BEGINNERSVRAAG : pictogram/icoontje "Instellingen" kwijt

Vragen/antwoorden betreffende
gsm, gps, Ipod, Ipad,smartphones, tablets...

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

29 sep 2020, 19:58

Hallo iedereen,

Een tijdje geleden heb ik mijn (gewone) GSM (nog een oersterke Nokia) vervangen door een smart phone ( een Huawei P smart+ 2019) en kan ik al een aantal 'WhatsApp'-opties gebruiken, foto's en video's nemen en meesturen met een berichtje, enz ... maar ik beschouw mezelf helemaal nog niet als een vlotte gebruiker en ben dus nog steeds op ontdekkingsreis. :oops:
Deze avond merkte ik dat het pictogram 'Instellingen' (het radertje) dat normaal op het startscherm staat/stond tussen de andere icoontjes verdwenen was.
Hoe kan ik dat pictogram 'Instellingen' terughalen ? ... want in het leerboek dat ik ergens op de kop heb getikt, beginnen vele taken met "Ga naar Instellingen ....".

Wie helpt mij ?

Met oprechte dank.

Prutser
Willen is Kunnen

meloentoe
Lid geworden op: 03 mar 2011, 00:39

29 sep 2020, 22:17

Prutser,

Zelf heb ik met Android op het startscherm een aantal iconen staan. Als dat scherm vol is met iconen , kun je door te swipen (met de vinger over het scherm een beweging maken) een nieuw scherm vinden met weer andere iconen. Als ook dat vol is kun je nogmaals swipen voor een nieuw aantal iconen. Probeer eerst eens of je het gewenste icoon kan vinden in een van de volgende schermen. Dan zien we wel verder. Je kan ook rechtsonderin het scherm op Apps klikken en dan eventueel op het rijtje met puntjes onderin.
Windows 10-21H2; Malwarebytes Premium; Linux Mint 19.3 Xfce; linuxfirewall

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

30 sep 2020, 10:05

Beste Meloentoe,

Bedankt voor uw snelle reactie op mijn vraag.
Door te 'swipen' op mijn beginscherm (Agenda, Klok, Video, Kladblok, Bestanden, …) heb ik op de het volgende scherm tussen een aantal andere icoontjes (Support, Thema's, Muziek, Tools, ….) ook het 'radertje' (icoontje) teruggevonden, evenwel met de Engelstalige titel 'Quick Settings Free'.

Wanneer ik op dat icoontje klik, krijg ik een scherm met 7 vermeldingen : Wifi - Data - GPS - Airplane - Bluetooth - Lock timeout 2 min - Brightness 20% - 51% (de status van mijn batterij), waarvan 3 vermeldingen groen kleuren. Ik vermoed dus dat deze drie (Wifi, GPS en Bluetooth) 'actief' zijn.
(P.S. De Engelse taal is geenprobleem)

Door op die groene vermeldingen te klikken kom ik echter niet veel verder …
Ik ben dan eens gaan kijken op de smartphone van een kennis. En daar staat dan onder 'zijn' "Instellingen" een veel ruimere reeks aan (Nederlandstalige) 'keuzeopties'.

Ik vermoed eigenlijk dat mijn "Quick Settings Free" app. een andere toepassing (application) is dan de standaard app 'Instellingen', die - als ik mij goed herinner - oorspronkelijk WEL vermeld stond op mijn Huawei P Smart +, maar blijkbaar verdwenen is, mogelijk door een verkeerde manipulatie mijnentwege, tijdens één van mijn "ontdekkingsreizen" op mijn smartphone ... of ingevolge een 'systeem-update ... ik raad maar wat.

Mocht ik op het seniorenforum via de reacties van 'gevorderde smartphone-gebruikers' geen oplossing vinden, dan denk ik er aan om contact op te nemen met de winkel waar ik mijn Huawei heb gekocht om hen mijn 'beginnersprobleem' voor te leggen (en hopelijk een oplossing te krijgen).

Nogmaals bedankt voor uw gewaardeerde reactie.

Prutser
Willen is Kunnen

*Joy*
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:38
Locatie: Aan zee

30 sep 2020, 14:50

.
Prutser,

Je hebt je ( tandwieltje terug gevonden )
Dat is al goed ...

