Probleem met batterij-opgelost

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

29 aug 2019, 20:05

:oops: Ik loop blijkbaar al wat achter wat betreft onderhoud moderne batterijen. Artikel gelezen en in verband met topic onderstaande onthouden:

Wat is funest voor elke accu
Er past wel één dringende aanbeveling in dit verband. Haal de accu van het stroomnet als die volledig opgeladen is. Doe je dat niet dan blijft het apparaat continue stroomstootjes ontvangen. En dat is funest voor de levensduur van elke accu.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

30 aug 2019, 08:28

@junior
Je zegt zelf dat je uw laptop altijd op netstroom gebruikt,
Haal dan de batterij uit uw laptop hé.

Een oude laptop staat aangesloten op mijn tv, daar heb ik de batterij uitgehaald.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

03 sep 2019, 23:26

Mijn laptop zijn accu is al 3 j stuk, ik draai dus via de voeding. 's Avonds gaat de netstroom eraf.
Ik wacht telkens tot de laptop volledig uit is met het afkoppelen van de stroom.
In een pc zit een kl pille, of dat bij een laptop ook zo is.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

04 sep 2019, 05:43

Natuurlijk zit daar een cmos batterij in.

Wat uitleg.
CMOS (complementary metal-oxide-semiconductor) is een chip op het moederbord die BIOS-configuratie, datum, tijd en andere informatie bevat die de computer tijdens het opstarten nodig heeft.
Normaal gesproken zou deze informatie verloren gaan als de computer wordt uitgeschakeld of om een of andere reden geen stroom meer heeft (lege batterij, stroomuitval, enz.). De CMOS-batterij levert stroom aan de CMOS-chip, zelfs wanneer de computer is uitgeschakeld. Deze batterij is meestal een batterij van het horlogetype (zo groot als een munt van 1euro) die een paar jaar of langer stroom kan leveren.

Een van de meest voorkomende tekenen dat uw CMOS-batterij defect is, is dat uw computer de tijd en datum niet kan bijhouden, zelfs niet nadat deze opnieuw is ingesteld in het BIOS. Soms zie je foutmeldingen tijdens het opstarten, zoals "CMOS checksum error" of "CMOS read error.

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

09 sep 2019, 08:17

benq schreef:
30 aug 2019, 08:28
@junior
Je zegt zelf dat je uw laptop altijd op netstroom gebruikt,
Haal dan de batterij uit uw laptop hé.

Een oude laptop staat aangesloten op mijn tv, daar heb ik de batterij uitgehaald.
Dat gaat niet. Batterij kan niet verwijderd worden zonder heel die onderkant los te vijzen.
In ieder geval werkt alles nu weer normaal.
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

09 sep 2019, 08:36

Junior schreef:
09 sep 2019, 08:17
benq schreef:
30 aug 2019, 08:28
@junior
Je zegt zelf dat je uw laptop altijd op netstroom gebruikt,
Haal dan de batterij uit uw laptop hé.

Een oude laptop staat aangesloten op mijn tv, daar heb ik de batterij uitgehaald.
Dat gaat niet. Batterij kan niet verwijderd worden zonder heel die onderkant los te vijzen.
In ieder geval werkt alles nu weer normaal.
Dat gaat wel, bij mijn acer heb ik ook alle vijsje moeten los maken
Draai uw laptop om (onderkant) en verwijder al de vijsje,
Als dit gebeurd is terug omdraaien scherm openen en je kan het deksel aan toetsenbord voorzichtig openen, de batterij eruit nemen en klaar is kees.

Ik wil U niet bang maken maar
Het zit zo als je continu 220 volt gebruikt op uw batterij en er gaat een 1 cel kapot of is van mindere kwaliteit dan kan de temperatuur van het batterij pak oplopen en kan dit nare gevolgen opleveren, de kans is klein maar je moet het maar voorhebben.

De laadstroom van de lader is minimaal maar toch opletten.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol: