Communicatie

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Is God een ruziestoker?

Ja
7
39%
Nee
8
44%
Dit is anders te interpreteren
2
11%
Dit is allemaal Gods spel
1
6%
 
Totaal aantal stemmen: 18

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

07 nov 2013, 13:45

YYZ schreef:
Sparrow schreef:
YYZ schreef:Volwassen worden en bewustwording is dan ook een evolutionair proces, meen ik.
Eens
En wat voor zin zou bewustwording hebben?
Heeft een evolutionair voordeel, o.m. in het omgaan met anderen.
Jawatte

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

07 nov 2013, 14:19

cappa schreef:Heeft een evolutionair voordeel, o.m. in het omgaan met anderen.
En hoe sta je dan tegenover mensen die je vanalles wijsmaken waardoor je enkele jaren van je leven mag opofferen om redenen die totaal absurd zijn? Of zijn we ons daar niet van bewust?

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

07 nov 2013, 14:39

Als je je van alles laat wijsmaken, moet je de schuld niet op anderen schuiven.
Jawatte

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

07 nov 2013, 19:54

cappa schreef:Als je je van alles laat wijsmaken, moet je de schuld niet op anderen schuiven.
Mee eens.

Sparrow
Lid geworden op: 02 nov 2013, 10:48

08 nov 2013, 03:54

YYZ schreef:Als de mens zijn evenbeeld is, zijn we goed bezig om hetzelfde te doen. Zo staat bv de wereld letterlijk bol van de economen en het gevolg is een economische crisis. De gelijkenis is dan treffend, niet?

....... Voorts schieten we elkaar aan flarden, ook ongelukkigerwijs. What’s the point?
Denk niet dat god er veel mee van doen heeft, maar wel een "intelligent" brein dat geregeert wordt door een primitief brein, terwijl het intelligente brein denkt op de troon te zitten. Beetje lachwekkend eigenlijk.
Beperkte rationaliteit komt van Herbert Simon en z’n besluitvormingstheorie, ook eenvoudig. Hiermee is veel te verklaren.

1. de mens kan onmogelijk alle alternatieven voor een beslissing kennen
2. de alternatieven die hij kent kan hij niet alle simultaan vergelijken
3. als gevolg van de eerste twee axioma’s zal de mens niet het optimale alternatief kiezen
4. de mens beschikt over een set routineacties
5. deze routineacties bestaan alle los van elkaar
6. elk probleem wordt simultaan met het bestaande doel beschouwd
7. als gevolg van 4 en 5 zal 2 pas in werking treden als routineacties niet meer volstaan
Tja....
Zo je het zegt, we kunnen ook niet bewijzen dat twijfel bestaat.
Ik zie het verband niet met wat ik schreef maar ik hap toch toe. We kunnen gemakkelijk bewijzen dat twijfel bestaat aangezien mensen aangeven dat ze (kunnen) twijfelen, meer bewijs is niet nodig wat mij betreft.
Wordt hoog tijd dan dat Y een ander toontje gaat zingen volgens mij
Waarom zou je dat willen, het leven is zinloos, zo je stelt. Het lied maakt dan niet zoveel uit, denk ik.[/quote]
Idd het lied maakt niet zoveel uit. Als het me niet bevalt loop ik zo het theater uit. Het leven mag dan aan elkaar hangen van zinloosheid, ik ga niet naar een lied luisteren wat me niet bevalt.

Sparrow
Lid geworden op: 02 nov 2013, 10:48

08 nov 2013, 05:44

YYZ schreef:
Sparrow schreef:
YYZ schreef:Volwassen worden en bewustwording is dan ook een evolutionair proces, meen ik.
Eens
En wat voor zin zou bewustwording hebben?
Binnen de verdere totale zinloosheid van het bestaan van leven is het slecht een kwestie van overleven vrees ik.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

08 nov 2013, 10:13

cappa schreef:Als je je van alles laat wijsmaken, moet je de schuld niet op anderen schuiven.
Zit wat in, hoe weet je dat je je vanalles hebt laten wijsmaken? Mensen hebben dan de neiging om in die dogma's te geloven en zelfs hardnekkig te verdedigen. Hoe los je zoiets op?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

