IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Eeuwig leven voor de mens ? Dit kan men niet opmaken uit bovenstaande citaten. Lijkt me dus enkel tussen je oren te zitten.bluevelvet schreef: Omdat ik verwijs naar enkele bijbelverzen plaats ik mijn antwoord in dit topic : daar sommigen prediken dat de ziel onsterfelijk is en dus omgekeerd mythen ontstaan die niet gebaseerd zijn op de schrift.
Eens kijken wat het O.T. zegt over 'de ziel' in Genesis 2 : 7
" En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel."
Maar ook dieren zijn zielen : Genesis 1 :
vers 21 "En God schiep de grote walvissen, en alle levende wremelende ziel, welke de wateren overvloediglijk voortbrachten...... vers 24 : "En God zeide: De aarde brenge levende zielen voort, naar haar aard, vee, en kruipend, en wild gedierte der aarde, naar zijn aard ! En het was alzo.
En nog een laatste vers uit Leviticus hoofdstuk 24 : 18
"Maar wie de ziel van enig vee zal verslagen hebben, hij zal het wedergeven, ziel voor ziel."
Prediker 3 : 20 zegt de afloop voor zowel mensen als dieren : "Zij gaan allen naar één plaats; zij zijn allen uit het stof, en zij keren allen weder tot het stof."
(Statenvertaling)
De bijbel schrijft zelfs over het BLOED der zielen....... (Gen. 9:5; Jeremia 2 : 34)
Ebenhaezer, men mag de 'geest van het leven' of 'de kracht van het leven', 'de levensadem' die God in de neusgaten van Adam blies niet verwisselen met de levende ziel die Adam werd. De levensadem of de geest keert terug naar God terwijl de ziel terugkeert naar de aarde.
Denken wij aan Jezus waarvan staat geschreven ... en hij gaf de geest..... Matth. 27 : 50
Volledig met u eens Ebenhaezer dat o.a. Openbaring het heeft over eeuwig leven voor de mens, maar daar zijn voorwaarden aan verbonden en dat is een ander hoofdstuk.
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
De gang door het leven is een en al bedrieglijke ervaring, ofwel een schijnbaar gescheiden zijn van God ( Alleven), terwijl in werkelijkheid alles God is en altijd alles God geweest is. Want er bestaat niets in het hele heelal dat niet God of de schepping van God is.
Dit lijkt mij een betere omschrijving van de werkelijkheid dan zoals het OT het aangeeft wat schrijfsels van mensen zijn om mensen bang te maken.
En bedenk dat met het woordje God niet een persoon op zich is maar is dat wat alles doet leven, instandhoud en doet voortgaan.
Dit lijkt mij een betere omschrijving van de werkelijkheid dan zoals het OT het aangeeft wat schrijfsels van mensen zijn om mensen bang te maken.
En bedenk dat met het woordje God niet een persoon op zich is maar is dat wat alles doet leven, instandhoud en doet voortgaan.
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Bedankt voor de tip.fotofant schreef:Een kleine info voor BlueVelvet, niet direct een antwoord op deze posting maar teruggaand naar uw interesse voor de Chinese taal : Het boek "Chineasy" is nu ook verkrijgbaar in het Nederlands, een plezierige manier om de bouwstenen van de Chinese karakters te leren, en de auteur : Shao Lan, geboren in Taiwan, maakt gebruik van de traditionele karakters, maar vermeld ook de vereenvoudigde vorm.
Als je de commentaren op haar boek op deze website leest lijkt het me toch niet zo practisch. Het is een simpel concept, de uitvoering is dat allerminst !
Bedenkt zij haar eigen illustraties (of tekeningetjes) die verbonden zijn met de betekenis ? ?
Lees vooral het commentaar van de student Sinologie, Hankxuesheng.
De website http://www.china-y.nl/ over het boek Chinese script for everybody die al eerder uitgekomen is lijkt me interessanter en is te downloaden van het internet. (Engels)
Zoals je weet was ik in de oude Chinese karaktertekens geïnteresseerd omdat zij verband hielden met het boek Genesis.
Moest ik nu nog op de schoolbanken zitten zou ik misschien wel Chinees of Russich gestudeerd hebben........
-
Openbaring schrijft o.a. over het eeuwig leven voor de mens, maar ik verwees niet naar citaten omdat dit een ander onderwerp was. Niet goed gelezen talismantalisman schreef: Eeuwig leven voor de mens ? Dit kan men niet opmaken uit bovenstaande citaten. Lijkt me dus enkel tussen je oren te zitten.
