
Echter in mijn visie is enkel je gevoelsruimte dat gene wat mogelijk maakt wat je denkt en dat is je bewustzijn en de persoonlijkheid die je bent. Helaas wordt die gevoelsruimte vaak een tunnelbuis van opgenomen kennis die anderen je aanreiken als je niet zelf gaat zoeken wat het leven zelf is.
Daardoor kun je ontvankelijk worden / zijn voor zaken die er werkelijk toe doen, meestal heel voorzichtig in den beginne en net dat wat je nodig hebt tot verdere ontwikkeling van het leventje wat je bent. Ik zelf heb geen behoefte om op het forum mijn ervaringen neer te leggen omdat ik weet dat het maar voor een zeer kleine groep is die daar geen enkele affiniteit mee heeft en het enkel in het belachelijke trekken of op z'n best zeggen dat ik veel fantasie hebt. 'k Geef toe, ik heb best veel voorstellingsvermogen, dat zegt alleen maar iets van mijn geringe creativiteits zin en het niet zo star zijn als velen anderen ondanks mijn seniorleeftijd. :lol:
Alles is Één en die Éne is Alles.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

16 jul 2013, 16:51

Ik heb hier een beetje gevolgd en zal ook zeggen waarom.
Mijn echtgenote heeft jaren deel genomen aan paranormale beurzen als paragnoste ... zij was zeer succesvol (financieel legt dit geen windeieren!).
Verscheidene malen kwamen mensen mij vragen hoe zij dingen uit hun persoonlijk verleden kon weten en ik heb haar weten bedankingen krijgen van mensen die door haar verwittigd werden voor één of ander "onheil" dat hun boven het hoofd hing.
Ben ik een "believer"? NEEN! Ik kan natuurlijk niet naast de realiteit die sommige van haar mensen (zij noemde hen steevast "mijn mensen") ondervonden hebben.
Wat ik wel weet, en dit met zekerheid, dat op zo'n beurzen 75% charlatans zijn en 25% mensen die, tegoedertrouw, hun waarheid en visie verkondigen.
Ooit heb ik me willen bezighouden om uit vissen hoeveel percent van de "standhouders" een hoger diploma had. Het is er nooit van gekomen maar ik heb wel een zeer goed idee. Het schoolse niveau ligt in het geheel niet hoog ... het volstaat om (als ietwat hoger gevormde) een praatje te maken met de standhouders. Het niveau van de meesten is uitermate laag. Hun klanten zijn voor zowat 95% dames ... waarvan, in feite, velen eens komen "solliciteren" of ze van hun vent moeten scheiden ... niet lachen!
Tarot kaarten leggen, numerologie, kopiëren uit bestaande boeken ... ik heb het allemaal, tot vervelens toe, meegemaakt (zonder de "patiënten" werkelijk te kennen). Wie aan het verdrinken is houdt zich aan een strohalm vast en hoopt dat deze zal houden.
Het zich verschuilen achter de uitdrukking "Je moet dit alles ietwat religieus benaderen ... er is is meer als het oog kan zien" is je reinste fuffelantut.
Sommigen hebben wat ik zou omschrijven als "een gave" en is soms opvallend eigenaardig. Moeten we daarom blindelings in een kaartlegger, paragnost, numerologist etc. geloven? Niet in mijn boek!
Het probleem (niet voor mij) is dat de goedgelovigen, de slaafse volgers, afhankelijk kunnen zijn van hun goeroe en evengoed een slechte als een goede beslissing zullen nemen ... de geschiedenis wordt altijd achteraf geschreven.
Dat ik me enkele keren verwonderd heb staat vast ... daar een heel pseudowetenschappelijk verhaal trachten rond te bouwen is enkele stappen te ver.
Wat is het gevaar voor de "believers"? Het gevaar is dat zij geneigd zijn onvoorwaardelijk hun goeroe te volgen ... die de grootste charlatan aller tijden kan zijn. Het is een kwestie van intelligentie en/of gezond verstand ...spijtig om zeggen maar dit is niet éénieder gegeven ... deze mensen beseffen dit niet eens zelf ... zij kunnen dit zelf niet eens onderkennen ... veel hangt af van hun opbrengst (of gebrek hieraan) ... hun studieniveau etc.
Is in het land der blinden éénoog koning? JA!
De universitair gevormde paragnosten, tarotleggers en numerologen worden hierbij zeer hartelijk uitgenodigd enig weerwerk te bieden. Het zou me verwonderen!

