IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)

hier is plaats voor alle wereldreligies

fotofant

09 feb 2014, 15:16

zou het ook over gedomesticeerde domoren kunnen gaan :lol:
Wie gelooft nu nog dat de verhaaltjes van het ot historisch juist zijn, of de ontstaansverhalen (die grondig verschillen van die van het ot) uit andere culturen? Ze zijn wel geschikt om .... te domesticeren
elk moment is belangrijk

Silver Wolf

09 feb 2014, 15:40

Quote: BV

Al wie zich aan de evolutietheorie vast houdt moet m.i. een heel GROOT geloof aan de dag leggen !
AfbeeldingAfbeelding
En dit zijn slechts twee exemplaren van de vele fossielen,
die duidelijk bewijzen dat er wel degelijk een evolutie heeft plaats gevonden. :roll:

Men moet er ook niet zo ver achter zoeken want in o.a. les Hautes Alpes de Provence, zijn er alom fossielen te vinden. In bepaalde gebieden is het verboden om deze weg te nemen. Wegens hun historisch archeologische waarde. Ik heb zelfs daar fossielen gezien van dieren die ooit in de zee (de oceaan) hebben geleefd en de skeletvormen tonen aan, dat hun huidige nazaten een gevolg van EVOLUTIE zijn!
De C14 methode toont efficiënt aan, welke datering men erop kan plakken. Daarbij hoeft niemand met jaartallen te goochelen.

sw

Silver Wolf

10 feb 2014, 10:11

(R)evolutie....

Australische astronomen ontdekken oudste ster ooit

Een team astronomen van de Australian National University heeft de tot nu oudst bekende ster in het universum ontdekt, zo heeft het Chinese persbureau Xinhua vandaag op gezag van een communiqué van de ANU gemeld. Het hemellichaam is kort na de Oerknal 13,7 miljard jaar geleden ontstaan. Onderzoekers rond Stefan Keller stootten met de Sky Mapper-telescoop in het Siding Spring Observatorium op de ster die zowat 6.000 lichtjaar van ons is verwijderd. Het observatorium is in het kader van een project van vijf jaar op zoek naar oude sterren om de eerste digitale kaart van de zuidelijke sterrenhemel te kunnen maken. Met een telescoop in Chili zag het team de vondst bevestigd. Meteen was het ook voor het eerst mogelijk de scheikundige samenstelling van de eerste sterren te bestuderen, zodat wetenschappers een duidelijker idee krijgen van wat het universum in zijn kindertijd was. De samenstelling van de nieuw gevonden ster toont aan dat zij zich in het zog van een primordiale ster heeft gevormd met een massa die zestig keer zo groot was als die van onze Zon. "Om een ster als onze Zon te maken heb je de basisingrediënten van waterstof en helium uit de Big Bang nodig en je voegt daar een enorme hoeveelheid ijzer aan toe. Voor deze oude ster heb je niet meer nodig dat een asteroïde ter grootte van Australië en veel koolstof", aldus Keller. Het bleek ook dat de ontploffing van de primordiale ster veel minder krachtig was dan gedacht.
EINDE CITAAT.

Ps.: Of en hoe en wanneer een "god" die ster daar eventjes heeft geplaatst stond er niet bij :roll:
Maar allicht werd het wel in de BIJBEL vermeld :!: :?:

sw

bluevelvet

10 feb 2014, 15:31

talisman schreef:
fotofant schreef:
talisman schreef:@ fotofant, ik denk dat ons kat nu helemaal door het lint gegaan is.
Zoals je in mijn antwoord aan BV al kunt lezen gaat het hier om teksten gepubliceerd door Falun-Dafa (een beweging die taoïsme, boeddhisme en ander religies vermengd tot een nieuwe religie, en die sinds 1992 verboden is in China en waarvan de leden, als ik me niet vergis, sinds 1997 vervolgd worden. Een aantal leden van de CCP waren lid van deze beweging
Wat dit nog met de ' zondvloed ' uit Genesis te maken heeft, is me ook niet duidelijk.
Tja, ik begrijp ook niet waarom fotofant als antwoord op mijn posting over de 7 jaren droogte tijdens de regering van Cheng Tang over de site begint van de falun dafa beweging waarvan de beoefenaars vervolgd worden.
Wat heeft deze huidige beweging te maken met de opgetekende geschiedenis van de 7 jaar hongersnood in China :roll:

