IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)

hier is plaats voor alle wereldreligies

ebenhaezer

10 sep 2014, 11:31

Vesselin schreef:Discussiëren over welk boek nu gelijk heeft is, vanuit mijn standpunt, zó triviaal, zó naast de kwestie...
Beminnen en bemind worden, is wat het leven de moeite waard maakt en daar is veel en veel te weinig van, en dat is tragisch.
Als ik iets van het evangelie onthouden heb is het dat Jezus zei: "Bemint God boven alles, en uw naaste als uzelf".
Dat eerste is natuurlijk problematisch geworden (sic). Voor mij niet: God is de oorzaak van ons bestaan.
En de naaste ís mijzelf. Alle mensen hebben dezelfde geest en maken hetzelfde mee!
Er moet veel meer solidariteit komen, anders hebben we geen schijn van een kans.

Hallo VESSELIN , daar ben ik het helemaal mee eens , LIEFDE is de sleutel voor alles wat goed is , en wat daarbuiten is , heeft idd. geen schijn van kans !
Weet je , als God echt bestaat , en dat is zo , dan moet Hij ook te bereiken zijn , DURF DAN GOD VERTROUWEN , NEEM HEM OP ZIJN WOORD !
Als men , écht gemeend , Hem zou vragen ( bidden ) , of Hij zich bekend wil maken , dan zal hij dat zeker doen , en dan zal men die zekerheid en overtuiging , vanbinnen in het hart weten . Neem gerust de proef op de som ! God is niet doof , Hij IS vol liefde , maar Hij DOORZIET ook het hart !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

bluevelvet

10 sep 2014, 11:43

Vesselin schreef:Wij zijn hier getuige van een godsdienstoorlogje in miniatuur.
Het is niet alleen: "mijn heilig boek, mijn godsdienst", maar ook: "mijn interpretatie!"
Zo krijg je in de praktijk ettelijke interpretaties van hetzelfde boek, met evenveel kerkgemeenschappen, die allemaal zeggen dat ze gelijk hebben en elkaar bestrijden: verbaal of met fysiek geweld. Je ziet dat in het christendom en je ziet dat in de islam. (En ook nog bij oosterse godsdiensten, maar die twee is al erg genoeg).
Dit soort religiositeit is gebaseerd op angst. En angst leidt tot agressie.
Mensen denken zich veilig te kunnen voelen als ze zich identificeren met een groep. Maar dat veroorzaakt fragmentatie in de menselijke gemeenschap en daardoor juist onveiligheid! Maar dat inzicht is nog lang niet gedaagd bij de meesten. En zo blijven we maar doorgaan.
Dit soort religiositeit moet verdwijnen en plaats ruimen voor het besef dat wij allen veroorzaakt zijn door dezelfde energieën die in en door ons werken en waarin we allen één zijn. Dat besef is de ware spiritualiteit.
Mijn antwoord gaat in dezelfde trend als van ebenhaezer.
Het is hier bijna allen tegen één :roll: Je kan gemakkelijk uitmaken welke van de twee zijden zoal agressief optreedt, nietwaar Vesselin ?
Ik ben van mening dat niet religie tot angst leidt, dat kun je in elk geval al van bij de eerste christenen niet opmaken, ze stierven bijna allemaal als martelaar zonder weerstand te bieden en werden bv. genadeloos overgeleverd aan de wilde beesten !
Waar zie jij die agressie bij Jezus of bij de apostelen bvb :roll: Als ieder van ons oprechte volgelingen van Christus moesten zijn, zou de wereld er geheel anders uitzien !
Lees eens over de apostel Paulus hoe hij van een wreedaard veranderde in een zachtmoedig mens eens hij het christendom aannam ! Of hoe een moordenaar kan veranderen wegens zijn diep geloof !