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
En waar staat dat dan in Openbaringen als het niet staat in jouw vorige citaten ? En wat was dan de bedoeling van die vorige citaten ? Zo maar gewoon wat lullen of wat ?bluevelvet schreef:Openbaring schrijft o.a. over het eeuwig leven voor de mens, maar ik verwees niet naar citaten omdat dit een ander onderwerp was. Niet goed gelezen talismantalisman schreef: Eeuwig leven voor de mens ? Dit kan men niet opmaken uit bovenstaande citaten. Lijkt me dus enkel tussen je oren te zitten.
-
fotofant - Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
bluevelvet schreef:
Bedankt voor de tip.
Als je de commentaren op haar boek op deze website leest lijkt het me toch niet zo practisch. Het is een simpel concept, de uitvoering is dat allerminst !
Bedenkt zij haar eigen illustraties (of tekeningetjes) die verbonden zijn met de betekenis ? ?
Lees vooral het commentaar van de student Sinologie, Hankxuesheng.
De website http://www.china-y.nl/ over het boek Chinese script for everybody die al eerder uitgekomen is lijkt me interessanter en is te downloaden van het internet. (Engels)
Zoals je weet was ik in de oude Chinese karaktertekens geïnteresseerd omdat zij verband hielden met het boek Genesis.
Moest ik nu nog op de schoolbanken zitten zou ik misschien wel Chinees of Russich gestudeerd hebben........![]()
Beste Blue Velvet,
Ik heb de commentaren op haar boek al veel eerder gelezen, dat heeft me er niet van weerhouden om het te kopen
Voor mij is het een leuk boek, bijzonder van design van haar hand(ze heeft er trouwens een prijs voor gekregen), de plaatjes zijn van haar hand en had je het zelf in je bezit dan zou je kunnen lezen hoe het ontstaan is, dat het bedoeld was om haar kinderen op een eenvoudige manier de basisbouwstenen van de Chinese taal te leren. Voor haar kinderen werkte het prima, daarom heeft ze het gepubliceerd om iedereen op weg te helpen die een basiskennis Chinees wil verwerven zonder direct een studie sinologie te beginnen. Als je de taal ten gronde wilt leren, met alles erop en eraan, met alle vormen van schrift die er geweest zijn dan blijf ik verwijzen naar de website van Ulrich Theobald, prof sinologie aan de Universiteit Thuringen : http://www.chinaknowledge.de , een van de subpagina's van deze website is "chinese language and script" de ganse cursus is gratis en je leert er ook "hoe" je de chinese karakters moet schrijven (trouwens die website is door hem ontworpen als hulp en ondersteuning bij zijn cursussen sinologie. Anders kun je je altijd richten tot een van onze eigen universiteiten of tot de Vereniging België-China, die advies kan geven en zelf cursussen inricht.
elk moment is belangrijk
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
bluevelvet schreef:Uit het topic : 5 BN'ers op zoek naar Godals antwoord op de vraag :ebenhaezer schreef: Weet je waarom SOCRATES , omdat een mens MENS is , en een dier DIER ! en dat blijft een groot verschil ! Deze laatste heeft geen ziel , blijft dus wel voortbestaan in het leven door nakomelingsschap , ook op de nieuwe aarde ( zie Openb. ) . Terwijl de mens een eeuwige ziel heeft , en dus een andere bestemming toelaat : nl . een eeuwig leven bij zijn Schepper God .
Ik vraag mij af waarom het dier "mens", na dit leven, een ander lot is voorbehouden dan het dier koe ?
------------------------------------------------------------------------------------
Omdat ik verwijs naar enkele bijbelverzen plaats ik mijn antwoord in dit topic : daar sommigen prediken dat de ziel onsterfelijk is en dus omgekeerd mythen ontstaan die niet gebaseerd zijn op de schrift.
Eens kijken wat het O.T. zegt over 'de ziel' in Genesis 2 : 7
" En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel."
Maar ook dieren zijn zielen : Genesis 1 :
vers 21 "En God schiep de grote walvissen, en alle levende wremelende ziel, welke de wateren overvloediglijk voortbrachten...... vers 24 : "En God zeide: De aarde brenge levende zielen voort, naar haar aard, vee, en kruipend, en wild gedierte der aarde, naar zijn aard ! En het was alzo.
