TO BASH OR NOT TO BASH: that is the question!

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

17 apr 2016, 17:40

Ik kan uit wat dit topic blootlegt dan ook maar besluiten dat veel mensen sterk gefrustreerd rondlopen. Mede misschien een verklaring voor het immense succes van zogenaamde sociale media.Naast Coca Cola en blue Jeans en hot dogs hebben die "sociale ?? fenomenen ons in een mum van tijd gekoloniseerd.
Laatst gewijzigd door socrates op 17 apr 2016, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

17 apr 2016, 19:03

socrates schreef:Ik kan uit wat dit topic blootlegt dan ook maar besluiten dat veel mensen sterk gefrustreerd rondlopen. Mede misschien een verklaring voor het immense succes van zogenaamde sociale media.Naast Coca Cola en blue
Jeans en hot dogs hebben die "sociale ?? fenomenen ons in een mum van tijd gekoloniseerd.
Vermits we nog altijd niet verlost zijn van onze vecht- en/of vluchthormonen, zullen die nog lang een rol blijven spelen, ze beschermen ons ook.
Vroeger werd er meer écht gevochten tussen kinderen, tieners, volwassenen.
Nu doen ze dat langs deze weg.
Kunnen ongestraft mensen bedreigen, uitschelden, zonder enige vorm van straf.
Men is al gestart in scholen om kinderen te waarschuwen, vooral ook voor het zich laten verleiden door pedo's die zich voordoen als jonge kerels.
Mij zien ze daar niet.

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

17 apr 2016, 19:45

Reini schreef:

Vermits we nog altijd niet verlost zijn van onze vecht- en/of vluchthormonen, zullen die nog lang een rol blijven spelen, ze beschermen ons ook.
Vroeger werd er meer écht gevochten tussen kinderen, tieners, volwassenen.
Nu doen ze dat langs deze weg.
Kunnen ongestraft mensen bedreigen, uitschelden, zonder enige vorm van straf.
Misschien ontstaan, net daardoor ook stevige "woordenwisselingen en..." (noem het bashing, als je wil)op fora. Wij hebben een andere jeugd gehad, waar ruzies direct waren, uitgevochten werden (zoals je zegt, Reini), kortom, van persoon tot persoon . Wij reflecteren dit naar fora, die virtueel zijn, maar gedragen ons nog zoals ons geleerd werd, zoals we het gewend waren.
Bij een discussie op een forum, gaat het voor mij wel degelijk om een confrontatie van mens tot mens . Hoe en wie die andere is, dat besluit je uit zijn/haar manier schrijven, uit de inhoud van zijn/haar schrijven.

Op sociale media weet je niet met wie je echt te maken hebt, maar is dat hier ook niet zo? Logisch dan ook dat sommigen op zoek gaan naar meer informatie: we willen immers zo graag meer weten over onze "gesprekspartner".( Zeker als het niet om een oppervlakkig geklets gaat.)

Ik ben er echt van overtuigd dat de meeste leden van seniorennet een eerlijk menselijk contact zoeken hier, net zoals vroeger.

Door de "beperkingen" van dit medium zorgt dit al eens voor problemen.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

17 apr 2016, 19:50

De moeilijkste topics zijn politiek en religie, waar de overtuigingen het sterkst zijn.
Ook daar mag men trachten beleefd te blijven.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

17 apr 2016, 21:01

Reini schreef:De moeilijkste topics zijn politiek en religie, waar de overtuigingen het sterkst zijn. Ook daar mag men trachten beleefd te blijven.
Waarmee je zegt dat kerk en staat toch niet zo gescheiden zijn dan we denken? In beide gevallen gaat het over zieltjes winnen, met blind volgelingenschap in het verlengde? Anders gezegd, de bevolking verdelen waardoor strijd en tumult aangewakkerd worden.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

17 apr 2016, 22:35

Verbale vechtersbazen ofte "bashers" kunnen enkel "floreren" als ze gewillige slachtoffers vinden. Wie de bashers gewoon ignoreert zal er niet lang last van hebben. Vooral mensen met te lange tenen worden de uitverkoren prooien voor vechtlustige bashers. Hoe hoger iemands zelfoverschatting, hoe kwetsbaarder hij of zij wordt voor kritiek. Wie wind zaait mag storm verwachten maar die moet dan niet klagen dat zijn haar in de war is geblazen. :wink:
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

17 apr 2016, 22:48

Wiana schreef:Op sociale media weet je niet met wie je echt te maken hebt, maar is dat hier ook niet zo? Logisch dan ook dat sommigen op zoek gaan naar meer informatie: we willen immers zo graag meer weten over onze "gesprekspartner".( Zeker als het niet om een oppervlakkig geklets gaat.)
Eerlijk gezegd: ik zie het punt niet!

Als je in een debat op het internet een bepaalde intellectuele stelling verdedigt - en je gesprekspartner is het niet met je eens, en geeft daar zijn argumentatie voor - wat voegt een persoonlijke ontmoeting daar aan toe?!
Je kan hoogstens ontdekken dat het een man of een vrouw is, dik of dun, oud of jong, blauwe of bruine ogen heeft...

