MARIA, MOEDER van de HEER ( deel 3 )

hier is plaats voor alle wereldreligies

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

01 mei 2024, 09:55

Wat een onwrikbaar geloof in een vrouw die je zelf nooit gekend hebt , op basis van verhaaltjes , 2000 jaar verteld door mannen als Vangheluwe

De meest intelligente en zeer gerespecteerde Viktor Vachstein flapte er in zijn polemische ijver de onzin uit dat "atheïsme de meest verrassende en agressieve vorm van religie is die ik ben tegengekomen" .
Het meest aanstootgevende is wat hij zei over de agressie van atheïsten uit Israël , waarin aan de buitenkant er shahid-kinderen , jihad en andere varianten van Allah-Akbar zijn , en aan de binnenkant zijn er Haredim , Baruch Goldstein , de verdeling van mensen door bloed en het dagelijkse ochtendgebed : "Dank U , God , dat U mij niet als vrouw hebt geschapen . Dank u , God , dat u mij niet tot slaaf hebt gemaakt . Dank U , God , dat U mij niet tot een niet-Jood hebt gemaakt ."
Mensen die al het punt hebben bereikt waarop het niet nodig is om de staarten van honden te couperen , blijven een kleine baby als hun eigendom beschouwen en er een merk op plakken , waarbij ze een stuk huid van een persoon afsnijden , alleen maar omdat het in hun heilige boek staat .
Maar het probleem van elke religie zit veel dieper . Als een persoon een gat slaat in zijn logische perceptie van de wereld , dan begint door dit gat andere onzin van ongeveer dezelfde diameter op zijn hoofd te regenen .
De overtuiging dat de overdracht van speciale energie mogelijk is door direct contact leidt een persoon bijvoorbeeld automatisch naar de cultus van relikwieën , talismannen en iconen . Aan het geloof in de instelling van de doop , aan de genade , aan het geloof dat een voorwerp of een kamer geheiligd kan worden . Naar telegonie , celibaat , buitenzintuiglijke waarneming , naar de angst voor GGO's . Aan het geloof in de aura , in vloeken , in de genezing door handoplegging , in genezers , enzovoort , tot aan de instelling van de religieuze en culturele bedevaart (Jezus zelf liep op deze zerken ! dit beeld werd door Leonardo zelf geschilderd !)
Het geloof dat de wereld bepaald is , leidt de mens tot religie , tot astrologie , tot geloof in heilige boeken , in openbaringen en in de voorspellingen van de profeten . Aan het geloof in het lot , aan het geloof in waarzeggers , in predestinatie , in numerologie , in de Kabbalah , in frenologie , in fysionomie , in handlijnkunde , in het geloof in de uitverkorenheid van individuen of naties .
Het geloof dat het mogelijk is om iemands lot te beïnvloeden met behulp van objecten , leidt ertoe dat een persoon gelooft in hekserij , voodoo , het boze oog , sjamanisme , offers en gelooft in verschillende soorten voortekenen .
Het geloof in de oorspronkelijke gerechtigheid van de wereld leidt de mens tot verdraagzaamheid ten opzichte van het kwaad , tot geloof in karma , tot het Laatste Oordeel , tot de hel en tot de hemel , tot wedergeboorte in een beter (slechtst) lichaam , tot geloof ten gunste van het lijden , en tot de instelling van het gebed .
Een misverstand over oorzaak en gevolg , het woord "betekenis" en de vraag "waarom ? " brengen een mens ertoe te geloven in God , in Satan , in creationisme . Aan het geloof in de Geheime Regering en in de Judeo-Vrijmetselaars die de wereld besturen , in de Maansamenzwering , in de Illuminati , in 9/11 , in geopolitiek , in de Reptilianen en in de buitenaardse wezens die ervoor zorgen dat je dit bericht leest .

-Those who believe in telekinetics , raise my hand

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

01 mei 2024, 23:22

Heb je stelling met veel interesse gelezen .Je had het over onwrikbaar geloof .Een geloof in O.L.Vrouw of een devotie tot Haar wordt niet aangeleerd maar overgedragen of ingehart .Ben in elk geval blij met je reactie . Verleden jaar bleef het in dit topic de gehele maand geheel stil .

mvg-werewoef
AMEN en AUM

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

03 mei 2024, 23:28

Zie hier, even, een gebed dat Toon Hermans ( 1916-2001) ooit gedicht heeft .

