DOODSTRAF

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

12 jan 2020, 17:31

Telkens een zeer zwaar misdrijf wordt gepleegd en wanneer de dader(s) wordt opgepakt, komt de discussie over de doodstraf weer los. Ik denk hier bijvoorbeeld aan de zaak Dutroux, Bataclan en dergelijke. Hoewel ik er zelf tegenstander van ben, bekruipt me soms wel het gevoel van dat het in bepaalde gevallen misschien toch te overwegen valt, maar dat ebt dan later wel weer weg.
Volgens sommige psychologen en ook al eens advocaten echter, is een levenslange opsluiting dan weer inhumaan en wordt gelijkgesteld aan een psychische foltering. Daar valt ook wel iets voor te zeggen omdat foltering, van welke aard dan ook, indruist tegen alle verdragen over Mensenrechten.
Maar zicht op een terugkeer in de maatschappij botst dan weer met het rechtvaardigheidsgevoel bij de publieke opinie en zeer zeker bij de nabestaanden van de slachtoffers. Heel begrijpelijk.
Een oplossing zou misschien kunnen zijn : een bewezen zeer zwaar feit waarbij de doodstraf als gerechtvaardigd zou kunnen beschouwd worden, wordt als doodstraf uitgesproken en onmiddellijk herleid tot levenslange opsluiting zonder kans op vervroegde vrijlating. Met daarbij als clausule dat de veroordeelde, na een vast te stellen termijn, nog de keuze krijgt om via euthanasie te overlijden of in gevangenis te blijven tot zijn/haar dood.
Voordelen :
1) Door zijn/haar uitspraak hoeft de rechter geen gewetensbezwaar te ondervinden bij het ter dood brengen van de dader.
2) Het publiek en de nabestaanden van de slachtoffers hebben de garantie de dader niet meer tegen het lijf te lopen.
3) De dader rest de vrije keuze : hij/zij kan het gevangeniswezen aan of, zo niet, is er de uitweg van euthanasie.
4) (Een beetje cynisch) : in het laatste geval onder 3), minder kosten voor de maatschappij.

Reacties welkom. (Mijn kogelvrije vest ligt klaar)

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

12 jan 2020, 18:54

In de gevangenis zitten is op dit ogenblik géén rede om recht te hebben op euthanasie !

Men zou beter de euthanasiewetgeving eerst wijzigen voor DEMENTIE

Lees alles hierover op:
https://leif.be/home/

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

12 jan 2020, 19:08

E.T. schreef:
12 jan 2020, 18:54
In de gevangenis zitten is op dit ogenblik géén rede om recht te hebben op euthanasie !
Akkoord, maar ik gebruikte het woord "euthanasie" slechts maar om te benadrukken dat het hier om een pijnloze vorm van doding zou gaan. In geval van een wetswijziging zou men het bijvoorbeeld kunnen hebben over "Het voltrekken van de doodstraf".

DelaVega
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:05

15 jan 2020, 20:17

Vroeg of laat zal de doodstraf toch opnieuw ingevoerd moeten worden, anders hebben we binnenkort meer gevangenissen, dan verzorgingstehuizen en ziekenhuizen te samen.
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

18 jan 2020, 16:03

DelaVega schreef:
15 jan 2020, 20:17
Vroeg of laat zal de doodstraf toch opnieuw ingevoerd moeten worden, anders hebben we binnenkort meer gevangenissen, dan verzorgingstehuizen en ziekenhuizen te samen.
Het valt niet te ontkennen dat we nu al met een reusachtig probleem zitten door een tekort aan gevangenissen, of misschien beter gezegd, met een teveel aan misdadigers, veelal met exotische trekjes. Maar het is niet mijn wens om dit probleem op te lossen door er wat meer naar de andere wereld te helpen. Neen, het is onder meer mijn bedoeling om bepaalde visies te ontkrachten door een oplossing aan te bieden. Neem nu die goedmenende mensen die vooral met psyche bezig zijn : sommigen onder hen zijn van mening dat een levenslange gevangenisstraf zonder uitzicht op vervroegde vrijlating, gelijk staat met foltering. Dikwijls zijn ze geneigd meer belang te hechten aan het welzijn van de misdadigers dan aan de gevoelens van de nabestaanden van de slachtoffers, maar dat ter zijde. Wel, om aan dit euvel te verhelpen tracht ik een oplossing te bieden.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

18 jan 2020, 16:51

Ik ben voorstander van het uitvoeren van de doodstraf mocht ze terug in voege zijn, m.a.w het volledig ondergaan van zijn straf. Voor mij gaat het erom dat wanneer iemand een feit pleegt waar doodstraf of levenslang of zelfs maar één maand op staat hij een schuld in te lossen heeft tegenover de gemeenschap maar inzonderheid tegenover zijn slachtoffers. En of eender welke psycholoog nu vindt dat levenslang een foltering is zal mij worst wezen, schulden moeten nu eenmaal afgelost worden.

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

18 jan 2020, 21:33

Niet te veel compassie a.u.b. Zit je in 't prison? Dan heb je vast wel wat op de kerfstok!
Ik worstel meer met mijn gevoelens als ik een bezoek breng aan de afdeling "dementen"
in het rust- en zorgcentrum. Opgesloten. Levenslang. Onschuldig. Hier past wél empathie!

