Kan mentale angst een einde nemen?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

28 sep 2014, 18:57

Silver Wolf schreef:
Maar indien het dan zo simpel zou zijn om ANGST en/of andere verwante fobieën uit de mensen hun hoofd weg te denken, dan zou heel die handel toch overbodig zijn!?

sw
Die troep is idd overbodig, maar doet de commercie draaien!!! en er is grote vraag naar, want gemakkelijk, buiten het product innemen of te drinken hoef je niets te doen, het wordt allemaal voor u gedaan. De andere oplossing is er eentje die een grote inspanning vraagt en waar je beter niet mee begint als het kalf al verdronken is. Het is dus echt niet "de simpele" oplossing.
elk moment is belangrijk

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

28 sep 2014, 20:21

Kan mentale angst een einde nemen ?
Ik denk van wel , door de wijze van denken en voelen te veranderen .
Die verandering kun je noemen een omkering van mentaliteit .
Als een verslaafde vb. , ziet en zich bewust wordt dat hij fout bezig is , en hij besluit zich te laten behandelen , erkent hij daarna dat hij van vele angsten en ellende verlost is ; ook zo voor gierigaards , dieven enz. hetzelfde .
Maar ook een goed mens die mentale angsten heeft , door versch. omstandigheden nu of in de toekomst , kan door anders te gaan denken weer vrede krijgen in zijn leven . De omstandigheden veranderen daarom niet , maar hij bekijkt die dingen ànders . Ook de Bijbel zegt dat je door de vernieuwing van je denken , een nieuwe persoonlijkheid wordt , Jezus zei ook : leer van Mij , want ik ben zachtmoedig en nederig van hart . Dan vinden we ook rust en vrede .
Je angst verloochenen en goede voorbeelden volgen , is meestal een goede oplossing !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

28 sep 2014, 23:45

Het summum van mentale angst zou wel eens shel-shock kunnen zijn . De beelden uit de archieven van WO1 en WO2 spreken boekdelen .De daver op het lijf hebben als het ware .


werewoef
AMEN en AUM

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

29 sep 2014, 01:15

Het is belangrijk om ten minste af en toe verlost te zijn van de zorgen van deze wereld en inderdaad onbekommerd te kunnen kijken als een kind. Anders zit je altijd in de woestijn en is het leven niet veel waard. Wie de verwondering niet kent, kan nooit aanvoelen dat het leven een mirakel is!
Mijnheer Albert wist dat ook:

“The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and all science. He to whom this emotion is a stranger, who can no longer pause to wonder and stand rapt in awe, is as good as dead: his eyes are closed.”
― Albert Einstein

Afbeelding

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

29 sep 2014, 05:19

Vesselin schreef:Het is belangrijk om ten minste af en toe verlost te zijn van de zorgen van deze wereld en inderdaad onbekommerd te kunnen kijken als een kind. Anders zit je altijd in de woestijn en is het leven niet veel waard. Wie de verwondering niet kent, kan nooit aanvoelen dat het leven een mirakel is!
Mijnheer Albert wist dat ook:

“The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and all science. He to whom this emotion is a stranger, who can no longer pause to wonder and stand rapt in awe, is as good as dead: his eyes are closed.”
― Albert Einstein

Afbeelding
Leuk dat van Einstein, die stelling gebruiken we ook altijd, de verbazing is groots wanneer blijkt dat eenvoudige dingen helemaal niet begrepen worden. Ook dat hebben we onderzocht, het wordt nu wachten op WOIV die terug met pijl en boog zal beslecht worden, zo Einstein opperde. En de angst voor WOIII is iets dat je onbewust kan voelen, misschien daarom het niet vinden van innerlijke rust?