------------- Moeder Maria

Moeder Maria,
Geef mij de kracht U te zien als mijn moeder
Kom onder mijn dak,
in mijn huis.
Laat mij bij alles wat we doen
eerst even met u overleggen,
doe mij dan denken
aan wat u geleden hebt onder het kruis van Golgotha,
waaraan uw zoon te sterven hing . Amen.

werewoef
AMEN en AUM

twistenopdemaan
Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41

04 mei 2024, 10:14

De Aartsvooredelstamoudbetovergrootouder van je Aartsvooredelstamoudbetovergrootouder dat was een wetenschapper werewoef die heeft de mens geschapen
In die tijd stond de wetenschap verder dan nu want ze kregen hulp van andere planeten
Laatst gewijzigd door twistenopdemaan op 04 mei 2024, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

04 mei 2024, 10:17

Werewoef

Mensen bidden , neuken , snoepen , snuiven , schrijven , schilderen , doen mee aan kansspelen en vreten zich te barsten terwijl miljoen omkomen door misdaad , honger en oorlog , om hoop en troost te vinden in hun kleine bubbel , tijdens een leven in de hellhole van de wereld

"Het laatste avondmaal" is een mooi schilderij van Leonardo Da Vinci , over iemand die afscheid wou nemen van zijn vrienden ( koffietafel van Bob in Thuis , voor de misdaad ) , maar is het een bewijs van het bestaan van god ?

"Gij bad op enen berg alleen" is een mooi gedicht van Guido Gezelle , over eenzaamheid en het lijden in en door de maatschappij , nogal wiedes dat een priester de metaforen van de bijbel gebruikte : hij was immers werkend lid van de multinational die de hele wereld wou regeren , maar is het een bewijs van het bestaan van god ?

"De Piëta" is een prachtig beeldhouwwerk van Michelangelo dat lijden , verdriet en echte moederliefde toont en geïnspireerd is op het bijbelverhaal , maar is het een bewijs van het bestaan van god ?

Als Roger Vangheluwe geschreven , geschilderd of gebeeldhouwd had , zouden zijn werken dan een bewijs vormen van het bestaan van god ?

Als een politicus een boek schrijft is dat dan de bijbel van menselijkheid en solidariteit in de wereld , en een bewijs van het bestaan van god ?



https://www.bing.com/search?q=anker+eff ... 01&PC=LCTS


ONZE VADER

Is een literaire wanhoopskreet , schuldgevoel , van 50 plussers die te laat beseffen dat ze beter naar hun vader hadden moeten luisteren ( UW WIL GESCHIEDE ) . Ze hebben alles aan hem te danken ( DAGELIJKS BROOD ) , maar het is te laat ( DIE IN DE HEMELEN ZIJT ) , om vergeving te vragen ( VERGEEF ONZE SCHULDEN ) , maar men blijft wel via de manipulerende overheid de hypocriete systemen toepassen ( ZOALS OOK WIJ VERGEVEN AAN ONZE SCHULDENAREN )


U bent waarschijnlijk een goed mens, maar waarom blijft u zich verhangen aan de kapstok van het sprookje ?
Goede mensen zijn zeldzaam en alleen : zie Toon Hermans

Ingekapseld ingesloten
Bang geworden voor elkaar
Trekt de stille stoet solisten
Langs de drukke boulevard
Ieder met z’n eigen dromen
Ieder met z’n eigen plan
Ieder met z’n eigen kinderen
Met z’n eigen vrouw of man
Zoiets noem je samenleving
Flauwekul vergeet het maar
Ingekapseld ingesloten
Bang geworden voor elkaar

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 mei 2024, 14:46

Ik volg je redenering.
Voor zover ik weet bestaat er nergens een grote samenleving van mensen die geen god(en) erkennen.

Hoe valt dit te verklaren? Kan daaruit een conclusie getrokken worden met betrekking tot de relatie God - mens?

