Waarom ' christen zijn ' de moeite waard is .

hier is plaats voor alle wereldreligies
Gast

20 mei 2010, 17:01

ebenhaezer schreef:Als christen ben je in staat om God als Vader , en de Heer Jezus als Verlosser , steeds beter te leren kennen , want je bloeit op , in je geloof , zoals een kindje opgroeit tot volwassenheid .
Daar Hij ziet en weet wat je gaat doen , en het fout zou gaan , dan zorgt Hij voor hindernissen . Dan merk je achteraf dat Hij het was die het verhinderde , omdat je dan de gevolgen ziet ingeval je het toch gedaan had . Dat zijn geen toevalligheden , dat zullen de meeste gelovigen al meegemaakt hebben . Dan werd mijn hart steeds weer met diep ontzag en dankbaarheid gevuld . Hij is mijn alles in het leven ! Dank U wel !

Nog een mooie zonnige avond , EBENHAEZER .
----------------------------------------------------------------
Ere , wie Ere toekomt .
Voor de rest alles in orde Ebenhazer ?
Gast

20 mei 2010, 17:43

ebenhaezer schreef:Als christen ben je in staat om God als Vader , en de Heer Jezus als Verlosser , steeds beter te leren kennen , want je bloeit op , in je geloof , zoals een kindje opgroeit tot volwassenheid .


Nog een mooie zonnige avond , EBENHAEZER .
----------------------------------------------------------------
Ere , wie Ere toekomt .
Ja zoals een kindje opgroeit tot volwassenheid ???? hoeveel sterven er per dag van de honger,oorlog,enz blijf eens eerlijk met jezelf
Gast

20 mei 2010, 20:49

ebenhaezer schreef:Als christen ben je in staat om God als Vader , en de Heer Jezus als Verlosser , steeds beter te leren kennen , want je bloeit op , in je geloof , zoals een kindje opgroeit tot volwassenheid .
Daar Hij ziet en weet wat je gaat doen , en het fout zou gaan , dan zorgt Hij voor hindernissen . Dan merk je achteraf dat Hij het was die het verhinderde , omdat je dan de gevolgen ziet ingeval je het toch gedaan had . Dat zijn geen toevalligheden , dat zullen de meeste gelovigen al meegemaakt hebben . Dan werd mijn hart steeds weer met diep ontzag en dankbaarheid gevuld . Hij is mijn alles in het leven ! Dank U wel !

Nog een mooie zonnige avond , EBENHAEZER .
----------------------------------------------------------------
Ere , wie Ere toekomt .
ja de bewijzen zijn er hoeveel dieren komen er om is het olie lek al gaan dichten

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

21 mei 2010, 18:12

Ik blijf me verwonderen , hoeveel onzin jullie blijven uitkramen ! Jullie begrijpen er geen jota van , wat christenzijn eigenlijk inhoudt . Dat intens gelukkig en verzekerd gevoel of liever bewustzijn , dat kunnen jullie ook hebben , maar ogenschijnlijk is het prettiger om met alle middelen en flauwe kul de christen naar beneden te halen . Jammer voor jullie !
Als er zoveel ellende en verdriet op onze planeet gebeurt , vooral ook met de kinderen , dan ligt de schuld niet bij God , maar bij de mens die Hem niet erkennen wil . Hoogmoed , eerzucht , geldzucht en genot hebben hen blind gemaakt voor de werkelijkheid , en zie nu de gevolgen !
Christen zijn is écht de moeite waard , jullie weten niet wat jullie missen !

Met vriendelijke groet , EBENHAEZER .
-----------------------------------------------------------------
Ere , wie Ere toekomt .

martien55
Lid geworden op: 21 feb 2009, 23:28

22 mei 2010, 12:46

ebenhaezer schreef:Ik blijf me verwonderen , hoeveel onzin jullie blijven uitkramen ! Jullie begrijpen er geen jota van , wat christenzijn eigenlijk inhoudt .
Ach, ik hou t simpel:
"Aan de vruchten kent men de boom".
Dus vaders die hun kinderen niet meer mogen zien uit hun eerdere huwelijk, man en vrouw die getrouwd moeten blijven ondanks de ellende die ze elkaar aandoen omdat scheiden niet mag, Mensen die niet dood mogen gaan ondanks dat ze daar hevig naar verlangen, dominee's die lijfstraffen verdedigen, verliefde jongens en meisjes die niet mogen vrijen met elkaar, homo's die hun aard maar moeten verloochenen en zowiezo naar de hel gaan...