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

29 sep 2014, 17:45

YYZ schreef:En de angst voor WOIII is iets dat je onbewust kan voelen, misschien daarom het niet vinden van innerlijke rust?
Typisch voor jouw manier van kijken schijnt het uitgangspunt te zijn: dat het allemaal van buiten af op je afkomt.
En dat is ten dele waar!
Je wordt namelijk geboren in een wereld van mensen, die een samenleving gecreëerd hebben, die een weerspiegeling is van de overheersende bewustzijnstoestand waarin de meeste mensen zich bevinden.
Wat is die toestand? Het is er een gebaseerd op angst. De wil om te overleven uit zich dan in het zich vastklampen aan vergankelijke dingen en dat te verdedigen door machtsuitoefening en hebzucht.
In deze wereld kom je terecht en probeer je te overleven.
Maar de kans bestaat dat je vroeg of laat ontdekt dat dat systeem niet werkt!
Het louter materiële kan geen blijvende veiligheid schenken en machtswellust en hebzucht veroorzaken onnoemelijk lijden.
Dan komt de vraag: is dit alles?
Je kan dan "ja" zeggen en gelaten vervallen tot het cynische nihilisme van het materialistische determinisme en zoals Nobelprijswinnaar Steven Weinberg - in een interview met Wim Kayzer in zijn reeks, uit de jaren negentig: "Van de schoonheid en de troost" - antwoorden: "Ik vrees dat er helemaal geen troost is." En toch een boeiend leven lijden als je een of andere diepe passie hebt zoals hij en zijn onderzoek naar de elementaire-deeltjes-fysica. Dat haalt er de gelatenheid en het cynische nihilisme uit.
Of zoals Spinoza zeggen: "Een waarlijk vrij mens denkt geen seconde over de dood na." Maar Spinoza was dan ook niet in de greep van angst, machtswellust en hebzucht.
Of je kan je aandacht naar binnen keren en aan introspectie doen en dan verruimt je blik ongetwijfeld en kun je voorbij het louter materiële kijken.
Ikzelf en vele mensen weten dat dat zo is. En daar is de mogelijkheid dat de angst echt een einde neemt, zonder dat dat iets met escapisme te maken heeft.
En dan mag jij zeggen: "Je maakt jezelf maar wat wijs." Dat is je goed recht, maar het raakt mij niet, omdat ik een echte innerlijke rijkdom ontdekt heb.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

29 sep 2014, 17:59

YYZ schreef:
Silver Wolf schreef:Mogelijk zitten we toch met teveel exemplaren op deze aardkluit samen gepakt!?
Ja, zouden nog eens een herschikking moeten doorvoeren. Zouden we dat niet kunnen zonder alles plat te bombarderen, anders moeten we daar terug onze energie in steken.
Nogal een grove borstel :roll:
Maar... er kan niet ontkend worden, dat de menselijke soort zwaar de natuurwetten verkracht.
Ik heb die wetten alleszins niet geschreven.
De natuur doet dat zelf en vroeg of laat wreekt ze zich dan ook.

sw

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

29 sep 2014, 18:27

Je kan zeggen: Als je beseft, echt beseft, dat er aan de Waarheid - dat wat feitelijk waar is - niet te tornen valt (ze trekt zich namelijk niets aan van wat jij wilt of niet wilt), dan geeft dat mentaal een perfect gevoel van veiligheid!
Maar er is meer! Als je begint te voelen wat liefde is - en dat heeft niets met sentimentaliteit te maken - dan verdwijnt de angst. Want het is een absolute waarheid, dat waar liefde is, angst niet mogelijk is, en dat waar angst is, liefde niet mogelijk is!

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

30 sep 2014, 08:48

Als ik het over liefde heb, heb ik het geenszins over suikerzoete sentimentaliteit - al zou ik YYZ het liefst van al doodknuffelen!:wink:
Ik heb het over 'houden van het feit dat je bent, dat je bestaat' en dat gaat niet als je bang bent.

Daarom is de vraag of mentale angst een einde kan nemen een zeer relevante vraag en geen "luchtgitaar spelen met je voeten in een wolk", zoals een beroemde Franse kok hier onlangs opmerkte.
Waarom zegt die man dat? Is er misschien angst voor enige filosofische ernst op dit forum?
Het is toch een forum, bedoeld om van gedachten te wisselen over religie, filosofie en psychologie?
Is het misschien de mentaliteit van: "Wees vooral niet te zwaar op de hand en lach een beetje met "minus-habens'en" die zijn blijven steken in de indoctrinatie en conditionering van hun kindertijd"?
Schaf dit forum voor mijn part dan maar af en herleid alles tot café-praat.
Maar tot nu toe leg ik dat, als ernstig nadenkend mens, gevoeglijk naast mij neer!

Laten wij alle spirituele vervoering even terzijde, en proberen wij nuchter (hm, hm) enige gedachten te formuleren over wat liefde nu feitelijk is - in mijn optiek dan.