Je kan het ook altijd via deze weg terug vinden ..
Je swipt van bovenaan je smart naar beneden


Afbeelding

Of op je tandwieltje en dan krijg je dit ...
En je scrolt verder en vind er alles terug


Afbeelding

Nu begrijp ik niet goed wat je bedoelt ..
Of wat je precies wil ..

Misschien kan meloentoe je verder helpen ?


Afbeelding

heb verder gescrold en er nog eentje bijgezet zie je?
Daar onder app zou je alle app's moeten terugvinden .
Je kan het ook nog op andere manieren maar bekijk dit eerst ..

Joy

Dit kan ook van pas komen ....

https://consumer.huawei.com/nl/support/ ... l00747577/

Ik moet nu weg .
Laptop Acer Aspire Intel i5-Win11-16Gb RAM-Windows Defender-Telenet

*Joy*
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:38
Locatie: Aan zee

30 sep 2020, 19:54

Afbeelding


Afbeelding

En zo kan je verder zoeken bv naar al je apps enz....
Laptop Acer Aspire Intel i5-Win11-16Gb RAM-Windows Defender-Telenet

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

01 okt 2020, 12:39

Hallo,

Mogelijk verduidelijken deze twee foto's waar mijn probleem zich situeert.
Kort samengevat :
ik ben mijn oorspronkelijke 'Instellingen' (app) op mijn smartphone kwijt;
na wat zoekwerk vind ik een ietwat zelfde icoontje op mijn beginscherm (radertje) met de Engelstalige benaming "Quick Settings Free';
wanneer ik de opties onder deze app bekijk zijn die veel beperkter dan wat ik had toen de oorspronkelijke app 'Instellingen' op mijn startpagina aanwezig was;
ik vermoed dat bij één of andere automatische update mijn oorspronkelijke app 'Instellingen' vervangen is geworden door de huidige 'Quick Settings Free' app ....

Op deze foto is de app 'Quick Settings Free' te zien :


Afbeelding

Dit zijn dan de (alle) onderliggende opties :


Afbeelding

Enkel wanneer ik de opties 'Brightness' en 'Lock Timeout' activeer kan ik binnen deze opties iets aanpassen.

Ik ben dus op zoek naar de oorspronkelijke app 'Instellingen' waar ik de (vele) onderliggende mogelijkheden terugvind die ik merk op de smartphones van kennissen (maar die, als gewone gebruikers, ook onvoldoende knowhow hebben om mij te helpen.

Ik denk er dus aan om binnenkort eens binnen te springen in de winkel waar ik mijn Huawei P smart+ heb gekocht ... tenzij ik via dit forum een oplossing in de schoot krijg geworpen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Prutser
Willen is Kunnen

*Joy*
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:38
Locatie: Aan zee

01 okt 2020, 13:02

https://consumer.huawei.com/be/support/ ... l00667705/

Heb ik ook al eens moeten doen ..
Anders zoals je schrijft ...
Terug naar de winkel .

Joy,
Laptop Acer Aspire Intel i5-Win11-16Gb RAM-Windows Defender-Telenet

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

01 okt 2020, 13:19

Volgens mij heb je de app "instellingen" gewoon weggeveegd uit uw startscherm. Deze moet nog altijd te vinden zijn op het scherm met al uw apps.
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

*Joy*
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:38
Locatie: Aan zee

01 okt 2020, 13:29

lode schreef:
01 okt 2020, 13:19
Volgens mij heb je de app "instellingen" gewoon weggeveegd uit uw startscherm. Deze moet nog altijd te vinden zijn op het scherm met al uw apps.
Denk ik ook lode,
Gewoon zoals ik toon.

zoeken in appinstellingen
Alle apps

Hier staat hij tussen


Afbeelding
Laptop Acer Aspire Intel i5-Win11-16Gb RAM-Windows Defender-Telenet

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

01 okt 2020, 13:56

Joy,
En hoe ga je naar apps zonder instellingen ?
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