Angst kan misschien wel tot agressie leiden, maar een diepgelovige is niet angstig en zet niet aan tot agressief gedrag. Dat is een misvatting van jou.
Allen die tot een godsgeloof behoren waar agressie deel van uitmaakt zijn geen oprechte gelovigen.
Zoals je al schreef : heb je naaste lief zoals jezelf want ieder zorgt goed voor zijn eigen, zorgt dat hij niets tekort komt, doet zijn eigen ook geen pijn, verdriet of geweld aan..... en dit in gedachte zou al deel uitmaken van de ware spiritualiteit !

janx

10 sep 2014, 14:03

ebenhaezer schreef: Weet je , als God echt bestaat , en dat is zo , dan moet Hij ook te bereiken zijn , DURF DAN GOD VERTROUWEN , NEEM HEM OP ZIJN WOORD !
Dat is het 't hem juist 'NEEM HEM OP ZIJN WOORD !' Er is geen god die één woord zegt, echter wel een hoeveel mensen die denken en menen iets vanuit een god ( welke trouwens ?) te kunnen opschrijven en vaak kun je ook nog heden ten dage mensen vinden die precies weten hoe die god denkt en doet. Hoe goed gelovig moet je wel niet zijn omdat serieus te nemen ? Die god van de bijbel en van welk wereldse geloof dan ook, bestaat niet punt. Maar dat is best angstig voor velen die jaren lang hebben gemeend het te kunnen weten of te kunnen bevestigen. Er is enkel leven en dat is de God van alles mijn in ziens meer is er niet (als dat al niet genoeg is :wink: )
Alles is Één en die Éne is Alles.

talisman

10 sep 2014, 14:34

ebenhaezer schreef:TALISMAN , als ik hier alles lees wat jij zoal schrijft , dan merk ik een hele brok HAAT , tegenover christenen ! Hoe komt dat toch ? Jouw wetenschappelijke kennis schenkt jou geen mooie levenshouding dunkt mij ! Dan merk ik bij christenen hier , toch een heel andere mentalireit !
Oorzaak en gevolg zijn hier wel heel duidelijk merkbaar toch ?
Waar haal je het uit dat ik gelovigen haat ? Ik weerleg hier enkel historische onjuistheden.
En zoals sommige gelovigen hier, hoef ik daar zelfs niet voor te liegen. Eerlijkheid gebiedt me om onwaarheden aan te klagen. Denk daar maar eens over na.

talisman

10 sep 2014, 14:40

bluevelvet schreef:Waar zie jij die agressie bij Jezus of bij de apostelen bvb
Enkele voorbeelden: Jezus jaagt de geldwisselaars uit de Tempel. Jezus zet Petrus regelmatig op zijn plaats als domoor. Jezus die farizeeërs uitmaakt voor witgekalkte graven. Jezus die van zichzelf zegt dat hij verdeeldheid zal brengen onder families. Jezus de opdracht geeft aan zijn apostelen om wapens te kopen. Is dit voldoende voor het ogenblik ?

ebenhaezer

10 sep 2014, 16:15

talisman schreef:
ebenhaezer schreef:TALISMAN , als ik hier alles lees wat jij zoal schrijft , dan merk ik een hele brok HAAT , tegenover christenen ! Hoe komt dat toch ? Jouw wetenschappelijke kennis schenkt jou geen mooie levenshouding dunkt mij ! Dan merk ik bij christenen hier , toch een heel andere mentalireit !
Oorzaak en gevolg zijn hier wel heel duidelijk merkbaar toch ?
Waar haal je het uit dat ik gelovigen haat ? Ik weerleg hier enkel historische onjuistheden.
En zoals sommige gelovigen hier, hoef ik daar zelfs niet voor te liegen. Eerlijkheid gebiedt me om onwaarheden aan te klagen. Denk daar maar eens over na.

Arme TALISMAN toch ! Zal ik alle gemene woorden die jij de gelovigen hier al die jaren naar het hoofd slingerde eens opzoeken ? maar die moeite doe ik niet hoor !
Ik noem hier alleen nog maar de laatste : leugenbrok - jokkebrok ...
Dat zijn bepaald geen lieve woordjes hoor , en dan nog onterecht ook !
Als Jezus iemand terecht wees , was dat met recht , want Hij doorzag hun gedachten en handelingen , maar met Hem kan niemand zich meten , ook jij niet ! Of heb jij alleen de waarheid in je binnenzak ?
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Paul Siemons

10 sep 2014, 16:50

Ebenhaezer schreef: Ik noem hier alleen nog maar de laatste : leugenbrok - jokkebrok ...

