Kan mentale angst een einde nemen?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

27 sep 2014, 15:27

Vesselin schreef:Bij dit weten kun je innerlijke rust vinden. Op welke manier gaat onrust je helpen of de situatie verbeteren? Wat wil je dat ik doe? Op de hoek van de straat hysterisch staan schreeuwen: "Mensen, we leven in een eindtijd! Doe er iets aan voor het te laat is?" De profeet uithangen, zoals zoveel fundamentalistische christenen heden ten dage doen, die denken dat de Wederkomst op handen is? Denk maar aan Angelica Zambrano, bvb. Ik roep op tot solidariteit, goedheid, universele liefde, wat ikzelf met passie beoefen! "Bemin uw naaste nu eindelijk een keer als uzelf!"
En wat doe je dan aan politiek die nu de vijand van de bevolking is geworden? Je kan veel oproepen doen, denk je dat politiek gaat luisteren naar de bevolking? Inmiddels weet nu iedereen wel dat ze dat niet doen, ga je dan mee solidaire slavernij promoten? Vreemde vorm van universele liefde, niet waar? Innerlijke rust? Je wil zeggen absolute gelatenheid en onmacht?

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

27 sep 2014, 15:50

Maar vent toch! En wat doe jij buiten kritiek spuien?
Dat is het irritante aan jou! Je doet zelf niets!
Buiten het promoten van je geniale ideeën waar niemand naar kijkt!
Wil je oproepen tot revolutie? Maar dan wel vanuit je veilige zetel.
We kennen uw soort!

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

27 sep 2014, 15:55

Vesselin schreef:Maar vent toch! En wat doe jij buiten kritiek spuien?
Dat is het irritante aan jou! Je doet zelf niets! Buiten het promoten van je geniale ideeën waar niemand naar kijkt! Wil je oproepen tot revolutie? Maar dan wel vanuit je veilige zetel. We kennen uw soort!
Hebben net nog een aantal politiekers bericht gestuurd om tot een co-creatieve samenwerking te komen. Men heeft ons naar jou doorverwezen, je zou goede contacten hebben?

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 sep 2014, 03:30

O dierbare YYZ,
Vanaf nu bemin ik u onvoorwaardelijk!
Gij waart de ultieme test voor de authenticiteit en de kracht van de universele liefde in mij!
Ik heb de afkeer voor uw persoon overwonnen en sluit u voor altijd liefdevol in mijn hart!
Alleen, mijn allerliefste zoeteke, uwe teksten en uwe schema's kan ik nog altijd niet lezen, zonder dat mijn lichaam wordt overdekt met een jeukend eczeem en een hardnekkige diaree mijne ingewanden in zijn greep krijgt - en ik heb al zo weinig onderbroeken!
Mocht gij u door mijne woorden beledigd en gekwetst gevoeld hebben, vraag ik u daarvoor oprecht vergiffenis!
Je t'aime!
Ton Vesselin!
Afbeelding

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

28 sep 2014, 07:16

Vesselin schreef:O dierbare YYZ, Vanaf nu bemin ik u onvoorwaardelijk!
Gij waart de ultieme test voor de authenticiteit en de kracht van de universele liefde in mij! Ik heb de afkeer voor uw persoon overwonnen en sluit u voor altijd liefdevol in mijn hart! Alleen, mijn allerliefste zoeteke, uwe teksten en uwe schema's kan ik nog altijd niet lezen, zonder dat mijn lichaam wordt overdekt met een jeukend eczeem en een hardnekkige diaree mijne ingewanden in zijn greep krijgt - en ik heb al zo weinig onderbroeken!Mocht gij u door mijne woorden beledigd en gekwetst gevoeld hebben, vraag ik u daarvoor oprecht vergiffenis! Je t'aime! Ton Vesselin!
Leuk, dan kunnen we onderstaande in het archief leggen. :wink:
16 Ben ik dan uw vijand geworden door u de waarheid te zeggen? (Gal. 4)
Kunnen verder

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

28 sep 2014, 08:08

Vesselin zegt:
is het mogelijk je psychologisch, volkomen veilig te voelen, zodat je onbekommerd bent, en de vrijheid verkrijgt om van het leven - het interval tussen geboorte en dood - te genieten?
Ik heb hier even over nagedacht, en kom met hetvolgende antwoord / oplossing.