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

05 mei 2024, 16:09

Wil , een vraag stellen is makkelijk

Ik zal dit proberen uitleggen met mijn beperkte woordenschat en intellect ( want het is psychisch en sociaal ingewikkeld , en ik was niet overal bij )


Mensen waren vroeger geïntimideerd en bang van
-natuurdreiging : dieren , storm , watersnood , zon
-rondtrekkende benden die plunderden
Daarom was er meer nodig dan het veilige gezin : de gemeenschap , waarin gepraat en georganiseerd moest worden voor de goede samenhang
De natuurelementen waren niet alleen gevaarlijk maar ook nuttig , dus was de redenering : wat is de macht die ons overheerst en en hoe moeten we ermee in harmonie leven zodat de plus zekerder is dan de min
Sommige groepen vonden het idee van "de natuurmacht" voldoende , bij anderen ging het organiseren zo ver dat ze een concreter beeld zochten . En dan kwam men algauw bij de groep oudsten uit die vroeger altijd almachtig en streng maar goed waren .
Het beeld van de vader , de schepper , de beschermer was natuurlijk en ideaal
Maar conflicten , denk aan jongeren in hun puberteit zorgden ervoor dat de consensus onder druk stond en de ouderen van een volk ( met veel ervaring ) kwamen toen op het idee dat als de ene mens niet wilde toegeven aan de andere , het een goed idee was : een verre verre voorvader , een familietraditie , die je niet meer kon en mocht tegenspreken of de veiligheid van gezin en groep zouden niet meer verzekerd zijn .
Dat is de reden denk in dat er in de bijbel ellenlange reeksen van voorouders opgesomd werden
Maar men besefte ook dat men nooit de echte oorsprong kon weten , daarom werd die mettertijd ook mysterieuzer en imponerender , en vond men verhalen uit ( waarbij er aan de overlevering gesleuteld werd naarmate de problemen nieuwe veronderstellingen opdrong ) die simpel genoeg waren voor iedereen om lessen uit te trekken
( De tien geboden zijn ook bondig en makkelijker te evalueren en te handhaven dan het wetboek van tegenwoordig )
Maar het leven is natuurlijk een ingewikkeld avontuur en daarom werd de bijbel zelf zo lijvig

Opdat mensen zich kunnen losmaken van dat oude
veiligheidsidee ( er is een grote macht die ons beschermt ) is het nodig dat hij zelfzekerder wordt en via wetenschap meer van de wereld en het lichaam leert


Terzelfdertijd is het onbegrijpelijk dat ze zelf niet veel spontaner lessen trekken uit sociale , economische en militaire oorlogen en hun gedrag menselijker maken in plaats van als roofdieren te blijven leven
Maar leren uit ervaring en dus fout gedrag toegeven is moeilijk voor vele ego's

Omdat die gemakzucht en verkeerd vertrouwen ( in Vangheluwe ) zo verslavend zijn is het zelfstandig denken zo moeilijk , want zelfs atheïsten zijn vaak nog levenslang verslaafd aan andere dingen

Toch is de mens zelf schepper en vernietiger tegelijk op zijn aardbol ( Shiva )
( waar het heelal vandaan komt zal denk ik nooit iemand weten , men stoeft met het grote woord ruimtevaart maar zelfs Mars is heel dichtbij )

De blijkbaar eeuwige ramp blijft dat de ene helft van het mensdom ontwikkelt en de andere helft vernietigt
Dus het is aan het goede individu dat kan overleven om zich toch als mens te blijven gedragen

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 mei 2024, 16:30

Dat zijn allemaal begrijpelijke verklaringen.

Voor ons komt het erop aan de gevaarlijke van de onschuldige verhaaltjes te onderscheiden.
Dit draadje 'Maria, Moeder van de Heer' rangschik ik onder 'baat het niet, dan schaadt het niet'.

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

05 mei 2024, 16:43

Enkele dagen geleden gevonden op een blog

Ik heb nooit van het idee gehouden dat monotheïsme beter of progressiever is dan polytheïsme. En het punt hier is niet om diarree te vergelijken met scrofula, maar om het feit dat monotheïsme in alle opzichten een terugdraaiing van de beschaving is.

Polytheïsme erkende ideologische diversiteit en pluralisme van meningen - geen probleem, wij geloven in onze goden, jij gelooft in de jouwe. Ik begrijp veel meer de politiek van het oude Rome, waarvan de soldaten buitgemaakte beelden van vreemde goden naar de Eeuwige Stad brachten, en nu zullen jullie ons helpen.

