Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies
Gast

28 apr 2014, 14:24

Volwassen mensen kunnen bij misbruik of geweld zich verdedigen of een klacht indienen.
Maar een kind, welk verweer heeft een kind? Nu zijn de kinderen mondiger maar in de jaren 50 en 60!!!
Nergens werden zoveel kinderen misbruikt als binnen "de kerk", al de schijnheiligheid die daar rond hangt maakt deze misdaden nog des te schrijnender, doen alsof je heilig en alwetend bent, maar de grootste smeerlappen in levende lijve zijn.

talisman

28 apr 2014, 15:23

fotofant schreef: Een vraagje : denk je dat vrijzinnigen (soms) niet sektarisch zijn? Brengen zij in de Loge geen hulde aan de "Grote Bouwmeester"? Hebben zij niet als regel "Eigen volk eerst"? Hulp wordt geboden aan sekteleden: mooi, maar het gaat verder het is ook een machtszuil. Je wordt beloond als lid van de loge. Logebroeders zorgen ervoor, wanneer zij kunnen, dat belangrijke functies aan andere logebroeders worden gegeven, enfin ze doen gewoon wat bv de "tsjeven" doen !!! en wat uiteindelijk iedereen (probeert te) doet(n).. Ooit al een lentefeest of konijnenfeest (nu noemen ze dat ook lentefeest voor de 6-jarigen) meegemaakt, de praat die daar verkocht wordt is niet essentieel verschillend van die op communies!
Mijn idee is dat je in elke denkrichting of religie mensen vindt die eerlijk zijn en het echt menen en anderen die bedriegers en profiteurs zijn
Fotofant, hier moet ik je toch even corrigeren. Vrijzinnigen zijn niet gelijk aan vrijmetselaars.
Een voorwaarde om vrijmetselaar te worden is in de god van de bijbel geloven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijzinnigheid
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijmetselaars

janx

28 apr 2014, 15:52

wat info over vrijmetselarij;

http://www.nggv.nl/index.php?option=com ... &Itemid=50

en ik kan niet ontdekken dat je in de god van de bijbel moet geloven.
Alles is Één en die Éne is Alles.

fotofant

28 apr 2014, 16:39

talisman schreef: Fotofant, hier moet ik je toch even corrigeren. Vrijzinnigen zijn niet gelijk aan vrijmetselaars.
Een voorwaarde om vrijmetselaar te worden is in de god van de bijbel geloven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijzinnigheid
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijmetselaars
Uit het artikel van de vrijmetselarij op wiki heb ik volgende deelteksten gevonden, waaruit blijkt dat je toch niet moet geloven in de god van de bijbel om tot een bepaalde loge van vrijmetselaars te behoren :

"Wel erkent de vrijmetselarij een zekere hogere macht, die echter voor eenieder een andere betekenis kan en mag hebben. Het symbool van de Opperbouwmeester des Heelals (OBDH) kan o.a. geïnterpreteerd worden als God, Allah, YHWH, Tao, Atman of Brahman, Demiurg of het teleologisch principe in de natuur. In Scandinavische landen bijvoorbeeld is het lidmaatschap van een reguliere loge slechts toegestaan, als de betrokkene belijdend christen is en lid van de christelijke kerk. De Bijbel is symbool voor het religieus richten van de gedachte." ....
....
"De nationale obediëntie van Frankrijk, het Grand Orient de France (G.O.d.F.), heeft in het laatste kwart van de 19e eeuw elke verwijzing naar de Opperbouwmeester van het Heelal en Christelijke beginselen uit haar werking en statuten geschrapt. Hierdoor verloor deze obediëntie haar erkenning als reguliere obediëntie. Sedertdien is deze irreguliere vorm van vrijmetselarij verder gegroeid, en is ze sterk vertegenwoordigd in België, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, voormalige koloniale gebieden van deze landen en Zuid-Amerika. Vooral in katholieke cultuurgebieden staat de irreguliere vrijmetselarij sterk."

Uiteraard is het interessant om beide artikels te lezen, ik heb trouwens verschillende boeken over vrijmetselarij in mijn bib staan.

Maar zoals ik al eerder schreef je vindt oprechten en bedriegers bij elke denkrichting.[/b]
elk moment is belangrijk

janx

28 apr 2014, 17:42

Leah schreef:Nergens werden zoveel kinderen misbruikt als binnen "de kerk", al de schijnheiligheid die daar rond hangt maakt deze misdaden nog des te schrijnender, doen alsof je heilig en alwetend bent, maar de grootste smeerlappen in levende lijve zijn.
Dit is te betwijfelen. Ik zelf denk dat het grootste misbruik van kinderen buiten het kerkelijke plaats vind. Echter omdat de kerk de indruk wil wekken dat daar binnen enkel liefde en meedogend heerst verwachte niemand dat het ook daar binnen gebeurt wat terecht veel beroering geeft indien dat wel blijkt. Vooral de niet gelovigen zien hierin hun gelijk en kunnen hun gal spuien.
Ik denk soms wel eens dat men dan de misbruik van kinderen door de niet gelovigen hierbij vergeet.
Zoals fotofant ook al aangeeft het komt overal in elke laag van de wereldbevolking voor helaas. Het kan bij je buren plaats vinden bij wijze van spreken of in maatschappelijk hoog geplaatste kringen die met bestuurlijke functies zijn bekleed.
Het misbruiken van kinderen is altijd verderfelijk en zeer fout ongeacht of je gelovig bent of niet.
Fazal

28 apr 2014, 19:32

Inderdaad! Misbruik heeft niets te maken met geloof!
Gast

28 apr 2014, 20:32

janx

Ik ben geen niet gelovige die haar gelijk wilt halen en haar gal wilt spuien, ik maakte het zelf mee toen ik nog maar 7 was, nu goed??

janx

28 apr 2014, 23:13

*leah* schreef:janx

Ik ben geen niet gelovige die haar gelijk wilt halen en haar gal wilt spuien, ik maakte het zelf mee toen ik nog maar 7 was, nu goed??
Ik heb geen ogenblik gedacht dat het je zelf moest treffen, hierbij mijn verontschuldiging voor die indruk naar jouw toe.

