Om na te denken (vervolg ).
-
Zondervrees - Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00
In een aantal culturen zit het zelfs ingebakken: in de VS hebben de meeste hotels geen 13de vedieping. Daar loopt dan ook een groot aantal gelovigen en creationisten rond.
Ni Dieu, Ni Maître
-
Fazal
En in Frankrijk is er een groep waar je mensen kunt inhuren als veertiende persoon zodat je gezelschap niet bestaat uit 13 personen.
Plus, dat er vele hotels zijn, die geen kamer met het nummer 13 hebben.
Ook sommige ziekenhuizen doen daar aan mee.
Is ook (bijna) normaal te noemen, gezien hun verantwoordelijkheid bij ongevallen of wat dan ook, hier een rol in speelt.
Plus, dat er vele hotels zijn, die geen kamer met het nummer 13 hebben.
Ook sommige ziekenhuizen doen daar aan mee.
Is ook (bijna) normaal te noemen, gezien hun verantwoordelijkheid bij ongevallen of wat dan ook, hier een rol in speelt.
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
Zoals je wel weet is het voor mij een gegeven dat elk menselijke levensgeest een begin heeft gehad in het verre verleden. Door het vader en moederschap, het één worden, waaruit een nieuw stoffelijk kleed wordt geboren kan de menselijke levensgeest daar weer door aangetrokken woren.Reini schreef:Janx schreef oa. :
Aangaande die engelen, dat zijn de mensenzielen die de aarde niet meer nodig hebben en graag de mens wil helpen, dus niet dwingen wegens het behoud van de vrije keus, en leggen hun gevoel waar nodig en kan in de mens die zij willen helpen.
Echter de mens is altijd vrij om, ondanks de nobele en waarschuwende overgebrachte gevoelens, deze niet te volgen maar hun eigen keus en verlangens. Echter de wet van oorzaak en gevolg is altijd werkzaam vroeg of later.
Stel, dat dit enige waarheid zou bevatten, blijkt het een nul-operatie te zijn. 't Is toch de mens die gewoon zijn eigen zin doet.
Als je verder ziet wat er zoal op onze bol plaatsgrijpt : waar vrouwen, kinderen vermoord worden om maar iets te noemen, is er van hogere bescherming helemaal geen sprake.
Waren de engeltjes in hun winterslaap?
Dit is gegaan vanaf, zeg maar, een miniscul ééncellige tot wat we nu zijn.
Duizenden en duizenden jaren van vele leventjes van minder dan een seconde tot naar jaren van bestaan is het door gegaan en vele materie lichaampjes heeft benut om zich te doen ontwikkelen zowel in bewustzijn als wel in lichaams vorm.
Alles stap voor stap, en alles zelf doen ontwikkelen, wegens opgedane ervaringen zijn we van enkel levensdrang via het instinktive naar het bewustzijn gekomen en daar nog mee bezig.
Dit houd ook in dat niet ieder gelijk aan elkaar is wat betreft het bewustzijn, en het benutten van die vermogens zoals begrip en toepassingen daar uit. Velen zijn ons al voor gegaan en velen zullen nog na ons komen als wij de aarde kunnen verlaten.
Echter het belangrijkste van de mens is zijn gevoel en wilskracht. Is je gevoel niet afgestemd op iets, dan is het vrijwel niet mogelijk dat binnen een korte tijd aan te passen en zegt men vaak, neen, dat vind ik niets of kan daar niet in mee gaan enz enz.
Dus je innerlijke gevoel en wil is de motor tot.
Het gevoel en je verlangen door het willen, is geheel van jouw en zal door niets kunnen aangestast dan enkel door de belevenissen van het momentele leven en wat je er mee doet.
Er is geen god die leid of helpt, alles is al gegeven om te kunnen ontwikkelen, enkel je medemens in het leven of zij die verder zijn kunnen dat doen.