En nog een laatste vers uit Leviticus hoofdstuk 24 : 18
"Maar wie de ziel van enig vee zal verslagen hebben, hij zal het wedergeven, ziel voor ziel."
Prediker 3 : 20 zegt de afloop voor zowel mensen als dieren : "Zij gaan allen naar één plaats; zij zijn allen uit het stof, en zij keren allen weder tot het stof."
(Statenvertaling)
De bijbel schrijft zelfs over het BLOED der zielen....... (Gen. 9:5; Jeremia 2 : 34)
Ebenhaezer, men mag de 'geest van het leven' of 'de kracht van het leven', 'de levensadem' die God in de neusgaten van Adam blies niet verwisselen met de levende ziel die Adam werd. De levensadem of de geest keert terug naar God terwijl de ziel terugkeert naar de aarde.
Denken wij aan Jezus waarvan staat geschreven ... en hij gaf de geest..... Matth. 27 : 50
Volledig met u eens Ebenhaezer dat o.a. Openbaring het heeft over eeuwig leven voor de mens, maar daar zijn voorwaarden aan verbonden en dat is een ander hoofdstuk.
Sorry BLUEVELVET , dat ik zo laat ben met mijn reactie ! Bedankt voor je uitleg , daar kan ik uit leren .
De ziel is in het bloed , dus als een mens of dier sterft , dan keert dat terug naar de aarde , dat is dan juist .
Onze persoonlijkheid , ons eigen ik , is dus onze levensgeest of levensadem , en die keert terug naar God .
Dat heb ik dan begrepen , bedankt hoor zus !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
Silver Wolf - Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
EB (
) schreef o.a.
Onze persoonlijkheid , ons eigen ik , is dus onze levensgeest of levensadem , en die keert terug naar God .
Mogelijk af en toe eens op bezoek gaan in een RVT, waar bejaarden met Alzheimer als zombies door de gangen dwalen, of verstard in hun bed liggen dan wel op een stoel zitten wiebelen.....
DAN... kan men zich afvragen over welke GESST men het heeft.
Wanneer de eiwitten in die hersenen verharden en witte vlekken worden,
is meteen duidelijk dat ook onder de schedelpan alles functioneert zoals de rest van een lichaam en heel da natuur.
Weinig goddelijks te bemerken in dat afgetakelde stadium.
Trouwens datzelfde bijna totaal reddeloos geworden mensenlichaam lag er ooit als onschuldige baby even hulpeloos bij.
De cirkel van de natuurlijke evolutie is dan bijna rond.
Alleen nog "stof tot stof en asse tot asse" zodat alle energie die omgezet werd in materie niet verloren gaat.
sw
Mogelijk af en toe eens op bezoek gaan in een RVT, waar bejaarden met Alzheimer als zombies door de gangen dwalen, of verstard in hun bed liggen dan wel op een stoel zitten wiebelen.....
is meteen duidelijk dat ook onder de schedelpan alles functioneert zoals de rest van een lichaam en heel da natuur.
Trouwens datzelfde bijna totaal reddeloos geworden mensenlichaam lag er ooit als onschuldige baby even hulpeloos bij.
Alleen nog "stof tot stof en asse tot asse" zodat alle energie die omgezet werd in materie niet verloren gaat.
sw
-
fotofant - Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Goed verwoord Silver Wolf. Voor die realiteit kan men zijn ogen onmogelijk sluiten.Silver Wolf schreef:EB () schreef o.a.
sw
elk moment is belangrijk
-
Beste Ebenhaezer, bij twijfel en om de bijbel beter te begrijpen is het soms nodig meerdere teksten aan te halen en ook eens de context te analyseren. Mar ik lees je graag hoor, omdat je een diep gelovig mens bent en ik van u ook kan leren.ebenhaezer schreef: Sorry BLUEVELVET , dat ik zo laat ben met mijn reactie ! Bedankt voor je uitleg , daar kan ik uit leren .
De ziel is in het bloed , dus als een mens of dier sterft , dan keert dat terug naar de aarde , dat is dan juist .
Dat heb ik dan begrepen , bedankt hoor zus !
Een commentaar van talisman op een quote van mij luidt als volgt :
Dat talisman de bijbel en vooral ook de Evangeliën niet op hun waarde schat weten we al. Van diep onderzoek is er geen sprake zodat hij af en toe serieuze kemels schiet door zijn ONWETENDHEID, als is hij ervan overtuigd dat hij het BETER weet ! BETER NADENKEN is dan ook voor hem van tel !talisman schreef:Nogmaals, welke paparazzo heeft deze woorden opgeschreven als hij volgens het evangelie daar alleen was en iedereen sliep ?Hij vroeg aan zijn Vader om de beker te laten voorbijgaan, maar niet zijn wil moest geschieden maar die van zijn Vader.......aldus bad Jezus.