Ha zo, mag de waarheid niet verteld worden misschien...... hoeveel keren ben je al terechtgewezen op leugens en verdraaiingen ..... ????

Reini

10 sep 2014, 17:23

Ik weet niet of BV bewust liegt, maar ze heeft door haar gehersenspoelde brein een zeer speciaal soort logica ontwikkeld... de bijbel bevat zoveel tegenstrijdigheden, dat je als gelovige moet draaien en keren om het beeld te doen kloppen.
Als neutraal persoon sta je dan paf , je geest begrijpt het gewoon niet.
Maniakale religie beheerst blijkbaar het gehele brein.
Daar mochten we de laatste jaren al vele bewijzen van ondervinden. :?

cappa

10 sep 2014, 18:05

Vesselin schreef:Wij zijn hier getuige van een godsdienstoorlogje in miniatuur.
Het is niet alleen: "mijn heilig boek, mijn godsdienst", maar ook: "mijn interpretatie!"
Zo krijg je in de praktijk ettelijke interpretaties van hetzelfde boek, met evenveel kerkgemeenschappen, die allemaal zeggen dat ze gelijk hebben en elkaar bestrijden: verbaal of met fysiek geweld. Je ziet dat in het christendom en je ziet dat in de islam. (En ook nog bij oosterse godsdiensten, maar die twee is al erg genoeg).
Dit soort religiositeit is gebaseerd op angst. En angst leidt tot agressie.
Mensen denken zich veilig te kunnen voelen als ze zich identificeren met een groep. Maar dat veroorzaakt fragmentatie in de menselijke gemeenschap en daardoor juist onveiligheid! Maar dat inzicht is nog lang niet gedaagd bij de meesten. En zo blijven we maar doorgaan.
Dit soort religiositeit moet verdwijnen en plaats ruimen voor het besef dat wij allen veroorzaakt zijn door dezelfde energieën die in en door ons werken
Een exacte analyse.
Jawatte

talisman

10 sep 2014, 18:47

Reini schreef:
Paul Siemons schreef: Reini schreef: Ik weet niet of BV bewust liegt....

Reini komaan zeg, da's toch pure moedwil zekers... als je keer op keer op met de neus op de feiten word gedrukt en dan nog wat anders liggen te beweren !!!!!
Ze kan niet anders meer , Paul.
Gevolg van hetgeen Vesselin schreef.
Een interpretatie die koste wat kost moet verdedigd worden.
Zelfde zie je bij kanaries die al heel hun leven in een kooitje zitten. Zet het deurtje open en ze blijven gewoon op hun vertrouwde stokje zitten.

bluevelvet

10 sep 2014, 19:21

talisman schreef:
bluevelvet schreef:Waar zie jij die agressie bij Jezus of bij de apostelen bvb
Enkele voorbeelden: Jezus jaagt de geldwisselaars uit de Tempel. Jezus zet Petrus regelmatig op zijn plaats als domoor. Jezus die farizeeërs uitmaakt voor witgekalkte graven. Jezus die van zichzelf zegt dat hij verdeeldheid zal brengen onder families. Jezus de opdracht geeft aan zijn apostelen om wapens te kopen. Is dit voldoende voor het ogenblik ?
Mattheus 21 :
[12] Jezus ging de tempel binnen, hij joeg iedereen weg die daar iets kocht of verkocht, gooide de tafels van de geldwisselaars en de stoelen van de duivenverkopers omver [13] en riep hun toe: "Er staat geschreven: "Mijn huis moet een huis van gebed zijn, maar jullie maken er een rovershol van !

Ik heb het al uitgelegd en nog begrijp je het niet ! De tempel was een huis van gebed !
Ga maar eens een kerk binnen met een paar runderen of ander vee, en ook nog duiven, en begin daar een handeltje op te zetten, zoals op een veemarkt of vogelmarkt. Je zoudt nogal ne zwier krijgen van de priester denk ik :lol:

Volgens de wet mochten de armen duiven offeren - denk maar aan Jozef en Maria, die na de geboorte van Jezus, duiven offerden in de tempel - maar de handelaars vroegen ook nog woekerprijzen aan de armen zodat ze daar heel veel winst opstreken, daarom stond het gelijk aan een rovershol.
Hé ja, talisman, Jezus nam het op voor de armen, dat is nog eens een les dat je daaruit kan leren niet waar ?
Daarbij niet te vergeten de drek en de stank die er moest heersen....