Het monotheïsme daarentegen erkent slechts één God. Alle andere goden worden vals verklaard. Monotheïsme is een dictatuur. Gij zult geen andere goden hebben. Want Ik ben de HEERE, uw God, een naijverig God, Die de kinderen straft voor de ongerechtigheid van hun vaderen tot in het vierde geslacht. Alleen onze God is echt. Monotheïsme is een religieuze oorlog. Wat is de voortgang hierin?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 mei 2024, 20:07

Dat polytheïsme een minder erge ziekte is dan monotheïsme, daarover kunnen we het wellicht eens geraken. Maar een mens kan gewoonlijk niet kiezen omtrent de vraag in welke 'besmetting' men geboren wil worden. Als je in Egypte woont, dan zul je willens nillens te maken krijgen met de islam. En in Ierland zal het het christendom zijn.

In heel wat liberale democratieën heb je met verschillende monotheïstische godsdiensten tegelijk te maken en dan moet je als atheïst wel degelijk op je hoede zijn voor enerzijds de beet van de labrador en anderzijds die van de wolf.



Binnen het monotheïsme heb je nog evolutie bij sommige stromingen. Je alludeert op de jaloerse God van het oude testament, maar de christenen hebben een "Nieuwe Afspraak" waarin er niet meer wordt gestraft tot in de zoveelste generatie en evenmin is die God nog jaloers. Dus, ja, er is 'verbetering' merkbaar.

Waren we beter af geweest zonder de menselijke behoefte aan goden? Ik denk het wel, maar ook nu is er weer niets te kiezen. We moeten ermee verder. Vermoedelijk/hopelijk sterft het virus uit na nog eens X generaties.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

06 mei 2024, 23:41

Tav Ursalami

Je zou eens kunnen nagaan op dit forum van Religie , hoeveel draadjes er allemaal neergepoot zijn :idea: . Twee volle bladzijden over de meest uiteenlopende onderwerpen . Waarom plaats jij niet eens een topic ?
bv over die toestanden met Vangheluwe . Ik heb toch sterk de indruk dat de polemiek over deze " kwiet " je erg hoog ligt .

mvg-werewoef
AMEN en AUM

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

06 mei 2024, 23:46

Sorry ,hoor want bij het nalezen van mijn bericht zie ik nu dat ik de naam van je avatar verkeerdelijk heb gespeld . :oops:

mvg-werewoef
AMEN en AUM

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

07 mei 2024, 08:54

Werewoef

1.Een tikfout kan iedereen overkomen (sennet heeft een correctieknop) maar ingeval van Godvergeten zijn er dossiers weggemoffeld met opzet . Zo gaat dat in de wereld : de overheid temt de kleine , brave mens om zich te excuseren voor een onnozelheid en laat ondertussen de hooggeplaatsten en rijken rustig hun misdaden verder begaan

https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Lam_G ... _Van_Eyck)

2.Godvergeten is het topje van de ijsberg , niet alleen binnen de kerk , maar in de hele samenleving , en net als met de misdaad is er een schandalige nalatendheid en inefficiënte aanpak (met opzet ? zie bende van Nijvel ) van een corrupte overheid die veiligheid van iedereen en van kinderen in 't bijzonder in de weg blijft staan , laat staan een weg bereidt naar de aardse vrede . Met als boodschap : geen nood : de hemel wacht je na de dood

3.RvG is dat topje en was als bisschop al een BV , net als Danneels , en ze hadden net als alle officials van de kerk een voorbeeldfunctie . Hun gedrag was in groot contrast met de boodschap en het gedrag van Jezus , en hun dagelijkse verkleedpartij en opgezegde gebeden in elke kerkdienst verhinderden hen niet om na de mis het omgekeerde te doen en de officiële doofpot te installeren

4.De verdwenen dossiers bewijzen nog maar eens dat de scheiding kerk/staat nog steeds een valse slogan is en alleen bestaat op papier , net als vele wetten . Vriendjespolitiek ( eigenlijk een pleonasme : dubbelwoord ) zorgt ervoor dat er een klassejustitie bestaat

5.Ondertussen laat men in de kerk de slachtoffers zelf gebukt gaan met schuldgevoel over de kleinste onnozelheden , waarvoor men dan de biecht bedacht heeft (en de macht van de biechtvader) opdat het slachtoffer dan nog dankbaarheid zou tonen voor de vergeving , en zo nog manipuleerbaarder is door de machtsmisbruiker . Moet er nog zand zijn ?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dogma_(christendom)

6.Het moederschap van Maria is universeel een diepmenselijke band (alle kinderen ter wereld hebben moeders) en wordt misbruikt om via de link met met zorg , tederheid en veiligheid , de eenzame mens te manipuleren : reclame te maken (en reclame heeft de manipulatie geleerd van de kerk) Reclame is nu de gesubsidieerde leugen van de industrie

