De wetenschap als misleiding.

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

03 nov 2014, 16:21

YYZ schreef:Het pre/trans-misverstand, (Engels: pre/trans fallacy), is het fenomeen dat een wetenschapper – tijdens zijn empirisch onderzoek – de parameters van de analyse verwart tussen de pre-X en post-X. Dit omdat deze beide (non-X) afwijken van het duidelijk gedefinieerde X, wat meestal de gangbare situatie omschrijft. Deze beiden dragen eigenschappen die overkomen als hetzelfde, alleen is de bron hiervan anders. En daarmee is het misverstand geboren.
Ik kan verstaan wat ge bedoelt, nu ik het oorspronkelijk concept heb opgezocht.

Vent toch, ge moet eens proberen om u au sérieux te nemen! Alles door elkaar klutsen en haspelen...

De 'pre/trans-fallacy' is een concept van Ken Wilber. Dat heeft niets te maken met Jean Piaget. Wilber is wel beïnvloed door het werk van Piaget, maar dat is dan ook alles!
Uit eng.Wikipedia (ik zal het maar weer vertalen, goedhartig als ik ben!):

"Wilber gelooft dat vele beweringen over niet-rationele staten een fout maken die hij de pre/trans verwarring noemt.
Volgens Wilber kunnen de niet-rationionele stadia van het bewustzijn (hetgeen Wilber "pre-rationele" en "trans-rationele" stadia noemt) gemakkelijk met elkaar verward worden.
Binnen Wilbers zienswijze kan men 'trans-rationele spirituele realizatie' reduceren tot 'pre-rationele regressie', of men kan pre-rationele staten verheffen tot het trans-rationele domein.
Bijvoorbeeld: Wilber beweert dat Freud en Jung zich schuldig maakten aan deze verwarring. Freud beschouwde mystieke realisatie als zijnde een regressie naar infantiele 'oceanische' staten. Wilber beweert dat Freud zich zo schuldig maakt aan de pre/trans verwarring door reductie. Wilber denkt dat Jung ook deze fout begaat, maar dan in de omgekeerde vorm omdat hij pre-rationele mythen beschouwt als 'goddelijke realisaties weerspiegelend'. Op dezelfde wijze kunnen pre-rationele staten verkeerdelijk geïdentificeerd worden als post-rationele staten.
Wilber karakteriseert zichzelf als in de val getrapt te hebben van de pre/trans verwarring in zijn vroege werk."


Wel gasten hier? Zijt ge er wijzer van geworden?
Voor mij is één ding duidelijk:
Dat onze vriend YYZ met concepten smijt op momenten dat dat slaat als een tang op een varken!
Wat alleen maar bewijst dat hij niet echt weet waar hij het over heeft.
Niet te verwonderen dat hij de verdenking op zich laadt dat hij 'cargo-cult' science beoefent.
Laatst gewijzigd door Vesselin op 03 nov 2014, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
Gast

03 nov 2014, 16:23

Ga naar een degelijke psychiater Vesselin en laat je helpen, het is geen 5 voor 12 maar 12u geweest!!!

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

03 nov 2014, 16:27

Cappa schreef:Holotropische therapie, nog een vraag waar ik nog geen antwoord op kreeg.
Ocharme! Zijt ge ineens te lui geworden om zelf iets op te zoeken op het web?
Ochottekes toch! Hier is een zakdoek om uw neus te snuiten!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

03 nov 2014, 16:32

floopiedoopie schreef:Holotropic breathing, hetzij, rebirthing, spiritueel ademhalen, pranayama breathing, en wat voor namen er nog allemaal voor bedacht zijn komen allemaal op hetzelfde neer: bewust verbonden ademhalen.
Ha, is het dat?
Eén van mijn zussen geeft dat.
Jawatte

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

03 nov 2014, 16:34

Vesselin schreef:
Cappa schreef:Holotropische therapie, nog een vraag waar ik nog geen antwoord op kreeg.
Ocharme! Zijt ge ineens te lui geworden om zelf iets op te zoeken op het web?
Ochottekes toch! Hier is een zakdoek om uw neus te snuiten!
Ge ziet dat het helemaal niet zo moeilijk is om efkes te antwoorden, hé.
Maar waart gij het nu niet die altijd aan 't zeveren waart dat er geen communicatie is op dit forum?
Jawatte

