Kan mentale angst een einde nemen?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

30 sep 2014, 12:29

Wat als ik mezelf niet bemin?...
Als je jezelf niet bemind, schatjes van me, is de kans groot dat er een gekwetst, getraumatiseerd kind in je huist!
Je lost dit op door tegen jezelf te zeggen: "Lief zoeteke, ik zie u toch zo graag" net zolang tot alle gêne verdwijnt en je het meent!
Dan zul je zien dat er bressen komen in de stuwdam die je eigenliefde en dus ook de liefde naar de andere toe blokkeert en bloeit je gevoelsleven open.
Veel succes!
Gast

30 sep 2014, 15:12

Vesselin schreef:
Wat als ik mezelf niet bemin?...
Als je jezelf niet bemind, schatjes van me, is de kans groot dat er een gekwetst, getraumatiseerd kind in je huist!
Je lost dit op door tegen jezelf te zeggen: "Lief zoeteke, ik zie u toch zo graag" net zolang tot alle gêne verdwijnt en je het meent!
Dan zul je zien dat er bressen komen in de stuwdam die je eigenliefde en dus ook de liefde naar de andere toe blokkeert en bloeit je gevoelsleven open.
Veel succes!
Je eigen beste vriendin/vriend worden is inderdaad heel belangrijk.
Ik zou nooit "lief zoeteke" tegen mezelf zeggen of tegen een ander, ik zeg vaak wel tegen mezelf "komaan *****, schouders recht en doorgaan", die paar woorden kunnen wonderen doen.
Als je kindertijd echt traumatisch was zullen sentimentele woorden tegen jezelf ook niets uithalen, dan is er jaren werk aan de winkel, maar mentale angst kan inderdaad, misschien niet volledig maar toch voor 80%, overwonnen worden.
Angst verdwijnt dan op enkele uitzonderingen na, in de plaats komt innerlijke rust, liefde voor alles wat leeft en ook voor jezelf, vreugde en hoopvol naar de toekomst kijken.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

30 sep 2014, 16:10

*leah* schreef:Ik zou nooit "lief zoeteke" tegen mezelf zeggen
Ik wel! Maar ik ben dan ook een echte vent! 8)
Gast

30 sep 2014, 16:35

O, o, ik meende dat je een vrouw was!!!! 8)

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

30 sep 2014, 16:38

Een kind wordt geboren met een honger naar warmte ( = genegenheid ) en aandacht. Dat zal de natuur wel terecht zo geprogrammeerd hebben. In de opvoeding hanteren sommige ouders dit dan ook (al dan niet bewust) om het kind in het gareel te laten lopen. En wanneer door de rebellie van de tiener de band met de ouders onder druk komt staan, begint de zoektocht naar een alternatief. Eventueel de projectie van de eigen verlangens en gevoelens op een leeftijdsgenoot van de andere sekse. Ook al ontbreekt daarvoor voldoende maturiteit.
Adoratie van een idool heeft het schijnbare voordeel om bij de verheffing van een persoon, zelf in de straling van dat licht te kunnen baden.
Hoe dan ook... een deel van het leven besteedt de mens aan geliefd te kunnen zijn en gelooft dan ook graag, dat een eventuele partner met dezelfde gedrevenheid en oprechtheid die gevoelens beantwoordt. Terwijl men mogelijk meer het eigen ego veilig stelt.
Toch bestaat er zoiets als domineren of gedomineerd worden.
In het paardenspan van een koets waren het ook de twee voorste paarden die trokken en daarachter kwamen dan de meelopers.
Maar wie zichzelf wegcijfert voor die ander gaat dan ook vaak aan de eigen IK voorbij. En regelmatig beseft iemand pas met de nodige begeleiding, dat er op zoek dient gegaan naar die innerlijke waarden.

Uiteindelijk heeft eenieder zijn persoonlijkheid...maar
- je bent zoals je wenst en /of hoopt dat anderen jou zien.
- je bent wat anderen denken dat je bent.
- je bent wie je bent.

