IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Er is geen zin, die moeten we er zelf aan geven.
Wisten de eerste stammen dat er een universum bestond?
Zo neen, wat waarschijnlijk is, was dit dan geen onrechtvaardigheid ?
U en ik, en alle anderen die op die relatief kleine planeet huizen, wat hebben wij voorts aan die enorme ruimte boven ons ?
Niets, we ondergaan gewoon alle heil en onheil dat van boven komt.
Wisten de eerste stammen dat er een universum bestond?
Zo neen, wat waarschijnlijk is, was dit dan geen onrechtvaardigheid ?
U en ik, en alle anderen die op die relatief kleine planeet huizen, wat hebben wij voorts aan die enorme ruimte boven ons ?
Niets, we ondergaan gewoon alle heil en onheil dat van boven komt.
-
Klaartje - Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Vesselin er is geen wat je noemt "iemand", de ganse natuur ons universum is een soort entiteit dat het leven is, maar is niet "iemand" of "niemand"Vesselin schreef:God is voor mij de bron van het feit dat ik besef dat ik besta.
Wat is de zin van een universum als er niemand is die het waarneemt?
Dat is het grote mysterie.
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Vesselin, ik ben van mening dat de bijbel een correct historisch verslag is, en dat er veel dingen in staan waarvan men in een recent verleden en tot op heden, zaken ontdekken die soms nergens beschreven stonden buiten de bijbel en door archeologische vondsten en oude inscripties bevestigd werden/worden. Top TIEN Archeologische ontdekkingen van de 20e eeuw kun je op volgende site vinden :Vesselin schreef:@Bluevelvet,
Waarom wilt ge aan uzelf bewijzen dat de bijbel een historisch verslag is?
Omwille van de juistheid van het godsbeeld dat daarin naar voor komt?
God is een idee in de menselijke geest en is in de loop der tijden toch wel geëvolueerd. Maar bijbel fundamentalisten willen nog altijd het beeld van een jaloerse stamgod aanhangen die u voor eeuwig verdoemt als ge hem niet aanbidt.
http://biblicalstudies.info/top10/schoville.htm
Als je DIEP graaft in de bijbel kan je niet anders of erkennen dat het Waarheid bevat ! Als voorbeeld zie onderstaand uittreksel uit volgende website : http://www.bibleevidences.com/archeology.htm
"When compared against secular accounts of history, the Bible always demonstrates amazing superiority. The noted biblical scholar R.D. Wilson, who was fluent in 45 ancient languages and dialects, meticulously analyzed 29 kings from 10 different nations, each of which had corroborating archeological artifacts. Each king was mentioned in the Bible as well as documented by secular historians, thus offering a means of comparison. Wilson showed that the names as recorded in the Bible matched the artifacts perfectly, down to the last jot and tittle! The Bible was also completely accurate in its chronological order of the kings. On the other hand, Wilson showed that the secular accounts were often inaccurate and unreliable. Famous historians such as the Librarian of Alexandria, Ptolemy, and Herodotus failed to document the names correctly, almost always misspelling their names. In many cases the names were barely recognizable when compared to its respective artifact or monument, and sometimes required other evidence to extrapolate the reference."
En lees nog meer hoe Sir William Ramsay, archeoloog, naar Klein-Azië vertrok om te bewijzen dat de bijbel onjuist was. Maar tot zijn verwondering moest hij toegeven dat Lukas zonder één enkele fout correct was in het benoemen van 32 landen, 54 steden en 9 eilanden........
Het zal niet de laatste archeoloog zijn die uiteindelijk de bijbel moet gelijk geleven !
Het artikel eindigt met :
"For the believer its yet another reassuring testimony to the reliability of the Bible".
Daar denk ik ook zo over !
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Ik heb het boek van Finkelstein en Silberman: "The bible unearthed" gelezen en dat vertelt toch een heel ander verhaal, mijn beste Bluevelvet.
En ook het boek van Geert Lernout: "Als god spreekt", over het filologisch onderzoek naar hoe de bijbel tot stand gekomen is, heb ik gelezen. Zeer ontnuchterend.
Maar je hebt gelijk dat je je geloof voor jezelf verdedigt!
Hoe is je relatie met Jezus Christus in je dagelijkse bestaan?
Als Hij ooit daadwerkelijk in mijn eigen leven komt - en ik nodig Hem elke dag uit - zal ik daar zeker en vast van getuigen!
En ook het boek van Geert Lernout: "Als god spreekt", over het filologisch onderzoek naar hoe de bijbel tot stand gekomen is, heb ik gelezen. Zeer ontnuchterend.
Als Hij ooit daadwerkelijk in mijn eigen leven komt - en ik nodig Hem elke dag uit - zal ik daar zeker en vast van getuigen!
-
Ja, de bijbel heeft daar inderdaad nog al wat verhaaltjes over.Paul Siemoens schreef:Leg mij eens uit waarom moorden, pedofilie, incest, hoererij, slavernij, diefstal en massale genocides zouden moeten verdedigd (kon het weer niet laten.) worden????
