De HISTORISCHE JEZUS

hier is plaats voor alle wereldreligies
Gast

30 okt 2010, 14:07

Silver Wolf schreef:PROFICIAT met deze 100ste bladzijde.
Ook namens mijn Bomma (zie pag. 99)
HELAAS zitten alle penneridders van deze topic over-ijverig verder te citeren en kopiëren en mogelijk heeft niemand dus Etienne Vermeersch gehoord (tussen 12h00en 13h00 op Radio één !?).
Voor hem was die historische Jezus een onbelangrijk profeetje met amper een 20-tal volgelingen.
En het is pas in een - vele jaren later geschreven - bijbel (waarbij men dan nog Grieks moet kunnen lezen), dat die zogenaamde man uit Nazareth buiten proportioneel werd uitvergroot.
VERMEERSCH had het ook over de destijds goedgekeurde slavernij en zelfs zich Christenen noemende blanken (in de USA) versleepten miljoenen mensen uit Afrika, om daar als slaven beestig behandeld te worden.
Proper hé heel dat geloof & die godsdienst !? :?

SW
Allee, maar twee volgelingen meer dan Vermeersch ?

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

30 okt 2010, 14:16

Ik weet natuurlijk niet of het er maar 20 waren , wie gaat het zeggen na 2000 jaartjes , maar ik denk , gezien de postings en de info op internet , dat de man overschot van gelijk heeft .
Een knappe kop met veel gezond verstand .
Gast

30 okt 2010, 14:43

Reini schreef:Ik weet natuurlijk niet of het er maar 20 waren , wie gaat het zeggen na 2000 jaartjes , maar ik denk , gezien de postings en de info op internet , dat de man overschot van gelijk heeft .
Een knappe kop met veel gezond verstand .
Dino's zijn al langer dood en daar weet men het nog van. 8O
En niet vergeten.. hij heeft een bel op zijn fiets.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

30 okt 2010, 21:14

SW schreef:WAAROM een zekere GOD dan meer dan 198.000 jaar heeft gewacht om eens een zogenaamde zoon te sturen is toch nogal duister.
Ik denk ook niet dat die zgn zoon gestuurt is. Maar misschien is deze wel een vergevorderde mensenziel. En het lijkt toch wel ergens logisch , zoals ik, een huidige mens in dit leven, het ziet en dat deze na een lange evolutieweg eens terug gaat naar de nog niet zover gevorderde omdaar wat verandering aan te brengen in het denken van de toemalige mens wat nog een effect heeft in het huidige. Hetzij goed of verkeert afhankelijk van de mens zelf.
En die God is niet een vader in de zin zoals de mens dit ziet, maar meer de natuur in z'n totaliteit inclusief al de wetmatigheden en levens vormen.
Kort samengevat 'levenskracht'.
SW schreef:
EN...had die GOD nu Adam & EVA als blanken geschapen of waren dat Aziaten (gele ras) of Negroïden of Australoïden (zwarte mensen) of Roodhuiden ?
Er is niets geschapen .. dat levensvonkje wat de mens moest worden heeft de mens ook helemaal zelf doorlopen en in die eerste tijd van de eerste levensvormen wat mens moest worden waren er geen steden,woningen, wegen, enkel water en oerwoud waar de mens is geevolueert naar het menselijke ... dus vrijwel zeker is het dat de mens een donkeruiterlijk heeft gehad in den eerste beginne.
SW schreef: Ja, men kan sprookjes verzinnen, en goedgelovigen slikken zowat alles.
Dat laatste mag dan heel letterlijk geïnterpreteerd worden, als men al die recente ontluisterende onthullingen aanhoort, over de praktijken achter de kazuifel.
Ja, helaas veel mensen kunnen niet nadenken en geloven alles het hun in goed uitkomt op een een of andere manier. En daar weten diverse organisatie goed misbruik van te maken.
Maar goed , ook ik wil niet zeggen dat ik alles goed weet .... maar heb er wel een andere visie over dan de doorsnee mens, hetzij gelovig of juist niet.
Alles is Één en die Éne is Alles.
Gast

