Melding "mobiele data al voor 80% opgebruikt"
-
Prutser - Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
- Locatie: N.W Brabant
Hallo,
Wij (mijn vrouw en ikzelf) zijn 'gezamenlijke' Telenet-klanten. We hebben beiden een laptop en een smartphone. We hebben een (beveiligd) draadloos thuisnetwerk.
Ons abonnement bij Telenet is 'WIGO 3 GB'.
Deze ochtend kreeg ik volgend (verkort) bericht in mijn mailbox: "We zien dat je pot mobiele dat voor 80% is opgebruikt. In je abonnement is maandelijks 3 GB inbegrepen. Daarvan is al 2.40 GB verbruikt. Vanaf 24/04 staat een nieuwe pot klaar ... enz ... enz ...".
Eigenlijk zijn wij maar 'modale gebruikers': met onze smartphone telefoneren we en sturen voornamelijk whatsapp-berichtjes (85%). Af en toe raadplegen we een paar 'apps' (15%).
Het internet raadplegen we om hier en daar wat informatie op te sporen ....
Mijn mobiel maandverbruik (heb ik net geraadpleegd via 'Mijn Telenet') bedraagt de (bijna) voorbije maand bvb. 0,5 GB. Het was dus even schrikken toen ik bovenvermeld bericht binnen kreeg over het hoge 'mobiel verbruik'. Bij nader toezien bleek van die 2,40 GB verbruik, 1,90 GB 'ten laste' van mijn vrouw.
Zou het kunnen dat het 'mobiel verbruik' van mijn vrouw (= tevens een zeer lieve en bezorgde oma) te wijten is aan de opvang van onze vier jonge (1,5 - 3 - 4 -7 jaar) gedurende het voorbije paasverlof tijdens dewelke zij onze 'snotneusjes' liet meekijken naar tekenfilms, dieren-docu's en dergelijke meer?
Op zich is daar uiteraard niets verkeerd aan, maar ik vraag mij af (ikzelf ben immers ook niet op de hoogte van al die mogelijkheden ter zake) dat het 'verbruik', gekoppeld aan het thuis bekijken van die filmpjes niet kan toegewezen worden aan ons maximaal gratis 'algemeen internetverbruik' (300GB) i.p.v. aan ons maximaal gratis 'mobiel verbruik' (3GB)?
En (indien die mogelijkheid bestaat) WAT moeten we hiervoor doen? Moeten wij bepaalde instellingen invoeren? en hoe?
De Telenet-medewerkster die ik daarnet aan de lijn had kon het mij blijkbaar niet uitleggen.
Ik ben ervan overtuigd dat ik hier op het SN-forum wél zal geholpen worden.
Alvast bedankt voor de hulp.
Prutser
Wij (mijn vrouw en ikzelf) zijn 'gezamenlijke' Telenet-klanten. We hebben beiden een laptop en een smartphone. We hebben een (beveiligd) draadloos thuisnetwerk.
Ons abonnement bij Telenet is 'WIGO 3 GB'.
Deze ochtend kreeg ik volgend (verkort) bericht in mijn mailbox: "We zien dat je pot mobiele dat voor 80% is opgebruikt. In je abonnement is maandelijks 3 GB inbegrepen. Daarvan is al 2.40 GB verbruikt. Vanaf 24/04 staat een nieuwe pot klaar ... enz ... enz ...".
Eigenlijk zijn wij maar 'modale gebruikers': met onze smartphone telefoneren we en sturen voornamelijk whatsapp-berichtjes (85%). Af en toe raadplegen we een paar 'apps' (15%).
Het internet raadplegen we om hier en daar wat informatie op te sporen ....
Mijn mobiel maandverbruik (heb ik net geraadpleegd via 'Mijn Telenet') bedraagt de (bijna) voorbije maand bvb. 0,5 GB. Het was dus even schrikken toen ik bovenvermeld bericht binnen kreeg over het hoge 'mobiel verbruik'. Bij nader toezien bleek van die 2,40 GB verbruik, 1,90 GB 'ten laste' van mijn vrouw.
Zou het kunnen dat het 'mobiel verbruik' van mijn vrouw (= tevens een zeer lieve en bezorgde oma) te wijten is aan de opvang van onze vier jonge (1,5 - 3 - 4 -7 jaar) gedurende het voorbije paasverlof tijdens dewelke zij onze 'snotneusjes' liet meekijken naar tekenfilms, dieren-docu's en dergelijke meer?
Op zich is daar uiteraard niets verkeerd aan, maar ik vraag mij af (ikzelf ben immers ook niet op de hoogte van al die mogelijkheden ter zake) dat het 'verbruik', gekoppeld aan het thuis bekijken van die filmpjes niet kan toegewezen worden aan ons maximaal gratis 'algemeen internetverbruik' (300GB) i.p.v. aan ons maximaal gratis 'mobiel verbruik' (3GB)?
En (indien die mogelijkheid bestaat) WAT moeten we hiervoor doen? Moeten wij bepaalde instellingen invoeren? en hoe?
De Telenet-medewerkster die ik daarnet aan de lijn had kon het mij blijkbaar niet uitleggen.
Ik ben ervan overtuigd dat ik hier op het SN-forum wél zal geholpen worden.
Alvast bedankt voor de hulp.
Prutser
Willen is Kunnen
-
Sony - Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
- Locatie: Boom
I SeniorenNet
-
Prutser - Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
- Locatie: N.W Brabant
@ Sony,
Bedankt voor de reactie.
@ E.T.,
Bedankt voor de tip die ik ondertussen via 'Instellingen' heb toegepast op de Samsung smartphone van mijn vrouw.