Wat voegt dat toe aan de kwaliteit van de argumentatie?

Als de ander het niet kan velen dat jij hem/haar overklast met jouw argumenten en hij/zij wordt boos - omdat hij/zij een ego heeft dat altijd gelijk wil hebben - en begint je te bedreigen, is het wat anders.

Dan stop je toch gewoon met argumenteren?!
Een onvolwassen emotionele persoonlijkheid laat ik in zijn eigen sop gaar koken en laat ik verder met rust.

Zo niet (en mijn fantasie werkt al direct weer op mijn lachspieren :lol:) krijg je toestanden als dit:

"Kant had gelijk"

"Nee oen, Wittgenstein had gelijk"

"Als je dat nog één keer zegt, zoek ik uit waar je woont en kom ik met de "Kritik der reinen Vernunft" op je idiote snufferd slaan!"


Stel je voor zeg: dat is toch te gek voor woorden?!
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

17 apr 2016, 23:04

socrates schreef:Verbale vechtersbazen ofte "bashers" kunnen enkel "floreren" als ze gewillige slachtoffers vinden. Wie de bashers gewoon ignoreert zal er niet lang last van hebben. Vooral mensen met te lange tenen worden de uitverkoren prooien voor vechtlustige bashers. Hoe hoger iemands zelfoverschatting, hoe kwetsbaarder hij of zij wordt voor kritiek. Wie wind zaait mag storm verwachten maar die moet dan niet klagen dat zijn haar in de war is geblazen. :wink:
Klopt, Socrates!
Negeren betekent echter ook niet dat je je alles naar je hoofd mag laten slingeren. Persoonlijk heb ik er helemaal geen last van (ik kan mijn "mannetje" wel staan) , maar onrechtvaardigheid en ongegronde (lees: oordelen van God weet wie) evaluaties over iemand kan ik niet hebben! (heeft misschien wel iets met mijn opleiding te maken)
Op je kop laten zitten moet niemand tolereren; daarvoor heeft ieder van ons (en dat heeft niets met taalkennis, opleiding of wat dan ook te maken)zijn eigen, terechte zelfrespect!

Of je nu een wc-madame bent of een academicus: iedereen is nodig en verdient respect!
Laatst gewijzigd door Wiana op 17 apr 2016, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

17 apr 2016, 23:30

Vesselin schreef:
Wiana schreef:Op sociale media weet je niet met wie je echt te maken hebt, maar is dat hier ook niet zo? Logisch dan ook dat sommigen op zoek gaan naar meer informatie: we willen immers zo graag meer weten over onze "gesprekspartner".( Zeker als het niet om een oppervlakkig geklets gaat.)
Eerlijk gezegd: ik zie het punt niet!

Als je in een debat op het internet een bepaalde intellectuele stelling verdedigt - en je gesprekspartner is het niet met je eens, en geeft daar zijn argumentatie voor - wat voegt een persoonlijke ontmoeting daar aan toe?!
Je kan hoogstens ontdekken dat het een man of een vrouw is, dik of dun, oud of jong, blauwe of bruine ogen heeft...

Wat voegt dat toe aan de kwaliteit van de argumentatie?

Als de ander het niet kan velen dat jij hem/haar overklast met jouw argumenten en hij/zij wordt boos - omdat hij/zij een ego heeft dat altijd gelijk wil hebben - en begint je te bedreigen, is het wat anders.

Dan stop je toch gewoon met argumenteren?!
Een onvolwassen emotionele persoonlijkheid laat ik in zijn eigen sop gaar koken en laat ik verder met rust.

Zo niet (en mijn fantasie werkt al direct weer op mijn lachspieren :lol:) krijg je toestanden als dit:

"Kant had gelijk"

"Nee oen, Wittgenstein had gelijk"

"Als je dat nog één keer zegt, zoek ik uit waar je woont en kom ik met de "Kritik der reinen Vernunft" op je idiote snufferd slaan!"


Stel je voor zeg: dat is toch te gek voor woorden?!
Afbeelding
Zo kan u het stellen, vesselin...
Niet alles op seniorennet gaat over intellectuele onderwerpen! Moet dat ???
Het verheugt mij dat u dit zo grappig vindt, maar... is het uw verdienste dat u Latijnse kon volgen? Is het uw verdienste dat u talent had? Is het uw verdienste dat uw ouders uw opleiding konden betalen?
Heeft niks met overklassen te maken, wel met bv. ik wil een net toilet als ik ga plassen...

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

17 apr 2016, 23:42

Ik zorg ervoor zo eerlijk en oprecht mogelijk te zijn, bij mijn communicatie op het internet. Ik ben dat aan mezelf en de anderen verplicht, vind ik...

Als mijn gesprekspartner er voor kiest om oneerlijk te zijn en te liegen... tja... wat kan ik daar dan aan veranderen?

Die man of vrouw een hand gaan geven, zal daar geen invloed op hebben, vrees ik.

