WAAROM ISRAEL ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

Wil.

06 aug 2018, 16:27

ebenhaezer schreef:  Maar wat ik zei over die Moskee in 615 , dat staat wel in hun eigen Koran  
Neen, Ebenhaezer, dat staat er niet in.

Ik leer natuurlijk graag bij; wijs me dat stuk anders even aan, dan check ik dat even in mijn Koran.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

talisman

06 aug 2018, 16:57

ebenhaezer schreef: Maar wat ik zei over die Moskee in 615 , dat staat wel in hun eigen Koran .
Wat in de koran staat is grotendeels verzonnen, net zoals de bijbel.
En dat is niet het enige dat zij trachtten te verbergen ,  de zogenaamde ' Palestijnen ' hebben die naam gewoon geclaimd van de Filistijnen ( in het Hebreeuws : Palesthim ) ,  die toen  in Kanaan woonden ;  om daardoor dit land te kunnen opeissen !  Maar alles wordt nu eenmaal toch eens  bekend !
Dat is uiteindelijk de eeuwige strijd tussen Ismael en Isaak die nog steeds doorgaat . 
De Filistijnen waren de oorspronkelijke bewoners van Palestina, nog voor de Judeeërs dit land overnamen na de inval van de Assyriërs in het noordenrijk. Samaria was de hoofdstad en gezien de meeste vluchtelingen vandaar afkomstig waren noemden men al gauw alle vluchtelingen uit het noordenrijk Samaritanen. Om alsnog dit land te claimen hebben de Israëlieten een voorgeschiedenis verzonnen zoals bv. Salomon en de eerste tempel.

talisman

06 aug 2018, 17:01

ebenhaezer schreef:
werewoef schreef:Waarom Israel ? Tav Will, Ebenhauser e.a

Waarom wordt nu ineens in Israel de beperkte bevolkingsgroep - De Druzen - geviseerd . Ze hebben wel een  apart geloof maar ze erkennen Israel als staat . Nu ineens tot derderangs burgers geklasseerd . Vanwaar  nu ineens de minachting ?

werewoef

Werewoef , dat is natuurlijk een gevolg van al die  strubbelingen daar in Israel !  Dat de Druzen massaal op straat kwamen is begrijpelijk en terecht , maar Israel moet zich verdedigen tegen de zovele vijanden waaronder ook IS !
Deze laatste bracht  onlangs nog een vreselijke slachting aan  op de Golanhoogte ( waar veel familie woont van de Druzen ) .
Israel heeft zich met veel moeite vrijgevochten ,  en zal dat niet meer zomaar loslaten , vandaar die overgrote waakzaamheid . Toch is die laatste Wetgeving om iedereen uit te sluiten , wel een brug te ver , maar wel begrijpelijk , daar zijzelf eeuwenlang door bijna iedereen  uitgesloten werden !  Hopelijk komt het toch weer goed . 
Jij bent dus duidelijk niet op de hoogte van deze geschiedenis.

http://www.theosofie.net/sunrise/sunris ... licht.html

ebenhaezer

07 aug 2018, 15:49

Wil. schreef:
ebenhaezer schreef:  Maar wat ik zei over die Moskee in 615 , dat staat wel in hun eigen Koran  

Ik leer natuurlijk graag bij; wijs me dat stuk anders even aan, dan check ik dat even in mijn Koran.

Ik heb geen Koran Wil  , wel een Bijbel ! Kan het dus niet aanwijzen , en ik geloof ook jou , dus staat het er niet meer in . Ik wil jou niet kwetsen Wil , maar ik vertrouw wel de man die deze dingen onderzocht en er boeken over schreef . Het is de heer Willem J.J. Glashouwer , en hij is behalve Ds . ook President  Christians for  Israel  , International en Honorary President European Coalition  for Israel .  Ik denk dat hij als zodanig geen flaters kan permiteren  zonder in problemen te komen ! Het staat op blz. 91 van het boek : " Waarom Israel " .
Je weet toch ook dat de vijanden van Israel niets schuwen om valse berichten te lanseren of dingen weg te moffelen   , hou dus daar ook rekening mee .  
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer

07 aug 2018, 16:52

Israel heeft Jezus als Verlosser niet geloofd , ze waren verblind , behalve een kleine massa ;  daarom heeft God Zich tot de heidenen gericht , de niet Joden . Dat was vanaf Cornelius , waar de eerste heiden christenen ook de H.Geest ontvingen  via Petrus . 
Christenen hebben dus hun geloof in Christus te danken aan de Joden , Jezus Zelf was Jood ,  daarom hebben  ware christenen de Joden lief . 
Gods belofte aan Abraham - Isaak en Jacob ( deze werd later Israel genoemd ) , betreffende het beloofde Land , is een eeuwige belofte en houdt stand dus , want God is trouw . Zo kwam de Zegen Gods ook over deze heidenwereld .We zijn nu zoal twee eeuwen verder  , en we merken aan alles dat het met deze aarde niet goed meer gaat ,  en de vrede verre weg is , al verlangt men dat hartstochtelijk . 
Christenen weten dat de Opname van ware gelovigen aan de deur staat , en volgens Gods Woord  nadert daarna de tijd  dat Christus terug zal komen voor Israel , op de berg Sions in Jerusalem ,  als Koning der koningen om te regeren over de ganse aarde . Dan zullen de Israelieten Hem herkennen ( aan de wonden )  groot berouw hebben en Hem in liefde aanvaarden . 
Niet ' ik ' zeg dat maar Gods Woord dat eeuwig stand houdt , en dat wil ik graag doorgeven op een plaats waar het over Godsdienst gaat  en waar ik graag wil horen waarom die God van Israel en Zijn volk ,  zo weinig begrepen wordt ondanks al Zijn liefdevolle bewijzen . Wat kon Hij nog meer doen om ons uit ons zondig leven te bevrijden  ! 

frits1955

07 aug 2018, 17:08

Het is duidelijk dat de "ware gelovigen" hier enkel willen reageren op soortgenoten.
Misschien kan men een nieuwe topic dan ook op die manier aankondigen: " Enkel voor believers die mij niet willen tegenspreken". Dan verknoeien anderen geen tijd meer in een poging een wezenlijke discussie op gang te brengen.

ebenhaezer

07 aug 2018, 17:40

frits1955 schreef:Het is duidelijk dat de "ware gelovigen" hier enkel willen reageren op soortgenoten.
Misschien kan men een nieuwe topic dan ook op die manier aankondigen: " Enkel voor believers die mij niet willen tegenspreken". Dan verknoeien anderen geen tijd meer in een poging een wezenlijke discussie op gang te brengen.

Lieve Frits , maak je niet boos man , heel slecht voor je gezondheid , en dat wil de lieve God ook niet ! 
Weet je ,  ware gelovigen reageren liever niet meer ,  want dan worden alle kanonnen op hen gericht en dat is echt niet prettig !   Daarom ben ik zo blij dat jij wel reageert , dan kan ik  gelukkig  antwoorden ! 
Een vraagje aan jou , wat gebeurt er met jou na dit leven hier , en ben je daar zo  zeker van ? 
Wat mij betreft dus wel , dat zul je al zeker gemerkt hebben ;  daarom dat ik nergens bang voor ben . 

Wil.

07 aug 2018, 19:38

ebenhaezer schreef:
Wil. schreef:

Ik heb geen Koran Wil  , wel een Bijbel ! Kan het dus niet aanwijzen , en ik geloof ook jou , dus staat het er niet meer in . Ik wil jou niet kwetsen Wil , maar ik vertrouw wel de man die deze dingen onderzocht en er boeken over schreef . Het is de heer Willem J.J. Glashouwer , en hij is behalve Ds . ook President  Christians for  Israel  , International en Honorary President European Coalition  for Israel .  Ik denk dat hij als zodanig geen flaters kan permiteren  zonder in problemen te komen ! Het staat op blz. 91 van het boek : " Waarom Israel " .  

Het zou misschien kunnen dat je ergens iets op de verkeerde manier hebt geïnterpreteerd, niet? Zou het veel moeite kosten om die alinea op blz.  91 van dat boek eens over te typen? Ik wil er echt het fijne van weten.

frits1955

07 aug 2018, 22:12

""Lieve Frits , maak je niet boos man"

Dat is wel het laatste wat ik zal doen
Alleen is dit een publiek forum - de bedoeling van een forum is dat men met elkaar in discussie kan gaan en argumenteert en ook tracht in te gaan op de argumentatie van anderen - ook als dat ver buiten je eigen comfortzone of kennis  valt. Verder verwar je een niet- religieuze maar historische benadering van de zaken met "alle kanonnen worden op mij gericht"- een attitude die typisch is voor een bepaald soort "believers".

