IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)

hier is plaats voor alle wereldreligies
Fazal

07 jul 2014, 12:26

Mensen die persé een god willen zoeken, kunnen dat beter later op eigen houtje, namelijk als ze de jaren v/h (zgn) gezond verstand hebben bereikt(sic!). Door zich bvb in religieuze schriften te verdiepen, zonder dwang, en zéker, zonder indoctrinatie van jongs af aan. Middelen genoeg om op eigen houtje god te zoeken. Hem vinden is natuurlijk een andere zaak. Maar dat, is dan 'hun' probleem. En fanatisme dient zwaar bestraft te worden! Helaas, hetgeen een utopie is uiteraard.
Laatst gewijzigd door Fazal op 07 jul 2014, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Fazal

07 jul 2014, 12:42

Talisman schreef:Mee eens. Men zou beter i.p.v. ' godsdienstlessen ' ' godsdienstgeschiedenis ' geven.
Ook mee eens, maar zo een wirwar aan geschiedenissen, zou ten koste van andere, meer interessante lessen kunnen gaan. Ofwel dient men daarvoor bvb de vrije dagen voor te gebruiken, speciaal voor degenen welke daar interesse voor tonen. Niet verplicht dus.

talisman

07 jul 2014, 16:46

Fazal schreef:
Talisman schreef:Mee eens. Men zou beter i.p.v. ' godsdienstlessen ' ' godsdienstgeschiedenis ' geven.
Ook mee eens, maar zo een wirwar aan geschiedenissen, zou ten koste van andere, meer interessante lessen kunnen gaan. Ofwel dient men daarvoor bvb de vrije dagen voor te gebruiken, speciaal voor degenen welke daar interesse voor tonen. Niet verplicht dus.
Wel verplichte leerstof. Ze geven nu toch ook godsdienst- en geschiedenisles ? Voeg die twee samen en je snapt van beiden een stuk meer. Zou ook de wereldvrede bevorderen. Dat ze zich met godsdienstlessen in hun vrije tijd bezighouden.

Klaartje

07 jul 2014, 18:34

Godsdienstlessen, maar dan wel hun "geschiedenis", geen dogma's of doctrines, dan loopt het garant mis :idea: :?
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

talisman

07 jul 2014, 19:35

Klaartje schreef:Godsdienstlessen, maar dan wel hun "geschiedenis", geen dogma's of doctrines, dan loopt het garant mis :idea: :?
Waarom denk je dat ?

ebenhaezer

08 jul 2014, 10:32

Fazal schreef:
bluevelvet schreef:
En wat dan met de scholen die godsdienstlessen in hun leerpakket hadden of hebben ?
Afschaffen die handel! Daar worden kinderen niet slimmer van.
De bewijzen zijn te vinden o.m. bij de huidige senioren, welke in hun jeugd godsdienstlessen hebben gevolgd. Voorbeelden genoeg.

Zo FAZAL , " daar worden kinderen niet slimmer van " ?
Worden ze dan wel slimmer van de moderne sex lessen , die ze als zes jarige al te slikken krijgen ? Is dat soms beter ?
en ja , dat moet je idd. horen op dit huidige seniorennet hier !!!
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

talisman

08 jul 2014, 13:41

ebenhaezer schreef: Worden ze dan wel slimmer van de moderne sex lessen , die ze als zes jarige al te slikken krijgen ? Is dat soms beter ?
Moderne seks lessen noemt men ' seksuele opvoeding '. Nooit gehad op school ? :lol:

bluevelvet

08 jul 2014, 14:19

Er staat nergens in de bijbel te lezen dat de verboden vrucht om een APPEL ging !
Waarvan komt trouwens het woord 'adamsappel' ? WIKI geeft er uitleg over.

Er zijn nog wel meer woorden of uitspraken die afgeleid worden uit de bijbelverhalen, en die wij dagelijks gebruiken, zoals :
In Adamskostuum, Kaïnsteken, Salomonsoordeel, zo arm als Job, of Jobstijding, ik heb Abraham gezien, zo oud als Méthusalem, dat is onze benjamien, Jeremiaden, de ladder van Jacob, Aaronskelk, Judaskus, Judaspenning, ongelovige Thomas.....

En niet te vergeten een hele sliert van bijselse namen die nog altijd sedert honderden eeuwen in gebruik zijn, weliswaar aan het verminderen maar toch, de meest bekenden zijn Maria of Mirjam, Joseph, maar ook veel in gebruik, Elisabeth, Daniel, David, alsook wat oudere namen zoals Samuel, Nathan, Rachel, Ruth, Rebecca, Lea, Sarah, Esther, Ben, en dan dichter bij Peter, Paul, Simon, Mattheus, Thomas, Luk(as) Michel of Michael.... namen zowat in alle Europese talen te vinden !
Anderen namen vindt je dan onder de Joden, Moslims...... zoals bv. Mosje, Ibrahim, Ismaël.......

Tja...., kennis van de bijbel staat veel veel dichter bij de mens dan de evolutieleer :idea:

talisman

08 jul 2014, 14:45

bluevelvet schreef: Tja...., kennis van de bijbel staat veel veel dichter bij de mens dan de evolutieleer :idea:
Logisch, gezien niet iedereen de evolutieleer begrijpt, dit in tegenstelling tot een kinderlijk verhaaltje zoals we lezen in dat antiek boek voor boeren en geitenhoeders uit de bronstijd.

ebenhaezer

08 jul 2014, 16:51

Fazal schreef:Heb ik soms ergens beweerd dat men godsdienstlessen door lessen over seks dient te vervangen EB??? Ik dacht van niet!