30 okt 2010, 23:00

janx schreef:
Ik denk ook niet dat die zgn zoon gestuurt is. Maar misschien is deze wel een vergevorderde mensenziel. En het lijkt toch wel ergens logisch , zoals ik, een huidige mens in dit leven, het ziet en dat deze na een lange evolutieweg eens terug gaat naar de nog niet zover gevorderde omdaar wat verandering aan te brengen in het denken van de toemalige mens wat nog een effect heeft in het huidige. Hetzij goed of verkeert afhankelijk van de mens zelf.
En waarom zou die Jezus zijn zoals jij hier schrijft, Janx? Geef mij nu eens één goede reden. Het effect dat hij dan al zou teweeg gebracht hebben is er een van moord en doodslag en meer van dat alles.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

31 okt 2010, 00:11

armandine schreef:En waarom zou die Jezus zijn zoals jij hier schrijft, Janx? Geef mij nu eens één goede reden. Het effect dat hij dan al zou teweeg gebracht hebben is er een van moord en doodslag en meer van dat alles.
Te beginnen met het laatste .... ik denk niet dat de persoon Jezus iets te maken heeft met moord en doodslag. Dat deze als argument wordt en werd gebruikt is geheel aan de mensen zelf te wijten armandine.
Zoals jij wel weet is de bijbel een aangepaste schrijfsel, een aantal uitgekozen geschriften, van een grote hoeveelheid informatie vanuit die tijd wat grotendeels is vernietigd door de toenmalige kerkvaders. Ook reincarnatie was in die tijd bekend evenals vele andere zaken maar die moesten verdwijnen om de religie leiders meer macht te kunnen geven.
Juist door die aanpassingen kon de religie organisatie druk uit oefenen wat natuurlijk ook een tegen reactie's opwekte waardoor leiders van volkeren en geloofbewegingen de mensen tot oorlogen , moord, plundering en verkrachtingen bracht dus het oude instand hield ter eigenprofijt. Dus niet de persoon Jezus zelf is de oorzaak.
Ja ik weet het, je hebt een hekel aan die persoonsverheerlijking zoals door de relie's gedaan wordt en terecht, om dat het een valse voorstelling geeft.
Ook de andere kant is waar. Er zijn mensen die door de mens Jezus tot betere gedachten en handelen zijn gekomen ongeacht de politieke kronkels van de religie's bestuurders die vaak liever de ééne groep tegen de ander opzette wegens winstbejag hetzij in het materiele alswel in macht toename.
Dat de persoon Jezus als een rebel en een onruststoker werd gezien, in die tijd, is logisch omdat je er toch wel kan uithalen dat deze een leer verkondigde die zoals ik het nu zie , dicht tegen het boedischme aanleunde waardoor de gevestige orde zowel aan de Joodse als Romijnse zijde gingen vrezen hun macht over hun ondergeschikten (volk) dreigenden te gaan verliezen. Zij maken immers uit wie het goed ging en wie ter dood moesten gebracht worden.
Het weinige wat toch uit de bijbel spreekt geeft toch de indruk dat deze Jezus een geheel ander bewustzijn bezat dan de mensen om hem heen.
Daarom is het voor mij niet vreemd dat hij vanuit een andere bewustzijnsruimte herboren is geworden om het bewustzijn van de mens te doen veranderen ook al gaat er veel tijd overheen.
Het is natuurlijk moeilijk te af te meten indien de mens Jezus niet was gekomen hoe het dan zou hebben verlopen. Wat dat betreft blijft het koffiedik kijken.
Dit is zoals ik het voel op dit moment ... maar er zal nog veel aan toe te voegen zijn wat nu nog niet op mijn weg ligt om het te kunnen bevatten.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

31 okt 2010, 00:34

Je gaat weer uit van het sprookje van de bijbel Janx .
Het is hier tot in den treure uitgelegd dat Joshua een politieke missie had , maar het wordt zeer moeilijk begrepen .
Als deze figuur niet had bestaan , vond men er wel een andere uit .
Goden zijn van alle tijden en dienen om te onderdrukken .