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

16 jul 2013, 17:00

Ik heb hier een beetje gevolgd en zal ook zeggen waarom.
Mijn echtgenote heeft jaren deel genomen aan paranormale beurzen als paragnoste ... zij was zeer succesvol (financieel legt dit geen windeieren!).
Verscheidene malen kwamen mensen mij vragen hoe zij dingen uit hun persoonlijk verleden kon weten en ik heb haar weten bedankingen krijgen van mensen die door haar verwittigd werden voor één of ander "onheil" dat hun boven het hoofd hing.
Ben ik een "believer"? NEEN! Ik kan natuurlijk niet naast de realiteit die sommige van haar mensen (zij noemde hen steevast "mijn mensen") ondervonden hebben.
Wat ik wel weet, en dit met zekerheid, dat op zo'n beurzen 75% charlatans zijn en 25% mensen die, tegoedertrouw, hun waarheid en visie verkondigen.
Ooit heb ik me willen bezighouden om uit vissen hoeveel percent van de "standhouders" een hoger diploma had. Het is er nooit van gekomen maar ik heb wel een zeer goed idee. Het schoolse niveau ligt in het geheel niet hoog ... het volstaat om (als ietwat hoger gevormde) een praatje te maken met de standhouders. Het niveau van de meesten is uitermate laag. Hun klanten zijn voor zowat 95% dames ... waarvan, in feite, velen eens komen "solliciteren" of ze van hun vent moeten scheiden ... niet lachen!
Tarot kaarten leggen, numerologie, kopiëren uit bestaande boeken ... ik heb het allemaal, tot vervelens toe, meegemaakt (zonder de "patiënten" werkelijk te kennen). Wie aan het verdrinken is houdt zich aan een strohalm vast en hoopt dat deze zal houden.
Het zich verschuilen achter de uitdrukking "Je moet dit alles ietwat religieus benaderen ... er is is meer als het oog kan zien" is je reinste fuffelantut.
Sommigen hebben wat ik zou omschrijven als "een gave" en is soms opvallend eigenaardig. Moeten we daarom blindelings in een kaartlegger, paragnost, numerologist etc. geloven? Niet in mijn boek!
Het probleem (niet voor mij) is dat de goedgelovigen, de slaafse volgers, afhankelijk kunnen zijn van hun goeroe en evengoed een slechte als een goede beslissing zullen nemen ... de geschiedenis wordt altijd achteraf geschreven.
Dat ik me enkele keren verwonderd heb staat vast ... daar een heel pseudowetenschappelijk verhaal trachten rond te bouwen is enkele stappen te ver.
Wat is het gevaar voor de "believers"? Het gevaar is dat zij geneigd zijn onvoorwaardelijk hun goeroe te volgen ... die de grootste charlatan aller tijden kan zijn. Het is een kwestie van intelligentie en/of gezond verstand ...spijtig om zeggen maar dit is niet éénieder gegeven ... deze mensen beseffen dit niet eens zelf ... zij kunnen dit zelf niet eens onderkennen ... veel hangt af van hun opbrengst (of gebrek hieraan) ... hun studieniveau etc.
Is in het land der blinden éénoog koning? JA!
De universitair gevormde paragnosten, tarotleggers en numerologen worden hierbij zeer hartelijk uitgenodigd enig weerwerk te bieden. Het zou me verwonderen! Laat ons eens nagels met koppen slaan i.p.v. wat te leuteren.