U bent er blijkbaar niet vies van, om appels met peren te vergelijken. :roll:
Ik denk zelfs niet dat er aan de appelboom in het paradijs van Adam en Eva, ook nog peren hingen!? :?:

Nee FAZAL , en dat beweer ik ook niet , je zei wel dat kinderen daarvan ( Godsdienstlessen ) niet slimmer worden , en dààr reageerde ik op . Beter lezen hoor !
Ik heb een schooldirecteur in de familie , en hij zag dat het al geprogrammeerd staat voor de nabije toekomst , en dat zelfs kleuters er aan zullen moeten meedoen , om seks in praktijk te brengen !
KINDEREN MOGEN GEEN KIND MEER ZIJN ! Idd. daar zullen ze slimmer van worden !
Geef mij dan maar de Bijbel met Gods richtlijnen !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

bocuse

08 jul 2014, 17:12

ebenhaezer schreef:
Fazal schreef:Heb ik soms ergens beweerd dat men godsdienstlessen door lessen over seks dient te vervangen EB??? Ik dacht van niet!

U bent er blijkbaar niet vies van, om appels met peren te vergelijken. :roll:
Ik denk zelfs niet dat er aan de appelboom in het paradijs van Adam en Eva, ook nog peren hingen!? :?:

Nee FAZAL , en dat beweer ik ook niet , je zei wel dat kinderen daarvan ( Godsdienstlessen ) niet slimmer worden , en dààr reageerde ik op . Beter lezen hoor !
Ik heb een schooldirecteur in de familie , en hij zag dat het al geprogrammeerd staat voor de nabije toekomst , en dat zelfs kleuters er aan zullen moeten meedoen , om seks in praktijk te brengen !

EB

Als uw familielid/directeur, dat beweert, dan mag je hem met mijn groeten zeggen dat hij een leugenaar is.
Of bedoel je met "familie" uw van de realiteit vervreemd clubje ?
:roll:

bluevelvet

08 jul 2014, 17:43

talisman schreef:
bluevelvet schreef: Tja...., kennis van de bijbel staat veel veel dichter bij de mens dan de evolutieleer :idea:
Logisch, gezien niet iedereen de evolutieleer begrijpt, dit in tegenstelling tot een kinderlijk verhaaltje zoals we lezen in dat antiek boek voor boeren en geitenhoeders uit de bronstijd.
Men kan misschien beter begrijpen waarom de mens niet van apen afstamt ! Waar zouden onze 'voorouderse apen' al die bijbelse 'gezegdes' of 'bijbelse benamingen' vandaan halen :roll:

talisman

08 jul 2014, 18:09

bluevelvet schreef: Men kan misschien beter begrijpen waarom de mens niet van apen afstamt ! Waar zouden onze 'voorouderse apen' al die bijbelse 'gezegdes' of 'bijbelse benamingen' vandaan halen :roll:
:lol: :lol: :lol: Waar in 's hemelsnaam ( om in de stijl te blijven :lol: ) staat in de evolutieleer geschreven dat we van de apen afstammen ? WE HEBBEN WEL EEN GEMEENSCHAPPELIJKE VOOROUDER, maar dat is heel heel heeeeeeel lang geleden.
Wat voor een dom kieken kan je wel zijn !! Tot uw 14 jaar op een dorpschooltje gezeten zeker ? Hallooooooo, we in nu al in 2014 hoor. :roll:

bluevelvet

08 jul 2014, 19:08

talisman schreef:
bluevelvet schreef: Men kan misschien beter begrijpen waarom de mens niet van apen afstamt ! Waar zouden onze 'voorouderse apen' al die bijbelse 'gezegdes' of 'bijbelse benamingen' vandaan halen :roll:
:lol: :lol: :lol: Waar in 's hemelsnaam ( om in de stijl te blijven :lol: ) staat in de evolutieleer geschreven dat we van de apen afstammen ? WE HEBBEN WEL EEN GEMEENSCHAPPELIJKE VOOROUDER, maar dat is heel heel heeeeeeel lang geleden.
Wat voor een dom kieken kan je wel zijn !! Tot uw 14 jaar op een dorpschooltje gezeten zeker ? Hallooooooo, we in nu al in 2014 hoor. :roll:
Die gemeenschappelijke voorouder, tja.... ik kon me eraan verwachten dat je dat zou aanhalen, MAAR daar is nog altijd geen bewijs voor gevonden ! WAAR BLIJVEN ZE TOCH :? :lol: :lol:
Maar geef eens een antwoord op mijn vraag als jij je daaraan vasthoudt, waar ze die bijbelse gezegdes en benamingen dan vandaan haalden ??

talisman

08 jul 2014, 19:21

bluevelvet schreef: Die gemeenschappelijke voorouder, tja.... ik kon me eraan verwachten dat je dat zou aanhalen, MAAR daar is nog altijd geen bewijs voor gevonden ! WAAR BLIJVEN ZE TOCH :?
Reis een naar de grote koekestad en bezoek daar eens een bibliotheek. Dat is zo een gebouw vol boeken die je kunt uitlenen. Je gaat daar vast je bewijzen vinden.
Maar geef eens een antwoord op mijn vraag als jij je daaraan vasthoudt, waar ze die bijbelse gezegdes en benamingen dan vandaan haalden ??
Uit hun duim gezogen ? Dat is trouwens iets wat je daar uit geleerd hebt.

En ge denkt nu toch niet dat we alles nog eens voor de honderdste keer gaan herhalen. Doei.