Maar dan moet je je gevoel wel al zodanig hebben kunnen ontwikkelen. Materieële kennis kan dat soms verhinderen omdat je je gevoel daar geheel op afgestemd is, natuurlijk zijn er ook levens die nog niet zover zijn om die afstemming te kunnen hebben. Maar die komen daar ooit wel naar toe omdat alles evolutie is wat niet te stoppen is maar enkel te vertragen.
Dus aangaande het geweld en leed, dit kan gedaan worden ook zonder dat er hulp kan worden verstrekt door je medemens, in het leven hier, of zij die verder zijn.
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Ik blijf me afvragen Janx, hoe je tot die eigenaardige redenering komt;
Is het om de onrechtvaardigheid in het bestaan een verklaring te geven?
Want wat gebeurt er uiteindelijk met de "geesten" die uiteindelijk de Hoogste regionen bereiken in hun evolutie, aangenomen zoals jij beweert, dat er geen god beloont of straft?
Gaan er dan een 1000 -tal verrukt rondzweven in het heelal of resten er slechts 2: de nieuwe Adam en Eva, en begint het allemaal van voren af aan.
Als je A zegt, dan ook B.
Is het om de onrechtvaardigheid in het bestaan een verklaring te geven?
Want wat gebeurt er uiteindelijk met de "geesten" die uiteindelijk de Hoogste regionen bereiken in hun evolutie, aangenomen zoals jij beweert, dat er geen god beloont of straft?
Gaan er dan een 1000 -tal verrukt rondzweven in het heelal of resten er slechts 2: de nieuwe Adam en Eva, en begint het allemaal van voren af aan.
Als je A zegt, dan ook B.
-
Door te gaan nadenken, goed om je heen kijken, en je zelf vragen blijven stellen. Dan stem je je meer op het innerlijke van de mens af en in het begin verwonder je over zaken die je dan je laten zien hoe het één en ander in het leven werkt. Je kunt het dan verwerpen of aannemen. Ik neem het aan, ook al is het niet direct en klakkeloos maar naar veel denken en open staan zonder de wereldse realiteit uit het oog te verliezen ook vinden de anders denkenden dat juist wel. En dat zie ik als hun uitkomst van denken en afwegingen binnen het huidige wereldbeeld.Reini schreef:Ik blijf me afvragen Janx, hoe je tot die eigenaardige redenering komt;
Ik ben er al lang achter gekomen dat het bestaan zelf geen onrechtvaardigheid geeft.Reini schreef:Is het om de onrechtvaardigheid in het bestaan een verklaring te geven?
Het is de mens zelf die alles heeft veroorzaakt vaak zonder het zelf te beseffen. Het begin van vele, zoals we nu zeggen onrechtvaardigheden, ligt soms ver in het verleden veroorzaakt door ego-verlangens die de basis van vele verstoringen zijn geworden in het heden.
Elk leven zal in de toekomende miljarden jaren enorme mogelijkheden verkrijgen.Reini schreef:
Trouwens een rare gedacht van dat zweven dat is meer voor religie aanhangers en dat ben ik beslist niet. Je zult nog velen levenswerelden op vele planeten mee maken en allen met hun eigen mogelijkheden die je zal gaan ontdekken en benutten waardoor je bewustzijn zich steeds verder zal gaan verruimen en vele mogelijkheden zal openen maar ook dat zal inzet vereisen niets zal je geven worden alles zal je je zelf eigen moeten maken. Telkens verder en verder daar komt geen eind aan. Het leven is nu eenmaal ontwaakt en eindigd niet meer. Maar dit vind jij gewoon kolder en dwaas vermoed ik.
ik ben iets verder gegaan maar waarschijnlijk toch nog te ver denk ik.Reini schreef: Als je A zegt, dan ook B.
En Reini, begin niet weer over een Adam en Eva bij mij, dat verhaaltje is pure kolder evenzo als vele bijbel stukken. Maar fragmenten van wat ik je nu vertel kun je daar wel in terug vinden als je er oog en gevoel voor hebt. Maar het is niet nodig voor je evolutieweg om hier ook maar iets van kunnen begrijpen of aan te voelen. De eersten kenden ook geen bijbel of wetenschap en zijn ons allang ver voor uit. Gewoon leven en je medemens niet beschadigen en/of kwetsen is al genoeg om vooruit te komen. Dit is soms al moeilijk genoeg.
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Inderdaad Janx, als ik je bijdrage lees, kom jij echt van een andere planeet. Je bent dus al één van de allerhoogste geëvolueerden.
Voor ons dus onbegrijpelijk geworden.
Wat Adam en Eva betreft : was slechts een symbool om aan te duiden dat er mogelijk na al dat verhuizen van zielen, er slechts 2 toppers zouden resten.
Ik moet "The event" dringend aux serieus gaan nemen.
Die komen ook van buiten de aarde en zien er uit als wij. Ongelooflijk toeval.....

Wat Adam en Eva betreft : was slechts een symbool om aan te duiden dat er mogelijk na al dat verhuizen van zielen, er slechts 2 toppers zouden resten.
Ik moet "The event" dringend aux serieus gaan nemen.
Die komen ook van buiten de aarde en zien er uit als wij. Ongelooflijk toeval.....
-
Onzin wat je nu zegt en dat weet jij ook heel goed. Ik vermoed eerder dat je nog nooit echt serieus er over hebt na gedacht of het leven wel eens oneindig kan zijn. Of op z'n minst, dat er meer kan zijn dan enkel materie. Jij blijft maar vast zitten in de materiële logica omdat het jouw keuze is waardoor het andere, als het ware, buiten gesloten wordt. De realiteit is veel fascinerende, grootser dan welke fantasietje dan ook.Reini schreef:Inderdaad Janx, als ik je bijdrage lees, kom jij echt van een andere planeet. Je bent dus al één van de allerhoogste geëvolueerden.
Dat je dat symbool gebruikt hebt geeft al aan, dat je altijd mijn schrijven verbindt met de wereldse religie opvattingen die jij als onwaar beschouwd en wat het ook is voor een zeer groot deel. Ik geef geen religie leerstellingen maar probeer meer de echte en reële werkelijkheid te verwoorden voor zover het voor mij mogelijk is.reini schreef: Wat Adam en Eva betreft : was slechts een symbool om aan te duiden dat er mogelijk na al dat verhuizen van zielen, er slechts 2 toppers zouden resten.
dat is niets vergeleken met de werkelijkheid waarvan jij, ik en de gehele mensheid deel van uitmaken.Ik moet "The event" dringend aux serieus gaan nemen.
En ik verlang van niemand dat men mij geloofd omdat ik weet dat het nog veel te vroeg is voor velen om dit te kunnen overdenken en te wegen, laat staan, te kunnen aanvaarden. Maar dat is niet erg en het stoort mij in het geheel niet omdat ik weet dat een ieder dat ooit zelf zal ontdekken. Evolutie is niet te stoppen.
-
Sigius - Lid geworden op: 17 jun 2009, 19:03
Voor mij werkt het juist omgedraaid..Zijn hier soms ook personen die bang zijn voor een vrijdag de dertiende?
Het zou mij in elk geval niet verwonderen met al dat bijgeloof dat hier constant tentoon wordt gespreid.
Mijn ouders zijn getrouwd op de 13e en 13 komt regelmatig voor in de familie, het is meer een geluksgetal dan een ongeluksgetal.. Maar in de geschiedenis was dit niet altijd zo.. 12 apostelen + Jezus = 13 (één van hen eindigde aan het kruis en dan is er nog de befaamde gevangenneming van de tempeliers op vrijdag de 13e in 1307 met later de vloek over de paus en de koning.. Geen wonder dat de bijgelovige mens zich daar niet goed bij voelt...
Kennis heeft geen waarde als u geen liefde bezit.
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Clausewitz schreef:EBGewoon pech voor de Japanners,de Indonesiërs,Afrikanen...Jouw god is een racist.En jij een heel lichtgelovige bijbeldiscipel.Maar zoals we in de Heer Jezus , de Vader mogen zien , zo zien we dat Hij liefdevol en rechtvaardig is . ( In 2 Kronieken 16 : 9 a , staat : " Want de ogen van de Here , zien over de hele aarde , om krachtig bij te staan , hen wiens hart volkomen naar Hem uitgaat " ) .