Een handige manier om de aandacht af te leiden over het eigenlijke onderwerp ? ?
Het is zo, dat als men geen serieuze tegen-argumenten kan inbrengen dat men dan maar zoals fotofant doet, de website aanvalt in plaats van inhoudelijk te reageren.
Is dat niet wat dom of zichzelf voor dom uitgeven :idea:

talisman

10 feb 2014, 16:37

bluevelvet schreef: Een handige manier om de aandacht af te leiden over het eigenlijke onderwerp ? ?
Het is zo, dat als men geen serieuze tegen-argumenten kan inbrengen dat men dan maar zoals fotofant doet, de website aanvalt in plaats van inhoudelijk te reageren.
Is dat niet wat dom of zichzelf voor dom uitgeven :idea:
Ach, nep-site ophoesten en afleidingsmanoeuvres opzetten zijn we bij jou al jaren gewoon.
Jij bent gewoon dom, en daar moet je dus geen moeite voor doen.

bluevelvet

10 feb 2014, 17:24

Zoals ik al schreef :
Er is een 'schrift' dat al ca. 1000 jaar bestond voor dat de eerste woorden van de bijbel opgeschreven werden. Ik had het niet over het spijkerschrift of de hieroglieven, deze zijn al lang verdwenen. Maar het oudste 'geschrift' waarover ik het had, en er nog steeds is : het Chinees !

Er zijn er nog altijd die geloven dat de bijbel geschreven werd tijdens en na de ballingschap in de 6e/7e eeuw v. Chr.
Maar een buitenbijbelse bron die de oude gebeurtenissen weergeven zijn de Chinese tekens of symbolen, omdat men geen letterschrift kent in China ! Deze zouden dan ontstaan kunnen zijn na de Babylonische spraakverwarring.
Hun taaltekens zijn het bewijs dat de Chinezen toen al de gebeutenissen van o.a. de schepping, het aards paradijs en de zondvloed kenden.
De Chinese taal bevat ook een hele serie verwijzingen naar de torenbouw van Babel.

Volgens de bijbel zijn dus alle volkeren geëmigreerd vanuit Babylon. De Chinezen zijn dan vanuit het Westen naar China geëmigreerd.

Het teken voor migratie in het Chinees is gelijk aan de tekens voor
Groot +Verstrooïng + West + Walk = MIGRATE.

TOEVAL ?

talisman

10 feb 2014, 17:44

bluevelvet schreef:Zoals ik al schreef :
Er is een 'schrift' dat al ca. 1000 jaar bestond voor dat de eerste woorden van de bijbel opgeschreven werden. Ik had het niet over het spijkerschrift of de hieroglieven, deze zijn al lang verdwenen. Maar het oudste 'geschrift' waarover ik het had, en er nog steeds is : het Chinees !

Er zijn er nog altijd die geloven dat de bijbel geschreven werd tijdens en na de ballingschap in de 6e/7e eeuw v. Chr.
Maar een buitenbijbelse bron die de oude gebeurtenissen weergeven zijn de Chinese tekens of symbolen, omdat men geen letterschrift kent in China ! Deze zouden dan ontstaan kunnen zijn na de Babylonische spraakverwarring.
Hun taaltekens zijn het bewijs dat de Chinezen toen al de gebeutenissen van o.a. de schepping, het aards paradijs en de zondvloed kenden.
De Chinese taal bevat ook een hele serie verwijzingen naar de torenbouw van Babel.