Nadenken is er ook niet meer bij he ?
Jezus trok dus met zijn discipelen naar de hof van Gethsemané en we lezen in Matth. 26 :
[36] Toen ging Jezus met hen naar een plek die Getsemané genoemd wordt, en Hij zei tegen zijn leerlingen: ‘Ga hier zitten, terwijl Ik daar ga bidden.’ [37] Hij nam Petrus en de twee zonen van Zebedeüs met zich mee en begon bedrukt en onrustig te worden. [38] Toen zei Hij tegen hen: ‘Ik ben dodelijk bedroefd. Blijf hier, en blijf wakker met Mij.’ [39] Hij ging een eindje verder, wierp zich voorover en bad: ‘Mijn Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan Mij voorbijgaan. Maar niet zoals Ik wil, maar zoals U wilt.’
Laten we dit eens analyseren :
Jezus nam dus DRIE van zijn discipelen met zich mee en ging zelf nog een eindje verder om te bidden. Hij was dus in het geheel NIET alleen ......
Deze drie discipelen hadden gemakkelijk kunnen HOREN hoe Jezus tot zijn Vader bad, ze zullen de eerste minuten nog wel niet in slaap gevallen zijn. Het was nacht en ze hadden vooraf een maaltijd genomen, dat ze slaperig waren was een normale gang van zaken. In Lucas staat dat Jezus hen slapende van droefheid vond.
Maar op welke manier zou Jezus zich op die zeer beangstigende momenten tot zijn Vader gericht hebben ? Er staat al dat hij zich voorover wierp, of languit op de grond viel....
En dan lezen we in Hebreeën 5 : 7 :
"In de dagen van zijn sterfelijk leven heeft Hij onder luid geroep en onder tranen gebeden en gesmeekt tot God , die Hem uit de dood kon redden...."
(Willibrordbijbel)
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Blue Velvet,
een beschaafd mens, laat staan een god die zijn schepsels en een eigen zoon zou beminnen, offert geen mensenlevens .
In die tijd gebeurde dat wel, in elke beschaving toendertijd was dat schering en inslag.
Men kan er dus perfect vanuit gaan dat het werd opgeschreven door mensen vanuit hun eigen beleving, en zonder gods inspiratie of wil.
Kijk eens rondom u : wat heeft dat zogenaamde offer opgebracht ? Niets.
een beschaafd mens, laat staan een god die zijn schepsels en een eigen zoon zou beminnen, offert geen mensenlevens .
In die tijd gebeurde dat wel, in elke beschaving toendertijd was dat schering en inslag.
Men kan er dus perfect vanuit gaan dat het werd opgeschreven door mensen vanuit hun eigen beleving, en zonder gods inspiratie of wil.
Kijk eens rondom u : wat heeft dat zogenaamde offer opgebracht ? Niets.
-
Silver Wolf - Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Uiteindelijk wil men een verhaal ophangen van een zogenaamde "
messias" die ongeveer 2.000 jaar geleden op deze aarde zou rondgelopen hebben.
Maar als men een beetje de geschiedenisboeken erbij haalt en nagaat wààr heel dat bijbelse gedoe zich situeert en hoeveel groter de bewoonbare oppervlakte van onze planeet is....
Tijdens mijn Atheneumjaren (midden de jaren '60) leerden we o.a. over de "Matto Grosso" in Brazilië, waar toen nog witte vlekken op de kaart stonden omdat er nooit een blanke was geweest.
HOE konden de lokale Indianenstammen in Zuidelijke Amerika én de huidige U.S.A. nu weten, wat daar allemaal aan de andere kant van de planeet werd opgedist als religie. Terwijl die mensen wel hun eigen goden hadden, die zich vooral als natuurelementen manifesteerden.
Trouwens iedere cultuur wereldwijd had wel zijn eigen (bij)geloof en pas zoveel eeuwen na die bijbelse vertelsels gingen missionarissen hun dogma's aan die andere mensen opdringen.
Heel die koehandel heeft dan nogal wat bloed en tranen gekost.