Dat zijn al drie persoonlijkheden/ Maar P.D. Oespenski zag er zelfs nog veel meer. Het gaat te ver OFF-topic, maar wie graag wat meer inzicht krijgt over de zoektocht naar "de eigen ik", kan zich altijd verdiepen in "De vierde Weg".
Het was in mijn studentenjaren een boek dat we als thema in groep behandelden. En het kon mij alleszins boeien. Maar... wanneer men zelf begint te ontwaken, ontdekt men ook dat sommigen in de eigen omgeving, blijven slaapwandelen

sw

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

30 sep 2014, 17:30

*leah* schreef:O, o, ik meende dat je een vrouw was!!!!
Innerlijk hebben we zowel onze mannelijke als vrouwelijke kant, maar ik zie er wel zo uit:
Afbeelding

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

30 sep 2014, 17:59

Silver Wolf schreef:maar wie graag wat meer inzicht krijgt over de zoektocht naar "de eigen ik", kan zich altijd verdiepen in "De vierde Weg".
Heb ik in de jaren '70 ook gelezen.
In mijn hippie-tijd was ik vooral fan van J. Krishnamurti, als je die kent. Paar keer naar Saanen en Brockwood geweest, om live naar de meester te luisteren. :wink:

Maar, sorry, bij Ouspensky en vooral bij zijn leraar Gurdjieff heb ik wel mijn bedenkingen. De kosmologie van Gurdjieff is, op zijn zachtst uitgedrukt, science-fiction!

Wat in de jaren '70 wel populair was, was het boek van een leerling van Ouspensky: "The Master Game", geschreven door Robert S. De Ropp.
Heb je dat gelezen?
De Ropp heeft op het einde van zijn leven ook wel afstand genomen van Ouspenky en zeker van Gurdjieff omwille van de onzinnigheid van diens kosmologie.
Maar wat niet weet, wat niet deert.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vesselin op 01 okt 2014, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

30 sep 2014, 18:13

Vesselin schreef:
*leah* schreef:O, o, ik meende dat je een vrouw was!!!!
Innerlijk hebben we zowel onze mannelijke als vrouwelijke kant, maar ik zie er wel zo uit:
Afbeelding
Die bijl klopt wel, ja.
Jawatte

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

30 sep 2014, 18:14

Vesselin schreef: Maar, sorry, bij Ouspensky en vooral bij zijn leraar Gurdieff heb ik wel mijn bedenkingen.
²
Jawatte

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

30 sep 2014, 21:01

cappa schreef:
Vesselin schreef:
*leah* schreef:O, o, ik meende dat je een vrouw was!!!!
Innerlijk hebben we zowel onze mannelijke als vrouwelijke kant, maar ik zie er wel zo uit:
Afbeelding
Die bijl klopt wel, ja.
Vesselin ik ben dan wel slechtziend maar volgens mij heb je die bijl nog nooit gebruikt. Of maak je reclame voor bijlen ? En van wie heb je die foto gepikt ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

30 sep 2014, 22:56

JALOERZIGAARD!!!

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

01 okt 2014, 09:55

Vesselin schreef:JALOERZIGAARD!!!
Ook al zeg ik het nu zelf, ik heb talloze gebreken, maar die eigenschap heb ik gelukkig niet. :wink:
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

01 okt 2014, 10:05

Ik ben erg blij voor je, want deze groenogige vijand is een geduchte tegenstander!

Oké, oké... Dames, ik zal het maar eerlijk toegeven:
veertig jaar geleden zag ik er inderdaad ongeveer zo uit (volleerd turner).
Maar sindsdien is de abdominale sixpack, door het nuttigen van vloeibare sixpacks enigszins... euh... verkwabt, zullen we maar zeggen en ziet hij er eerder zo uit:

Afbeelding

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 okt 2014, 10:44

Vesselin schreef:Ik ben erg blij voor je, want deze groenogige vijand is een geduchte tegenstander! Oké, oké... Dames, ik zal het maar eerlijk toegeven: veertig jaar geleden zag ik er inderdaad ongeveer zo uit (volleerd turner). Maar sindsdien is de abdominale sixpack, door het nuttigen van vloeibare sixpacks enigszins... euh... verkwabt, zullen we maar zeggen en ziet hij er eerder zo uit:

Afbeelding
Heb je nu speciaal die foto genomen om hier te kunnen plaatsen? We zien in ieder geval dat voor jou die innerlijke rust vinden veel meer werk zal vereisen.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

01 okt 2014, 16:22

AfbeeldingMijn buurvrouw vond die tattoo "F" wel erg cool 8)

sw