Volgens de bijbel zijn dus alle volkeren geëmigreerd vanuit Babylon. De Chinezen zijn dan vanuit het Westen naar China geëmigreerd.

Het teken voor migratie in het Chinees is gelijk aan de tekens voor
Groot +Verstrooïng + West + Walk = MIGRATE.

TOEVAL ?
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schrift

Hoe verzin je het. Pure hersenverschrompeling.

bluevelvet

10 feb 2014, 17:52

Robert Matthews rapporteert dat de eerste dynastie in China, de Hsia, aanving in 2205 voor Christus. Volgens berekeningen zouden de voorouders van het Chinese volk die 8000 km afstand naar hun nieuwe land in zo'n 40 jaar afgelegd hebben.
(Mathews R.H., Chinese-English dictionary,ed. Harvard University Press, VS, 1975, p. 1165).

De oude Chinese kronieken, de 'Shu Ching' (*), bijeengebracht door Confucius, hebben het over een periode die nog voorafging aan 2205 v. Chr. (over 2230 v. Chr.) Ze beschrijven het bestaan van 5 opeenvolgende ‘machthebbers’, die allen offers brachten aan de ‘hemelse keizer’, ‘Shang Ti’ of ‘Shang Dai’ (El Shaddai !).
Het Taoïsme en Confucianisme uit de vijfde eeuw v. Chr. en het Boeddhisme in de eerste eeuw v. Chr. hebben geen echte antwoorden kunnen geven over die offers.

De datering van de oude Chinese Kronieken (2230 v.Chr. in onze jaartelling) komen overeen met de Bijbelse gegevens.
Verder kan nog gewezen worden op de gelijkvormigheid van de Babylonisch-Assyrische en de vroege Chinese cultuur op het gebied van kunst, wetenschappen en bestuur. (De La Couperie T., The language of China before the Chinese, Taipei, Taiwan, 1966, p.114 )

(*) Legge J., The Chinese Classics, the Shu Ching: Canon of Shun, Southern Materials Center Inc., Taipei, Taiwan, 1983, pp. 33,34

Hoe past deze tijdpuzzel in elkaar ?

Bron : Het mysterie dat Confucius niet kon oplossen

talisman

10 feb 2014, 17:57

bluevelvet schreef:Robert Matthews rapporteert dat de eerste dynastie in China, de Hsia, aanving in 2205 voor Christus. Volgens berekeningen zouden de voorouders van het Chinese volk die 8000 km afstand naar hun nieuwe land in zo'n 40 jaar afgelegd hebben.
(Mathews R.H., Chinese-English dictionary,ed. Harvard University Press, VS, 1975, p. 1165).

De oude Chinese kronieken, de 'Shu Ching' (*), bijeengebracht door Confucius, hebben het over een periode die nog voorafging aan 2205 v. Chr. (over 2230 v. Chr.) Ze beschrijven het bestaan van 5 opeenvolgende ‘machthebbers’, die allen offers brachten aan de ‘hemelse keizer’, ‘Shang Ti’ of ‘Shang Dai’ (El Shaddai !).
Het Taoïsme en Confucianisme uit de vijfde eeuw v. Chr. en het Boeddhisme in de eerste eeuw v. Chr. hebben geen echte antwoorden kunnen geven over die offers.

De datering van de oude Chinese Kronieken (2230 v.Chr. in onze jaartelling) komen overeen met de Bijbelse gegevens.
Verder kan nog gewezen worden op de gelijkvormigheid van de Babylonisch-Assyrische en de vroege Chinese cultuur op het gebied van kunst, wetenschappen en bestuur. (De La Couperie T., The language of China before the Chinese, Taipei, Taiwan, 1966, p.114 )

(*) Legge J., The Chinese Classics, the Shu Ching: Canon of Shun, Southern Materials Center Inc., Taipei, Taiwan, 1983, pp. 33,34

Hoe past deze tijdpuzzel in elkaar ?