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 nov 2014, 17:52

floopiedoopie schreef:
YYZ schreef: Ik begrijp nu veel beter waarom je die gasboete gekregen hebt, in België is het dragen van je veiligheidsgordel verplicht.
Ik begrijp al lang waarom jij fora en topics kan blijven vol schijten en zeiken, in België is het dragen van een dwangbuis niet meer verplicht voor idioten als gij.
De meest voorkomende vormen zijn visuele en auditieve agnosie, maar de aandoening kan ook bij de andere zintuigen voorkomen. Iemand kan bijvoorbeeld een rinkelende telefoon horen, maar het signaal niet als verzoek tot communicatie herkennen. Anderzijds kan hij wel reageren op een telefoonsignaal, maar de telefoon niet herkennen als het toestel dat hij daarvoor moet gebruiken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Agnosie

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 nov 2014, 17:59

Vesselin schreef:Wel gasten hier? Zijt ge er wijzer van geworden.
Voor mij is één ding duidelijk: Dat onze vriend YYZ met concepten smijt op momenten dat dat slaat als een tang op een varken! Wat alleen maar bewijst dat hij niet echt weet waar hij het over heeft. Niet te verwonderen dat hij de verdenking op zich laadt dat hij 'cargo-cult' science beoefent.
Je begint een topic over wetenschappelijk dogmatisme waarmee je iedereen wil confronteren, waarom je dat wil doen zal een reden hebben die je in je innerlijke wil vinden. Inherent verwijs je hiermee naar de verschillende concepten van waarheid, onverenigbaar wanneer je ze door elkaar gaat haspelen. Wanneer vervolgens iemand naar de bron van deze misverstanden verwijst, ga je die persoon verwijten om het over het topic te willen hebben. Wie denk je nu dat de onnozelaar is in het verhaal?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 nov 2014, 19:17

floopiedoopie schreef:@YYZ: Chaotische protagonist dat je bent, waarom zet jij geen link in je onderschrift naar je eigen forum? > ttp://chaospunt.forum2go.nl Mag dat soms niet van de moderatie hier? Zo nee, concurrentie is het niet voor hun, daar kunnen ze zichzelf dan toch van vergewissen. Er schrijft niemand op jouw eigen forum buiten jijzelf. Is maar een vraag hoor: zou dat niet kunnen wijzen op geen interesse in jouw Monetaire reset bergrede? Of loop je niet graag te koop met de link naar je eigen forum omdat je in verlegenheid zit dat er niemand deelneemt? Kan ik me eigenlijk moeilijk voorstellen van u, want schaamte ken je niet. Ik zie je op verschillende fora hetzelfde patroon hanteren: Mensen lastig vallen, topics kapen, denigrerende opmerkingen maken, dezelfde geld-gerelateerde afbeeldingen in de vorm van grafieken etc. en wikipedia links, waarmee je heel dikwijls anderen citeert. Citaat door jou uit die wiki links die je dan plakt in het citeren van forumleden zonder verdere commentaar. Maar nooit geen enkele verwijzing of link naar jouw eigen forum. Waarom niet?
Aangezien je het volledige plan kent, ken je ook de antwoorden. Gelukkig maar, in het andere geval moesten we je dat nog toelichten. We weten dat zoiets onmogelijk is.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

03 nov 2014, 19:24

Sorry, Floop, maar als ge teveel de paljas uithangt sluit de moderatie dit onderwerp waarschijnlijk ook!
Ze hebben mijn topic: "Kan mentale angst een einde nemen" zonder boe of ba gesloten. Teveel kolder zeiden ze!
Toen ik hiertegen protesteerde liet mevr. Klaproos (Redpoppy) mij de kleine lettertjes zien:
ARTIKEL 11: TOELATING TOT GEBRUIK
a. Indien u als bezoeker (gebruiker) van de website SENIORENNET.BE informatie toevoegt op de website, heeft SENIORENNET.BE het recht om deze informatie te publiceren, vertalen, wijzigen, gebruiken, verwijderen, aan te passen, bewerken, reproduceren... en dit in digitale vorm, op papier, gesproken, video, elektronisch, op geluids-, beeld of digitale drager of onder eender welke vorm dan ook zonder dat de gebruiker hiervoor enige rechten kan voor opeisen, ook geen financiële en zonder hiervoor de gebruiker hiervan te waarschuwen of mee te delen. Voorgaande opsomming is niet limitatief.