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

31 okt 2010, 00:55

Reini schreef:Je gaat weer uit van het sprookje van de bijbel Janx .
Het is hier tot in den treure uitgelegd dat Joshua een politieke missie had , maar het wordt zeer moeilijk begrepen .
Als deze figuur niet had bestaan , vond men er wel een andere uit .
Goden zijn van alle tijden en dienen om te onderdrukken .
Ach weet je, het is gelijk waar ik het vandaan zou halen voor zeer velen een sprookje.
Ik denk het niet dat die ene God kan dienen voor onderdrukking. Je weet , denk ik, dat ik God zie als dat wat alles heeft doen ontstaan, instandhoud en doet voortgaan. De mens zelf creëert namaak goden die voor zijn doel kan dienen. Maar die Ene die Alles is, daar zal men geen invloed op kunnen hebben. Die wetmatigheden liggen vast en zijn onveranderlijk.
Alles is Één en die Éne is Alles.
Gast

31 okt 2010, 05:40

janx schreef:
Reini schreef:Je gaat weer uit van het sprookje van de bijbel Janx .
Het is hier tot in den treure uitgelegd dat Joshua een politieke missie had , maar het wordt zeer moeilijk begrepen .
Als deze figuur niet had bestaan , vond men er wel een andere uit .
Goden zijn van alle tijden en dienen om te onderdrukken .
Ach weet je, het is gelijk waar ik het vandaan zou halen voor zeer velen een sprookje.
Ik denk het niet dat die ene God kan dienen voor onderdrukking. Je weet , denk ik, dat ik God zie als dat wat alles heeft doen ontstaan, instandhoud en doet voortgaan. De mens zelf creëert namaak goden die voor zijn doel kan dienen. Maar die Ene die Alles is, daar zal men geen invloed op kunnen hebben. Die wetmatigheden liggen vast en zijn onveranderlijk.
Janx, hebt ge het nu over Jezus of over God ? En die opmerking van Reini is volgens mij zéér juist.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

31 okt 2010, 10:59

Hetgeen Janx schrijft over Jezus , God , is altijd zeer wazig , ik denk dat ie het zelf niet goed weet wat ervan te denken.
Is het Iets of Iemand die alles deed ontstaan ? Meen je het eerste , noem het dan gewoon : de Natuur .
is het de 2de , dan moet dat schepsel ook weer door iemand geschapen zijn , en blijf je bezig .
Er is dan nog een 3de , zeer passende oplossing die tot hiertoe prachtig overeind blijft zonder veel mysteries : de evolutie !!!!!!!!

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

31 okt 2010, 11:03

Reini schreef:Hetgeen Janx schrijft over Jezus , God , is altijd zeer wazig , ik denk dat ie het zelf niet goed weet wat ervan te denken.
Is het Iets of Iemand die alles deed ontstaan ? Meen je het eerste , noem het dan gewoon : de Natuur .
is het de 2de , dan moet dat schepsel ook weer door iemand geschapen zijn , en blijf je bezig .
Er is dan nog een 3de , zeer passende oplossing die tot hiertoe prachtig overeind blijft zonder veel mysteries : de evolutie !!!!!!!!
:D jazeker Reini.... laten we het maar simpel bij "de natuur" houden, dat houdt alles in :idea: :wink:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
Gast

31 okt 2010, 11:06

Silver Wolf schreef:Afbeelding

GISTEREN op TV- CANVAS in VRANCKX (20h10) mooie (voor)beelden, van HAAT die in Afrika wordt gepredikt door te citeren uit ...de BIJBEL !
Een zogenaamde geestlijke (zwarte) leider, stond met zijn heilig boekske te zwaaien en citeerde psalm dit en dat, om alle homofiele medemensen tot de DOOD te veroordelen.
Propere bedoening !
En die ziekte is uit de ultra-gelovige USA overgewaaid, want een predikant uit God's own country, kwam er nog een schepje haat :twisted: bovenop gooien.
Prachtig missiewerk !