Momenteel nog altijd in Afrika, waar het Christendom werd ingevoerd via de kolonisatie. Maar dat komt nu in botsing met die andere godsdienst vanuit de Arabische wereld.
Dat in het verre Indonesië er ooit Portugezen hun godsdienst naar Oost-Timor uitvoerden, leidde ook tot slachtpartijen tussen de gekerstende mensen uit het westen en de Indonesische moslims in het Oosten.
En er zijn nog andere voorbeelden genoeg.
In zowat alle hotels wereldwijd liggen bijbels, verspreid met geld van de "Guideons" en dat lijkt dan nog erg onschuldig vergeleken bij de uitroeiing van Latijns Amerikaanse volkeren, door de invasie van Christoffel Columbus, die er voet aan wal zette met de zegen van de katholieke kerk.
De Spanjaarden veroverden de "Islas Canarias" en moordden nagenoeg heel de bevolking ("de Guanches") uit. Zij beschouwden die inboorlingen zelfs niet eens als mensen, net zoals de vaak diep gelovige kolonisten in Noord-Amerika deden, die de Indianen als heidenen en dus als "wilden" beschouwden.
Ik stop de opsomming, maar men kan met al dat bloedvergieten weinig heilzaams vertellen over het verspreiden van de zogenaamde goddelijke "liefde"!?
sw
-
Silver Wolf schreef:Reini ziet dat heel correct.
Uiteindelijk wil men een verhaal ophangen van een zogenaamde "
messias" die ongeveer 2.000 jaar geleden op deze aarde zou rondgelopen hebben.
Maar als men een beetje de geschiedenisboeken erbij haalt en nagaat wààr heel dat bijbelse gedoe zich situeert en hoeveel groter de bewoonbare oppervlakte van onze planeet is....
Tijdens mijn Atheneumjaren (midden de jaren '60) leerden we o.a. over de "Matto Grosso" in Brazilië, waar toen nog witte vlekken op de kaart stonden omdat er nooit een blanke was geweest.
HOE konden de lokale Indianenstammen in Zuidelijke Amerika én de huidige U.S.A. nu weten, wat daar allemaal aan de andere kant van de planeet werd opgedist als religie. Terwijl die mensen wel hun eigen goden hadden, die zich vooral als natuurelementen manifesteerden.
Trouwens iedere cultuur wereldwijd had wel zijn eigen (bij)geloof en pas zoveel eeuwen na die bijbelse vertelsels gingen missionarissen hun dogma's aan die andere mensen opdringen.
Heel die koehandel heeft dan nogal wat bloed en tranen gekost.
Momenteel nog altijd in Afrika, waar het Christendom werd ingevoerd via de kolonisatie. Maar dat komt nu in botsing met die andere godsdienst vanuit de Arabische wereld.
Dat in het verre Indonesië er ooit Portugezen hun godsdienst naar Oost-Timor uitvoerden, leidde ook tot slachtpartijen tussen de gekerstende mensen uit het westen en de Indonesische moslims in het Oosten.
En er zijn nog andere voorbeelden genoeg.
In zowat alle hotels wereldwijd liggen bijbels, verspreid met geld van de "Guideons" en dat lijkt dan nog erg onschuldig vergeleken bij de uitroeiing van Latijns Amerikaanse volkeren, door de invasie van Christoffel Columbus, die er voet aan wal zette met de zegen van de katholieke kerk.
De Spanjaarden veroverden de "Islas Canarias" en moordden nagenoeg heel de bevolking ("de Guanches") uit. Zij beschouwden die inboorlingen zelfs niet eens als mensen, net zoals de vaak diep gelovige kolonisten in Noord-Amerika deden, die de Indianen als heidenen en dus als "wilden" beschouwden.
Ik stop de opsomming, maar men kan met al dat bloedvergieten weinig heilzaams vertellen over het verspreiden van de zogenaamde goddelijke "liefde"!?
sw
SILVER WOLF man toch , wat weet jij over ' liefde ' , als je de God van LIEFDE niet kent ?
Elke liefde hier op aarde , is maar een lichte afschaduwing van GODS LIEFDE !
Maar om dat te begrijpen , moet je eerst deze God leren kennen , en Zijn Woord bestaat nog steeds !
Een mooi lied getuigt hiervan :
Grijp toch de kansen door God u gegeven ,
Kort is uw zijn hier , de tijd snelt daarheen .
Wat toch blijft over , o zeg , van dit leven ?
D' arbeid der liefde , gedaan om u heen .