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

19 jan 2020, 15:04

Lukas schreef:
18 jan 2020, 21:33
Niet te veel compassie a.u.b. Zit je in 't prison? Dan heb je vast wel wat op de kerfstok!
Ik worstel meer met mijn gevoelens als ik een bezoek breng aan de afdeling "dementen"
in het rust- en zorgcentrum. Opgesloten. Levenslang. Onschuldig. Hier past wél empathie!
Ik denk dat sommigen mijn schrijven niet echt begrepen hebben. In mijn inleidend stuk schreef ik juist dat ik voorstander ben van de herinvoering van de doodstraf, ja zelfs met de uitvoering ervan, zij het met voorwaarden die mede door de veroordeelde bepaald worden. Dit heeft niets met compassie te maken maar precies omgekeerd : met empathie voor de betrokken misdadiger, de rechter, de nabestaanden van het slachtoffer, hyperempathische gutmenschen, tot en met de publieke opinie.
Dementie is een totaal andere zaak en dus ook een ander onderwerp. Hier worden mensen soms opgesloten om ze tegen zichzelf te beschermen maar ook omdat hun onvrijwillige daden kunnen leiden tot desastreuze gevolgen voor derden.
(Overigens lijd ik zelf serieus aan dementie maar ik kan dit goed verborgen houden.) :wink:

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

19 jan 2020, 15:18

figaretto schreef:
In mijn inleidend stuk schreef ik juist dat ik voorstander ben van de herinvoering van de doodstraf, ja zelfs met de uitvoering ervan, zij het met voorwaarden die mede door de veroordeelde bepaald worden.
Eigenlijk zou het nog gepaster zijn om voor de dader ook die manier toe te passen die hij voorbehouden had voor zijn slachtoffer. Maar om ons niet te verlagen tot het niveau van de dader en om als 'beul' toch nog ons menselijk gelaat te tonen t.o.v de dader mag hij zijn wijze van uitvoering van zijn straf zelf kiezen. Als ze maar uitgevoerd wordt.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

19 jan 2020, 15:39

Dicksy schreef:
19 jan 2020, 15:18
Maar om ons niet te verlagen tot het niveau van de dader en om als 'beul' toch nog ons menselijk gelaat te tonen t.o.v de dader mag hij zijn wijze van uitvoering van zijn straf zelf kiezen. Als ze maar uitgevoerd wordt.
Zou inderdaad een bijkomende gunst kunnen zijn.
Weliswaar zou zijn/haar keuze binnen bepaalde categorieën van tijdsruimte en toepassingstechnieken dienen te vallen. Het mag ook weer niet tè leuk worden natuurlijk. Er bestaan immers talrijke aangename gewoontes die na zéér lange tijd de dood tot gevolg hebben. :roll:

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

27 jan 2020, 06:16

https://www.beleven.org/feest/herdenkin ... _holocaust

https://www.demorgen.be/nieuws/elk-jaar ... ~b6908595/

Erratum

https://krant.telegraaf.nl/krant/archie ... epost.html

Let op de aantallen en de hypocrisie : de ene moord blijkt niet hetzelfde als de andere

En dan moet je nog berekenen hoeveel ze er met z'n allen per jaar doodrijden
Laatst gewijzigd door URSULAMI op 27 jan 2020, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

27 jan 2020, 09:31

Heb uw bijlagen doorgenomen, Ursulami, maar zie niet in wat dat met mijn voorstel heeft te maken. Niettemin, bedankt voor uw interesse.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

29 jan 2020, 09:01

En waarbij jullie uiteraard volledig voorbijgaan aan het feit dat een aantal mensen in landen waar de doodstraf bestaat ( en uitgevoerd wordt) die doodstraf ten onrechte krijgen vanwege rechterlijke vergissingen, raciale of politieke vooringenomenheid, valse beschuldigingen, religieuze onverdraagzaamheid, het mordicus willen veroordelen om de publieke opinie niet tegen zich te krijgen etc.
Het wordt nog gekker wanneer ik hier lees dat euthanasie op vrijwillige basis moet kunnen voor iemand die in de nor zit - en dat op een moment dat hopen katholieke en andere hypocrieten zitten te krijsen over het toepassen van euthanasie in het geval Tine Nijs & co.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

29 jan 2020, 20:16

De doodstraf, ik noem het zachtjes uitgedrukt, 'eliminatie', maar dat is de enige juiste manier om recidivisme radicaal de kop in te drukken! Dat kan gewoon door euthanasie, dat hoeft dus de veroordeelde geen nutteloze pijn te bezorgen.
Al dat ritueel daarrond is absoluut niet nodig. Een paar spuitjes, zachtjes inslapen en 't is gedaan.
Dat kan zelfs gerust in zijn/haar cel gebeuren, en liefst zonder verwittiging. Het is ook niet nodig hem/haar enkele dagen vooraf doodsangst te bezorgen. Anderzijds weet hij/zij natuurlijk wel dat hij/zij tot 'eliminatie' is veroordeeld.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

30 jan 2020, 06:36

Of de dood(-straf) ontradend zou werken is de vraag.
Want ooit nog op school geleerd, dat in de donkere middeleeuwen gruwelijke straffen bestonden.
(Zie o.a. kelders van het Gravensteen in Gent)
En blijkbaar leefde toen al bij misdadigers de overtuiging;
"MIJ zullen ze NIET klissen"

Wie o.a. bij de lawine aan inbraken en misbruik van drugs en/of in de het dagelijkse verkeer merkt hoeveel bewuste overtredingen er zijn, weet ook dat niet de straffeloosheid de oorzaak is, maar de geringe pakkans die een rol speelt.

Na het bekijken van een Amerikaanse film over "Death Row" (gebaseerd op ware feiten)
lijkt me de dood eerder een verlossing (of bevrijding) dan een straf.