Liefde is niet mogelijk zolang er angst is. Je kunt niet geboeid, met plezier en verwondering leven als je bang bent, gefrustreerd, opgejaagd en gestresseerd.
Wat nodig is is een stabiele innerlijke vrede, die blijvend is.
Hoe bereik je dat? Dat moet iedereen voor zichzelf ontdekken.
Wat bij mij helpt is het inzicht dat er absoluut geen fysieke veiligheid bestaat en dat er aan, wat feitelijk waar is, niet te tornen valt. Er is een grens aan wat je kunt weten en als je dat aanvaardt kun je leven met 'niet weten'.
Simpel gezegd: angst heeft op mentaal niveau geen zin! Als dat inzicht echt tot je doordringt komt er een mentale vrede die blijvend is.

Wat betreft het 'beminnen van je naaste als jezelf' vraagt dat een volgehouden discipline.
Het is een daad van de wil en niet van het gevoel. Als je op je gevoel afgaat, heb je een hekel - als gevolg van je conditionering en je ervaringen uit het verleden - aan minstens twee derden van je medemensen!
Je moet er jezelf voortdurend aan herinneren dat er in de dikke en dunne, mooie en lelijke, oude en jonge, mannelijke en vrouwelijke lichamen, die je ontmoet, een geest huist die net is als die van jou, met dezelfde drijfveren als die van jou, die dezelfde dingen meemaakt als jij. En hoe beter je je eigen geest begrijpt, hoe meer begrip er is voor de geest van de andere.
Stilletjes aan begin je dan meer en meer te leven vanuit die liefde en verlaat je de hel van de angst en is je leven meer dan de moeite waard!
Laatst gewijzigd door Vesselin op 30 sep 2014, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

30 sep 2014, 09:05

Vesselin schreef:Typisch voor jouw manier van kijken schijnt het uitgangspunt te zijn: dat het allemaal van buiten af op je afkomt.
En dat is ten dele waar! Je wordt namelijk geboren in een wereld van mensen, die een samenleving gecreëerd hebben, die een weerspiegeling is van de overheersende bewustzijnstoestand waarin de meeste mensen zich bevinden. Wat is die toestand? Het is er een gebaseerd op angst. De wil om te overleven uit zich dan in het zich vastklampen aan vergankelijke dingen en dat te verdedigen door machtsuitoefening en hebzucht.
In deze wereld kom je terecht en probeer je te overleven. Maar de kans bestaat dat je vroeg of laat ontdekt dat dat systeem niet werkt! Het louter materiële kan geen blijvende veiligheid schenken en machtswellust en hebzucht veroorzaken onnoemelijk lijden. Dan komt de vraag: is dit alles?
Je kan dan "ja" zeggen en gelaten vervallen tot het cynische nihilisme van het materialistische determinisme en zoals Nobelprijswinnaar Steven Weinberg - in een interview met Wim Kayzer in zijn reeks, uit de jaren negentig: "Van de schoonheid en de troost" - antwoorden: "Ik vrees dat er helemaal geen troost is." En toch een boeiend leven lijden als je een of andere diepe passie hebt zoals hij en zijn onderzoek naar de elementaire-deeltjes-fysica. Dat haalt er de gelatenheid en het cynische nihilisme uit.
Of zoals Spinoza zeggen: "Een waarlijk vrij mens denkt geen seconde over de dood na." Maar Spinoza was dan ook niet in de greep van angst, machtswellust en hebzucht. Of je kan je aandacht naar binnen keren en aan introspectie doen en dan verruimt je blik ongetwijfeld en kun je voorbij het louter materiële kijken. Ikzelf en vele mensen weten dat dat zo is. En daar is de mogelijkheid dat de angst echt een einde neemt, zonder dat dat iets met escapisme te maken heeft. En dan mag jij zeggen: "Je maakt jezelf maar wat wijs." Dat is je goed recht, maar het raakt mij niet, omdat ik een echte innerlijke rijkdom ontdekt heb.
Jij en ik - als personages - zijn manifestaties van bewustzijn, naarmate bewustzijn zich bewuster wordt van zichzelf vervaagt het persoonlijke en worden emoties gezien als vingerwijzingen voor de personages die deze levensfilm spelen. Er zijn personages die zich niet bewust zijn dat ze acteurs zijn in deze film waardoor de meest absurde scheeftrekkingen kunnen ontstaan, met in het verlengde de emoties die daar onherroepelijk bij komen kijken. Als een eeuwige kunst en wijsheid dienen we continu alert te blijven voor het behouden van het 'redelijke evenwicht', iets dat vandaag onwaarschijnlijk zoek is, bijna ongeloofwaardig zelfs. Het cliché 'angst is een slechte raadgever' dat zich vertaalt naar 'escapisme' en 'auto-immuniteit' kan als een boemerang in ons gezicht ontploffen als we niet snel het tij keren. Wetend dat de alternatieven gewoon op de tafel liggen, is de situatie wel degelijk tragisch te noemen, zo gaat de regering de bevolking quasi letterlijk folteren met besparingen terwijl de oplossingen daarvoor gewoon op internet staan. Maar dan komt de grootste tragedie, we noemen het allemaal blabla en soortgelijke uitspraken. Over welke angst willen we het dan hebben? Dat we vervolgens naarstig op zoek gaan naar een beetje innerlijke rust, dat geloof ik!!!
Laatst gewijzigd door YYZ op 30 sep 2014, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