01 okt 2020, 14:01

Prutser,
Kijk eens in de handleiding op blz. 7 (deze van 1.5 M)
https://consumer.huawei.com/be/support/ ... mart-2019/
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

01 okt 2020, 16:48

Beste Lode,

Bedankt voor jouw adviezen en goede raad .... want ik ben er in geslaagd om met de zoekfunctie de app 'Instellingen' zoals ik deze oorspronkelijk had op mijn smartphone te vinden.
Deze app lijkt mij (als beginner) vrij belangrijk.
Nu kan ik immers in alle rust door de gebruikershandleiding wandelen want veel van de de topics in die handleiding beginnen met "Ga naar de app 'Instellingen' ...." en als je die app niet meer vindt ... dan zit je dus met een probleem.
Maar dat is dus verleden tijd dank zij jouw hulp.

Ik zit nog wel met één vraagje (een luxeprobleem) : de app 'Instellingen' (het icoontje) bevindt op een aparte pagina die als titel 'Suggesties' draagt. Ik bereik die pagina gewoon vanaf het midden van de startpagina naar omlaag te swipen. Bestaat er een mogelijkheid om het icoontje van 'Instellingen' aan de startpagina toe te voegen ? of moet ik die pagina 'Suggesties' beschouwen als een verlengstuk van de startpagina ?

Maar zoals ik al schreef : "dit is een luxeprobleempje".

Nogmaals bedankt voor de hulp.

Prutser
Willen is Kunnen

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

01 okt 2020, 17:05

En als ge de aanwijzingen volgt op blz. 7 - 8 . Widget aan startscherm toevoegen of Widget verplaatsen ?
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

01 okt 2020, 20:55

Ludo,

Wat voorafging :
01. via de zoekfunctie in alle apps heb ik dus de app (het icoontje) 'Instellingen' teruggevonden
02. toen ik de app had gevonden heb ik op het icoontje gedrukt en verschenen de onderliggende opties
03. nadien merkte ik dat de app (het icoontje) op een apart scherm stond, samen met nog enkele apps
04. de 'titel' van dat scherm was/is 'SUGGESTIES'.

Hoe kom ik nu (zeer gemakkelijk) op dat aparte 'SUGGESTIE'-scherm met daarop 'Instellingen' ?
01. ik open gewoon mijn startscherm
02. ik swipe vanaf het midden van mijn startscherm naar beneden en ik kom op het scherm SUGGESTIES met daarop de app 'Instellingen' ... zo simpel !!!

Om nu de app (het icoontje) 'Instellingen' naar mijn startscherm over te brengen, probeer ik het volgende :
01. ik knijp met 2 vingers op het startscherm naar binnen
02. het startscherm wordt kleiner en onderaan het verkleinde startscherm verschijnen de topics : Achtergrond - Widgets - Overgangen - Startscherminstellingen.
03. ik klik vervolgens op de optie 'Widgets'.
04. en ik swipe vanuit mijn (verkleind) startscherm naar de volgende deelschermen (?) van mijn startblad ... in totaal gaat het over 1 scherm met daarop enkele icoontjes en 5 lege schermen ....
05 .... maar het scherm SUGGESTIES zit daar niet tussen.
06. Dus kan ik de app 'Instellingen' die op dat SUGGESTIE-scherm staat niet op één of andere manier naar mijn beginscherm overdragen.

Dit lijkt mij de duidelijkste manier om het luxeprobleem te verwoorden.
Ik kan dus 'Instellingen' bereiken door gewoon vanuit het midden van mijn startscherm naar beneden te scrollen en zo op het scherm SUGGESTIES terecht te komen met daarop de toepassing 'Instellingen'.
En eigenlijk kan ik daarmee best tevreden zijn ... tenzij na x aantal tijd dat SUGGESTIE-scherm plots zou verdwijnen ... (en ik terug op zoek moet naar de toepassing 'Instellingen').

Fijne avond nog.

Prutser
Willen is Kunnen

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

02 okt 2020, 16:08

@Prutser,
Ik zelf heb een Samsung en doe het als volgt:
ik hou mijn vinger op een icoontje en kan deze dan naar een ander blad slepen.
Dus niet knijpen maar gewoon houden en slepen.
Proberen ??
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17