Huawei smartphone: banner "Noodoproep" bij opstarten (na system-update)

Vragen/antwoorden betreffende
gsm, gps, Ipod, Ipad,smartphones, tablets...

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

19 jul 2022, 21:23

Hallo,

Ik heb een smartphone (Huawei P smart+ 2019). Sinds kort merk ik bij het opstarten (na het indrukken van de 'startknop', gevolgd door 'omhoog te vegen' om terecht te komen op het scherm waar ik mijn pincode moet invoeren) een 'lopende banner' onderaan het scherm met als tekst 'Noodoproep'.
Wanneer ik na de invoer van mijn pincode, zoals gebruikelijk terecht kom op de scherm(en) met mijn apps is deze lopende banner met de melding 'Noodoproep' verdwenen en kan ik mijn smartphone gebruiken zoals weleer.
Toch verontrust mij dit enigszins (ik wil immers geen onterechte noodoproepen creëren).

Kan iemand mij uitleggen waar die "noodoproep banner" vandaan komt en hoe ik deze kan verwijderen?

Mogelijk (ik ben geen IT'er, noch een smartphone-specialist) moet ik de oorzaak zoeken toen ik enkele dagen geleden op mijn smartphone de boodschap/het advies kreeg akkoord te gaan met een systeem-update (waarop ik ben ingegaan). Na de updating werd gevraagd om de pincode van mijn simkaart in te voeren ... wat ik deed ... en waardoor ik weer mijn smartphone kon gebruiken als weleer (ik merkte wel dat er een aantal Huawei-apps waren).
Mogelijk is die banner met de tekst 'Noodoproep' - die er voorheen niet was - ook een gevolg van de 'system update' .....
Dus ... wie mij kan helpen om die ongebruikelijke banner weg te krijgen ... mag mij altijd helpen.
Waarvoor dank.

Prutser.
Willen is Kunnen

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 jul 2022, 21:38

Op alle smartphones kan je de noodnummers bellen ZONDER de simkaart code of in te loggen ...
vaak staat er "enkel noodnummers" Zo'n banner heb ik nog niet gezien ...
  • Wat gebeurt er als je die banner aanklikt?
  • Ga je automatisch naar 112?
  • Krijg je iemand aan de lijn kan/moet je altijd melden dat het een vergissing is

*Joy*
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:38
Locatie: Aan zee

19 jul 2022, 23:35

Ik weet niet of dit kan helpen?

https://consumer.huawei.com/nl/support/ ... l00410712/

En anders hier eens naar je instellingen kijken .

Afbeelding

Ik werk ook met een Huawei.
Maar dit heb ik in ieder geval nog nooit voorgehad .
Ik heb ook 112 maar dat is een app.

Wat je ook kan doen is die eens volledig uitzetten en terug opstarten .
Wie weet !
Laptop Acer Aspire Intel i5-Win11-16Gb RAM-Windows Defender-Telenet

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

20 jul 2022, 10:16

Beste E.T.,
Beste Joy,

Bedankt voor jullie (super) snelle reacties.
Ik heb de smartphone eens volledig uitgezet en opgestart ...
De (lopende) banner met de melding 'Noodoproep' is er nog steeds ... MAAR ik ben gerustgesteld, na een aantal 'testen' ...
Wat heb ik gedaan ? ...
Ik heb eens gecheckt of ik alles nog kan doen met mijn Huawei wat ik voorheen kon (bellen, gebeld worden, whatsapp en andere apps raadplegen/activeren, camera, enz ... enz ....) en alles marcheert nog zoals vroeger.
Dan heb ik enkele seconden op de melding 'Noodoproep' in de banner gedrukt ... en ik kwam op een aanlogscherm met de melding "Alleen noodoproepen" (waarbij ik een tel.nr. kan intikken).
Volgens mij is dat dus een 'nieuwe configuratie' (t.o.v. vroeger) om een noodoproep te lanceren.
Gezien mijn smartphone (nog) werkt zoals vanouds en ik nu de 'noodoproep-banner' begrijp, beschouw ik mijn vraag als 'closed'.
BEDANKT voor jullie reacties !!!!

Prutser
Willen is Kunnen

*Joy*
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:38
Locatie: Aan zee

20 jul 2022, 10:22

Zo leren we elke dag bij hé.
En da's ook de bedoeling .
Fijn dat je dit komt melden .

Groetje,
Laptop Acer Aspire Intel i5-Win11-16Gb RAM-Windows Defender-Telenet