Nee, eben, het ziet er niet uit als iets waar ik deel van wil uitmaken.
Als er zoveel ellende en verdriet op onze planeet gebeurt , vooral ook met de kinderen , dan ligt de schuld niet bij God , maar bij de mens die Hem niet erkennen wil .
Jaja, alle slechte komt van de mens en alle goede van God. Maar die God is wel almachtig en laat t dus allemaal gebeuren. Ook die dronken kerel die de jonge vader die een moeder en drie kindertjes achterlaat en de dronken vent laat overleven emt een paar schrammen.

Hoogmoed , eerzucht , geldzucht en genot hebben hen blind gemaakt voor de werkelijkheid , en zie nu de gevolgen !
Die werkelijkheid IS de ellende, eben. Zo is deze wereld nou eenmaal.
En die wereld IS van God, of je wil of niet, INCLUSIEF hoogmoed, geldzucht en zo voort.
Christen zijn is écht de moeite waard , jullie weten niet wat jullie missen !
Voiorzichtig met dat soort uitspraken. Ik ken het christelijk geloof van HEEL dichtbij.
Evolution is a fact of life. Deal with it.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

22 mei 2010, 20:34

Ik vraag ook niet of iemand wil deel uit maken van mijn overtuiging en beleving ! daar is iedereen vrij van , VRIJE WIL weet je nog ?

En nog eens , niet ' ik ' oordeel de zonde , maar GOD DE SCHEPPER ! Hij zal inderdaad aan de vruchten de boom kennen .

Wat voor de één goed is en mag , dat kan voor de ander verkeerd zijn , ieder heeft zijn eigen mening daarover , mag gerust !

De Almachtige God weet best wat Hij mag toelaten en waar Hij een halt moet plaatsen , daarvoor is Hij ook de ALWETENDE , laat alles maar gerust in Zijn handen . Ten lange laatsten zal iedereen zien waarom Hij zo handelde , want 't IS WIJSHEID WAT HIJ DOET !

De werkelijkheid hier op aarde , is idd. enerzijds ellende , maar anderzijds liefde en rust , naargelang de kant waar je staat .

Hoogmoed , geldzucht enz. komt niet van God , dat zijn karakter trekken die een mens zich eigenmaakt en ook nog koestert .

Men kan het christelijk geloof DENKEN te kennen , en toch een totaal verkeerd beeld hebben . Men kan dat alleen doorgronden door de Heilige Geest ! Morgen is het PINKSTEREN ! nog een fijne gezegende dag !
EBENHAEZER .

-------------------------------------------------------------
Ere , wie Ere toekomt .
Gast

25 mei 2010, 08:52

JURE,
Dit is een mooie overdenking, maar er zitten toch enkele denkfoutjes in als u de bijbel wil volgen.
Zo schrijft u : " Hij maakte de mens naar zijn beeld en gelijkenis". Dat staat er niet ! Er staat: " Laten WIJ de mens maken naar ONS beeld en gelijkenis" ( Genesis ). En hoe komt het dat er WIJ staat ? Omdat het O.T. een samenraapsel is uit verschillende bronnen. Genesis is een misbegrepen interpretatie van het Atrahasis epos wat de Israëlieten tijdens hun verplicht verblijf in Babylon hebben overgenomen.
Laten we nu eens dit verhaal verplaatsen naar uw redenering als zou de mens in staat zijn een QM te produceren in de toekomst. Het heeft er alles weg van dat men in het labo ook zal zeggen:' Laten we de QM maken naar ons beeld en gelijkenis'. De eerste versie zal nog niet totaal beantwoorden aan de doelstelling. Dat had men bij auto's en vliegtuigen ook. De kans is groot dat een verbeterde QM versie een bewustzijn zal ontwikkelen wat voor zijn 'scheppers' een gevaar kan inhouden dat die het stuur zouden overnemen en daardoor hun 'scheppers' zouden kunnen bedreigen omdat ze niet meer de dienende en ondergeschikte rol willen spelen. Ziet u, de geschiedenis kan zich herhalen als de wetenschap ver genoeg staat.
De God van het N.T. zijn niet meer dezelfde 'goden' als uit het O.T. De 'scheppende goden' uit het O.T. was niet de god die wij aanduiden als schepper van 'hemel en aarde'.
Om het N.T. een zekere geloofwaardigheid te kunnen geven heeft men in het begin van deze godsdienst de fout gemaakt het O.T. er aan te koppelen. Zo krijgen we twee totaal verschillende 'Goden' die in tegenspraak met elkaar zijn. Hoe goed uw poging ook is dit te begrijpen, het zal steeds een ' bijwerken' van een niet-passend puzzelstuk blijven.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

