KEUZESTRESS

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

20 mei 2020, 18:18

Onder het motto traag, trager, traagst, is de overheid tot de vaststelling gekomen dat 30km/u voor automobilisten in sommige gevallen toch nog een beetje te snel is. Het kan best wat trager vindt ze en daarom heeft ze de zogenoemde fietsstraten uitgevonden. Dit zijn meestal straten waar quasi alle gewoon verkeer is toegelaten en waar men voortaan nog slechts 20km/u mag rijden. Bovendien mag men geen fietsers voorbijsteken.
Vandaag maakte ik een essentiële verplaatsing per auto in zo'n fietsstraat. Voor mij reed een ouder koppel naast mekaar op de weg tegen (afgerond) 10km/u. Zelf reed ik ( een beetje naar beneden afgerond) 20km/u.
Het was wellicht een beleefd koppel want spontaan gingen ze achter mekaar rijden omdat ze me hoorden aankomen en de dame achteraan deed teken met de linkerhand naar mij om voorbij te steken. Er kon zelfs een glimlach bij.
Het dilemma : ofwel rijd ik hen voorbij, gehoor gevend aan hun uitnodiging en ben ik in overtreding met het verkeersreglement. Ik riskeer dus een boete.
Ofwel negeer ik het vriendelijk gebaar en dan ben ik nogal lomp. En zij voelen zich dan ook een beetje verveeld.
Ik ben dan maar beleefd gebleven, voorbijgestoken, en eens vriendelijk naar hen geknikt.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

20 mei 2020, 20:05

Vroeger was 'met de fiets aan de hand', nu is het 'met de auto aan de hand'.
Maar daar moet je wel met minimum twee voor zijn, de ene duwt, en de andere stuurt.
En de fietsers(?) ... die rijden u glad voorbij, en liefst tegen 40 km/u. :wink:

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

23 mei 2020, 01:05

Ik heb respect voor fietsers ... maar niet voor diegenen die menen boven de wet te staan of andere weggebruikers menen te moeten ambeteren.
Zelf hou ik van het Chinese principe omdat ik daar heel wat ervaring mee gehad heb: de zwakkere weggebruiker geeft voorrang of past degelijk op voor de sterkere weggebruiker. En NEEN, zebrastrepen geven u daar geen voorrang BEHALVE indien een aangestelde het voor het zeggen heeft op straat ... gewoonlijk ouderen/gepensioneerden met een herkenbare armband.
Daar wordt een logische "prioriteit" aanvaard ... den dikste heeft voorrang. Niet zozeer aanvaard tegenwoordig in onze contreien maar ... après nous les mouches!
Allez, laat u nog maar eens goed gaan!

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

04 nov 2020, 12:22

figaretto schreef:
20 mei 2020, 18:18
Onder het motto traag, trager, traagst, is de overheid tot de vaststelling gekomen dat 30km/u voor automobilisten in sommige gevallen toch nog een beetje te snel is. Het kan best wat trager vindt ze en daarom heeft ze de zogenoemde fietsstraten uitgevonden. Dit zijn meestal straten waar quasi alle gewoon verkeer is toegelaten en waar men voortaan nog slechts 20km/u mag rijden. Bovendien mag men geen fietsers voorbijsteken.
Vandaag maakte ik een essentiële verplaatsing per auto in zo'n fietsstraat. Voor mij reed een ouder koppel naast mekaar op de weg tegen (afgerond) 10km/u. Zelf reed ik ( een beetje naar beneden afgerond) 20km/u.
Het was wellicht een beleefd koppel want spontaan gingen ze achter mekaar rijden omdat ze me hoorden aankomen en de dame achteraan deed teken met de linkerhand naar mij om voorbij te steken. Er kon zelfs een glimlach bij.
Het dilemma : ofwel rijd ik hen voorbij, gehoor gevend aan hun uitnodiging en ben ik in overtreding met het verkeersreglement. Ik riskeer dus een boete.
Ofwel negeer ik het vriendelijk gebaar en dan ben ik nogal lomp. En zij voelen zich dan ook een beetje verveeld.
Ik ben dan maar beleefd gebleven, voorbijgestoken, en eens vriendelijk naar hen geknikt.
Figaretto, als je dat in Mechelen gedaan heb ben ik quasi zeker dar je de boete al in de bus liggen hebt. :D :D :D :D :D :D :D :D
De zon is gratis voor iedereen