7.En dan is er nog de reactie op Godvergeten , van de gebrainwashte gelovige die zegt : Ja de kerk is hier fout , maar dat is geen reden om het geloof zelf af te vallen

8.Omdat elke godsdienst het kind van kleinsaf aan volstopt met lieve woordjes ( brainwashing ) en ceremonieën in gezinsverband die een gevoel van geborgenheid geven (en dat is positief imponerend voor een klein kind) is het voor oudere mensen die levenslang die godsdienst vereenzelvigen met "het goede en juiste" ,
zo moeilijk om daar afstand van te nemen
Bovendien wordt kritisch denken tegengewerkt

https://nl.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilei

en u bent getraind om de gevestigde authoriteit bij te treden . En ik zou in vroeger tijden een ketter worden genoemd

9.Heel deze en andere polemieken houden nooit op , omdat elke geboorte een nieuw begin is : elke beginneling moet ervaring krijgen en de hypocrisie van de maatschappij inzien voordat hij vrijer kan denken
De social media zijn een uitlaatklep voor frustraties, en de mens die zijn hart gelucht heeft is vlug in de verkeerde mening dat hij iets bereikt heeft (maar niemand ziet het bos nog door de bomen), de overheid kijkt tandenknarsend toe , want merkt dat haar macht langzaam wordt overgenomen door grote ongrijpbare bedrijven die nu I.T. en A.I. ontwikkeld hebben om nog meer greep op de massa te hebben dan godsdiensten ooit gehad hebben . Die godsdiensten verdelen de mensheid nog altijd en die bedrijven hebben alleen maar last van concurrenten

https://nl.wikipedia.org/wiki/Monopolie

10.Dit topic heeft in tegenstelling tot Taylor Swift geen 300 miljoen volgers , en ik zowel als de weinige lezers hier , verdwijnen als enkeling in de massa van 8 miljard
Ook Poetin is met heel andere dingen bezig

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

08 mei 2024, 23:56

Guido Gezelle (1830-1899)

Gegroet, O vrouw, verheven
Ver boven 't aardsche dal;
Gij zijt, - het staat geschreven, -
Bevrijd van Adams val.
Wij vielen menigmalen,
Bedrogen door het kwaad,
Maar zullen zegepralen,
Zoo gij ons niet en laat.

Maria, laat ons hopen
En doet, op ons gezang,
de hemeldeuren open,
Al zijn wij arm en krank.

Komt helpt, door uw' gebeden,
Ons langs de harde baan
Der booze wereld treden,
En op uw stappen gaan.

Wij zien uw' zoete stralen,
O sterre van de zee,
Vol hope nederdalen
Naar ons, in rampe en wee.
Ach! Spijts de wilde baren,
Die bruisschen tàllen kant,
Maria, helpt ons varen,
Met u, naar 't vaderland!

a.u.b- werewoef
AMEN en AUM

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

Gisteren, 22:05

We gaan nog even verder terug in de tijd . En zo komen we aan bij niet minder dan ;

Joost van den Vondel ( 1587-1679 ) Uit de werken van Vondel . Vierde deel ( 1640-1645 ) Amsterdam

OPDRAGHT AEN DE HEILIGE MAEGHT

Wie zal ick best mijn Maeghdepalmen Wyden ?
Wie beter dan de Hemelkoningin ?
Wat Geest blaest mij dit Kerckorakel in ?
O Phoenixmaeght ! o Moeder van 't verblyden !
Al zit ghy, op een wolck van Seraphinnen,
Zoo diep, in 't gout van 't albezielend licht
Der Godtheit, met uw stralende aengezicht ;
Dat Cherubyns beloncken, en beminnen ;
Dat d' Engelen bewieroocken, en eeren,
Met Englezangk, en galm van 't zaligh koor;
Noch dringt de strael van uw genade door
Dees duisternis; waer in wy ons verneeren,
Voor uwen troon; vergult met rijcker zonnen
Dan 't middaghlicht, dat 's avonts onder gaet,
Uw ootmoet komt het nedrigh hart te baet,
Door ootmoet hebt ghy zelf Godts hart gewonnen,
Ghy spant de kroon, o puickkroon aller vrouwen !

O Zeestar! licht my zoo, in 's weerelts nacht,
Dat IESUS troost my aenblicke in MARYE .

a.u.b-werewoef
AMEN en AUM