08 nov 2013, 10:29

Denk niet dat god er veel mee van doen heeft, maar wel een "intelligent" brein dat geregeert wordt door een primitief brein, terwijl het intelligente brein denkt op de troon te zitten. Beetje lachwekkend eigenlijk.
Interessante stelling, kan je dat wat nader toelichten? Als ik je goed begrijp dan is er zoiets ‘intelligentie’ dat op zich staat? Is dat iets materieel? Wat bedoel je precies met ‘primitief brein’?
Ik zie het verband niet met wat ik schreef maar ik hap toch toe. We kunnen gemakkelijk bewijzen dat twijfel bestaat aangezien mensen aangeven dat ze (kunnen) twijfelen, meer bewijs is niet nodig wat mij betreft.
Ja, het valt moeilijk te ontkennen dat twijfel bestaat, die mening deel ik. Wat ik tracht te zeggen is dat volgens wetenschappelijke afspraken ‘twijfel’ op zich niet bewezen kan worden. Anders gezegd, we zien wel de uitwerking daarvan maar je kan twijfel niet in een potje steken om te onderzoeken. En zo is dat met veel zaken in deze context, ik denk maar aan verdriet, blijdschap … en zo
Idd het lied maakt niet zoveel uit. Als het me niet bevalt loop ik zo het theater uit. Het leven mag dan aan elkaar hangen van zinloosheid, ik ga niet naar een lied luisteren wat me niet bevalt.
Maakt iets dat je dan wel zou bevallen het leven minder zinloos?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

08 nov 2013, 10:31

Sparrow schreef:Binnen de verdere totale zinloosheid van het bestaan van leven is het slecht een kwestie van overleven vrees ik.
Je lijkt een absurdist te zijn ...


Volgens absurdisten proberen mensen sinds mensenheugenis de betekenis van het heelal te ontrafelen en logica in haar bestaan te ontdekken, maar is ieder onderzoek ernaar tevergeefs. De wereld is immers irrationeel en niet vatbaar voor menselijke logica. Het onderzoek naar de essentiële (existentiële) vragen van het bestaan leidt traditioneel tot twee mogelijke uitkomsten: de conclusie is hetzij dat het leven geen betekenis heeft, hetzij men probeert op een kunstmatige manier (zoals via godsdienst) het vacuüm op te vullen. Mensen die tot dit besef komen staan voor een zware filosofische vraag: „Moeten we het leven serieus nemen, of zouden we net zo goed zelfmoord kunnen plegen?“ Omdat mensen het instinct hebben geen gewelddadige dood te willen, kiest men meestal voor de eerste optie, waaruit volgens absurdisten de drang naar een religieuze levensinvulling is te verklaren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Absurdisme

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

08 nov 2013, 10:41

YYZ schreef:
cappa schreef:Als je je van alles laat wijsmaken, moet je de schuld niet op anderen schuiven.
Zit wat in, hoe weet je dat je je vanalles hebt laten wijsmaken? Mensen hebben dan de neiging om in die dogma's te geloven en zelfs hardnekkig te verdedigen. Hoe los je zoiets op?
Niet in cirkeltjes draaien.
Jawatte

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

08 nov 2013, 10:48

cappa schreef:
YYZ schreef:
cappa schreef:Als je je van alles laat wijsmaken, moet je de schuld niet op anderen schuiven.
Zit wat in, hoe weet je dat je je vanalles hebt laten wijsmaken? Mensen hebben dan de neiging om in die dogma's te geloven en zelfs hardnekkig te verdedigen. Hoe los je zoiets op?
Niet in cirkeltjes draaien.
De cirkel doorbreken dan, is makkelijker gezegd dan gedaan weet ik uit ervaring en onderzoek. De gevolgen van in die cirkeltjes te blijven draaien zijn wel desastreus.

Sparrow
Lid geworden op: 02 nov 2013, 10:48

10 nov 2013, 19:12

YYZ schreef:
Denk niet dat god er veel mee van doen heeft, maar wel een "intelligent" brein dat geregeert wordt door een primitief brein, terwijl het intelligente brein denkt op de troon te zitten. Beetje lachwekkend eigenlijk.
Interessante stelling, kan je dat wat nader toelichten? Als ik je goed begrijp dan is er zoiets ‘intelligentie’ dat op zich staat? Is dat iets materieel? Wat bedoel je precies met ‘primitief brein’?
Nee je heb het niet goed begrepen. Zoals je misschien kunt zien staat intelligent tussen haakjes. Dat het woordje intelligent tussen haakjes staat is niet voor niks. Ik bedoel daarmee te zeggen dat die zgn intelligentie twijfelachtig is. Twijfelachtig vanwege het gegeven men niet in de gaten lijkt te hebben waardoor men handelt zoals men handelt. Met andere woorden er steekt m.i. geen intelligentie achter de manier waarop de mens handelt.

