Vragen/antwoorden betreffende
gsm, gps, Ipod, Ipad,smartphones, tablets...

Raymond1

29 mei 2026, 18:52

Een tijdje geleden is mijn smartphone Samsung S21 5G gevallen waardoor een klein hoekje van de glasplaat gebarsten was.
Ik heb het toestel laten herstellen, maar sindsdien werken mijn apps ROUTEYOU en KOMOOT niet meer goed.
Bij gebruik er van voor routebegeleiding (fietsen of wandelen) is de cursor heel labiel. Hij volgt het voorziene traject niet, wijkt er van af, enz. Bij KOMOOT heeft hij ook moeite om de juiste locatie terug te vinden.
Nochtans zijn voor beide app's de locatievoorzieningen perfect ingesteld.
Bij een ander, meer gekende app, nl. Google Maps, dat ook via satellieten werkt, werkt het ietwat beter alhoewel ook niet perfect.
Men vertelde mij dat door de val de "ingebouwde satellietantenne" zou beschadigd zijn.
Zou dat de reden kunnen zijn ? Is dit herstelbaar ?
Zou het nog een andere reden kunnen zijn ?
Alle deskundig advies is heel welkom.
LAPTOP
Windows 10 64 bits
Harde schijf C: 1 Tb
Harde schijf D: 750 Gb
RAM: 16 GB
Edge / Internet 64 bit
Mozilla Thunderbird
Windows Defender-Windows Firewall - CCleaner

verhaegen
Support SeniorenNet

30 mei 2026, 14:03

daar kan ik je moeilijk mee helpen
het toestel wordt ook niet meer ondersteund zie ik
anders zou ik zeggen zet het terug in fabriekstoestand , maar dan moet je alles backuppen , en ik weet niet of ge dan de nodige samsungs updates ook gaat krijgen die der opstonden

hetgeen je wél kan doen is die apps verwijderen , toestel herstarten en opnieuw die apps instaleren , dan opnieuw herstarten
normaal gezien is het meestal dan in orde , tenzij er echt iets van onderdeel beschadigd is

Raymond1

31 mei 2026, 10:59

Beste Mr. Verhaegen,
Hartelijk dank voor uw reactie !
Ik ben ook nog verder aan het zoeken geweest en ben uitgekomen op een app die men kan installeren op de GSM, nl. “GPS Status & Toolbox”.
Ik heb die geïnstalleerd en toegepast.
Eén van de mogelijkheden van deze app is “Sensorencontrole”. Deze controleert of de bewegings- en locatiesensoren (een 16-tal) naar behoren werken.
En wat blijkt ? De “nabijheidssensor” is defect. Ik vermoed dat de kostprijs van een herstelling te duur zal zijn !
Het verdict is dus : ofwel verder gebruiken zonder locatievoorziening, ofwel een nieuw toestel kopen !
LAPTOP
Windows 10 64 bits
Harde schijf C: 1 Tb
Harde schijf D: 750 Gb
RAM: 16 GB
Edge / Internet 64 bit
Mozilla Thunderbird
Windows Defender-Windows Firewall - CCleaner