SSD met Win 10 klonen naar andere SSD

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

11 mei 2023, 18:26

Situatie: Win 10 pc met 120 Gb SSD en 2 TB HDD
Win10 staat op SSD en dat is nogal aan de krappe kant
De PC beschikt over een voorziening waar een tweede
SSD in gemonteerd kan worden (moet geen extra kabel
voor gebruikt worden)
Wat ik zou willen is dat ik de data van de "kleine" 120GB
SSD naar een grotere (zal misschien één van 2 TB kunnen worden)
kan klonen (met inbegrip van WIN10)...
Zou dat mogelijk zijn?
Kloonsoftware is te vinden op het net: dat blijkt zo op
het eerste zicht niet zo ingewikkeld te zijn .

Taurusago
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:40

12 mei 2023, 13:15

ja dat kan , ik heb het onlangs nog gedaan met dit programma van HDD naar SSD voor laptop.
https://www.macrium.com/products/home
De meeste programma's moet je éérst kopen alvorens het werkt, dit kon ik gratis gebruiken voor persoonlijk gebruik!
succes

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

13 mei 2023, 10:32

Als je alles verhuist, dan zit je daar weer met de kleinere SSD die je dan niet meer gebruikt. Er bestaat bij Micorsoft een procedure om je installatie op de C te laten staan, maar al je data (mappen zoals Documenten, Afbeeldingen e.d.) naar je nieuwe schijf (zal dan D zijn zeker) te verhuizen. Dan kom je automatisch in je Verkenner voor die mappen op je D terecht. Je C wordt dan alleen gebruikt om je bestaande programmas te starten en eventueel nieuwe programmas te installeren.
Ik meen me te herinneren dat dit hier in dit forum al eens aan bod is gekomen.

Mussen
Lid geworden op: 20 mei 2022, 18:26

13 mei 2023, 12:47

@hviane,

Dat is inderdaad mogelijk, echter de persoonlijke mappen naar een tweede (grotere) SSD "verplaatsen" wordt bij voorkeur uitgevoerd na een herinstallatie van Windows of zo vlug mogelijk nadat je een nieuwe computer/laptop hebt gekocht en het toestel "gebruiksklaar" is.

Het kan natuurlijk ook nu nog, het kan met kopiëren en plakken mappen de officiële verplaatsingsmethode geniet mijn voorkeur. Is wat ingewikkelder maar toch ...
Vooreerst moet de nieuwe SSD in NTFS formaat staan, indien niet moet ze geformatteerd worden naar dat formaat.

@Paul Siemons,

Is de SSD klaar om gebruikt te worden, dan kan je aan de slag gaan om de mappen te "verplaatsten", doe dit door de procedure te volgen die HIER zeer duidelijk wordt uitgelegd:

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

14 mei 2023, 11:06

Ik ben dan maar eens gaan zoeken en dit gevonden: https://www.windowscentral.com/how-move ... windows-10
Dat kan op elk moment gebeuren, nooit te laat.
Voor zover ik kan zien is de link die Mussen aanduidt een vertaling van de Engelse tekst die ik gevonden heb. Of andersom ????

MAAR: er is een ding waar deze teksten zedig over zwijgen: Als je dingen doet waarin er links bewaard worden naar een ander bestand, dan is de kans reëel dat deze links niet meer geldig zijn.
Voorbeelden (niet noodzakelijk altijd):
muziekclips gelinkt (niet gekopieerd) in een powerpoint
linken van subdokumenten in een Word masterdokument
Excels die gegevens halen uit externe bronnen
In die zin klopt de raad van Mussen zeker: doe het zo vlug mogelijk