Bestaat God, ja of neen ?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

27 sep 2014, 22:38

@ Vessilin,
De stok werd weer in het hoenderhok gegooid !!! en het kakelen …..

Blijkbaar zijn er mensen die er problemen mee hebben dat er anderen zijn die filosoferen. Ze begrijpen niet dat er geen tegenstelling hoeft te zijn, dat het in dit leven héél dikwijls om een en/en verhaal gaat, niet op of/of. Maar als je ziet dat men Tao drankjes verkoopt, dat mensen om de haverklap zeggen dat ze “zen” zijn, dan weet je dat ze niets weten. De liefhebbers van deze Tao drankjes mogen eens over het volgende nadenken :

De eeuwige Tao
kan niet in woorden worden uitgedrukt
De eeuwige naam
kan niet worden genoemd .

Het niets : een naam voor de her-
komst van de tienduizend dingen
Het iets : een naam voor de moeder
van de tienduizend dingen

Waarlijk, voor immer bevrijd van begeerte
mag je het mysterie aanschouwen
Blijf je altijd vol verlangens
dan zie je slechts wat je beoogt

Deze tegenstelling is het gevolg van het
door namen scheiden van wat oorspronke-
lijk een was.

Dit een-zijn heet het duistere
In het duistere van het duistere schuilt
de poort tot de massa mysteriën

Nog een goede nacht voor iedereen en slaap (droom) lekker ;-)
elk moment is belangrijk

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

28 sep 2014, 15:08

Zèn of ni zaain
Afbeelding :roll:
Afbeelding 8)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

28 sep 2014, 15:14

Waarom heeft dat dier, -zo zou er ook een in de stal van Bethlehem hebben gestaan- zo'n blauw-getreepte band om zijn mond ? Is dat om hem het zwijgen op te leggen ? Of omdat er geen geel-zwarte banden meer waren sinds de N-VA-ers die hebben opgevorderd ?
Zijn dat ook niet de kleuren van de Heilige Maagd ? Vraag dat misschien eens aan Woef, dat is een kenner.
Laatste vraag: Zijn niet alle maagden heilig ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

03 okt 2014, 23:11

Ik had een stukje geschreven over God en heilige boeken, ter ere van Ebenhaezer en ten afscheid van het draadje "Om na te denken". Maar een wilde klaproos heeft een hele bladzijde gewist.
Misschien ter nagedachtenis van 1914 toen er ook klaprozen bloeiden en ontelbare jonge levens werden gewist...
"In Flanders Fields the poppies blow
Between the crosses, row on row,"

Weet ge nog...

Maar goed. Mijn stukje past ook wel in dit draadje.

God zult ge niet vinden in boeken, in geen enkel!
Wat ge misschien wel vindt is een getuigenis over een Gods-ervaring van een eerlijke mysticus.
God vindt ge ongetwijfeld in uw binnenste, als ge tenminste de moeite wilt nemen om daar eens een kijkje te nemen.

Neem nu de bijbel...
Dat boek bevat een heleboel onzin. Maar ook wel mooie, spirituele en poëtische passages.
Als ge de bijbel absoluut niet wilt loslaten, moet ge tenminste onderscheid kunnen maken tussen deze passages en het smerige gemanipuleer van de priester-schrijvers, die de gruweldaden van de machthebbers van die tijd proberen te sanctioneren.
Als ge dat onderscheid niet kunt maken, zijt ge wel ver van huis.
Ik kan dat nu wel zeggen, maar ik zeg dat in de wetenschap dat het volkomen zinloos in om tegen iemand, die irrationeel denkt, op te merken dat hij of zij moet ophouden met irrationeel te denken. Dat heeft nog nooit geholpen! Maar soit...

Ik denk dat het voor een christen het beste is om het hele Oude Testament (de Thora) te negéren, en zich te beperken tot het Nieuwe Testament, en dat te beperken tot 'Bemin God boven alles en uw naaste als uzelf".
God beminnen is niet moeilijk als ge beseft dat het de bron is van alles wat bestaat. Zonder die bron zou er helemaal niets zijn en zoudt ge ook niet bestaan.
En uw naaste beminnen is ook niet moeilijk als ge beseft dan in ieder van ons dezelfde geest huist.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

04 okt 2014, 08:44

Hoe kan ik beseffen dat ik niet besef dat god bestaat en hem/haar/het, dus beminnen ? Beminnen hou ik beperkt tot mijn godin van vlees en bloed, omdat ik besef dat ook in haar dezelfde geest schuilt. Iemand beminnen die ik op geen enkele manier kan ervaren, is voor mij met mijn beperkte menselijke middelen, niet mogelijk.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

04 okt 2014, 10:13

Vesselin schreef:Neem nu de bijbel...
Dat boek bevat een heleboel onzin. Maar ook wel mooie, spirituele en poëtische passages.
Als ge de bijbel absoluut niet wilt loslaten, moet ge tenminste onderscheid kunnen maken tussen deze passages en het smerige gemanipuleer van de priester-schrijvers, die de gruweldaden van de machthebbers van die tijd proberen te sanctioneren.
Als ge dat onderscheid niet kunt maken, zijt ge wel ver van huis.
Ik kan dat nu wel zeggen, maar ik zeg dat in de wetenschap dat het volkomen zinloos in om tegen iemand, die irrationeel denkt, op te merken dat hij of zij moet ophouden met irrationeel te denken. Dat heeft nog nooit geholpen! Maar soit...

Ik denk dat het voor een christen het beste is om het hele Oude Testament (de Thora) te negéren, en zich te beperken tot het Nieuwe Testament, en dat te beperken tot 'Bemin God boven alles en uw naaste als uzelf".
God beminnen is niet moeilijk als ge beseft dat het de bron is van alles wat bestaat. Zonder die bron zou er helemaal niets zijn en zoudt ge ook niet bestaan.
En uw naaste beminnen is ook niet moeilijk als ge beseft dan in ieder van ons dezelfde geest huist.
Goed gezegd Vesselin, daar kan ik geheel in mee gaan echter één opmerking mijnerzijds. Het leventje wat mijn naaste is dat kan ik respecteren echter de karaktereigenschappen zijn soms te verfoeien en is helaas dodelijk voor de ander zoals we kunnen konstateren in het wereld gebeuren.
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

04 okt 2014, 10:42

janx schreef:Goed gezegd Vesselin, daar kan ik geheel in mee gaan echter één opmerking mijnerzijds. Het leventje wat mijn naaste is dat kan ik respecteren echter de karaktereigenschappen zijn soms te verfoeien en is helaas dodelijk voor de ander zoals we kunnen konstateren in het wereld gebeuren.
Dat zeg je goed Janx, zo zie je dat vandaag de regering een oorlogsverklaring jegens haar bevolking verkondigt en wij respecteren dat uit naastenliefde. Het is dodelijk voor ons welzijn en vrijheid zoals we kunnen constateren, dit is te verfoeien.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

04 okt 2014, 17:04

Vesselin schreef:Ik had een stukje geschreven over God en heilige boeken, ter ere van Ebenhaezer en ten afscheid van het draadje "Om na te denken". Maar een wilde klaproos heeft een hele bladzijde gewist.
Misschien ter nagedachtenis van 1914 toen er ook klaprozen bloeiden en ontelbare jonge levens werden gewist...
"In Flanders Fields the poppies blow
Between the crosses, row on row,"

Weet ge nog...

Maar goed. Mijn stukje past ook wel in dit draadje.

God zult ge niet vinden in boeken, in geen enkel!
Wat ge misschien wel vindt is een getuigenis over een Gods-ervaring van een eerlijke mysticus.
God vindt ge ongetwijfeld in uw binnenste, als ge tenminste de moeite wilt nemen om daar eens een kijkje te nemen.

Neem nu de bijbel...
Dat boek bevat een heleboel onzin. Maar ook wel mooie, spirituele en poëtische passages.
Als ge de bijbel absoluut niet wilt loslaten, moet ge tenminste onderscheid kunnen maken tussen deze passages en het smerige gemanipuleer van de priester-schrijvers, die de gruweldaden van de machthebbers van die tijd proberen te sanctioneren.
Als ge dat onderscheid niet kunt maken, zijt ge wel ver van huis.
Ik kan dat nu wel zeggen, maar ik zeg dat in de wetenschap dat het volkomen zinloos in om tegen iemand, die irrationeel denkt, op te merken dat hij of zij moet ophouden met irrationeel te denken. Dat heeft nog nooit geholpen! Maar soit...

Ik denk dat het voor een christen het beste is om het hele Oude Testament (de Thora) te negéren, en zich te beperken tot het Nieuwe Testament, en dat te beperken tot 'Bemin God boven alles en uw naaste als uzelf".
God beminnen is niet moeilijk als ge beseft dat het de bron is van alles wat bestaat. Zonder die bron zou er helemaal niets zijn en zoudt ge ook niet bestaan.
En uw naaste beminnen is ook niet moeilijk als ge beseft dan in ieder van ons dezelfde geest huist.

Bedankt VESSELIN , ik heb jouw ' stukje ' toch gevonden , en ik kan er gedeeltelijk mee leven , klinkt anders niet slecht , en ik zal er over nadenken ! !!
Alleen wat de Bijbel betreft , klopt het toch niet helemaal : een Boek dat wereldverspreid is , en ook door Hooggeplaatsten , zelfs Wetenschappers gebruikt wordt , kan toch zeker niet ONZINNIG zijn ?
Er moet natuurlijk onderscheid gemaakt worden in dat OT. , maar dan moet ook gekeken worden naar de conteksten en de achtergronden , en vooral de HELE geschiedenis lezen , zodat de ware toedracht begrepen wordt .
Ik denk absoluut niet irrationeel , en bevind mij ook niet ' ver van huis " !!!
Als men het NT. goed leest , wordt het OT. steeds duidelijker , want het is dezelfde God , alleen zijn Zoon Jezus maakt het verschil .
Behalve dat , zijn we het wel ongeveer eens , hebben in elk geval dezelfde geest zoals ieder mens , een geest die zoekt naar God , maar het vinden is voor ieder persoonlijk .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

04 okt 2014, 17:13

Hoe kan ik ooit weten of ik de bijbel GOED lees ? Al die verhalen zijn eigenlijk geschreven voor een bepaald lezerspubliek. Wie à priori gelooft wat hij gaat lezen, zal elke tekst, elk beeld, interpreteren vanuit dat geloof. Hoe weet U dat U de bijbel GOED leest ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

04 okt 2014, 17:13

YYZ schreef:
janx schreef:Goed gezegd Vesselin, daar kan ik geheel in mee gaan echter één opmerking mijnerzijds. Het leventje wat mijn naaste is dat kan ik respecteren echter de karaktereigenschappen zijn soms te verfoeien en is helaas dodelijk voor de ander zoals we kunnen konstateren in het wereld gebeuren.
Dat zeg je goed Janx, zo zie je dat vandaag de regering een oorlogsverklaring jegens haar bevolking verkondigt en wij respecteren dat uit naastenliefde. Het is dodelijk voor ons welzijn en vrijheid zoals we kunnen constateren, dit is te verfoeien.

YYZ , daar jij beter dan iedereen hier weet , dat ook ons land siddert onder de schulden , dan kun je het de Regering toch niet kwalijk nemen , dat ze moet snoeien waar het ook maar kan ? ZIJ proberen het tenminsten , om het tij te keren ! Zó verfoeilijk is dat toch ook weer niet dunkt mij ?
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

04 okt 2014, 17:19

socrates schreef:Hoe kan ik ooit weten of ik de bijbel GOED lees ? Al die verhalen zijn eigenlijk geschreven voor een bepaald lezerspubliek. Wie à priori gelooft wat hij gaat lezen, zal elke tekst, elk beeld, interpreteren vanuit dat geloof. Hoe weet U dat U de bijbel GOED leest ?

Je weet best wat ik bedoel slimmerik ! Begin er maar eens aan , dan zul je het wel merken . Lees het niet als een sprookje , maar als een Boek dat waardevol is voor milioenen mensen !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

04 okt 2014, 17:24

ebenhaezer schreef:
socrates schreef:Hoe kan ik ooit weten of ik de bijbel GOED lees ? Al die verhalen zijn eigenlijk geschreven voor een bepaald lezerspubliek. Wie à priori gelooft wat hij gaat lezen, zal elke tekst, elk beeld, interpreteren vanuit dat geloof. Hoe weet U dat U de bijbel GOED leest ?