Er lopen slechte karakters rond - dat is nu eenmaal de realiteit - en mensen beleven lol aan het uitsteken van deugnieterij (wat zover kan gaan dat het de vorm aanneemt van moord en doodslag!).

Zo'n snotneus, bvb, die een internet-virus schrijft en duizenden mensen in moeilijkheden brengt... waarin ligt het plezier?!

Het kwade bestaat en wordt beoefend door mensen die dat blijkbaar leuk vinden...
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

17 apr 2016, 23:59

Dat een bejaard mens (60, 70, 80... het maakt niet uit), het op een discussie-forum uitschreeuwt - en dit is niet sarcastisch bedoeld: "Wei-ei-eih!!! Ik word hier weeral beledigd!!!", heeft iets zeer pathetisch!

Voor mij verwijst dat waarschijnlijk naar een onverwerkt jeugdtrauma...

En het is nooit te laat om daar iets aan te doen!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

18 apr 2016, 00:09

Vesselin schreef:Dat een bejaard mens (60, 70, 80... het maakt niet uit), het op een discussie-forum uitschreeuwt - en dit is niet sarcastisch bedoeld: "Wei-ei-eih!!! Ik word hier weeral beledigd!!!", heeft iets zeer pathetisch!

Voor mij verwijst dat waarschijnlijk naar een onverwerkt jeugdtrauma...

En het is nooit te laat om daar iets aan te doen!
Ik heb helemaal geen trauma, vesselin, voel me zelfs prima in mijn vel hoor :-)
Er lopen idd slechte karakters rond en meer dan je denkt!
Vroeger werden we daarvoor behoed... nu moeten we alert zijn en dat is een trieste zaak.

Laat het niet aan je hart komen, doe ik ook niet :-)

Slaap lekker :-)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

18 apr 2016, 00:42

Wiana schreef:
socrates schreef:Verbale vechtersbazen ofte "bashers" kunnen enkel "floreren" als ze gewillige slachtoffers vinden. Wie de bashers gewoon ignoreert zal er niet lang last van hebben. Vooral mensen met te lange tenen worden de uitverkoren prooien voor vechtlustige bashers. Hoe hoger iemands zelfoverschatting, hoe kwetsbaarder hij of zij wordt voor kritiek. Wie wind zaait mag storm verwachten maar die moet dan niet klagen dat zijn haar in de war is geblazen. :wink:
Klopt, Socrates!
Negeren betekent echter ook niet dat je je alles naar je hoofd mag laten slingeren. Persoonlijk heb ik er helemaal geen last van (ik kan mijn "mannetje" wel staan) , maar onrechtvaardigheid en ongegronde (lees: oordelen van God weet wie) evaluaties over iemand kan ik niet hebben! (heeft misschien wel iets met mijn opleiding te maken)
Op je kop laten zitten moet niemand tolereren; daarvoor heeft ieder van ons (en dat heeft niets met taalkennis, opleiding of wat dan ook te maken)zijn eigen, terechte zelfrespect!

Of je nu een wc-madame bent of een academicus: iedereen is nodig en verdient respect!
Men kan reageren als een Cassius Clay maar ook als een M. Ghandi. Men kan verbaal boksen of men kan zoals in judo de kracht van de aanvaller als een boomerang terugkaatsen. Hoe dan ook kan een emotiegeladen boodschap via geschreven taal enkel gebrekkig worden overgebracht. Taal is maar een beperkt onderdeel van menselijke interactie. De stroom van ideen wordt er sterk door vernauwd, los van het IQ van de betrokkenen maar sterk afhankelijk van hun E.Q.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

18 apr 2016, 08:45

wiana schreef:Zo kan u het stellen, vesselin...
Niet alles op seniorennet gaat over intellectuele onderwerpen! Moet dat ???
Waarom die drie vraagtekens?

Is het feit dat: "Niet alles op seniorennet gaat over intellectuele onderwerpen!", hier het onderwerp misschien?

Niemand betwist deze opmerking. Maar hier gaat het over de psychologie achter het fenomeen "bashen" en dat is een intellectueel onderwerp.

Als je niet van intellectuele onderwerpen houdt, hoef je toch niet mee te lezen?
Wiana schreef:Ik heb helemaal geen trauma, vesselin, voel me zelfs prima in mijn vel hoor.
Blij dat te horen, wiana...

Het was ook niet persoonlijk bedoeld.
Maar het belangrijke voor iemand, die die opmerking over mogelijk onverwerkte jeugdtrauma's, op zichzelf betrekt, is: dat hij of zij zich dat realiseert.
Dan heeft die persoon een kans om te beginnen met zelfonderzoek, hoe lastig dat ook is.

In het andere geval krijg je alleen maar een woedende reactie en blijft alles bij het oude.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

18 apr 2016, 09:56

Vesselin schreef:
wiana schreef:Zo kan u het stellen, vesselin...
Niet alles op seniorennet gaat over intellectuele onderwerpen! Moet dat ???
Waarom die drie vraagtekens?
Omdat mijn toets bleef hangen, vesselin :lol: