Is de Bijbel een mythe ( deel 2)

hier is plaats voor alle wereldreligies

Vesselin

05 mei 2016, 13:54

Allez... 't is goed!
Doe maar gauw voort met uw uiteenzetting over Egypte. :P

Ik ga u niet meer in de haren zitten! 't Is toch geen "avance".
Ik heb voor mezelf allang besloten dat ik kies voor wat niet-gelovige filologen en archeologen zeggen.
Dus, alle pogingen om uw stellingen te weerleggen, moeten noodzakelijk eindigen in een "nietes-welles"! :twisted:

En ge kent mij... als ik geen gelijk krijg, stap ik over op sarcastische kolder! En daar schieten we ook niets mee op.

Ik ben niet a-religieus, maar ik ben er ook van overtuigd dat ik de bijbel allerminst nodig heb om "God te ontmoeten".
In werkelijkheid heb ik zelfs helemaal geen godsbeeld.

En Jezus mag altijd een babbeltje komen slaan! :lol:

Ik zal u eens een anekdote vertellen:

Toen ik nog jong was (ook al is iemand van 62 misschien een snotneus in uw ogen. :P) was ik geïnteresseerd in "channels".
Ik heb er wel een paar ontmoet.
En op een keer zei zo'n "channel": "Ik heb Jezus voor jou aan de lijn".... Oóóó--Kééé... :lol:
"En Jezus zegt: 'Mijn hart staat open voor mensen, zoals jij, die op zoek zijn naar hun eigen authenticiteit. Het is altijd bij je!'"

Na van mijn verbluftheid bekomen te zijn (en het medium betaald te hebben - gratis brengen die u niet in contact met de Heer), ging ik mijns weegs en dacht: "Dat zegt hij (de "channel") natuurlijk tegen iedereen!!!" :lol:

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

bluevelvet

05 mei 2016, 20:37

Critici blijven erbij dat de Uittocht een fantasierijk verslag is van een kleine groep mensen die uit Egypte vertrokken zijn. Een massale verhuizing van ca. 3 miljoen mensen zou toch sporen moeten hebben achtergelaten menen zij. Zij leefden als nomaden, dus nederzettingen zal je niet vinden, er zijn echter wel aantekeningen gevonden rond de berg Sinai (de vermoedelijke berg) inkervingen zoals een minaret, een altaar, de 12 zuilen.......
Het is ook waar dat er geen Egyptische verslagen van deze gebeurtenis bestaan. Egyptenaren vermeden het in hun annalen aangelegenheden te vermelden die niet vleiend voor henzelf waren. Men dient ook rekening te houden met het feit dat toen Thoetmozes III aan de macht kwam, hij de herinnering aan zijn voorgangster, Hatsjepsoet, trachtte uit te wissen door haar inscripties of naam te verwijderen op monumenten. Haar naam kwam nergens meer voor. Ze deinsten niet terug om de geschiedenis van hun voorgangers teniet te doen. Dat kan verklaren waarom er niets wordt vermeld over de jaren dat de Israëlieten in Egypte woonden, noch over hun uittocht uit Egypte.
Er is wel een krachtig bewijs dat de joden tot op de huidige dag ter herinnering aan de uittocht uit Egypte vieren en dat is het Pascha.

YYZ

05 mei 2016, 22:01

bluevelvet schreef:Critici blijven erbij dat de Uittocht een fantasierijk verslag is van een kleine groep mensen die uit Egypte vertrokken zijn. Een massale verhuizing van ca. 3 miljoen mensen zou toch sporen moeten hebben achtergelaten menen zij. Zij leefden als nomaden, dus nederzettingen zal je niet vinden, er zijn echter wel aantekeningen gevonden rond de berg Sinai (de vermoedelijke berg) inkervingen zoals een minaret, een altaar, de 12 zuilen....... Het is ook waar dat er geen Egyptische verslagen van deze gebeurtenis bestaan. Egyptenaren vermeden het in hun annalen aangelegenheden te vermelden die niet vleiend voor henzelf waren. Men dient ook rekening te houden met het feit dat toen Thoetmozes III aan de macht kwam, hij de herinnering aan zijn voorgangster, Hatsjepsoet, trachtte uit te wissen door haar inscripties of naam te verwijderen op monumenten. Haar naam kwam nergens meer voor. Ze deinsten niet terug om de geschiedenis van hun voorgangers teniet te doen. Dat kan verklaren waarom er niets wordt vermeld over de jaren dat de Israëlieten in Egypte woonden, noch over hun uittocht uit Egypte. Er is wel een krachtig bewijs dat de joden tot op de huidige dag ter herinnering aan de uittocht uit Egypte vieren en dat is het Pascha.
Met van die Goddelijke openbaringen kan je maar beter voorzichtig zijn BV, voor de betrokkene kan dit ook leiden tot paranoïde wanen alsof heel de wereld een complot tegen hem/haar smeedt. In religieus opzicht lijkt het dan alsof de wereld bezeten is door Satan, een perceptie die niet geheel onterecht is dan wel weinig doordacht waardoor maar al te vaak de paranoïde waan blijft gecultiveerd worden. En dit is werkelijk niet te onderschatten, deze waan kan immers ook leiden tot religieus fanatisme, simpelweg door het verkeerd beoordelen van wat gezien wordt als een Goddelijke openbaring versus het gemis aan ontvankelijkheid voor deze boodschap.

Vesselin

06 mei 2016, 21:17

Hier schreef Bluevelvet: Och, Vesselin, natuurlijk ga je nog lezen op religie, misschien niet antwoorden, en op een dag zal je iets lezen dat je ergert, en hopla, je bent zo weer vertrokken :lol:
Geen gevaar!

Ik heb uitgeprobeerd, wat ik in de praktijk - bij het bekijken, beluisteren en lezen van vele debatten - heb leren aanvaarden als onmogelijk: namelijk: Met rationele argumenten een irrationeel denkend mens overtuigen.

De praktijk laat zien dat:

- Een niet-gelovige er nooit in slaagt een gelovige van mening te doen veranderen.

- Een gelovige van een bepaalde godsdienst, en een gelovige van een concurrerende godsdienst, bij een debat, elk koppig bij hun standpunt blijven.

- Als er, binnen een bepaalde godsdienstige overtuiging, verschillende facties zijn - en die zijn er meestal in overvloed -, dan blijven de leden van elke factie vasthouden aan hun respectievelijke interpretatie.

Conclusie:

Hier deelnemen aan discussies is een oefening in futiliteit, en volstrekt tijdverlies!
-- Mark Twain

bluevelvet

07 mei 2016, 00:29

Insgelijks tijdverlies voor debatten tussen bv. een Rutten en Philipse ?
Die blijven ook op hun standpunt mijn gedacht !

Ik zou eerder zeggen tijdverdrijf
We zijn toch in pensioen :wink:

bluevelvet

07 mei 2016, 01:23

Er wordt beweerd dat er onder de regering van de farao's Amenhotep III en Amenhotep IV of Achnaton een vorm van monotheïsme bestond toen de zonnegod Aton vereerd werd. De farao bleef echter ook als een god aanbeden. Het was niet echt monotheïsme. De religieuze teksten of lofzang bevatten geen enkele geestelijke of morele waarden. Het monotheïsme ten tijde van Mozes was zeker niet ontstaan onder Egyptische invloed.

Over de schrijver van Exodus wordt gezegd dat hij heel goed bekend moet geweest zijn met het oude Egypte en dat het niet vele eeuwen later kon geschreven zijn. De houding van de Egyptenaren tegenover buitenlanders - zij hadden een uitgesproken afkeer van herders - hun staatsbestuur, hun gevestigde orde, de macht van de koning, de invloed van de priesters, de enorme bouwwerken en tewerkstelling van buitenlanders, het gebruik van bakstenen met stro, de taakopleggers, de balseming van de doden, de invoer van specerijen, het hevige rouwklagen, het strijden met paarden en wagens..... dit zijn slechts enkele van de vele punten die aantonen dat de schrijver van de Pentateuch de zeden en gewoonten van de Egyptenaren goed kende.
Hoe kon men al deze feiten 8 eeuwen later kunnen optekenen hebben? Het is absurd daar zelfs maar aan te denken !

Vesselin

07 mei 2016, 06:04

Bluevelvet schreef:Ik zou eerder zeggen tijdverdrijf
Wij?!... Gij misschien...

Ik ben nog altijd aan het werk!... Allez... euh... "werk"...

Moet deze avond en zondagnamiddag een voorstelling helpen zingen van Mozart's "Idomeneo". (Door ons, kenners, "Hete Meneo" genoemd 8)), en dat - luister goed, ouwe knarren - omringd door de mooiste meisjes, van diverse nationaliteit, die kwelen als nachtegaaltjes!

Gij nu!!!

Afbeelding
-- Mark Twain

YYZ

07 mei 2016, 06:05

bluevelvet schreef:Er wordt beweerd dat er onder de regering van de farao's Amenhotep III en Amenhotep IV of Achnaton een vorm van monotheïsme bestond toen de zonnegod Aton vereerd werd. De farao bleef echter ook als een god aanbeden. Het was niet echt monotheïsme. De religieuze teksten of lofzang bevatten geen enkele geestelijke of morele waarden. Het monotheïsme ten tijde van Mozes was zeker niet ontstaan onder Egyptische invloed. Over de schrijver van Exodus wordt gezegd dat hij heel goed bekend moet geweest zijn met het oude Egypte en dat het niet vele eeuwen later kon geschreven zijn. De houding van de Egyptenaren tegenover buitenlanders - zij hadden een uitgesproken afkeer van herders - hun staatsbestuur, hun gevestigde orde, de macht van de koning, de invloed van de priesters, de enorme bouwwerken en tewerkstelling van buitenlanders, het gebruik van bakstenen met stro, de taakopleggers, de balseming van de doden, de invoer van specerijen, het hevige rouwklagen, het strijden met paarden en wagens..... dit zijn slechts enkele van de vele punten die aantonen dat de schrijver van de Pentateuch de zeden en gewoonten van de Egyptenaren goed kende. Hoe kon men al deze feiten 8 eeuwen later kunnen optekenen hebben? Het is absurd daar zelfs maar aan te denken !
BV, zou het niet handiger zijn om eerst aan te even wat je nu wil duidelijk maken met dit alles? Het wordt absurd inderdaad, misschien moeten we daar eens over nadenken?

Vesselin

07 mei 2016, 06:45

Bluevelvet schreef: Het is absurd daar zelfs maar aan te denken!
Hmmmm... Mij lijkt het eerder "absurd" dat zelfs maar te schrijven! :)

Al die activiteiten die ge opsomt, waren een paar eeuwen v.C. ook nog aan de gang! Dat zegt helemaal niets.
-- Mark Twain

Vesselin

07 mei 2016, 07:43

't Is me nogal wat... de blatant duidelijke psychologie achter dit alles!

Mensen zijn zo geïndoctrineerd en gehecht aan wat er hun in hun kindertijd is wijsgemaakt, dat ze denken: dat hun wereld gaat instorten als hun dat afgenomen wordt.

Het geloof in sinterklaas, de kerstman, het zandmanneke/vadertje slaap, de "tandenfee", "pietje d'n haak" (Hahahaha: weet ge nog: als ge in de oogsttijd in het graan durfde spelen, riskeerde ge 't, dat die u "voor altijd kwam pakken"!), de boeman onder uw bed... daar wordt (meestal toch :twisted:) gevoeglijk afstand van gedaan bij het opgroeien.

Maar: ongerijmdheden en tegenstrijdigheden (in de bijbelse teksten bvb), en volslagen onmogelijke dingen zoals: een "virgo intacta", die een kind baart, en daarna terug "virgo intacta" wordt... een dode die verrijst... worden probleemloos als "waar" beleden. Zelfs door zeer geleerde academici, die normaal zeer intelligent kunnen zijn in het behandelen en doorgronden van andere materies, maar, wat betreft hun geloof, hun verstand liquideren.

De oorzaak van dit alles, is natuurlijk: een diepe behoefte aan een metafysica die de continuïteit van het "zelf" garandeert.
"Als Jezus uit de doden is opgestaan, hebben wij ook een kans."

Iedereen die volwassen geworden is, en beseft dat we niet kunnen ontsnappen aan de tijdelijkheid van ons bestaan, rekent hier definitief mee af!

Gelovigen blijven inderdaad kleine kinderen op dat gebied. Hoe geleerd ze ook mogen zijn.

Afbeelding
-- Mark Twain

Vesselin

07 mei 2016, 09:18

De filosofie van de medicijnmannen, sjamanen, goeroes en priesters, doorheen de menselijke geschiedenis:

"All of the true things I am about to tell you are shameless lies."
("The Book of Bokonon" ~ Kurt Vonnegut Jr.)

Afbeelding
-- Mark Twain

bluevelvet

07 mei 2016, 09:23

Vesselin schreef:
Bluevelvet schreef:Ik zou eerder zeggen tijdverdrijf
Wij?!... Gij misschien...

Ik ben nog altijd aan het werk!... Allez... euh... "werk"...

Moet deze avond en zondagnamiddag een voorstelling helpen zingen van Mozart's "Idomeneo". (Door ons, kenners, "Hete Meneo" genoemd 8)), en dat - luister goed, ouwe knarren - omringd door de mooiste meisjes, van diverse nationaliteit, die kwelen als nachtegaaltjes!

Gij nu!!!
Heb een stukje gezien in het nieuws, geschreven door Mozart toen hij veertien was. Ik hou wel van opera. Euh... Je bent toch de opperpriester niet of zing je mee achter de coulissen :lol: :lol:
Wel Vesselin, het stuk doet mij denken aan - hoe kan het anders - het offer van Jezus, zoon van God, en aan de belofte die Jefta maakte die als hij de oorlog won tegen de Ammonieten, de eerste die naar hem toekomt bij zijn thuiskomst aan God zal offeren.. Het is zijn dochter die hem al dansend met tamboerijn verwelkomd. Dientengevolge zal hij zijn dochter, zoals beloofd laten dienen in de tempel en zal zij het geluk niet smaken te huwen en kinderen te krijgen. Dat verscheurde zijn hart, maar het meisje steunt hem in zijn belofte en gaat gewillig haar leven opofferen ten dienste van God. (Rechters 11 : 8 )

YYZ

07 mei 2016, 09:52

Vesselin schreef:'t Is me nogal wat... de blatant duidelijke psychologie achter dit alles! Mensen zijn zo geïndoctrineerd en gehecht aan wat er hun in hun kindertijd is wijsgemaakt, dat ze denken: dat hun wereld gaat instorten als hun dat afgenomen wordt.
Zo zijn er nog die de weg totaal kwijt zijn. Ren je rot!!! :wink:
Afbeelding

bluevelvet

07 mei 2016, 10:04

Oh, oh, ik zou nog vergeten dat het monster POSEIDON uit Idomeneo me doet denken aan het vliegend spaghetti monster :lol:

Afbeelding

Vesselin

07 mei 2016, 10:11

Bluevelvet schreef: Je bent toch de opperpriester niet of zing je mee achter de coulissen :lol: :lol:
Wat valt er te lachen?! Ben al aan mijn 27ste seizoen bezig, als vast lid van de Vlaamse Opera, en sta, gekostumeerd en geschminkt, uit volle borst te zingen op het toneel!
Wel Vesselin, het stuk doet mij denken aan - hoe kan het anders - het offer van Jezus, zoon van God, en aan de belofte die Jefta maakte die als hij de oorlog won tegen de Ammonieten, de eerste die naar hem toekomt bij zijn thuiskomst aan God zal offeren.. Het is zijn dochter die hem al dansend met tamboerijn verwelkomd. Dientengevolge zal hij zijn dochter, zoals beloofd laten dienen in de tempel en zal zij het geluk niet smaken te huwen en kinderen te krijgen. Dat verscheurde zijn hart, maar het meisje steunt hem in zijn belofte en gaat gewillig haar leven opofferen ten dienste van God. (Rechters 11 : 8 )
De mythologie stikt van dat soort verhalen! Vergeet het offer van Iphigenia niet, in de Griekse mythologie.

Al die mensenoffers, in de mythologische literatuur, zijn een verwijzing of herinnering aan de daadwerkelijke mensenoffers, die oude volkeren werkelijk brachten aan hun vermeende goden.

De Maya's en de Azteken bvb offerden elke dag mensen, om er zeker van te zijn dat de zon de volgende dag zou opkomen!
En, vanzelfsprekend, kwam de zon op! Maar als ge denkt, dat dát het gevolg is van uw offer, komt ge natuurlijk in een bloeddorstige vicieuze cirkel terecht.

De Inca's waren al wat verder geëvolueerd:

[...]De religie van de Incas draaide vooral om de verering van de zon, afgebeeld als een grote gouden schijf genaamd Punchao. De Incas geloofden dat hun leider een afstammeling was van de zonnegod en zijn vrouw van de maan. De Incas bouwden speciale tempels om de goden te eren en bij speciale gelegenheden offers te brengen. Net als bijvoorbeeld de Mayas en de Azteken offerden de Incas mensen. Waar dit bij de Mayas en Azteken vaak krijgsgevangen betrof die op gruwelijke wijze werden verminkt, was het bij de Incas een grote eer om te worden geofferd. De kinderen waren immers uitverkoren om boodschappen van de Incas over te brengen aan de goden. Kinderen werden vanuit alle hoeken van het Inca Rijk speciaal geselecteerd, want alleen perfecte mensen waren goed genoeg voor die taak. Het offeren van kinderen gebeurde vooral bij speciale gelegenheden, zoals de geboorte van een prins, de dood van een keizer, een grote overwinning, speciale feestdagen of na natuurrampen als aardbevingen of overstromingen. Uitverkoren kinderen werden naar de hoofdstad Cusco gebracht waar zij onderdeel waren van grote feesten.[...] (bron)

Afbeelding
-- Mark Twain