Maar ................... de vers daarna is wel héééééééééééél interessant, en getuigt iets heel anders van Jezus :
[14] Toen kwamen er in de tempel blinden en verlamden naar hem toe, en hij genas hen.

En, heb je niets te zeggen over de Farizeeërs die Jezus zochten te doden ? Het was hun specialiteit om aan Jezus allerlei strikvragen te stellen zodat ze hem konden 'pakken' ? Ze kenden zeer zeker de Wet goed maar pasten ze niet toe op hun eigen. Jezus vertelde het volk naar hen te luisten maar niet te doen zoals zij deden ! Hoe hypokriet waren ze.

Natuurlijk is er verdeeldheid binnen zekere families. Altijd al geweest. Ik heb ook familieleden die niet gelovig zijn !

En van die twee zwaarden heb ik je al uitgelegd, kom er dus weer niet mee af. Dat is maar al te belachelijk, precies of Jezus en zijn enkele apostelen de Romeinen zouden kunnen overmeesteren hebben met twee zwaarden tijdens zijn arrestatie. Integendeel, hij geneest het oor van de slaaf van de hogepriester in de hof van Gethsémané. Weer een les die je kan trekken hoe Jezus echt was !

En dat Petrus volgens Jezus een domoor zou zijn :roll: Maak het weer niet al te bont hé, talisman ! Als dat al agressie zou zijn volgens jou dan raad ik je aan om een paar postings van jou te herlezen, hetzelfde voor Paul Siemons :wink:

talisman

10 sep 2014, 20:25

bluevelvet schreef: Mattheus 21 :
[12] Jezus ging de tempel binnen, hij joeg iedereen weg die daar iets kocht of verkocht, gooide de tafels van de geldwisselaars en de stoelen van de duivenverkopers omver [13] en riep hun toe: "Er staat geschreven: "Mijn huis moet een huis van gebed zijn, maar jullie maken er een rovershol van !

Ik heb het al uitgelegd en nog begrijp je het niet ! De tempel was een huis van gebed!
Ga maar eens een kerk binnen met een paar runderen of ander vee, en ook nog duiven, en begin daar een handeltje op te zetten, zoals op een veemarkt of vogelmarkt. Je zoudt nogal ne zwier krijgen van de priester denk ik.

:lol: :lol: :lol: Ik zie je al binnen stappen met een duivenmand onder je arm.

Nu even ernstig.
Wat je blijkbaar niet weet is dat er een groot binnenplein zich voor de Tempel bevond, zoals nog steeds gebruikelijk bij grote moskeeën. Minder duidelijk te zien bij katholieke kerken is wat men noemt ' het voorplein ' doordat dit in tegenstelling tot moskee of synagoog niet ommuurt is.
Nu was het verboden om Romeinse munten binnen de muren van de Tempel mee te nemen, gezien ze de beeltenis van de ( god -)keizer droegen. Deze munten moest men dan inruilen voor Tempelgeld, wat vergelijkbaar met de huidige fiches op festivals e.d.
Het was het waardeverschil tussen beide munten wat kwaad bloed zette onder de Tempelgangers, gezien deze ' wisselaars ' bedienden waren van de priesterkaste. Het waren deze woekerwinsten wat deze priesterkaste werd verweten en niet de koopwaar. Deze koopwaar kon je binnen de Tempelmuren kopen met deze ' tempelfiches ', terwijl er ook officiële Joodse munten in omloop waren zonder deze beeltenis. Wel een zeer handige zet van Jezus om het volk op zijn kant te krijgen.
Zo zien we maar weer hoe je voor de zoveelste keer onderuit gaat.
Toch wel handig af en toe eens een godsdienstwetenschappelijk werk te lezen.

En van die twee zwaarden heb ik je al uitgelegd, kom er dus weer niet mee af. Dat is maar al te belachelijk, precies of Jezus en zijn enkele apostelen de Romeinen zouden kunnen overmeesteren hebben met twee zwaarden tijdens zijn arrestatie.