Dit is mogelijk, in het paradijs. Maar waar zijn er paradijselijke plekken op aarde waar men zijn hele leven lang kan vertoeven? Ik zou het niet weten.
Ik bedoel natuurlijk niet enkel toeristisch paradijselijke plekken, maar daar waar men zich mentaal veilig kan voelen.
Dit is ook mogelijk voor een huisdier, dat zijn hele leven lang goed wordt gevoed, verzorgd, beschermd. Maar dan spreken we over een wezen dat zich niet bewust is van al het kwaads in de wereld.
Dit is volgens mij ook mogelijk voor die kleine minderheid mensen die in besloten religieuze (klooster)gemeenschappen leven. Zij zijn zich wel bewust van al het kwaad in de buitenwereld, maar kunnen zich, denk ik, door meditatie of gebed innerlijk veilig voelen.
Dit is ook (tijdelijk) mogelijk in een beschermde kindertijd, zolang het kind nog niet in kontakt gekomen is met het kwaad in de wereld.

Dus: er zijn niet veel mogelijkheden.

Maar misschien bedoelt u ook iets anders.
Ik denk dat we ons ook veiliger kunnen voelen als we de angst voor de dood afleggen, wat niet makkelijk is, omdat die angst geprogrammeerd is om te kunnen overleven.
En als we de angst voor de dood kunnen afleggen, blijft er nog steeds de angst voor het lijden dat eraan vooraf gaat. En dat is angstwekkender dan de dood zelf.
Laatst gewijzigd door maior domus op 28 sep 2014, 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ondank is 's werelds loon

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

28 sep 2014, 08:09

zotspook schreef:Verstand op nul zetten en je niks aantrekken van de buitenprikkels die je krijgt.
Hoe kan zoiets als men toch een greintje medeleven heeft met wat zich rondom ons afspeelt - een beetje egoïsme niet?
We leven in een gemeenschap, zij het nationaal of internationaal...... als het goed gaat zijn we gerust en kan de pret niet op, maar eensklaps kan er veel misgaan en dan is het de kunst van te relativeren en om te overleven.

Dingen waar we niets aan kunnen veranderen moeten we gewoon ondergaan en zoals een vis in een visbak happen naar de zuurstof die we nog krijgen, geen andere keuze. Bedenken dat er grotere ellende is kan misschien helpen.
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

28 sep 2014, 08:55

maior domus schreef:Ik heb hier even over nagedacht, en kom met hetvolgende antwoord / oplossing.Dit is mogelijk, in het paradijs. Maar waar zijn er paradijselijke plekken op aarde waar men zijn hele leven lang kan vertoeven? Ik zou het niet weten.Ik bedoel natuurlijk niet enkel toeristisch paradijselijke plekken, maar daar waar men zich mentaal veilig kan voelen.
Dit is ook mogelijk voor een huisdier, dat zijn hele leven lang goed wordt gevoed, verzorgd, beschermd. Maar dan spreken we over een wezen dat zich niet bewust is van al het kwaads in de wereld.Dit is volgens mij ook mogelijk voor die kleine minderheid mensen die in besloten religieuze (klooster)gemeenschappen leven. Zij zijn zich wel bewust van al het kwaad in de buitenwereld, maar kunnen zich, denk ik, door meditatie of gebed innerlijk veilig voelen.Dit is ook (tijdelijk) mogelijk in een beschermde kindertijd, zolang het kind nog niet in kontakt gekomen is met het kwaad in de wereld.Dus: er zijn niet veel mogelijkheden.Maar misschien bedoelt u ook iets anders.Ik denk dat we ons ook veiliger kunnen voelen als we de angst voor de dood afleggen, wat niet makkelijk is, omdat die angst geprogrammeerd is om te kunnen overleven.En als we de angst voor de dood kunnen afleggen, blijft er nog steeds de angst voor het lijden dat eraan vooraf gaat. En dat is angstwekkender dan de dood zelf.
Ja, had ik Vesselin ook al aangeraden, wegvluchten van deze wereld is de boodschap om innerlijke rust te vinden. Het alternatief is de geldschrokkende zwijnen tot stilstand te brengen, zij hebben enkel baat bij chaos en onrust. Aangezien dit laatste onmogelijk is, moeten we ons op een of andere manier immuun trachten te maken waardoor innerlijke rust nog slechts gevonden kan worden in de voor onszelf bedachte gevangenis die we een schijnvrijheid toekennen.

bocuse
Lid geworden op: 04 apr 2005, 14:47
Locatie: wetteren

28 sep 2014, 10:09

Ja man, er wordt hier flink luchtgitaar gespeeld met beide voeten stevig in een wolk !!!!! :roll: :roll: :roll:

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

28 sep 2014, 10:55

Wil je een advies om existentiële angst te verminderen ? Woordenkramerij is daar geen oplossing voor.
In mijn jonge jaren heb ik ook op de barricaden gestaan met het idee dat het de wereld zou veranderen, en in de politiek (Vivant), maar het heeft de wereld op dat moment niet verandert, misschien wel beïnvloedt?

