De wetenschap als misleiding.

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie
Gast

28 dec 2014, 16:53

:lol: :lol:

Wat een geluk dus dat ik altijd rood word en nooit wit zie!!

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

28 dec 2014, 17:06

*leah* schreef::lol: :lol:

Wat een geluk dus dat ik altijd rood word en nooit wit zie!!
Wie nooit wit ziet moet eens Dash gebruiken die wast toch Witter dan Wit ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 dec 2014, 18:55

Brrrr... vergeet vooral niet: "Zo wit als een lijk." Dan helpt Dash niet meer.

Zo... ik heb eindelijk onder woorden kunnen brengen waar het mij om te doen is en waar ik mijn mosterd gehaald heb:

Waar het mij om te doen is: De afbraak van het verantwoordelijkheidsgevoel in neurowetenschap en bewustzijnsfilosofie aanklagen.

Mijn bron: In de eerste plaats Thomas Szasz, die daar zijn hele leven aan gewijd heeft.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

28 dec 2014, 19:15

Vesselin schreef:Brrrr... vergeet vooral niet: "Zo wit als een lijk." Dan helpt Dash niet meer.

Zo... ik heb eindelijk onder woorden kunnen brengen waar het mij om te doen is en waar ik mijn mosterd gehaald heb:

Waar het mij om te doen is: De afbraak van het verantwoordelijkheidsgevoel in neurowetenschap en bewustzijnsfilosofie aanklagen.

Mijn bron: In de eerste plaats Thomas Szasz, die daar zijn hele leven aan gewijd heeft.
Is verantwoordelijkheidsgevoel een "gevoel "? En wat is dat dan precies een "gevoel" ? :?:
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 dec 2014, 19:23

Weer een kemel! :(
Moest staan: verantwoordelijkheidsbesef.

En stel niet alleen vragen, deugniet, maar beantwoord ze eens zelf!

Hebt gij verantwoordelijkheidsbesef? En hoe is dat tot stand gekomen?
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

28 dec 2014, 19:34

Vesselin schreef:Weer een kemel! :(
Moest staan: verantwoordelijkheidsbesef.

En stel niet alleen vragen, deugniet, maar beantwoord ze eens zelf!

Hebt gij verantwoordelijkheidsbesef? En hoe is dat tot stand gekomen?
Dat is een misvorming geweest van mijn neo-cortex als gevolg van conditionering. Het is een microscopisch kleine "voor". Omdat mijn brein toen nog jong en daarom erg ontvankelijk was, is die voor zo diep in de witte hersenstof getrokken, dat ze nu niet meer kan worden gladgestreken.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 dec 2014, 21:02

Dat doet mij denken aan mijn jeugd. In Baardegem, waar ik toen woonde en opgroeide, was er één bekende hoer (ze kwam er namelijk voor uit! Al die andere hoeren, in een parochie, komen daar niet voor uit! :twisted: )
Ik mijn tijd was ze al oud, dik en lelijk, maar net voor en na de tweede oorlog, was ze bij ons en omliggende dorpen zeer gegeerd.
In de oorlog was er een bekend soldatenliedje: "Als de soldaten voor mijn deur passeren...". En Lena (want zo heette ze), schijnt ervoor bekend geweest te zijn te zingen: "Als de soldaten deur mijn voor passeren..."

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

28 dec 2014, 21:07

Wat een originele associatie.
PS: Oud, Dik en Lelijk; die had werkelijk alle troeven. Is die hoogst haalbare ranking ook toegankelijk voor mannen ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

29 dec 2014, 09:26

Het ontkennen van persoonlijke verantwoordelijkheid en die toeschrijven aan de acties van een mechanisch reagerend brein, is de onvermijdelijke consequentie van de materialistische doctrine. Daar zit de neurowetenschap in gevangen.

Maar dat zal niemand hier een zorg zijn. Degenen die reageren hangen deze visie aan en zijn als gevolg daarvan al behoorlijk geregresseerd naar het niveau van een brutale aap, hetgeen dagelijks kan vastgesteld worden.