Voilà ge zijt gewaarschuwd: Elementaire beleefdheid is niet nodig voor de moderatoren hier, ze mogen doen wat ze goeddunkt!

Tedju, wat heb ik spijt dat ik mijn eigen forum opgedoekt heb omdat ik dat getreiter van YYZ beu was.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 nov 2014, 19:44

floopiedoopie schreef:Maakt er nog is een deftig deze keer. Als ge zo graag schrijft, en dat doe ge goe, dat zou ik er een centje voor over hebben. Blokkeren van onverbeterlijke 'wonderlijke' pathetische paljassen kan technisch even moeilijk zijn om uit te vissen, herkennen van deze gestoorde psychotische ajuin die het besef van de werkelijkheid kwijt geraakt is kan geen enkel probleem zijn.
We voelen aan dat verlossing nabij is, we zijn er zeker van dat jij deze keer de handleiding aan Vesselin kan uitleggen. We hebben er van genoten nochtans.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

03 nov 2014, 19:57

@Floop,
En ge moet eens zien hoe stil het hier ineens is!
Ze zitten zich te verkneukelen omdat den dieje, met dat groot gedacht van zijn eigen, die denkt dat hij kan filosoferen op hoog niveau, in den hoek gezet is door moeder overste! :lol:

Amai... had ik dat regelke (art. 11) eerst gelezen, ik was hier nooit beginnen schrijven!
Dat is toch te gek voor woorden!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

03 nov 2014, 20:08

Floop schreef:Enige wat ne mens dan nog kan doen - als de moderatie niet ingrijpt - is er een kolder van maken.
Ja... verdorie... ze hebben ingegrepen! Maar wel de verkeerde gestraft! Schuppezot mag wel onbekommerd de klootzak blijven uithangen. Geen haan die ernaar kraait.
En dat is gemakkelijk... euh... wetenschappelijk te verklaren:
Ik schrijf zo duidelijk dat iedereen me kan verstaan, maar dat vinden ze waardeloos.
Als ze twee woorden van de bizarre 'worsten van zinnen' die onze nobele protagonist draait - en die niemand kan begrijpen, tenzij misschien een strontzatte, psychidelische dadaïst - zien staan, dan denken ze dat het waarschijnlijk hoogstaande praat is en laten ze hem gerust. Zo blijft dat etterbakje buiten schot natuurlijk!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 nov 2014, 21:24

Hoe mooi is dit nu niet, het lijkt op hartenjagen. Het is nu wachten tot den ene den andere ten huwelijk vraagt. :wink:

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

03 nov 2014, 21:24

@Floop
Hmmm.... om opnieuw een eigen forum op te starten heb ik voorlopig geen goesting. Ik ga al direct de Werner moeten bannen en dat is zo'n onsympathiek begin.
Hier heb ik mijn vertrouwen in de moderatie volledig verloren!
Ik wou dat hier eigenlijk boven het cafépraat-niveau krijgen, maar dat zal toch nooit lukken met het onsympathieke zootje ongeregeld dat hier doorgaans reageert.
YYZ is het enige probleem niet. Dat is een ordinaire pestkop, zeg maar stalker en die kunt ge klein krijgen door er nooit meer op te reageren.
Maar de rest!... Ge moet dat forum eens goed bestuderen en ge zult zien dat het enige wat ze kunnen is: alles wat naar godsdienst, spiritualiteit, of paranormaal onderzoek verwijst de grond in boren en belachelijk maken.
Dat is echt het enige! Als ge een serieus filosofisch onderwerp aansnijdt, gaat dat hun petje te boven en worden ze kwaadaardig. Wat een treurige onbewuste bende!
Maar ze weerspiegelen de menselijke conditie. En het tragische is dat de vriendelijke weldenkende mensen hier niet meer schrijven!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

04 nov 2014, 02:11

Heb me weer eens laten verleiden hier wat rond te neuzen.
Het is nog steeds dezelfde hoop idioten en verkeerd opgevoeden aan het woord. Tot nog eens ... waarschijnlijk met dezelfde negatieve/ad rem commentaar. Leer me aub iets nieuws en verschuil u niet achter wat nooit was.