30 sep 2014, 09:15

Silver Wolf schreef:Nogal een grove borstel :roll: Maar... er kan niet ontkend worden, dat de menselijke soort zwaar de natuurwetten verkracht.
Ik heb die wetten alleszins niet geschreven.De natuur doet dat zelf en vroeg of laat wreekt ze zich dan ook.
Idd, we maken grote heisa over IS die een paar hoofden afhakken, voorts hechten we geloof aan politiekers die miljoenen mensen allerhande economische nonsens verkondigen. Anders gezegd, verkracht heel het economische systeem en gebruik de bevolking om die verkrachting te maskeren middels foltering, schrik je vervolgens verrot dat IS het niet zo goed kan vinden met die verkrachters. Wat een wereld hé, anno 2014.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

30 sep 2014, 10:51

YYZ schreef:
Silver Wolf schreef:Nogal een grove borstel :roll: Maar... er kan niet ontkend worden, dat de menselijke soort zwaar de natuurwetten verkracht.
Ik heb die wetten alleszins niet geschreven.De natuur doet dat zelf en vroeg of laat wreekt ze zich dan ook.
Idd, we maken grote heisa over IS die een paar hoofden afhakken (*), voorts hechten we geloof aan politiekers die miljoenen mensen allerhande economische nonsens verkondigen. Anders gezegd, verkracht heel het economische systeem en gebruik de bevolking om die verkrachting te maskeren middels foltering, schrik je vervolgens verrot dat IS het niet zo goed kan vinden met die verkrachters. Wat een wereld hé, anno 2014.
(*) De programmanaam KOPPEN - op VRT TV - krijgt daardoor wel een heel andere dimensie.

sw

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

30 sep 2014, 11:18

Vesselin schreef:Bij dit weten kun je innerlijke rust vinden.
Op welke manier gaat onrust je helpen of de situatie verbeteren?
Wat wil je dat ik doe? Op de hoek van de straat hysterisch staan schreeuwen: "Mensen, we leven in een eindtijd! Doe er iets aan voor het te laat is?"
De profeet uithangen, zoals zoveel fundamentalistische christenen heden ten dage doen, die denken dat de Wederkomst op handen is?
Denk maar aan Angelica Zambrano, bvb.

Ik roep op tot solidariteit, goedheid, universele liefde, wat ikzelf met passie beoefen! "Bemin uw naaste nu eindelijk een keer als uzelf!"
Maar hoe doe ik dat dan als ik mijzelf niet bemin ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

30 sep 2014, 11:38

socrates schreef:Maar hoe doe ik dat dan als ik mijzelf niet bemin ?
Begin daar dan onmiddellijk mee! :wink:

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

30 sep 2014, 11:45

Silver Wolf schreef:(*) De programmanaam KOPPEN - op VRT TV - krijgt daardoor wel een heel andere dimensie.

sw
Ja, zolang we nog in de comfortzone zitten, kunnen we daar grapjes over blijven maken. Er bestaat dan ook een groot verschil tussen rationaliseren en relativeren, bij het laatste worden we wakker maar dat wordt soms niet begrepen, nogal veel eigenlijk.