Het was mijn bedoeling aan te geven dat het veel breder ligt waarschijnlijk al voor dat de bijbel geschreven was zal het al hebben plaats gevonden en nog steeds zo als je in de media kunt vernemen dat er duizenden van die pedofielen via het internet hun slag proberen te slaan.

Reini

29 apr 2014, 01:57

Je hebt volkomen gelijk Jan, het treft echter de mensen veel dieper als diegenen het tegengestelde prediken en eer en deugd en kuisheid eisen van hun aanhangers...
Maar de grote schuldigen zijn en blijven naar mijn mening de leiders die hun priesters het celibaat opleggen, iets dat volkomen tegennatuurlijk is.
En hoewel de meesten van hen geen pedofielen zijn, worden zij toch naar hen toegetrokken omdat de gelegenheid er is: in scholen, eucharistie, catechese...
Makkelijke slachtoffers die men kan doen zwijgen : jonge kinderen tegenover het imponerende zwarte habijt.

talisman

29 apr 2014, 07:35

fotofant schreef:
"Wel erkent de vrijmetselarij een zekere hogere macht, die echter voor eenieder een andere betekenis kan en mag hebben. Het symbool van de Opperbouwmeester des Heelals (OBDH) kan o.a. geïnterpreteerd worden als God, Allah, YHWH, Tao, Atman of Brahman, Demiurg of het teleologisch principe in de natuur. In Scandinavische landen bijvoorbeeld is het lidmaatschap van een reguliere loge slechts toegestaan, als de betrokkene belijdend christen is en lid van de christelijke kerk. De Bijbel is symbool voor het religieus richten van de gedachte." ....[/b]
Mijn punt was dat vrijzinnigen totaal iets anders is dan vrijmetselaars.

Heel wat loges zijn nep en niet meer dan een Rotary-club. Echter, als je de symbolen uit de vrijmetselarij bekijkt is het duidelijk dat men in de god van de bijbel moet geloven om lid te worden. Denk ik maar aan de twee zuilen en Salomon, en die is niet van Indië.

janx

29 apr 2014, 08:17

="talisman"]Heel wat loges zijn nep en niet meer dan een Rotary-club. Echter, als je de symbolen uit de vrijmetselarij bekijkt is het duidelijk dat men in de god van de bijbel moet geloven om lid te worden. Denk ik maar aan de twee zuilen en Salomon, en die is niet van Indië.

De zuilen afkomstig uit de sage Hercules? en Salomo(n) van +/- 1000 jaren voor dat de bijbel werd geschreven zoals we die nu kennen?
Misschien is het wel andersom dat Salomo en de Zuilen zijn gebruikt in die bijbel die veel later is verschenen.

Reini

29 apr 2014, 09:37

Maakt het eigenlijk wat uit wie eerst was, Janx?
Het belangrijke is immers dat wij er duizenden jaren later naar kijken. Wij hebben het overzicht.
Ach , die vrijmetselaars: samenkomst van mensen die denken belangrijk te zijn en een potje, among friends, wat komen filosoferen.
Of wordt er daar over leven of dood beslist misschien?

janx

29 apr 2014, 10:29

In wezen is enkel het hier en nu van belang daar moeten we het mee doen.
We kunnen niet terug enkel voorwaarts ook al lijkt het soms anders te zijn.
Echter het heden is altijd het gevolg van het verleden ook al is dat een gedachte van minder dan een milliseconde in de tijd terug vanaf het nu.
En alles heeft gevolgen zelfs dit schrijven let maar eens op. :wink:

fotofant

29 apr 2014, 10:55

talisman schreef:
Mijn punt was dat vrijzinnigen totaal iets anders is dan vrijmetselaars.

Heel wat loges zijn nep en niet meer dan een Rotary-club. Echter, als je de symbolen uit de vrijmetselarij bekijkt is het duidelijk dat men in de god van de bijbel moet geloven om lid te worden. Denk ik maar aan de twee zuilen en Salomon, en die is niet van Indië.
Daar heb je wel gelijk in Talisman, maar zoals je zegt vele loges zijn nep en de Reguliere loges zijn gebaseerd op het OT, met de bouw van de Tempel van Jerusalem, maar zowel bij de aanhangers van deze of andere loges en ook bij een aantal mensen die zich "vrijzinnig of vrije denkers" noemen vindt men mensen die gevangen zitten in hun eigen, soms enge, visies.
elk moment is belangrijk

talisman

29 apr 2014, 14:42

janx schreef: De zuilen afkomstig uit de sage Hercules?
Aan de ingang van de Tempel stonden twee zuilen. Hercules is uit een ander verhaaltje.