Innerlijke rust kun je eventueel bereiken, maar het vergt inspanning. Als ik over innerlijke rust spreek dan bedoel ik niet een toestand van "alles over je rug laten gaan, van van niets iets aantrekken en je in je eigen holletje terugtrekken", maar een van minde aanwezigheid in het nu van elke dag met zijn goede en slechte kanten want dat is nu eenmaal leven op aarde.
Hoe : door meditatie (of voor sommigen is een training in mindfulness nuttig)
Resultaat : Vertrouwd worden met het "niet-weten" en het aankweken ofte leren van drie eigenschappen : moed, sereniteit en wijsheid. Je kunt er ook elke dag voor bidden als je dat liever doet maar of je mediteert of bidt het is in de hoop om :
De moed te hebben om datgene te veranderen dat je kunt veranderen.
De Sereniteit om te accepteren wat je niet kunt veranderen en
De Wijsheid om het verschil tussen beiden te kennen.

Dit is een lange weg. Beetje bij beetje stel je vast dat existentiële angst vermindert zonder dat je gevoelloos wordt en als je de wereld wil veranderen merk je dat je in je directe omgeving al veel kunt doen, zonder dat het de frontpagina's van het nieuws haalt. Het is vooral een zaak van "doen", niet van "lullen"!!!
elk moment is belangrijk

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 sep 2014, 10:55

bocuse schreef:Ja man, er wordt hier flink luchtgitaar gespeeld met beide voeten stevig in een wolk !!!!!
'Wok' zal jij bedoelen! :wink:
Leg uit, gij grote culinaire vernieuwer!

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 sep 2014, 11:03

@Fotofant
Mooi!
Kan ik me helemaal in vinden!

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

28 sep 2014, 11:59

fotofant schreef:Wil je een advies om existentiële angst te verminderen ? Woordenkramerij is daar geen oplossing voor. In mijn jonge jaren heb ik ook op de barricaden gestaan met het idee dat het de wereld zou veranderen, en in de politiek (Vivant), maar het heeft de wereld op dat moment niet verandert, misschien wel beïnvloedt? Innerlijke rust kun je eventueel bereiken, maar het vergt inspanning. Als ik over innerlijke rust spreek dan bedoel ik niet een toestand van "alles over je rug laten gaan, van van niets iets aantrekken en je in je eigen holletje terugtrekken", maar een van minde aanwezigheid in het nu van elke dag met zijn goede en slechte kanten want dat is nu eenmaal leven op aarde. Hoe : door meditatie (of voor sommigen is een training in mindfulness nuttig) Resultaat : Vertrouwd worden met het "niet-weten" en het aankweken ofte leren van drie eigenschappen : moed, sereniteit en wijsheid. Je kunt er ook elke dag voor bidden als je dat liever doet maar of je mediteert of bidt het is in de hoop om :
De moed te hebben om datgene te veranderen dat je kunt veranderen.
De Sereniteit om te accepteren wat je niet kunt veranderen en
De Wijsheid om het verschil tussen beiden te kennen. Dit is een lange weg. Beetje bij beetje stel je vast dat existentiële angst vermindert zonder dat je gevoelloos wordt en als je de wereld wil veranderen merk je dat je in je directe omgeving al veel kunt doen, zonder dat het de frontpagina's van het nieuws haalt. Het is vooral een zaak van "doen", niet van "lullen"!!!
Zeer zeker, existentiële angst lost ook vanzelf op bij oorlogen, hoeven hier niets voor te veranderen, gewoon voortdoen zoals we bezig zijn.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

28 sep 2014, 17:47

Afbeelding :roll: In eender welke supermarkt zie je zoiets :roll:
Vraagt niemand zich ooit af wie al die liters geestverruimend vocht consumeert!?
En dan tel ik er de openbare drankgelegenheden, de nachtwinkels en de tankstations niet bij.
Dan zijn er nog de rekken bij de apothekers VOL met allerlei pillen gaande van SSRI's tot MAO-remmers en een eindeloze reeks benzodiazepines.
En wat er verder aan lijntjes wordt opgesnoven of ander illegaal spul wordt gesleten wil ik ook nog negeren.

Maar indien het dan zo simpel zou zijn om ANGST en/of andere verwante fobieën uit de mensen hun hoofd weg te denken, dan zou heel die handel toch overbodig zijn!?

Mogelijk zitten we toch met teveel exemplaren op deze aardkluit samen gepakt!?

sw

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

28 sep 2014, 17:50

Silver Wolf schreef:Mogelijk zitten we toch met teveel exemplaren op deze aardkluit samen gepakt!?
Ja, zouden nog eens een herschikking moeten doorvoeren. Zouden we dat niet kunnen zonder alles plat te bombarderen, anders moeten we daar terug onze energie in steken.