Bron : Het mysterie dat Confucius niet kon oplossen
Heb je wel een goede huisdokter ? Wat wil je nu hier eigenlijk aantonen ?? Merk je nu zelf niet dat je aan het raaskallen bent ?

fotofant

10 feb 2014, 18:05

bluevelvet schreef:
Tja, ik begrijp ook niet waarom fotofant als antwoord op mijn posting over de 7 jaren droogte tijdens de regering van Cheng Tang over de site begint van de falun dafa beweging waarvan de beoefenaars vervolgd worden.
Wat heeft deze huidige beweging te maken met de opgetekende geschiedenis van de 7 jaar hongersnood in China :roll:
Ik verduidelijk alleen in mijn posting dat je zelf je gegevens over de 7-jarige droogte in china, die de historische exactheid van de bijbel moet bewijzen,haalt uit een site van Falun-dafa, een sekte ontstaan in 1992 die een mix maakt van een heel klein gedeelte traditionele Qi-gong (5 bewegingen) een beetje confusianisme, een beetje boeddhisme, een beetje taoïsme en nog wat meer...
En diegene die geinteresseerd zijn in fabels zoals de bijbel kunnen ook hun gading vinden bij Falun dafa hier een mooi link :
http://www.falunau.org/insightsArticle.jsp?itemID=888
Dus in dat opzicht is mijn antwoord wel degelijk een antwoord op uw "bijbel" als mythe.
elk moment is belangrijk

fotofant

10 feb 2014, 20:03

Nog een laatste bijkomende bemerking over het boek "shu ching" waar BV het over had : wel hier de link naar dit boek "Het boek der documenten"
http://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Documents
Het boek werd niet door Confucius geschreven, er worden wel commentaren
over dit boek aan hem toegeschreven. (zowel "Oden" als "Documenten" zijn veel ouder) en behoren tot de orale traditie.
De boekverbranding onder de "Qin" wordt ten onrechte als een algemene boekverbranding gezien, het gaat hier om een verbod op privé-bezit van bepaalde boeken, maar die staan wel in de hofbibliotheek van de Qin. De mythe van een grootschalige boekverbranding is een fabel zonder historisch bewijs, van de Han, past in hun behoefte om Qin zo negatief mogelijke af te schilderen om hun "mandaat van de hemel te rechtvaardigen. (cfr. Barend Ter Haar en anderen).
elk moment is belangrijk

Joris

10 feb 2014, 20:08

Ver van mij om mij in deze discussie te mengen, maar ik wil de schrijvers er wel op wijzen dat wat nu de bijbel heet, vooral het OT, initiëel een geheel van mondelinge verhalen was, die van generatie op generatie werden overgedragen. Op het ogenblik dat die verhalen op schrift worden gesteld, zijn ze al eeuwen oud en worden er uiteraard elementen aan toegevoegd die bij de periode van de opschriftstelling horen. Actualisatie zeg maar. Vandaar die kamelen, en andere zaken die op het eerste zicht onlogisch lijken. Die zogezegde fouten doen niets af aan de essentie van de verhalen zelf.
L'homme n'est ni ange ni bête, mais celui qui veut faire l'ange, fait la bête (Blaise Pascal)