SW
SW, ik heb laat de heruitzending voor een deel gezien,... en dan werd ik misselijk! Wat een boeven zijn me dat zeg ! Verderfelijk, misdadig, nee.. daar is eigenlijk nog geen woord voor.
Gast

31 okt 2010, 11:08

Silver Wolf schreef:Afbeelding

GISTEREN op TV- CANVAS in VRANCKX (20h10) mooie (voor)beelden, van HAAT die in Afrika wordt gepredikt door te citeren uit ...de BIJBEL !
Een zogenaamde geestlijke (zwarte) leider, stond met zijn heilig boekske te zwaaien en citeerde psalm dit en dat, om alle homofiele medemensen tot de DOOD te veroordelen.
Propere bedoening !
En die ziekte is uit de ultra-gelovige USA overgewaaid, want een predikant uit God's own country, kwam er nog een schepje haat :twisted: bovenop gooien.
Prachtig missiewerk !

SW
Heb ik ook gezien SW. Weerzinwekkend.
Haat en doodslag gepredikt door Christenen vanuit de Bijbel. Laten we dat niet mis verstaan.
Ik heb hiervoor nog een clipje gezien waarin een prediker haarfijn uitlegde aan de zwarte bevolking hoe homo's poepoe eten en dergelijke meer. Allemaal zeer aanschouwelijk voorgesteld met foto's en tekeningen en affiches erbij. Ik heb het hier niet willen plaatsen vanwege het weerzinwekkende gehalte. :cry:

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

31 okt 2010, 12:29

Reini schreef:Hetgeen Janx schrijft over Jezus , God , is altijd zeer wazig , ik denk dat ie het zelf niet goed weet wat ervan te denken.
Misschien omdat je het nog ziet in samenhang met bijbelseleerstellingen?
Ik sta daar los van. In mijn beleving is aan de mens Jezus allerlei zaken opgehangen en toe gedicht omdat deze in die tijd een uitzonderlijke persoonlijkheid was die veel maatschappelijk stof deed opwaaien. In de loop der tijden heeft men er steeds meer aan opgehangen dit ten bate voor eigen ideologieën der religie vorsten.
Dit is een veel voorkomende gebeuren bij allerlei opmerkelijke mensen die qua bewustzijn en handelswijze boven het gewone uitkomen.
Reini schreef: Is het Iets of Iemand die alles deed ontstaan ? Meen je het eerste , noem het dan gewoon : de Natuur .
is het de 2de , dan moet dat schepsel ook weer door iemand geschapen zijn , en blijf je bezig .
Helaas moet ik toch wel denken dat je mijn schrijven te vluchtig leest ik heb nergens ooit beweert dat het een iemand moet zijn geweest die alles heeft doen ontstaan. In tegendeel. Dus ik blijf niet bezig.
Reini schreef: Er is dan nog een 3de , zeer passende oplossing die tot hiertoe prachtig overeind blijft zonder veel mysteries : de evolutie !!!!!!!!
Ik heb een aantal keren uitgelegd dat alles evolutie is. Een werking die stuwd naar een bepaald doel die niet te stuiten is.
Je moet het mij maar vergeven dat ik jouw van toch een zekere mate van onoplettendheid verdenk aangaande mijn schrijven, of anders is het zo dat ik het niet duidelijk genoeg kan overbrengen wat ik voel en denk.
Alles is Één en die Éne is Alles.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

31 okt 2010, 12:32

Waarschijnlijk is het ook beter de naam te veranderen van Holy Bible naar Holy Shit. Dit even in aansluiting op hetgeen SW naar vorenbracht. :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.