Windows apparaatbeveiliging

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

bleuet

15 jul 2026, 16:34

Sinds kort merk ik op dat er aandacht (onderaan rechts) wordt gevraagd voor mijn Windows beveiliging. Het secure boot-certificaat is verlopen. Ik kocht mijn Acer desktop in september 2025. Kan die beveiliging nog met een update vanzelf komen of moet ik echt actie ondernemen ?
Kan iemand hier mij over informeren aub ?
Acer desktop Windows 11 - Firefox

tokkio

15 jul 2026, 18:02

bleuet schreef:
15 jul 2026, 16:34
Sinds kort merk ik op dat er aandacht (onderaan rechts) wordt gevraagd voor mijn Windows beveiliging. Het secure boot-certificaat is verlopen. Ik kocht mijn Acer desktop in september 2025. Kan die beveiliging nog met een update vanzelf komen of moet ik echt actie ondernemen ?
Kan iemand hier mij over informeren aub ?
Ik hen ook een Acer laptop, ,Google uw vriend,nog een last gehad.
Secure Boot-certificaten worden automatisch bijgewerkt via Windows Update. Omdat oude 2011-certificaten verlopen, voert Microsoft nieuwe 2023-versies in. Werkt dit niet op jouw Acer? Vaak kun je dit oplossen door de BIOS/UEFI van je laptop te updaten.

Acer Community
+1

https://www.avg.com/nl-be/ppc/protectio ... 3007226792
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

bleuet

16 jul 2026, 08:43

Ik ga eens bekijken hoe ik dat moet doen. Ik kan wel een beetje mijn plan trekken maar als het te ingewikkeld of riskant wordt durf ik het niet te doen zonder begeleiding. Als je niets meer van mij hoort is het mislukt...lol

verhaegen
Support SeniorenNet

16 jul 2026, 12:16

je moet nog niets doen hoor
gewoon zien dat je bijblijft met windows updates , en afwachten

bleuet

16 jul 2026, 14:51

:D Dat is toch een opluchting en ik ben blij dat ik de vraag eerst hier gesteld heb. Ik ga dus rustig afwachten en de updates opvolgen.
Hartelijk dank voor de snelle reacties !

verhaegen
Support SeniorenNet

16 jul 2026, 16:25

soms kan dat wel even duren , omdat de fabrikant eerst de dingen naar microsoft moet sturen , dan microsoft die dingen ofwel in een update verwerkt ofwel zijn eigen software der voor gebruikt
in de toekomst zal microsoft geen drivers van andere firma's meer aanvaarden en nog enkel met hun eigen drivers werken voor hardware
momenteel zitten dergelijke dingen in de pijplijn , maar dat duurd gewoonlijk wél eventjes eer dat allemaal ingevoerd en uitgevoerd is

tokkio

16 jul 2026, 16:44

verhaegen schreef:
16 jul 2026, 16:25
soms kan dat wel even duren , omdat de fabrikant eerst de dingen naar microsoft moet sturen , dan microsoft die dingen ofwel in een update verwerkt ofwel zijn eigen software der voor gebruikt
in de toekomst zal microsoft geen drivers van andere firma's meer aanvaarden en nog enkel met hun eigen drivers werken voor hardware
momenteel zitten dergelijke dingen in de pijplijn , maar dat duurd gewoonlijk wél eventjes eer dat allemaal ingevoerd en uitgevoerd is
Ik heb juist een update gedaan, ik kreeg bericht dat er updates waren,en de vraag om te herstarten, dat heb ik dan gedaan ,en na een 10 min was het klaar, geen probleem gehad,gewoon wachten, mij acer starte ruim 5 x op.
Maar bleuet u bent toch verbonden met internet, wan anders zal het niet lukken.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

bleuet

17 jul 2026, 17:28

Ja ja mijn internetverbinding is ok. Windows updates staat op automatisch en de Secure Boot staat ingeschakeld. Ik heb ergens gelezen dat er problemen zijn met het model Acer Aspire XC-1785. En dat ik die nu juist heb gggrrr...
Hier is een link waar ik denk dat het verband heeft met mijn probleem : https://community.acer.com/en/discussio ... re-xc-1785
Ik zal dat eens moeten bekijken en verder afwachten of alvast de Secure Boot uitschakelen.

hviaene

18 jul 2026, 09:35

Windows updates op automatisch laten staan is een slecht idee. Daarmee krijg je alle previews (nog niet volledig uitgeteste) updates binnen. Beter wekelijks eens de update starten en zien dat je de previews NIET installeert. Die komen later wel terug als normale updates.
Previews hebben in de voorbije jaren al voor allerhande problemen gezorgd: printers die niet meer wouden printen of vanzelf beginnen rommel uit te printen die je niet gevraagd hebt.
Secure Boot zou ik laten wat het is.

bleuet

18 jul 2026, 10:01

Sorry hviaene door jou uitleg stel ik vast dat ik verkeerde info heb gegeven :( De optie 'krijg de nieuwste updates' staat wel degelijk uit. Omdat ik na de opstart een groen pijltje zie bij 'uw pc is bijgewerkt' bedoelde ik dat dat automatisch wordt bijgewerkt.
Bij Acer heb ik veel info gevonden over mijn Aspire XC-1785 14de generatie. Zoals jij ook aangeeft kan ik de Secure Boot zo laten. Het gaat vooral om de oude modellen die problemen hebben.