Je weet best wat ik bedoel slimmerik ! Begin er maar eens aan , dan zul je het wel merken . Lees het niet als een sprookje , maar als een Boek dat waardevol is voor milioenen mensen !
Misschien ben ik een slimmerik, alhoewel ik niet eens weet hoe ik de bijbel GOED kan lezen, maar U schijnt dat voor Uzelf ook niet te weten???
Laat het middel nooit het doel vervangen !

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

04 okt 2014, 18:54

Vesselin schreef:
Ik denk dat het voor een christen het beste is om het hele Oude Testament (de Thora) te negéren, en zich te beperken tot het Nieuwe Testament, en dat te beperken tot 'Bemin God boven alles en uw naaste als uzelf".
God beminnen is niet moeilijk als ge beseft dat het de bron is van alles wat bestaat. Zonder die bron zou er helemaal niets zijn en zoudt ge ook niet bestaan.
En uw naaste beminnen is ook niet moeilijk als ge beseft dan in ieder van ons dezelfde geest huist.
Vesselin, ik denk dat het moeilijk zal zijn om als christen het O.T. te negeren, en dit omdat Jezus en zijn discipelen menigmaal naar het O.T. verwezen. Dat gaat over Adam, over Noach, Abraham, Mozes, enz..... en ook niet te vergeten de Messiaanse profetiën. Jezus richtte zich meer dan eens tot de Farizeeën en schriftgeleerden aldus : "Er staat geschreven ...... " De Farizeeën en schriftgeleerden kenden heel goed de Mozaïsche Wet, en konden goed begrijpen waar Jezus het over had.
Zonder het O.T. zou het plan dat God voorheeft met de mensheid niet goed te begrijpen zijn. Hoe Christus, een wettelijke afstammeling van koning David, recht heeft op het koningschap. In het "Onze Vader" bidden wij "Uw rijk kome...." Wat versta je daar onder ?
Ja, God heeft van zodra de zondeval plaatsgreep redding voorzien zoals wij kunnen lezen in Gen. 3 : 15. Het verwachtte zaad leidde naar Jezus om ons vrij te kopen van de zonde en daarmee van de dood. Merk op dat de slang werd vervloekt, zodat zij op haar buik moest gaan en alle dagen stof moest eten, wat ons doet vermoeden dat de slang ooit pootjes had.
Laatst gewijzigd door bluevelvet op 04 okt 2014, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Fazal

04 okt 2014, 19:11

bluevelvet schreef:Zonder het O.T. zou het plan dat God voorheeft met de mensheid niet goed te begrijpen zijn.
Ach, gelukkig maar. Nu begrijpen we tenminste het plan dat god voorheeft met de mensheid!? Het is allemaal begonnen in het Oosten, en het zal eindigen in het Westen. We kunnen nu al zien, hoe! :roll:

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

04 okt 2014, 19:43

janx schreef:Goed gezegd Vesselin, daar kan ik geheel in mee gaan echter één opmerking mijnerzijds. Het leventje wat mijn naaste is dat kan ik respecteren echter de karaktereigenschappen zijn soms te verfoeien en is helaas dodelijk voor de ander zoals we kunnen konstateren in het wereld gebeuren.
Ja het is heel, heel moeilijk om daar begrip voor op te brengen.
Je kunt dat onmogelijk doen vanuit het sentiment.
Nooit, nooit meegaan met het kwaad. Ik vind ook dat je de psychopathische moordenaar geen kans mag geven. Ik zou hem persoonlijk ook uitschakelen.
Goede mensen moeten beschermd worden.
Het heeft meer te maken met niet veroordelen, denk ikzelf.
Volgens het materialistische determinisme en het monisme, het één-zijn van brein en bewustzijn, heeft de sadistische psychopaat geen schuld: de evolutie heeft hem opgezadeld met dit soort brein. Dus: liquideren of onschadelijk maken.