Twee sicarii per persoon en honderden zeloten per stamleider. De auteurs van de evangelies hebben uiteraard hun best gedaan om dit als een schermutseling van niks te beschrijven. Niks is minder waar, maar dat kan jij natuurlijk niet weten.

En dat Petrus volgens Jezus een domoor zou zijn :roll: Maak het weer niet al te bont hé, talisman !

Nee hoor, dat staat zo in het grote sprookjesboek van jou. Moet maar zelf eens lezen.
:lol:

socrates

10 sep 2014, 21:31

Voor alle aardlingen is er maar één god, de dampkring. Laat ons proberen die zo lang als mogelijk vast te houden. Want als die loslaat wordt de vraag naar het godsbestaan meteen totaal irrelevant.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

bluevelvet

11 sep 2014, 08:50

talisman schreef: Twee sicarii per persoon en honderden zeloten per stamleider. De auteurs van de evangelies hebben uiteraard hun best gedaan om dit als een schermutseling van niks te beschrijven. Niks is minder waar, maar dat kan jij natuurlijk niet weten.
Ach ja, talisman weet ALLES :lol:
Er waren slechts twee zwaarden in hun bezit, toen Jezus zei : "het is genoeg
Hij moest als een wetteloze of boosdoener gearresteerd worden zodat de schrift vervuld werd. de discipelen vluchtten weg bij zijn arrestatie, dat is wat anders of het zwaard opnemen.
En je verhaaltje van de sicarii en honderden zeloten heeft niets te maken met de discipelen van Jezus. Eén werd er de zeloot genoemd, wat ijveraar van de wet betekent. Nergens maar dan ook nergens zul je in de evangeliën lezen dat er schermutselingen waren met gebruik van wapens door de discipelen :!: Waar haal jij dat uit man, je ontkent de ware toedracht door zo te fantaseren !

En ik weet hoe de tempel er uit zag, voor de aankoop en verkoop van dieren was er genoeg plaats buiten de tempel ! Jezus had gelijk kordaat op te treden tegen de woekeraars die de tempel op zo'n goddeloze manier misbruikten. Het moet er nogal een kabaal geweest zijn met al die loeiende runderen en dat gekir van de duiven ! Hoe onrespectvol !
Het huis van God dient tot wat anders dan een beestenstal :roll:

talisman

11 sep 2014, 09:54

bluevelvet schreef: Ach ja, talisman weet ALLES :lol:
In elk geval ontzettend meer dan jij en dat is duidelijk.
Er waren slechts twee zwaarden in hun bezit, toen Jezus zei : "het is genoeg
Staat dit zo in de Griekstalige grondtekst ? 1- het waren geen zwaarden, maar sica's. 2- deze joodse wapens werden per twee en per persoon gedragen onder hun mantel.
Hij moest als een wetteloze of boosdoener gearresteerd worden zodat de schrift vervuld werd. de discipelen vluchtten weg bij zijn arrestatie, dat is wat anders of het zwaard opnemen.
De schrift spreek niet over arrestatie, maar over het vervullen van de voorwaarden om een messiaanse interventie te mogen verwachten. Hij was geen boosdoener, maar een dissident in de ogen van de bezetter. Weerstanders zijn altijd boosdoeners in de ogen van hun vijand.
En je verhaaltje van de sicarii en honderden zeloten heeft niets te maken met de discipelen van Jezus. Eén werd er de zeloot genoemd, wat ijveraar van de wet betekent.
Dat heeft er alles mee te maken. Jij kent enkel de gekleurde versie van het N.T. maar niks, nada van de werkelijke geschiedenis erachter.
Nergens maar dan ook nergens zul je in de evangeliën lezen dat er schermutselingen waren met gebruik van wapens door de discipelen :!: Waar haal jij dat uit man, je ontkent de ware toedracht door zo te fantaseren !
O nee ? En Petrus dan ? Jij denkt hier nog steeds dat de evangelies een historisch verslag zijn. Hoe naïef kun je wel zijn. Jij bent het die hier fantaseert !!

En op de rest van je gelul antwoord ik zelfs niet meer.