Lenovo probleem-opgelost

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

bobvdv
Lid geworden op: 26 nov 2002, 23:55
Locatie: boechout

01 jan 2020, 13:30

Beste kenners, vooreerst beste wensen voor 2020. Mag ik mijn probleem even voorleggen (en hopen op een oplossing). Betreft een Lenovo Yoga 500 14ACL van 2 jaar oud, met een SSD. Om 1 of andere reden komt er bij opzetten enkel bijgaand (zie foto) (Biosachtig)-scherm. Geen mogelijkheid om verder te geraken, niet met enter (scherm blijft staan). Bij opstarten via ESC, F1, enz. te trachten in de BIOS te geraken lukt ook niet. Iemand een oplossing?
Afbeelding
ASUS R704A, intel core i3, 8GB mem.

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

01 jan 2020, 16:11

bobvdv,

selecteer met behulp van de pijltjes toetsen de ATA HDD Samsung
Druk op Enter
Druk op F10
Herstart daarna de computer.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

01 jan 2020, 17:43

Zo te zien de symptomen van een platte bios-batterij - alhoewel zou niet mogen bij een PC van 2 jaar oud.

- Of anders in de bios zitten rommelen en opgeslagen met verkeerde instellingen ??
- andere mogelijkheid, staat usb-station niet als eerste in de boot-sequence ?? ook zie dat er een usb-hdd aangesloten is. Dan eerst eens die usb ontkoppelen en terug opstarten.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

bobvdv
Lid geworden op: 26 nov 2002, 23:55
Locatie: boechout

01 jan 2020, 23:01

Bedankt voor de reacties. Platte bios batterij kan niet want heb ik juist vervangen door een nieuwe. De USB stick die ik er heb ingestoken is een opstartbare Linux LXLE. De pijltjestoetsen werken wel, maar wat ik ook kies, het scherm knippert en blijft dan hetzelfde. Blijkbaar ziet hij toch de verschillende drives zitten. Ook de toetsencombinatie Ctrl Alt Del werkt, want dan valt hij uit.
Nog iemand raad???

BoBvDv
ASUS R704A, intel core i3, 8GB mem.

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

02 jan 2020, 09:14

Haal eerst de opstartbare Linux usb drive uit die computer.
Houd de aan/uit knop ingedrukt totdat het apparaat volledig wordt uitgeschakeld.
Doe dat drie keer, aan en weer uit zetten met de aan/uit knop, dus blijven duwen tot de computer steeds helemaal uitgaat.
Schakel weer in en houd de F9-knop ongeveer tiental seconden ingedrukt,
hierdoor zou het nu mogelijk moeten zijn om het systeem op te starten in het Windows Herstelmenu.
Selecteer 'Advanced Start Up' en wacht tot het herstelmenu verschijnt.
Selecteer 'Geavanceerde opties'.
Selecteer 'Systeemherstel' en selecteer een datum voordat het probleem zich voordeed. Op voorwaarde dat je herstelpunten hebt natuurlijk.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

02 jan 2020, 10:12

Voer eerst uit wat sacho hierboven voorstelt.


bobvdv schreef:
01 jan 2020, 23:01
.........Platte bios batterij kan niet want heb ik juist vervangen door een nieuwe..........
Wat is "juist" ??
Kan je deze niet meer starten sinds je de batterij vervangen hebt.......
of.... heeft hij nog een tijdje normaal gewerkt na deze te vervangen ?
Bij het vervangen van een batterij kan je ook wel eens zo'n toeren tegenkomen.

Welke handelingen heb je allemaal uitgevoerd op de PC juist vóórdat deze niet meer wou opstarten ?
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

02 jan 2020, 11:49

bobvdv,
maar wat ik ook kies, het scherm knippert en blijft dan hetzelfde.
Je moet met behulp van de pijltjes toetsen het gewenste, in dit geval de usb stick
met Linux LXLE selecteren en bovenaan zetten met de Page Up toets
Als tweede opstart zet ja de SSD schijf met Windows.
Opslaan met F10
Verwijder de USB stick en sluit de computer af.
Herstart de computer.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

bobvdv
Lid geworden op: 26 nov 2002, 23:55
Locatie: boechout

03 jan 2020, 21:57

Nogmaals dank voor de reacties. Niets van bovenstaande werkt. Een opstart via de reset knop (de bewuste Novo knop van Lenovo) heeft hetzelfde resultaat. Heb nu het bios batterijtje er uitgehaald en laat de pc opstaan tot zijn batterij volledig leeg zal zijn. Daarna terug onder stroom zetten en afwachten.