25 mei 2010, 10:10

Bovendien Jure , is god een uitvinding des mensen : je ziet dit klaar en duidelijk , vooral in het OT : de vergeldingen die daar beschreven staan zijn puur menselijke ideeën .
De vroegere volkeren waren nu eenmaal wreed in hun straffen .
Mededogen bestond niet : wie iets mispeuterde volgens hun leiders werd gestenigd , aan een kruis genageld , gevierendeeld , gefolterd tot ter dood , voedsel voor de leeuwen .
Het is slechts in het NT dat de normen anders worden .
Daarom heeft het ook een waarde . Nu die god er nog af ,en we zijn op de goede weg : immers , dat vingertje : braaf zijn of ... is er te veel aan .

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

25 mei 2010, 10:12

Bijbelse verhalen : mensenverhalen, het zit idd in de mens zijn hoofd Reini :D
Liefde en boosheid ..... de mens is er mee opgegroeid, en al wat ons petje te bovengaat = die God :idea: :wink:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

25 mei 2010, 11:23

talisman schreef:JURE,
Dit is een mooie overdenking, maar er zitten toch enkele denkfoutjes in als u de bijbel wil volgen.
Zo schrijft u : " Hij maakte de mens naar zijn beeld en gelijkenis". Dat staat er niet ! Er staat: " Laten WIJ de mens maken naar ONS beeld en gelijkenis" ( Genesis ). En hoe komt het dat er WIJ staat ? Omdat het O.T. een samenraapsel is uit verschillende bronnen.
Waarom er "WIJ" staat in het O.T. ? Niet zoals jij 'denkt dat het is gegaan talisman. Zoals steeds haal jij je bronnen niet uit de bijbel. Om de bijbel goed te verstaan zou het nochtans moeten.
In het begin schiep god hemel en aarde.....
Wel nu, vóór dat de aarde geschapen werd, was er dus een hemelse schepping (Job 38:1-7), geestelijke wezens, waaronder aartsengelen, miljarden engelen, serafijnen, cherubijnen. Een aartsengel Michael genaamd, was Jezus, die ook nog het 'Woord' genoemd wordt. En het "Woord" is vlees geworden en heeft onder de mensen gewoond..... slaat dus terug op Jezus, als mens geboren op aarde, na zijn dood terug opgestegen naar de hemel van waar hij was nedergedaald.
Satan was een cherubijn, die toen nog Lucifer noemde en die aangesteld was om over de hof van Eden te waken en de eerste mensen.

Daarom kon God zeggen : laten 'Wij' de mens maken.... Hij sprak deze woorden tot Jezus, het 'Woord', waarvan gezegd wordt : het 'Woord' was bij God..... en dat alles gemaakt werd door 'middel van Jezus'....
Dat is toch de logica zelve !

Niet zo moeilijk te verstaan als men het wilt verstaan, en ziedaar nog maar eens het bewijs van samenhang tussen het O.T. en het N.T.
Gast

25 mei 2010, 12:17

jure schreef:Talisman, bedankt voor de zinvolle reactie. Dit is wat men noemt in dialoog gaan.
Zou het niet kunnen dat Wij en Ons in majesteitvorm geschreven is? Is gewoon een gedachte. En natuurlijk zouden gelovigen blij zijn met enkel het bestaan van het NT. Maar er is de geschiedenis er voor die onverbloemd wordt weergegeven. Hoe juist of onjuist weet ik niet. Maar "men" heeft ze opgenomen in de Bijbel. Misschien als afschrikmiddel tegen "rebellerende" Christenen of gelovige. Misschien om het juk der vervloekingen levend te houden. Misschien. Het zou kunnen. Maar het zou kunnen om het geheel intact te houden.
Vriendelijke groet
jure
Jure, die (WIJ)-majesteitvorm is al meermaals als verklaring gegeven door gelovigen, maar dit gaat niet op in de taal van Sumer waar de Wij-vorm enkel in die context als meervoudsvorm gezien wordt. De enige reden waarom men wel verplicht was de Tenach erbij te betrekken waren de verwijzingen in de evangelies. Men moest er toch een zekere geloofwaardigheid aan kunnen geven gezien Jezus niet zomaar uit het niets is opgedoken. De christenen hebben er wel een totaal andere invullen aan trachten te geven, wat voor de joden zelfs lachwekkend overkomt.
Gast