Wat er met mij na dit leven zal gebeuren is hier niet aan de orde , dat is stof voor een andere topic.
Jij bent een topic gestart rond het lot van de joden doorheen de geschiedenis en waarom ze -volgens jou - door "alle volkeren" geviseerd werden en worden. Als je die zaken enkel wil benaderen vanuit bijbelse en andere religieuze schrijfsels kan er geen discussie zijn aangezien je de historische feiten negeert.

ebenhaezer

08 aug 2018, 10:02

Wil. schreef:
ebenhaezer schreef:
Wil. schreef:

Het zou misschien kunnen dat je ergens iets op de verkeerde manier hebt geïnterpreteerd, niet? Zou het veel moeite kosten om die alinea op blz.  91 van dat boek eens over te typen? Ik wil er echt het fijne van weten.
ja 

Graag gedaan Wil ,  ik ben in pensioen en heb dus veel tijd !  En misschien vind je wel ergens iets dat volgens jou verkeerd geinterpreteerd is ,  oke we beginnen er aan . ( ik zocht het eerst op bij Google , maar daar doen ze blijkbaar niet aan bladzijden werk  ! ) .

blz. 91 halverwege  uit hoofdstuk : Religieus conflict .

" Jerusalem is voor islamieten de derde heilige stad ( na Mekka en 
Medina ) . En het blijft heilig voor hen ( hoewel het nooit in de Koran 
genoemd wordt ) ,  omdat Mohammed in de droom daar op een
nacht op zijn paard ten hemel zou  zijn gevaren . In werkelijkheid 
heeft hij Jerusalem nooit bezocht en lag hij in die nacht gewoon te 
slapen in zijn tent in de woestijn van Arabie . Wel wordt de afdruk
van de hoef van het paard dat in de droom met een sprong ten
hemel voer ,  nog altijd aangewezen in de Omar-moskee op de
Tempelberg in Jerusalem  ! ( In de Koran is sprake van een plaats die
aangeduid wordt als de vérste moskee  of heilige plaats - AL quds - ,
dus het verst van Mekka verwijderd ,  zonder dat daarbij vermeld
wordt  waar die plaats is . In ieder geval  was er in de dagen van 
Mohammed noch een moskee ,  noch een tempel in Jerusalem .
Sommige historici  denken dan ook ,  dat de Koran verwijst naar het
dorp Janad  in Jemen  ( precies de andere kant op dus ,  vanuit Mekka 
gezien ) ,  waar in het jaar 615 de Al-Janadiya moskee was gebouwd  .
Deze wetenschappers geloven , dat Mohammed  daar vandaan ten
hemel voer . Maar om wat voor reden dan ook , blijven moslims

( blz; 92 )
tegenwoordig in dit verband wijzen op Jerusalem .  Niettemin
keren zij Jerusalem de rug toe als ze in Israel bidden ,  en buigen zich
in de richting van Mekka .) " . 

Zo , dat was het ,  zoek maar uit !

ebenhaezer

08 aug 2018, 10:31

frits1955 schreef:""Lieve Frits , maak je niet boos man"

Dat is wel het laatste wat ik zal doen
Alleen is dit een publiek forum - de bedoeling van een forum is dat men met elkaar in discussie kan gaan en argumenteert en ook tracht in te gaan op de argumentatie van anderen - ook als dat ver buiten je eigen comfortzone of kennis  valt. Verder verwar je een niet- religieuze maar historische benadering van de zaken met "alle kanonnen worden op mij gericht"- een attitude die typisch is voor een bepaald soort "believers".

Wat er met mij na dit leven zal gebeuren is hier niet aan de orde , dat is stof voor een andere topic.
Jij bent een topic gestart rond het lot van de joden doorheen de geschiedenis en waarom ze -volgens jou - door "alle volkeren" geviseerd werden en worden. Als je die zaken enkel wil benaderen vanuit bijbelse en andere religieuze schrijfsels kan er geen discussie zijn aangezien je de historische feiten negeert.

Vooreerst Frits , raken die ' kanonnen ' mij  niet , maar wel hen die er door weggebleven zijn !  Dit is geen ' verwarring ' , maar wel een vaststelling ! 
En wat die regels voor dit Forum betreft ,  vind ik het  wel  vreemd dat je dit alleen op mij toepast , terwijl hier toch vele malen even buiten de ' discussie regels '  gesproken wordt , of ook terloops eens iets uit eigen leven gezegd  werd ! 
Raar ! maar echt typisch voor onze Frits 1955 . 

Wil.

08 aug 2018, 11:02

Bedankt, Eben.

Je hebt twee zaken door elkaar gehaald.

1. er is in de koran inderdaad  sprake van de verre moskee, al aqsa, dat klopt, zie  hfst. 17: 1
2. er waren in Jemen al 'bedevaartsoorden' waar de hanif - monotheïstische gelovigen die de leer van Abraham volgden - samenkwamen om te aanbidden. Mogelijk was het dorp Janad zo'n plaats waar mensen samenkwamen.