CLAUSEWITZ , deze Bijbeltekst duidt maar één kant aan van hoe God is , lees eens rustig ook andere teksten , dan zul je de andere kanten zien van God ! Wees redelijk en onderzoek eerst vooraleer te oordelen , dat lijkt mij verstandiger . God houdt van àl Zijn schepselen , ook de Japanners , Indonesiërs en Afrikanen ... , trouwens ook onder hen zijn er duizenden gelovig geworden . M.vr. gr. EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
cappa schreef:Ja, ook een vriendelijke groet. Maar ik zou je aanraden dat boekje eens te lezen dat ik hier vroeger al eens vermeldde, met in de ondertitel iets in de aard van "zaken die je zeker denkt te weten ...". Zou heel verhelderend kunnen zijn, maar het kan natuurlijk dat je dat juist niet wenst.ebenhaezer schreef:CAPPA , zie jij geen verschil tussen : " je dénkt dat te weten " , of " dat wéét ik gewoon " ? Je verlegt gewoon de nadruk , en geeft er daardoor een andere betekenis aan ! Knap , maar niet eerlijk ! toch vriendelijke groet , EB.
Voor de rest vind je in de neurolitteratuur duizenden voorbeelden van het verschil tussen hoe iets is en wat je brein ervan maakt (en hoe jij dus gaat denken dat het is).
Veel leesplezier.
Oké CAPPA , ik wil dat boekje wel lezen en je dan mijn bevinding geven ; geef mij nog eens de titel er van als je wilt . Beste groetjes , EB.
-
socrates schreef:De mens behoort tot een diersoort die nog maar sinds kort op aarde is verschenen en waarvan helemaal niet zeker is dat ze er nog lang zal blijven. Hoe onwelvoeglijk hovaardig is het dan niet om als mens, zelfs maar te durven veronderstellen dat een opperwezen - dat het hele universum zou hebben doen ontstaan -, zich specifiek met die soort zou bezighouden... terwijl in de rest van dat universum voortdurend nieuwe sterren worden geboren en andere verdwijnen. Sterren waar het fenomeen, dat wij leven noemen, niet kan bestaan en waarop deze diersoort dus alvast niet zou kunnen gedijen. De mens dat ontaarde dier. F.N.
SOCRATES , ik veronderstel dat je met F.N. als afsluiting , bedoelt : fijne nacht ?
Bedankt dan , ik sliep inderdaad goed .
Jij behoort dus tot die diersoort , en geeft jou dat een prettig gevoel ? Maar ja , dat is jou overtuiging , ik heb zo de mijne maar ik zou niet graag verwisselen ! Vr.gr.EB.
-
Janx , sorry dat ik zolang wegbleef , was even niet thuis !
Bedankt voor je duidelijke uiteenzetting ( op Bl. 10 , 12 juli ) , die dus wel anders is dan de mijne ; maar ik kan je goed volgen en begrijpen . Je wees op de tekst :" Ik ben het begin en het einde , en buiten mij is er niets " . Alles , ook wijzelf , zijn dus vertegenwoordigd in dat ' IK ' . Volgens jou , is alles , ook wij , de oorsprong van alles , en dat houdt in , dat ook wij verantwoordelijk zijn voor alles wat hier gebeurt op aarde , gewild of niet , ja ? dat voelt niet zo prettig aan , maar ja , zo zie jij dat dus .
Je gelooft dus wel dat er een werkzame Intelligentie is , die evolueert en vér boven de mens staat , die alles ziet en bestuurt , dat is ook zo , maar voor mij is dat juist die éne God , een Vader ergens heel vér in de hemel , die zich zelfs bemoeit met een haartje van mijn hoofd , zoals je zei . Maar ik begrijp , dat als je niet in God gelooft als de Schepper van alles , dat je dan wel alles moet toeschrijven aan een grote Intelligentie die vér boven ons staat .
