smartphone voor dummies (senioren)

Vragen/antwoorden betreffende
gsm, gps, Ipod, Ipad,smartphones, tablets...

joerky
Lid geworden op: 18 jun 2012, 22:48
Locatie: Peutie

16 mar 2021, 23:19

Hallo,
Als we weer met 2 naar de winkel mogen, ga ik met mijn vrouw een smartphone kopen voor mij. Als jullie al mails van mij gelezen hebben, weten jullie dat die moderne multimedia voor mij (zeer) ingewikkeld is. Dus mijn vraag : ik zoek een smartphone voor senioren. D.w.z. een gemakkelijke (simpele) bediening, een schermpje van toch zo'n 6 inch (of iets meer), degelijke camera en batterij, prijs mag rond de 200 euro zijn (of iets meer), met abonnement (veronderstel ik, dat dàt beter is dan zonder abonnement), Google routeplanner (voor fietstochten of voor op vakantie in Duitsland met Wifi in de auto), Whattsapp (eventueel), Samsung Galaxy M21 ?? Androïd besturingssysteem beter dan Apple !! Dus, ......... een simpel bedienbare smartphone. Heeft iemand met één of ander toestel ervaring ? Huawei, ..... niet Microsoft ondersteund ??
Joerky
HP / Windows 11 Pro / Intel(R) Core(TM) i7-8550U CPU @ 1.80GHz 1.99 GHz / Ram 16,0 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor / 1 TB / WinFirewall / Mozilla Firefox / Kaspersky.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

17 mar 2021, 09:34

seniorensmartphones bestaan der wél , maar omdat het voor een bepaalde groep is profiteren ze der wéér van om de prijs aangepast te hebben , dus hoger dan de gewone
en of der dan wathsapp opstaat weet ik niet bv.
https://www.bol.com/nl/p/senioren-smart ... 6PEALw_wcB
misschien je licht eens opsteken bij motorola ?
die hebben der zonder crapware en onnodige dingen van merkgebonden dingens
zelf gebruik ik der ook éne van , en die hebben er met héél grote battery

joerky
Lid geworden op: 18 jun 2012, 22:48
Locatie: Peutie

17 mar 2021, 14:19

Bedankt verhaegen,
Ik verdiep mij even in de materie. 't Is niet voor direct, dus ik heb nog wel even tijd.
Mercikes voor je info.
Joerky.
HP / Windows 11 Pro / Intel(R) Core(TM) i7-8550U CPU @ 1.80GHz 1.99 GHz / Ram 16,0 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor / 1 TB / WinFirewall / Mozilla Firefox / Kaspersky.

joerky
Lid geworden op: 18 jun 2012, 22:48
Locatie: Peutie

17 mar 2021, 14:48

Ben eens gaan kijken naar het smartphoneaanbod bij Proximus in Vilvoorde.

Merken
• Apple
• Case Company
• Fresh 'n Rebel
• Huawei
• LG
• Samsung

Daar staat geen Motorola bij. Die kan je vinden bij o.a. Krëfel.
Ik verkies eigenlijk naar Proximus te gaan, omdat ze daar mijn enkele foto’s die ik op mijn “Alcatel plooifoontje” staan heb, kunnen overzetten en misschien bij Krëfel niet. Ook het regelen van een abonnement en een beetje uitleg, denk ik dat ze mij bij Proximus beter gaan kunnen geven.
Ik weet niet, ………. Ik zie nog wel.
Joerky.
HP / Windows 11 Pro / Intel(R) Core(TM) i7-8550U CPU @ 1.80GHz 1.99 GHz / Ram 16,0 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor / 1 TB / WinFirewall / Mozilla Firefox / Kaspersky.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

17 mar 2021, 17:19

huawei zou ik niet direkt momenteel aanraden , wegesn amerika der een boycot op gegeven heeft , dus géén watshapp volgens mij
ga eens bij van den borre kijken
https://www.vandenborre.be/sitemap/nl/s ... e-MOTOROLA
bv.
g8 of 9 /5000 mAh battery

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

17 mar 2021, 18:13

Als je geen Huawei gebruikt weet je het niet.
Huawei heeft zijn eigen besturing Emui die gelijk staat aan Android.
WhatsApp, FB geen probleem, met niks problemen, ook de updates niet.
Kostprijs 219 euro een paar maand geleden bij de FNAC
Simkaart erin en vooruit met de geit.


Afbeelding

*Joy*
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:38
Locatie: Aan zee

17 mar 2021, 18:24

verhaegen schreef:
17 mar 2021, 17:19
huawei zou ik niet direkt momenteel aanraden
Zou niks anders willen ...
Kwestie van smaak natuurlijk .
De mijne is een stuk duurder dan die van sacho ..maar de zijne kan evenveel .
Kocht hem bij Krëfel.
Laptop Acer Aspire Intel i5-Win11-16Gb RAM-Windows Defender-Telenet

joerky
Lid geworden op: 18 jun 2012, 22:48
Locatie: Peutie

17 mar 2021, 20:12

Oké,
Ik kan natuurlijk niet oordelen over voor- of nadelen van bepaalde merken, omdat ik er geen enkele ervaring mee heb. Daarom vraag ik het ook aan jullie. Mijn hoofdzaak is, dat het zo eenvoudig mogelijk in gebruik is. Geen heksentoeren van klikken hier, swipen daar, om dan in een doolhof te geraken, waar je niet meer uit komt. En Motorola heeft inderdaad interessante producten voor een schappelijke prijs = rond de 200 euro. Het is volstrekt zinloos om zeg maar 500 euro uit te geven aan iets, wat veel kan, maar waar je niet wijs uit raakt. Uit onderzoek blijkt trouwens dat het gros van mensen met zo'n duur toestel slechts 10 % van dat alles kunnen gebruiken. Ik ga nog even op zoek.
Joerky.
HP / Windows 11 Pro / Intel(R) Core(TM) i7-8550U CPU @ 1.80GHz 1.99 GHz / Ram 16,0 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor / 1 TB / WinFirewall / Mozilla Firefox / Kaspersky.

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

17 mar 2021, 20:25

Je moet alleen zorgen dat je toestel zeker Android versie 10 heeft en in de loop van dit jaar de 11 kan updaten.
Gelijk welk merk.
Heeft hij de versie 9 of lager, dan heb je een ouder toestel nieuw aangekocht. Een kat in de zak dus.

joerky
Lid geworden op: 18 jun 2012, 22:48
Locatie: Peutie

17 mar 2021, 23:18

Belangrijk te weten, Sacho.
Bedankt.
Joerky.
(het zijn zo'n dingen, die een aankoop bepalen).
HP / Windows 11 Pro / Intel(R) Core(TM) i7-8550U CPU @ 1.80GHz 1.99 GHz / Ram 16,0 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor / 1 TB / WinFirewall / Mozilla Firefox / Kaspersky.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

18 mar 2021, 08:22

sacho schreef:
17 mar 2021, 20:25
Heeft hij de versie 9 of lager, dan heb je een ouder toestel nieuw aangekocht. Een kat in de zak dus.
Zijn dat niet meestal de goedkope of promotie toestellen?
Anders geraken ze der niet vanaf, kweet het niet hé is een veronderstelling.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

19 mar 2021, 18:24

ze zullen allemaal android 9 hebben , aangezien die ten vroegste in dat tijdbestek geproduceerd , of in magazijnen liggen
maar die updates van de toestellen gaat goed en automatisch
op mijne motorola 7 staat ook android 10 automatisch door de update
vroeger waren die nogal traag daarmee , maar dat is heden ten dage bijlange na niet meer
https://www.test-aankoop.be/hightech/gs ... wei-google
omdat zoiets toch een aantal jaren moet meegaan
een beetje over de boycot van amerika en google tegen huawei (dus geen google produkten op de nieuwe)
en met de nieuwe wind in amerika ziet dat er nog slechter uit
https://www.parool.nl/nieuws/google-boy ... gle.com%2F
https://www.computable.nl/artikel/techw ... oycot.html
en de chinezen dreigen dan nog met boycot tegen europa
China denkt aan vergelding als Europa Huawei boycot'

De Chinese overheid overweegt sancties richting twee grote Europese fabrikanten van netwerkapparatuur, Nokia en Ericsson, als meer Europese landen besluiten om apparatuur van Huawei in de ban te doen. Dat meldt The Wall Street Journal op basis van ingewijden.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

22 mar 2021, 14:16

ik zie juist ene in de aldi 199€ 64 gb dualsim en mogelijk voor geheugenkaart ,5.000 mAh batterij
en t'is een recent gebouwde want der staat al android 10 op volgens hun
persoonlijk heb ik het zo niet voor samsumg , maar t'is niet voor mij hé
https://www.aldi.be/nl/onze-aanbiedinge ... ticle.html

joerky
Lid geworden op: 18 jun 2012, 22:48
Locatie: Peutie

29 mar 2021, 20:22

verhaegen,
Sorry voor het late antwoord. Ik was gewoon niet meer zinnens om nog eens naar het forum te zien. Denkende dat ik alles gehad had. Maar die gsm van den Aldi heb ik ook gezien. Zoals ik al in mijn vorige meldingen zei, ........ ik heb graag "goeien uitleg" bij een aankoop. En ik denk dat ze dat bij Proximus wel zullen doen. Eveneens het overzetten van het adressenboek van de telefoonnummers en de foto's. Uitleg over abonnement of geen abonnement. Welke formule het best bij ons past, enz........... Dus ik denk dat het een modelleke zal zijn van bij proximus en het best aanleunend bij de Motorola g8 of 9 is volgens mij inderdaad een Samsung Galaxy M21, tenzij ze een ander voorstel hebben. En mochten ze de Motorola g8 of 9 toch hebben, zal het zeker die zijn. Afgaande op uw lovende commentaar. Vriendelijke groeten, Joerky.
HP / Windows 11 Pro / Intel(R) Core(TM) i7-8550U CPU @ 1.80GHz 1.99 GHz / Ram 16,0 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor / 1 TB / WinFirewall / Mozilla Firefox / Kaspersky.

joerky
Lid geworden op: 18 jun 2012, 22:48
Locatie: Peutie

27 jan 2022, 13:37

Voilà, kogel door de kerk. Voor mij Samsung Galaxy S21 (zo'n 750 euro), voor de vrouw een A52 (350+/-).
Zijn nu volop aan het experimenteren. Swipen en maar swipen. Onnodig aandringen om "Solitaire" aan te kopen. Heb het 2 maal gedownload. Wel povere batterij : 4200 voor mij en 4500 voor mijn echtgenote. De M21 of M23 - die ik had gewild - hadden ze niet bij Proximus Vilvoorde, zelfs geen kennis van. Komen wel veel te weten van familie : tieners .....
Joerky.
HP / Windows 11 Pro / Intel(R) Core(TM) i7-8550U CPU @ 1.80GHz 1.99 GHz / Ram 16,0 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor / 1 TB / WinFirewall / Mozilla Firefox / Kaspersky.