Maar dat tweede punt wordt niet in de koran vermeld. Er zijn 'sommige historici' die vermoeden dat die 'verre moskee' - in het Arabisch al-masjid al-aqsa - zou kunnen verwijzen naar de bidplaats in Jemen, maar het staat zeker niet in de koran; dat is slechts een interpretatie van die historici.

talisman

08 aug 2018, 17:01

Wil. schreef:Bedankt, Eben.

Je hebt twee zaken door elkaar gehaald.

1. er is in de koran inderdaad  sprake van de verre moskee, al aqsa, dat klopt, zie  hfst. 17: 1
2. er waren in Jemen al 'bedevaartsoorden' waar de hanif - monotheïstische gelovigen die de leer van Abraham volgden - samenkwamen om te aanbidden. Mogelijk was het dorp Janad zo'n plaats waar mensen samenkwamen.

Maar dat tweede punt wordt niet in de koran vermeld. Er zijn 'sommige historici' die vermoeden dat die 'verre moskee' - in het Arabisch al-masjid al-aqsa - zou kunnen verwijzen naar de bidplaats in Jemen, maar het staat zeker niet in de koran; dat is slechts een interpretatie van die historici.
Vermoedelijk was dat Petra :
https://www.youtube.com/watch?v=jOxZl60MyqE

http://www.muslimheritage.com/article/f ... k-to-makka

ebenhaezer

10 aug 2018, 15:06

Ja , Wààrom Israel ? Niet alleen als volk maar ook als land Israel , het vroegere Kanaan ! 
Dat is het land dat God uitkoos om er te wonen bij Zijn schepselen , die Hij zo innig liefheeft ondanks veel ongehoorzaamheid  . Toch heeft Hij er ook altijd mensen gevonden ( daar en ook elders in deze wereld ) ,  die ook  Hem van harte liefhadden en eerden , zoals een Noach , Abraham , Jacob , David , Johannes , Paulus ....  ik noem er maar enkelen . 
Daar in Jerusalem stond eenmaal de Ark des Verbonds , die Hem vertegenwoordigde .  Die Ark stond ook eenmaal in het plaatsje Eben-Haezer ,   wat betekent ' God zal voorzien '  ,  omdat het volk dacht daarmee de strijd te kunnen winnen ,  maar God laat niet met Zich sollen ,  en dat hebben ze toen wel geweten !  En het koste heel wat moeite om hun Ark terug in Jerusalem te krijgen . 
In dat land bevonden zich ook de steden Samaria , Juda , Bethel , Bethlehem , Gibeon .....   Steden die nu ' bezet gebied ' genoemd worden , maar die ondanks alle strijd toch geheel en al van Israel zijn ;  ze moesten er hard voor vechten en overwonnen , al kostte dat jaren lang moeite . 
Dat is het Israel waar het nog steeds zo om te doen is in deze wereld !  Daar vond zo ongeveer de hele geschiedenis van het Oude en Nieuwe Testament plaats , dit is idd. het land van de Bijbel , van de geschiedenis van de Joden , die zowaar in onze tijd hun land opnieuw en dit keer voor goed , in bezit genomen hebben want ook dat zegt Gods Woord . Een eeuwig Verbond met een Eeuwige God ! 
Niet alleen in de Bijbel staan deze feiten  opgetekend  ,  ook onze  wereldgeschiedenis weet daarvan . In werkelijkheid gaat het om de strijd tussen Schepper God en vijand satan , de strijd tussen goed en kwaad . Aan ons om de juiste keuzes te maken , daarvoor kregen we een wil  en verstand , en ook een Forum waar Religie in besproken kan worden . 
En hiermee besluit ik dan deze topic ,  het einde van deze Joodse geschiedenis zal eenmaal duidelijk worden door hun  Schepper God zelf . 

frits1955

10 aug 2018, 15:41

Men stopt of sluit topics zoveel men wilt natuurlijk maar het valt wel zeer sterk op dat bij "Religie" al een 5 tal topics werden afgesloten op vraag van de true believers blijkbaar. Lange godsdienstige tenen of gebrek aan deugdelijke argumentatie vraag ik me dan af.
Overigens is het al even bizar dat iemand een topic kan laten sluiten " omdat men het gestart heeft" - dat slaat toch nergens op als men op een publiek forum zit. Wie geen zin meer heeft om wat te posten  doet dat dus niet meer. Misschien zijn er anderen die nog wel iets te melden hebben over het onderwerp- al gaat het dan mogelijks een andere richting uit.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 10 aug 2018, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.