25 mei 2010, 13:28

jure schreef:
talisman schreef:JURE,
De kans is groot dat een verbeterde QM versie een bewustzijn zal ontwikkelen wat voor zijn 'scheppers' een gevaar kan inhouden dat die het stuur zouden overnemen en daardoor hun 'scheppers' zouden kunnen bedreigen omdat ze niet meer de dienende en ondergeschikte rol willen spelen. Ziet u, de geschiedenis kan zich herhalen als de wetenschap ver genoeg staat., het zal steeds een ' bijwerken' van een niet-passend puzzelstuk blijven.
Mag ik hierdoor fijntjes besluiten :D dat U ook in creatie geloofd, maar niet die dat verwoord wordt door middel van de Bijbel.
Dat U eigenlijk naar een zuivere versie streeft van de Schepping naar het heden toe?
Of, wat ook kan, zit ik hier helemaal fout?
JURE, er zijn goden en er zijn goden en er is creatie en creatie. Het leven op deze planeet is volgens mijn bescheiden mening GEEN creatie. Dat is een proces van miljarden jaren, echter, als ik nog een greintje van het O.T. wil overhouden moet ik op zoek gaan naar de bron; waar komen deze verhalen vandaan. Het verste wat we kunnen gaan in de tijd wat op schrift staat is het Atrahasis epos en de Veda's hun Quelle.
Als we vandaag reeds, als primitieve mens, want dat zijn we nog steeds, DNA in een cel kunnen stoppen om een nieuw soort leven te 'creëren', wat kunnen beschavingen uit categorie 3 dan wél al ? Waren zij misschien die 'goden' waarvan sprake in Genesis ? Misschien hebben ze de EVOLUTIE wel een handje geholpen. Dat is wat ik bedoel.
Gast

25 mei 2010, 15:22

jure schreef:Een duidelijk antwoord en stellingname Talisman.
Weet dat ik niet blind ben voor de parallellen tussen de Griekse myten ( halfgoden, een oppergod, de mens en zo veel anderen, waaronder de door U geciteerden.
Bijna zou mr Vandäniken ( misschien fout geschreven ) wel eens gelijk kunnen hebben met zijn theorie. Populaire theorie weliswaar met een beetje ernst. Ware het niet dat ik op Discovery channel de reprortage heb gezien over de beroemde Nazcalijnen. Het reportageteam met haar onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat het enkel religieuse lijnen zijn. Dus geen opstijg of landingsplaatsen van een hogere generatie of van buitenaardse wezens. Dit terloops.
Als dan al vreemde wezens ons hebben ingeplant, om welke reden dan ook, blijft de vraag of deze vanzelf of door toevallig samenvloeien van verschillende virale, bacteriële, kosmische, of door een big bang of noem maar op zijn ontstaan.
Het evenentuele bestaan van andere beschavingen dikt ( volgens mij ) nog meer het geloof naar een Schepper aan.
Misschien, nu ga ik in het ijle , ware het hemelse helpers die de mens hier hebben geplaatst door de wil van de Schepper en misschien....
Vele vragen blijven onbeantwoord. Juist. Maar ook voor de wetenschap. Geeft een wetenschapper zijn zoektocht op omdat hij niet onmiddellijk het antwoord vindt? Neen, ook een gelovige niet. Die geeft zijn innerlijk gevoel dat hij juist redeneert niet op, omdat hij of zij ook niet onmiddellijk het antwoord weet.
Het zou mij - menselijk - verwonderen dat een kern van pakweg duizend mensen het bij het rechte eind hebben door middel van onderzoek van de geschriften.
Alhoewel ik in herhaling val, is de Bijbel een leidraad, vooral het NT voor de hedendaagse moderne Christen.
Deze is alleszins beter dan dogma's die door gelijk welke godsdienstige "verenigingen" worden aangenomen en of canons van gemaakt.
Groet
jure
JURE,
Vondäniken heeft de verdienste heel wat raadsels in de openbaarheid te brengen, maar hij was het niet die hiermee begon. Neem nu de Nasca-lijnen. Het is dan weer verwonderlijk dat Dicovery channel deze lijnen als een religieuze oefening zien, terwijl Maria Reiche, archeologe, na heel haar leven te hebben gewijd aan dit onderzoek tot de conclisie kwam dat ze nog steeds niet met zekerheid kon zeggen wat het nut en de betekenis van deze tekeningen was. En nu komt Discovery met deze onzin? Als deze tekeningen, alleen waarneembaar vanuit de lucht te zien enig zin hadden, was het om 'de goden' ergens daarboven te eren. Heb onlangs ook op deze zender een reportage gezien ivm de De Ark van het verbond met de stenen tafels. Ze zouden eens duidelijk maken zie, hoe de vork aan de steel zat. Eindconclusie: niks, noppes. Zo kan ik het ook.
En nu hebt u het over Vondäniken, ik niet. Ik heb het over wat er te lezen staat in Gilgamesh en het Atrahasis epos. U moet wél een onderscheid maken tussen superieure beschavingen en hun bewoners, die de mens hier 6000 jaar geleden als ' goden' zagen, en de Al-kracht die we god noemen, het abstracte begrip van de 'motor' achter de kosmos in zijn geheel. Het is uw goed recht meer geloof te hechten aan een boek dat geschreven is door mensen die het van overlevering en kampvuur-verhalen hebben of de wetenschappelijke zoektocht naar de oorsprong van deze verhalen.
En het mag mij worst wezen als 6 miljard mensen wat anders anders geloven dan 1 persoon die er een andere kijk op heeft. Over de waarheid wordt er niet gestemd of een volksraadpleging gehouden. En ik zie ook helemaal geen verband tussen het versterken van uw geloof door te weten dat er nog andere planeten bewoond zijn. Rare vaststelling. En van al deze duizende bewoonbare planeten heeft God dan één stam uitgekozen als bevoorrechten. Wel een God die een modderfiguur zou slaan op de rechtbank. :roll:
Gast

25 mei 2010, 16:38

jure schreef:Kleine rechtzetting. Het was op National Geografic Channel dat ik die reportage zag.
- Archeoloog Alberto Urbano volgt met zijn wijsvinger de loop van een labyrintisch pad dat waarschijnlijk tijdens religieuze ceremonies werd bewandeld.- is een uitreksel van die docu.
Gewoon even Nazcalijnen intikken bij Google.
Conclussie van het onderzoeksteam, na dat zij de ontdekten hoe de lijnen werden gemaakt, door ze na te maken en de nabijheid van religieuse tempels en gevonden schedels en apparte skeletten zonder schedel en zo meer was dat het een religieuse wandelroute moest zijn.
De getekende dieren waren de dieren die de Nazcabeschaving aanbaden.
't Was in ieder geval de moeite waard.
Groeten
jure
:lol: Dat verklaard al veel. Die zitten om niks verlegen. Slim bazeke, die'n Alberto. En buiten die skeletten en Nasca-pottery, wat is de link naar die tekening volgens deze 'deskundige' ? Die is al even straf als de archeologen die concluderen dat de piramides graftomben zijn omdat ernaast ook nog begraafplaatsen zijn gevonden. Heeft hij het toevallig ook niet gehad over het feit dat diezelfde indianen naar een zekere bergtop verwezen als zijnde de plaats waar die goden huisden ? Nu ja, ik weet ook niet alles hoor.
Gast

26 mei 2010, 07:34

jure schreef:Besluit : jure, noch Discovery, noch National Geografic zijn betrouwbaar :D .
Goed, dus mag ik ook hun reportages over evolutie als zijnde onbetrouwbaar beschouwen. Meer nog, larie?
Ik haal dit slechts aan ter verduidelijking. Wetenschap zoekt naar een speld in een hooiberg. Gelovigen onderzoeken het hooi.
Vriendelijke groet
jure
Ho Jure, nu ben je even de trappers kwijt ! Ik heb niet beweerd dat deze zenders onbetrouwbaar zijn. National Geo. is zeer conservatief betreft alles wat in de richting van de bijbel wijst. Als u de oprichters en de raad van bestuur kent, zal je nikkel wel vallen. Ze nemen het bv. niet zo nauw met hun reportages over oud Egypte. Ik weet nu toevallig heel veel over dit onderwerp om deze reportages te kunnen inschatten. Deze week op Discovery ook nog zo'n uitglijder, wat op deze zender niet zoveel voorkomt. Dit zijn leuke kijkkanalen, maar hebben het niet altijd bij het rechte eind of maken er een bocht omheen.
Kijk, als u dit gaat aangrijpen om de evolutietheorie in vraag te stellen kan u alvast dit antwoord als mijn laatste beschouwen.