Ik verlies hier dus mijn kostbare tijd.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

29 dec 2014, 09:37

Om tijd te verliezen moet je eerst al tijd hebben en vermits die niet eens bestaat, kan niemand die noch hebben, noch verliezen. Het adjectief "kostbare" is bovendien een uiterst subjectief waardeoordeel. :idea:
Hoe ziet U het verschil tussen het "ik" en het "brein", zijn die dan niet onlosmakelijk verbonden bij U ? Behalve dat we, door constante evolutie, een aantal eigenschappen van de aap zijn kwijtgeraakt, zijn wij toch niet zó verschillend van die voorouder ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

29 dec 2014, 09:46

Interessant antwoord met interessante vragen. Dat van die "kostbare tijd" had ik beter niet geschreven. Het gevolg van persoonlijke frustratie omdat ik er maar niet in slaag om van mijn forumverslaving af te raken.
72 uur niet schrijven is genoeg... ik begin: NU!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

29 dec 2014, 10:41

En ondertussen zijn hersencellen pijnigen om een afdoend antwoord te vinden op de opmerking dat het "ik" en het "brein" toch één zijn.
Ik geef je geen 72 u Vesse. Dat houd jij niet vol.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

29 dec 2014, 11:13

Reini schreef:En ondertussen zijn hersencellen pijnigen om een afdoend antwoord te vinden op de opmerking dat het "ik" en het "brein" toch één zijn.
Ik geef je geen 72 u Vesse. Dat houd jij niet vol.
Nochtans eenvoudig Reini, tenzij je een wetenschapper kan vinden die kan bewijzen dat 'ik' bestaat, is elke uitspraak die beroept op dat 'ik' niet wetenschappelijk. In dat geval gaat men uit van een aanname die wetenschappelijk niet onderbouwd kan worden, evolutionair gezien waren er niet eerst hersenen om dan te verklaren dat hiermee bewustzijn geproduceerd wordt, dat is een wonderbaarlijk verzinsel van bewustzijn zelf. Anders gezegd, bewustzijn speelt verstoppertje en identificeert zich met wat daarin verschijnt om vervolgens naar zichzelf te zoeken middels de schijnbare productie van bewustzijn dat tot deze bewustwording kan leiden. Geen garantie op succes, de egotransverwarring is namelijk wonderbaarlijk perfect in elkaar gestoken, inclusief het meningsverschil dat hierover bestaat. Eenvoudig, niet waar? :wink:

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

29 dec 2014, 11:19

Vesselin schreef:Ik verlies hier dus mijn kostbare tijd.
Als we de tijd optellen van de vergaderingen over armoede, dan hadden we misschien beter die tijd gebruikt om die armoede op te lossen. De conclusie is derhalve dat armoede nog een veel groter probleem is dan we aanvankelijk misschien dachten, iets dat meer dan waarschijnlijk zal ontkend worden door diegenen die over armoede vergaderen.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

29 dec 2014, 11:27

YYZ schreef:
Reini schreef:En ondertussen zijn hersencellen pijnigen om een afdoend antwoord te vinden op de opmerking dat het "ik" en het "brein" toch één zijn.
Ik geef je geen 72 u Vesse. Dat houd jij niet vol.
Nochtans eenvoudig Reini, tenzij je een wetenschapper kan vinden die kan bewijzen dat 'ik' bestaat, is elke uitspraak die beroept op dat 'ik' niet wetenschappelijk. In dat geval gaat men uit van een aanname die wetenschappelijk niet onderbouwd kan worden, evolutionair gezien waren er niet eerst hersenen om dan te verklaren dat hiermee bewustzijn geproduceerd wordt, dat is een wonderbaarlijk verzinsel van bewustzijn zelf. Anders gezegd, bewustzijn speelt verstoppertje en identificeert zich met wat daarin verschijnt om vervolgens naar zichzelf te zoeken middels de schijnbare productie van bewustzijn dat tot deze bewustwording kan leiden. Geen garantie op succes, de egotransverwarring is namelijk wonderbaarlijk perfect in elkaar gestoken, inclusief het meningsverschil dat hierover bestaat. Eenvoudig, niet waar? :wink:
Het is Vesselin die persé wil doorduwen dat er een apart ikje aan het werk is, YYZ. Het IK gevoel ontstaat gewoon, alhoewel...gewoon, uit datzelfde brein.
het is een manier die wij mensen aanduiden: dit is mijn persoon die wat doet of zegt of denkt of handelt.
Dat korte woord is dus een vlag die vele ladingen dekt.
Uw uitleg ; eenvoudig ? Hoe komt u daarbij ?
Ik heb nog geen enkele eenvoudige zin van u mogen lezen... ik ben dan ook de eenvoud zelve, maar ik ben daar fier op.