Maar het is toch nog altijd aan de gang, die dingen die je daar opnoemt?!
Het is niet alleen des bijbels! Maar des mensen.
Je zou cynisch kunnen opmerken dat het denkvermogen, van de mens een krankzinnige aap gemaakt heeft.
Maar er zijn ook mensen die streven naar het goede, en tot nu toe, genoeg om de wereld draaiend te houden en de meesten hebben nog nooit de bijbel gelezen.
Toch zeggen de fundamentalisten dat, als je Jezus Christus niet als redder en meester van het leven aanvaardt, je voor eeuwig naar de vuurpoel der hel vliegt!
Dat wil dus zeggen dat het over-overgrote deel der mensheid verdoemd is!
Want, hoe goed en liefdevol je ook bent, het helpt niet!
Vreemde jongens die fundamentalisten.
Dus vraag ik elke dag aan Jezus Christus: "Jezus, jongen, kom me dat eens uitleggen!" Maar, euh, tot nu toe zwijgt Hij (ik zou bijna zeggen: als vermoord. Maar mijn katholiek verleden plakt nog wat aan mij, dus, dat durf ik niet!
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Dit boek is een zeer goede aanvulling en heeft het over de tot stand komen van de Bijbelteksten:Vesselin schreef:Ik heb het boek van Finkelstein en Silberman: "The bible unearthed" gelezen en dat vertelt toch een heel ander verhaal, mijn beste Bluevelvet.
http://www.uitgeverijtenhave.nl/karel-v ... ijbel.html
-
Deze boeken geven een realistisch beeld van Jezus van wie hij was en waar hij voor stond :Vesselin schreef: Maar er zijn ook mensen die streven naar het goede, en tot nu toe, genoeg om de wereld draaiend te houden en de meesten hebben nog nooit de bijbel gelezen.
Toch zeggen de fundamentalisten dat, als je Jezus Christus niet als redder en meester van het leven aanvaardt, je voor eeuwig naar de vuurpoel der hel vliegt!
http://www.letterenfonds.nl/nl/schrijve ... es-vergeer
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2676/Cul ... NDOM.dhtml
http://www.damon.nl/authors/30369-charles-vergeer
-
@talisman,
Bedankt voor je informatie.
Fundamentalisme is, vrees ik, gebaseerd op angst en daarom kan de fundamentalist niet onbevooroordeeld kijken.
Het is duidelijk dat de bijbel zeer conflicterende gods-beelden bevat.
Van een jaloerse, tot moord en verderf oproepende, stamgod tot een alles vergevende, onvoorwaardelijk liefhebbende entiteit.
Het opvallende is dat de fundamentalist nooit dit laatste beeld zal kiezen.
Al in de 17e eeuw, zei de moedige Baruch Spinoza - nota bene zelf een Jood - dat de bijbel mensenwerk is! Hij werd met gruwelijke banvloeken geëxcommuniceerd.
De bijbel is een verzameling teksten van zeer uiteenlopende auteurs en dat is de reden dat hij barst van de tegenstrijdigheden.
Fundamentalisme is, vrees ik, gebaseerd op angst en daarom kan de fundamentalist niet onbevooroordeeld kijken.
Van een jaloerse, tot moord en verderf oproepende, stamgod tot een alles vergevende, onvoorwaardelijk liefhebbende entiteit.
Al in de 17e eeuw, zei de moedige Baruch Spinoza - nota bene zelf een Jood - dat de bijbel mensenwerk is! Hij werd met gruwelijke banvloeken geëxcommuniceerd.
De bijbel is een verzameling teksten van zeer uiteenlopende auteurs en dat is de reden dat hij barst van de tegenstrijdigheden.
-
Mee eens.Vesselin schreef:@talisman,
-
Tja, door het boek van Finkelstein worden velen misleid. Als je de dingen niet in de juiste chronologische volgorde plaatst heb je natuurlijk een verschuiving van soms meerdere eeuwen, en komen ze natuurlijk niet overeen met de historische gegevens van de bijbel. Je mag niet te veel vertrouwen op het boek van Finkelstein, hij wordt door zijn archeologen, tijdsgenoten, verweten een fantast te zijn, en het niet nauw te nemen met de data. Hij is vooral uit op geldgewin en 'aanzien'. Dat is niet professioneel te werk gaan. Ga eens voor je zelf op zoek naar kritiek op zijn boek, misschien wordt je 'geest' helderderVesselin schreef:Ik heb het boek van Finkelstein en Silberman: "The bible unearthed" gelezen en dat vertelt toch een heel ander verhaal, mijn beste Bluevelvet.
Een andere toch wel befaamde archeologe, Dr. Eilat Mazar van de Hebreeuwse Universiteit in Jeruzalem, plaatst opgravingen in het juiste tijdperk en dan valt alles als een puzzel in mekaar !