Ook Einstein had moeite met versch. teksten uit de Bijbel , en vond er schijnbare tegenspraken in . Toch bestaan er meerdere boeken van theologen , die uitleg geven , en juist ook daarom waren er vroeger ook de profeten om het Woord Gods uit te leggen . Maar in het NT. is er de mogelijkheid om door de H.Geest ingeleid te worden . Zo zie ik dat , vandaar mijn overtuigend geloof .
Toch nog een vraagje : zoals jij dat eerste begin ziet ( een werkzame Intelligentie ) , geeft jou dat ook zo"n bewonderend blij gevoel ? Net zoals ik dat heb voor mijn Schepper God , die ook om mij persoonlijk geeft ? zo'n warm gevoel van liefde en dankbaarheid ? Met vriendelijke groet , EB.
Bedankt voor je duidelijke uiteenzetting ( op Bl. 10 , 12 juli ) , die dus wel anders is dan de mijne ; maar ik kan je goed volgen en begrijpen . Je wees op de tekst :" Ik ben het begin en het einde , en buiten mij is er niets " . Alles , ook wijzelf , zijn dus vertegenwoordigd in dat ' IK ' . Volgens jou , is alles , ook wij , de oorsprong van alles , en dat houdt in , dat ook wij verantwoordelijk zijn voor alles wat hier gebeurt op aarde , gewild of niet , ja ? dat voelt niet zo prettig aan , maar ja , zo zie jij dat dus .
Je gelooft dus wel dat er een werkzame Intelligentie is , die evolueert en vér boven de mens staat , die alles ziet en bestuurt , dat is ook zo , maar voor mij is dat juist die éne God , een Vader ergens heel vér in de hemel , die zich zelfs bemoeit met een haartje van mijn hoofd , zoals je zei . Maar ik begrijp , dat als je niet in God gelooft als de Schepper van alles , dat je dan wel alles moet toeschrijven aan een grote Intelligentie die vér boven ons staat .
Ook Einstein had moeite met versch. teksten uit de Bijbel , en vond er schijnbare tegenspraken in . Toch bestaan er meerdere boeken van theologen , die uitleg geven , en juist ook daarom waren er vroeger ook de profeten om het Woord Gods uit te leggen . Maar in het NT. is er de mogelijkheid om door de H.Geest ingeleid te worden . Zo zie ik dat , vandaar mijn overtuigend geloof .
Toch nog een vraagje : zoals jij dat eerste begin ziet ( een werkzame Intelligentie ) , geeft jou dat ook zo"n bewonderend blij gevoel ? Net zoals ik dat heb voor mijn Schepper God , die ook om mij persoonlijk geeft ? zo'n warm gevoel van liefde en dankbaarheid ? Met vriendelijke groet , EB.
-
Sigius schreef:Voor mij werkt het juist omgedraaid..Zijn hier soms ook personen die bang zijn voor een vrijdag de dertiende?
Het zou mij in elk geval niet verwonderen met al dat bijgeloof dat hier constant tentoon wordt gespreid.
Mijn ouders zijn getrouwd op de 13e en 13 komt regelmatig voor in de familie, het is meer een geluksgetal dan een ongeluksgetal.. Maar in de geschiedenis was dit niet altijd zo.. 12 apostelen + Jezus = 13 (één van hen eindigde aan het kruis en dan is er nog de befaamde gevangenneming van de tempeliers op vrijdag de 13e in 1307 met later de vloek over de paus en de koning.. Geen wonder dat de bijgelovige mens zich daar niet goed bij voelt...
Ook voor mij SIGIUS is 13 een geluksgetal ,maar ik zie het wel anders , want naast de 12 apostelen , was juist JEZUS de 13 de ! En als Judas er uit viel , had de Heer al een vervanger , nl. Paulus ; zo bleef Jezus toch de 13 de , het geluksgetal ! En dat kruis was juist onze redding , ons geluk ! Vr. gr.EB.