Niets is hier blijvend , niets is hier blijvend ,
Alles , hoe schoon ook , zal eenmaal vergaan ;
Maar wat gedaan werd uit liefde tot Jezus ,
Dat houdt zijn waarde , en zal blijven bestaan !
( uit Joh. D. H . nr 166 . )
-
Reini schreef:Ebeke, eerlijk wezen.
Jij kent god niet want nooit gezien of gehoord.
Jij hebt je een beeld geschapen naar jouw idee en hetgeen je voordien werd opgedrongen.
Denk daar aub eens heel goed over na.
Stel je voor dat je nooit met een religie werd geconfronteerd. Zou je dan uit jezelf een hoger wezen gecreërd hebben ?
Zeg REINI , hoe zou jij kunnen weten dat ik God niet ken ? Hoewel ik Hem nog maar een klein beetje ken ! Daar zijn grootheid ondoorgrondelijk is .
Je hoeft niet iemand gezien of gehoord te hebben om hem te kennen . Ik heb nog nooit mijn over grootvader gezien of gehoord , toch ken ik hem door wat over hem verteld werd door mijn familie . Zo ken ik ook al veel van mijn God , door alles wat ik van Hem lees uit zijn Woord .
Zelfs zonder over een God gehoord te hebben , kunnen we Hem kennen uit de natuur alleen al , want zo'n grootheid , schoonheid en wijsheid , kan geen enkel mens gemaakt noch uitgevonden hebben , daar was wel een machtig en wijs God voor nodig ! Daar heb ik al vaak over nagedacht , en dat zal ik straks opnieuw mogen doen , als we zijn mooie natuur morgen weer kunnen bewonderen !
Maar hier neem ik afscheid tot half Juni , EB.
-
Men denkt of beweert dat de vroegere volkeren de God van Genesis pas leerden kennen toen zij er van hoorden door zendelingen of missionarissen. De oude volken kenden de wereld van vóór de vloed, en de algemene visie was dat de wereld was geschapen door meestal een enkel hoger goddelijk wezen (zelfs in polytheïstische culturen).Silver Wolf schreef:
De overleveringen van de IROQUOI indianen doen ons denken aan Adam en Eva en de tuin van Eden. Er werd een mannelijk wezen geschapen, door in de mond te blazen kwam hij tot leven. De man zag een mooie tuin en hoorde vogels fluiten toen werd een vrouwelijk wezen geschapen en ze moesten goed op het fruit passen. Van sommige bomen mochten ze niet eten..... Lees verder Herinneringen aan Eden
Een uitspraak van de Taoist LAO-TZU, (*) die leefde in China in de 6e eeuw v.Chr. :
"Voor de tijd, en gedurende de gehele tijd, is er een zelfstandig Wezen geweest, eeuwig, oneindig, compleet, alomtegenwoordig. Buiten dit wezen, voor het begin was er niets ! "
Lao-tzu, Tao-te-ching, vert. Leon Wieger. English version by Derek Bryce. 1991. Llanerch Publishers, Lampeter. blz. 13.
https://www.overdrive.com/media/1070975/tao-te-ching
Nog een tekst uit Heliopolis in Egypte :
"Ik ben de schepper van alles dat bestaat....dat ontstond uit mijn mond. Hemel en aarde bestonden niet, noch was het kruid geschapen, noch de kruipende dingen. Ik schiep ze vanuit de oorspronkelijke afgrond vanuit een staat van niet-bestaand...
Wallace Budge’s letterlijke vertaling van The Gods of the Egyptians. Vol. 1. Dover. New York. 1969. blz. 308-313
http://www.amazon.com/The-Gods-Egyptian ... 0486220559
THALES VAN MILETUS(Ca 625-545 v.Chr.) wordt gewoonlijk genoemd als eerste materialistische filosoof bij de Grieken. Aristoteles beschreef hem als de ‘stichter van de natuurlijke filosofie’. Anderen schreven spreuken toe aan Thales zoals :
"Van de bestaande dingen, is God de oudste want Hij is niet gemaakt... De wereld is het mooiste, want het is Gods schepping...De geest is het snelste, want hij loopt door alles heen..., "
We mogen ons afvragen van waar die kennis, als het niet uit de Bijbel kwam ?
Ook niet van zendelingen, die er toen nog niet waren !
Van wie dan wel?
Voor wie interesse heeft en geduld kan opbrengen kan HIER "vroegste historie Europa" lezen. (PDF 99 pagina's)