Nee intelligentie is an sich niet materieel maar wel zichtbaar in en rond onze samenleving. Elk mens kan zien, wanneer hij goed kijkt tenminste, dat onze intelligentie slechts een schijnintelligentie is puur en alleen vanwege de manier wij omgaan met onze leefomgeving en elkaar.
Ik zie het verband niet met wat ik schreef maar ik hap toch toe. We kunnen gemakkelijk bewijzen dat twijfel bestaat aangezien mensen aangeven dat ze (kunnen) twijfelen, meer bewijs is niet nodig wat mij betreft.
Ja, het valt moeilijk te ontkennen dat twijfel bestaat, die mening deel ik. Wat ik tracht te zeggen is dat volgens wetenschappelijke afspraken ‘twijfel’ op zich niet bewezen kan worden. Anders gezegd, we zien wel de uitwerking daarvan maar je kan twijfel niet in een potje steken om te onderzoeken. En zo is dat met veel zaken in deze context, ik denk maar aan verdriet, blijdschap … en zo
Tja wetenschappers, als je het niet in een potje kan stoppen dan bestaat het niet. Wat valt daar nu over te zeggen?
Idd het lied maakt niet zoveel uit. Als het me niet bevalt loop ik zo het theater uit. Het leven mag dan aan elkaar hangen van zinloosheid, ik ga niet naar een lied luisteren wat me niet bevalt.
Maakt iets dat je dan wel zou bevallen het leven minder zinloos?
Nee

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

10 nov 2013, 19:28

Nee je heb het niet goed begrepen. Zoals je misschien kunt zien staat intelligent tussen haakjes. Dat het woordje intelligent tussen haakjes staat is niet voor niks. Ik bedoel daarmee te zeggen dat die zgn intelligentie twijfelachtig is. Twijfelachtig vanwege het gegeven men niet in de gaten lijkt te hebben waardoor men handelt zoals men handelt. Met andere woorden er steekt m.i. geen intelligentie achter de manier waarop de mens handelt. Nee intelligentie is an sich niet materieel maar wel zichtbaar in en rond onze samenleving. Elk mens kan zien, wanneer hij goed kijkt tenminste, dat onze intelligentie slechts een schijnintelligentie is puur en alleen vanwege de manier wij omgaan met onze leefomgeving en elkaar.
Op die manier, maar dan heb je het weer over bewustwording en de verschillende graden die men daarin onderscheidt, onbewust bestaat zoals je aangeeft duidelijk ook. Maak je hier nu een correlaat tussen schijnintelligentie en schijnheiligheid? Hoe kan een mens het onderscheid dan maken, door eens goed te kijken? (zoals je aangeeft)
Tja wetenschappers, als je het niet in een potje kan stoppen dan bestaat het niet. Wat valt daar nu over te zeggen?
Niet veel, enkel dat er veel zaken die zijn wetenschappelijk niet bestaan maar elk gezond denkend niet zal ontkennen dat ze wel bestaan.
Nee
Het maakt dan niet zoveel uit dat het oorlog is, doet enkel wat zinloze pijn, handig.

Sparrow
Lid geworden op: 02 nov 2013, 10:48

12 nov 2013, 16:22

YYZ schreef: Op die manier, maar dan heb je het weer over bewustwording en de verschillende graden die men daarin onderscheidt, onbewust bestaat zoals je aangeeft duidelijk ook. Maak je hier nu een correlaat tussen schijnintelligentie en schijnheiligheid? Hoe kan een mens het onderscheid dan maken, door eens goed te kijken? (zoals je aangeeft)
Nee ik heb het over schijnintelligentie, met andere woorden we lijken intelligent te zijn maar zijn het in wezen niet. Met andere woorden we weten niet beter.
Het maakt dan niet zoveel uit dat het oorlog is, doet enkel wat zinloze pijn, handig.
Niemand heeft gezegd dat het leven eerlijk is. Het leven is een bitch waarin sommigen van ons iets dergelijks als een relatief gelukkig cq pijnloos leven hebben, de meesten ergens tussen in zitten, en er mensen zijn die meer ellende krijgen dan men zou wensen voor zichzelf.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

12 nov 2013, 17:25

YYZ schreef:Op die manier, maar dan heb je het weer over bewustwording en de verschillende graden die men daarin onderscheidt, onbewust bestaat zoals je aangeeft duidelijk ook. Maak je hier nu een correlaat tussen schijnintelligentie en schijnheiligheid? Hoe kan een mens het onderscheid dan maken, door eens goed te kijken? (zoals je aangeeft)
Vermoeiende jongen, ben jij.
Steeds weer in de karresporen van jouw favoriete denken terugslippen. Ik weet het wel, dat is menselijk. Maar misschien toch eens proberen te begrijpen wat er eigenlijk staat.

Daarom stopte ik lang geleden al - een nicknaam of drie, vier van je vroeger – met nog op je schrijfsels te reageren.
Jawatte