Men komt dan wel af met de kwestie van eerlijk zijn en sponsoring maar dat is voor Finkelstein net hetzelfde. Misschien eens kijken naar hun eigen persoontje hé, dan komt Finkelstein m.i. er niet zo goed uit !
Tja, wie moet je geloven hé als de archeologen onderling al van mening verschillen
-
God is de aanhoorder van onze gebeden ! Jezus is de bemiddelaar tussen God en de mens (I Timotheus 2:5)Vesselin schreef: Hoe is je relatie met Jezus Christus in je dagelijkse bestaan?
Ik weet niet of je het 'Onze Vader' bidt, (Mattheus 6:9-13) maar je kent wellicht het voorbeeld van Jezus : een eerste punt :
1° Uw rijk kome, uw wil geschiedde op aarde als in de hemel...." (Lukas 11 : 2) Het Rijk dat nog moet komen is hetzelfde Rijk waarvan Jezus sprak toen hij voor Pontius Pilatus gebracht werd en zei: "mijn koninkrijk is niet van deze wereld...."
Daarbij moeten wij bidden niet op een manier zoals de natiën/heidenen bidden tot God, maar met onze eigen simpele woorden komende uit ons hart, zie Matth. 6:7 : "En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden".
Houdt daarbij in gedachte dat God niet luistert naar diegenen die het slechte beoefenen (Spreuken 15:29 ; Micha 3:4; Jes. 1:15)
Een tweede punt :
2° Uw wil geschiedde op aarde als in de hemel...." Wat er nu allemaal gebeurt is niet DE WIL van God, of van onze 'Hemelse Vader'. In de hemel is er vrede, de dood bestaat er niet.
Dat is wat God wil bewerkstelligen hier ook op aarde voor de mensheid, maar niet vóór aleer de vernietigers van de aarde op hun beurt zullen vernietigd worden. (Jes. 13:9; Openb. 11 : 18)
Wij mogen gerust zijn, de aarde behoort God toe en zal niet vernietigd worden !
-
Wel stuk leugenbrok, in plaats van hier wat te komen roepen, zou je deze kritiek op Finkelstein hier eens zichtbaar kunnen maken, zoals het hier nu doe met Mazar :bluevelvet schreef:Tja, door het boek van Finkelstein worden velen misleid. Als je de dingen niet in de juiste chronologische volgorde plaatst heb je natuurlijk een verschuiving van soms meerdere eeuwen, en komen ze natuurlijk niet overeen met de historische gegevens van de bijbel. Je mag niet te veel vertrouwen op het boek van Finkelstein, hij wordt door zijn archeologen, tijdsgenoten, verweten een fantast te zijn, en het niet nauw te nemen met de data. Hij is vooral uit op geldgewin en 'aanzien'. Dat is niet professioneel te werk gaan. Ga eens voor je zelf op zoek naar kritiek op zijn boek, misschien wordt je 'geest' helderderVesselin schreef:Ik heb het boek van Finkelstein en Silberman: "The bible unearthed" gelezen en dat vertelt toch een heel ander verhaal, mijn beste Bluevelvet.
Een andere toch wel befaamde archeologe, Dr. Eilat Mazar van de Hebreeuwse Universiteit in Jeruzalem, plaatst opgravingen in het juiste tijdperk en dan valt alles als een puzzel in mekaar !
Men komt dan wel af met de kwestie van eerlijk zijn en sponsoring maar dat is voor Finkelstein net hetzelfde. Misschien eens kijken naar hun eigen persoontje hé, dan komt Finkelstein m.i. er niet zo goed uit !
Tja, wie moet je geloven hé als de archeologen onderling al van mening verschillen
http://en.wikipedia.org/wiki/Eilat_Mazar#Approach
En voor de lezers: nog even doorklikken op het woord ' shelomit seal ', dan zie je gelijk wat voor vlees we in de kuip hebben.
En BV stuk leugenbrok, je hebt nog nooit één wetenschappelijk werk gelezen, laat staan het boek van Finkelstein & Silberman.
En denk je nu écht ( als denken bij jou mogelijk zou zijn ) dat iemand in deze functie één regeltje van ' misleiding ' zou kunnen publiceren ?
http://isfn.skytech.co.il/
O, dan heb je ook Silberman moeten in vraag stellen als co-auteur :
http://www.goodreads.com/author/show/98 ... _Silberman
Ik denk dat jij hier de enige bent die in vraag kan gesteld worden, jokkebrok !
-
Mijn oprechte dank. Aan ' The forgotten kingdom ' wijdt hij ook al een hoofdstuk in zijn boek ' The Bible unearthed ' ( De Bijbel als mythe blz. 203 ) dacht ik.Vesselin schreef:@talisman,
Bedankt, je kunt Finkelsteins boek "The forgotten kingdom" gratis downloaden hier.
Ik ben het al aan't lezen.
De forumners gaan hier vast ook wat aan hebben.