talisman

10 feb 2014, 21:00

Joris schreef:Ver van mij om mij in deze discussie te mengen, maar ik wil de schrijvers er wel op wijzen dat wat nu de bijbel heet, vooral het OT, initiëel een geheel van mondelinge verhalen was, die van generatie op generatie werden overgedragen. Op het ogenblik dat die verhalen op schrift worden gesteld, zijn ze al eeuwen oud en worden er uiteraard elementen aan toegevoegd die bij de periode van de opschriftstelling horen. Actualisatie zeg maar. Vandaar die kamelen, en andere zaken die op het eerste zicht onlogisch lijken. Die zogezegde fouten doen niets af aan de essentie van de verhalen zelf.
O, zit dat zoooo... was ik nooit opgekomen zie. Voorbeeld:
Tijdens herstellingswerken aan een grensversterking zijn er een groep Hyksos-gevangenen die de benen nemen richting Kanaän tijdens het bewind van Horemheb. Hun nakomelingen hebben nu wat om aan het kampvuur om op te scheppen. In plaats van een dozijn worden dit er al gauw honderdtwintig. Na zowat tien generaties verder is dit een ware Exodus geworden van wel twaalfduizend vluchtelingen. Dat wordt dan eens tijd om dit te noteren. En zo geschiede: Zowat zevenhonderd jaar later is het Exodus-epos op schrift gezet. Ach, we vallen niet over die kleine niemendal-verschilletjes hoor. O, en wat doen we met David, het stamhoofd wat tol eiste op elke handelskaravaan die zijn gebied kruiste ? Gelijk er een machtig koning van maken. Staat beter voor het nageslacht. En misschien kunnen we na 3000 jaar dit land op deze wijze wel opeisen.
Ach, die kleine foutjes mogen de pret toch niet bederven, is het niet ? Misschien verplaatste Abraham zich wel per fiets. Sorry, de fiets bestond toen ook nog niet. Ach, gewoon een te negeren detail. :roll:

Joris

10 feb 2014, 21:27

talisman schreef:
Joris schreef:Ver van mij om mij in deze discussie te mengen, maar ik wil de schrijvers er wel op wijzen dat wat nu de bijbel heet, vooral het OT, initiëel een geheel van mondelinge verhalen was, die van generatie op generatie werden overgedragen. Op het ogenblik dat die verhalen op schrift worden gesteld, zijn ze al eeuwen oud en worden er uiteraard elementen aan toegevoegd die bij de periode van de opschriftstelling horen. Actualisatie zeg maar. Vandaar die kamelen, en andere zaken die op het eerste zicht onlogisch lijken. Die zogezegde fouten doen niets af aan de essentie van de verhalen zelf.
O, zit dat zoooo... was ik nooit opgekomen zie. Voorbeeld:
Tijdens herstellingswerken aan een grensversterking zijn er een groep Hyksos-gevangenen die de benen nemen richting Kanaän tijdens het bewind van Horemheb. Hun nakomelingen hebben nu wat om aan het kampvuur om op te scheppen. In plaats van een dozijn worden dit er al gauw honderdtwintig. Na zowat tien generaties verder is dit een ware Exodus geworden van wel twaalfduizend vluchtelingen. Dat wordt dan eens tijd om dit te noteren. En zo geschiede: Zowat zevenhonderd jaar later is het Exodus-epos op schrift gezet. Ach, we vallen niet over die kleine niemendal-verschilletjes hoor. O, en wat doen we met David, het stamhoofd wat tol eiste op elke handelskaravaan die zijn gebied kruiste ? Gelijk er een machtig koning van maken. Staat beter voor het nageslacht. En misschien kunnen we na 3000 jaar dit land op deze wijze wel opeisen.
Ach, die kleine foutjes mogen de pret toch niet bederven, is het niet ? Misschien verplaatste Abraham zich wel per fiets. Sorry, de fiets bestond toen ook nog niet. Ach, gewoon een te negeren detail. :roll:
Is dat wetenschappelijk onderbouwd of zijn dit beweringen uit de losse pols?
L'homme n'est ni ange ni bête, mais celui qui veut faire l'ange, fait la bête (Blaise Pascal)

talisman

10 feb 2014, 22:42

Joris schreef: Is dat wetenschappelijk onderbouwd of zijn dit beweringen uit de losse pols?
Dat is zeker wetenschappelijk onderbouwd en ik heb hier niet de gewoonte om wat uit de losse pols te plaatsen. En kom in 't vervolg met wat sterkere argumenten.