BoBvDv
ASUS R704A, intel core i3, 8GB mem.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

03 jan 2020, 23:43

Oeps, ik ben bang dat dat niet goed gaat komen Bob.
Volledig zonder stroom gaat je BIOS jouw PC eenvoudig niet meer in de gang krijgen …
Hou ons op de hoogte.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

04 jan 2020, 10:25

bobvdv schreef:
03 jan 2020, 21:57
......Heb nu het bios batterijtje er uitgehaald en laat de pc opstaan tot zijn batterij volledig leeg zal zijn. Daarna terug onder stroom zetten en afwachten.
Dit gaat weinig of niets opleveren.......
Wat er waarschijnlijk gebeurd is: na de eerste keer het vervangen van het batterijtje is de bios terug naar zijn "standaard waarden" gegaan en heb je dit scherm gekregen waar de foto naar verwijst.
(maar je antwoordt niet op mijn vraag om te zeggen wat er voorafgaand juist gebeurd is. Voor iemand anders is dat dus vogelpik spelen en een "natte vinger" theorie proberen toepassen.)
Om een probleem deftig te kunnen oplossen moet men er eerst de oorzaak van kennen.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

bobvdv
Lid geworden op: 26 nov 2002, 23:55
Locatie: boechout

04 jan 2020, 16:34

@CharlieMaru met mijn excuses voor het niet antwoorden op je vraag, maar het is niet mijn eigen PC maar die van mijn buurman, en wat hij vooraf juist heeft gedaan weet ik niet. Het probleem was er ''plots''. Hij vreest voor een 'malware' attack die zijn BIOS onklaar zou hebben gemaakt. Hij had ook een paswoord op zijn Bios ingesteld en zegt dat hij het juiste gebruikt, maar ?? Als Bios terug op standaardwaarden gezet wordt, is er dan dus geen mogelijkheid meer om er in te geraken, of kan je via internet de Bios voor zo'n toestel terugplaatsen? Alhoewel als je een USB insteekt kan je die dus ook niet aan de praat krijgen. Grijs haar krijg je van die toestanden!
BoBvDv
ASUS R704A, intel core i3, 8GB mem.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

04 jan 2020, 16:51

normaal moet je via een toets toch in de bios geraken hoor , zelfs als die beveiligd is met een paswoord
dan vraagt die der gewoon om dat paswoord
probeer maar met bv.
(fn) F2
https://support.lenovo.com/be/nl/solutions/ht500216

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

04 jan 2020, 17:07

Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

bobvdv
Lid geworden op: 26 nov 2002, 23:55
Locatie: boechout

04 jan 2020, 22:57

Ondertussen terug aan den ellentrik gelegd, maar resultaat is hetzelfde. Zal laatste bovenstaande nog uitproberen. Bij opstarten gewoon krijg ik foto Lenovo1, bij opstart via resetknop krijg ik foto Lenovo2 paswoord ingegeven (bij foutief paswoord krijg ik melding invalid pasw natuurlijk) bij juiste (?) krijg ik opnieuw scherm foto Lenovo3. De hardware wordt wel herkend, toetsen werken, USB wordt gezien, maar geen doorstart naar de aangeduide schijf als in enter druk. Scherm flitst en staat er terug.
En dan stop ik ermee, :mrgreen:
BoBvDv
ASUS R704A, intel core i3, 8GB mem.

bobvdv
Lid geworden op: 26 nov 2002, 23:55
Locatie: boechout

04 jan 2020, 23:17

Fotos bij vorig bericht vergeten bij te voegen.
Lenovo1.jpg
Lenovo1.jpg (40.67 KiB) 1088 keer bekeken
Lenovo2.jpg
Lenovo2.jpg (37.13 KiB) 1088 keer bekeken
Lenovo3.jpg
Lenovo3.jpg (44.73 KiB) 1088 keer bekeken
ASUS R704A, intel core i3, 8GB mem.