Dit zijn de huidige (soms gewijzigde) statussen:
Onder 'Verbindingen':
- Wifi: AAN ...
- Bluetooth: AAN ...
- NFC en betaling: AAN ...
Onder 'Mobiele Netwerken':
- Roaming: UIT (stond voordien AAN)
- Bellen via 4G: UIT (stond voordien AAN)
Onder 'Gegevensgebruik':
- 'Mobiele gegevens' - internet via uw mobiel netwerk: UIT (stond voordien AAN)
Drie afsluitende vraagjes:
Kun je (wil je) even nakijken of deze instellingen nu correct staan om onnodig 'mobiel verbruik' te vermijden?
En misschien heb ik ten onrechte 'Bellen via 4G' ten onrechte op UIT gezet?
Wat is trouwens het effect wanneer dit topic op AAN of UIT staat?
Hopend op nog een korte reactie op deze 3 vraagjes, DANK IK U voor uw hulp!
Vriendelijke groeten,
Prutser
Bedankt voor de reactie.
@ E.T.,
Bedankt voor de tip die ik ondertussen via 'Instellingen' heb toegepast op de Samsung smartphone van mijn vrouw.
Dit zijn de huidige (soms gewijzigde) statussen:
Onder 'Verbindingen':
- Wifi: AAN ...
- Bluetooth: AAN ...
- NFC en betaling: AAN ...
Onder 'Mobiele Netwerken':
- Roaming: UIT (stond voordien AAN)
- Bellen via 4G: UIT (stond voordien AAN)
Onder 'Gegevensgebruik':
- 'Mobiele gegevens' - internet via uw mobiel netwerk: UIT (stond voordien AAN)
Drie afsluitende vraagjes:
Kun je (wil je) even nakijken of deze instellingen nu correct staan om onnodig 'mobiel verbruik' te vermijden?
En misschien heb ik ten onrechte 'Bellen via 4G' ten onrechte op UIT gezet?
Wat is trouwens het effect wanneer dit topic op AAN of UIT staat?
Hopend op nog een korte reactie op deze 3 vraagjes, DANK IK U voor uw hulp!
Vriendelijke groeten,
Prutser
Willen is Kunnen
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Drie vraagjes:
Bluetooth staat bij af omdat ik dat niet meer gebruik
- Kun je (wil je) even nakijken of deze instellingen nu correct staan om onnodig 'mobiel verbruik' te vermijden?
Bluetooth staat bij af omdat ik dat niet meer gebruik
- En misschien heb ik ten onrechte 'Bellen via 4G' ten onrechte op UIT gezet?
- Wat is trouwens het effect wanneer dit topic op AAN of UIT staat?
-
Sony - Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
- Locatie: Boom
prutser,
Telenet Bellen via 4g
Waarom bellen via 4G?
Bij bellen over 4G gelden grotendeels dezelfde voordelen. Je hebt beter en consistenter bereik, het gesprek klinkt helderder en je legt sneller verbinding. Bijkomend voordeel is dat je snel kunt blijven internetten terwijl je belt. Normaal schakelt je telefoon over naar een 2G- of 3G-verbinding om te kunnen bellen.
Wat kost bellen via 4G?
Geen extra kosten: bellen via 4G gaat van je belbundel en gebruikt geen data.
Is via wifi bellen gratis?
Bellen via wifi kost hetzelfde, als bellen via het mobiele netwerk van je provider. De gebelde minuten staan dan ook gewoon op de rekening van je provider. Voor bellen via wifi worden geen extra kosten berekend. Heb je bijvoorbeeld een abonnement met 100 belminuten, dan kun je die gebruiken voor het bellen via wifi.
NFC en betaling: AAN ... = als je geen draadloze betalingen doet met je smartphone zet
dit dan op UIT.
Het is eigenaardig dat de medewerker van Telenet uw niet kon helpen
al de uitleg is te vinden op hen website.
Sony
Telenet Bellen via 4g
Waarom bellen via 4G?
Bij bellen over 4G gelden grotendeels dezelfde voordelen. Je hebt beter en consistenter bereik, het gesprek klinkt helderder en je legt sneller verbinding. Bijkomend voordeel is dat je snel kunt blijven internetten terwijl je belt. Normaal schakelt je telefoon over naar een 2G- of 3G-verbinding om te kunnen bellen.
Wat kost bellen via 4G?
Geen extra kosten: bellen via 4G gaat van je belbundel en gebruikt geen data.
Is via wifi bellen gratis?
Bellen via wifi kost hetzelfde, als bellen via het mobiele netwerk van je provider. De gebelde minuten staan dan ook gewoon op de rekening van je provider. Voor bellen via wifi worden geen extra kosten berekend. Heb je bijvoorbeeld een abonnement met 100 belminuten, dan kun je die gebruiken voor het bellen via wifi.
NFC en betaling: AAN ... = als je geen draadloze betalingen doet met je smartphone zet
dit dan op UIT.
Het is eigenaardig dat de medewerker van Telenet uw niet kon helpen
al de uitleg is te vinden op hen website.
Sony
I SeniorenNet
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
- Locatie: Antwerpen
Dat is omdat er op zo’n cal center allemaal snotneuzen zitten die van niets op de hoogte zijn.
Bij Proximus is dat juist hetzelfde.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen
-
janneke dust2 - Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
- Locatie: Antwerpen LO
vertel ook eens welke abonnementen ge hebt. Mogelijk zijn er andere abo's met meer mogelijkheden en minder betalen.
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019