IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)

hier is plaats voor alle wereldreligies

cappa

14 okt 2014, 14:07

Vesselin schreef:Ge kunt onmogelijk ontkennen dat het Joodse volk genetisch een zeer begaafd en intelligent volk is.
Vele van de grootste wetenschappers en kunstenaars hadden of hebben Joodse roots.
Vele intelligentia hebben inderdaad joodse roots. Maar op wat baseer je je om te zeggen dat de joden twee- drieduizend jaar terug ook intelligenter waren?
M.i. heeft die moderne intelligentie een kwalijk reukje: historische inteelt. Dat resulteert in meer intelligenten ... en in meer debielen.
Jawatte

Vesselin

14 okt 2014, 15:04

Ik zeg niet dat de Joden intelligenter waren dan pakweg de Indiërs of de Chinezen - of Dendezen :lol:. Het is wel merkwaardig dat ze hun identiteit na zo'n verpletterende tegenslagen hebben kunnen behouden.
Maar, ge hebt gelijk... ik verbrand hier mijn vingers aan. Het is de vage herinnering aan een of ander artikel dat ik ooit gelezen heb over het verbluffend aantal hoogbegaafden bij het Joodse volk.
Maar ik kan mijn bron niet meer noemen, dus heeft het geen belang wat ik schrijf. 't Is inderdaad een koppig volkske, maar zo zijn er nog... enne... zijn debielen misschien koppig van aard?

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin

14 okt 2014, 15:07

@talisman,
Ik het het bekeken. Interessant.
Ik vind ook dat het woord 'God' een onbruikbaar woord is.
Ik zou de verwondering over mijn bestaan 'god' kunnen noemen, maar dat is nergens voor nodig. Verwondering is een gevoel dat er af en toe is en waarde aan mijn bestaan geeft, zoals andere gevoelens dat ook doen.
Ik vind mijn bestaan een mysterie, punt uit. Maar ik hoef dat mysterie niet 'god' te noemen.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman

14 okt 2014, 17:37

Vesselin schreef:Ik zeg niet dat de Joden intelligenter waren dan pakweg de Indiërs of de Chinezen - of Dendezen :lol:. Het is wel merkwaardig dat ze hun identiteit na zo'n verpletterende tegenslagen hebben kunnen behouden.
Dit is perfect te verklaren. Hier heb je een voorbeeld van natuurlijke selectie volgens de wet van Darwin. Enkel die intelligent genoeg waren om tussen de mazen van het net te zwemmen overleefden deze eeuwenlange vervolgingen.
Doordat ze steeds op de vlucht moesten slaan was hun inkomen van het lichtgewicht type zoals edelstenen, pelshandel en bankieren. Dit heeft hen zeker geen windeieren gelegd en hadden ze zo de middelen om te studeren op elk vlak.

socrates

14 okt 2014, 18:47

Was het ook niet zo dat er voor hen een soort beroepsverbod heerste, waardoor zij enkel als "onrein" beschouwde beroepen mochten uitoefenen, zoals bv. bankieren en alles wat met geld (het slijk der aarde) te maken had ?
Is het ook niet zo dat inteelt uiteindelijk tot de ondergang van een volk (soortà kan leiden ? Denken we bv. maar aan de bloederziekte onder de Europese adel.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Reini

14 okt 2014, 19:46

Talisman schreef:
Doordat ze steeds op de vlucht moesten slaan was hun inkomen van het lichtgewicht type zoals edelstenen, pelshandel en bankieren. Dit heeft hen zeker geen windeieren gelegd en hadden ze zo de middelen om te studeren op elk vlak.

Volledig mijn idee Talisman.

janx

14 okt 2014, 23:59

socrates schreef:Is het ook niet zo dat inteelt uiteindelijk tot de ondergang van een volk (soortà kan leiden ? Denken we bv. maar aan de bloederziekte onder de Europese adel.
Ik denk dat onze Bluevelvet daar wel een goede antwoord op kan geven wat inteelt is en doet of juist niet ...immers, volgens haar bijbel zijn Adam en Eva onze enige oerouders we zijn dus één grote familie iedereen trouwt dus binnen de familie niemand uitgezonderd volgens de logica van de bijbel. Tja ..... daarom zeker zoveel zieken in de wereld en niet alleen bij de adel en ook niet bij één volk maar dat moet dan ook zo zijn voor de gehele wereld bevolking. Ben benieuwd wat haar antwoord daarop is maar ga er vanuit dat zij en haar mede gelovigen dat zullen verklaren vanuit die mieterse, oh sorry ... , mythische bijbel ... hm ja, 'k maak er weer een potje van zie ik. :oops:
Alles is Één en die Éne is Alles.

bluevelvet

15 okt 2014, 16:08

"God heeft uit een enkele het gehele menselijke geslacht gemaakt om op de ganse oppervlakte der aarde te wonen" (Hand. 17:26)
"En Adam noemde zijn vrouw Eva, omdat ze de "moeder was van alle levenden." (Gen. 3:20)

Eva (Hebreeuws: חוה, Chavah) is een vrouwelijke voornaam met de betekenis "de leven gevende", of stammoeder volgens de bijbel.
"Weest vruchtbaar en wordt talrijk" was een gebod van God. (Gen 1:28 ). Volgens de overlevering schreef Josephus dat Adam en Eva 33 zonen en 23 dochters hadden.
Men vraagt zich soms af waar Kaïn zijn vrouw haalde. Adam en Eva kregen zonen en dochters (Gen. 5:4) en trouwde Kaïn met een van zijn zussen. Nog veel later trouwde bv. Abraham met zijn halfzus.(Genesis 20:12). Pas 400 jaar later waren zulke huwelijken bij wet verboden, wet die in Mozes tijd gegeven werd. (Lev. 18-20)
Adam and Eva hun genen waren perfect, zonder fouten. Na de zondeval is de mens aan degeneratie onderhevig. Daarom vond God het enkele duizenden jaren later nodig het huwelijk tussen broer en zus of naaste verwanten te verbieden. Ondertussen was het ook niet meer nodig om 'binnen de famiie' te trouwen, aangezien de bevolking aanzienlijk gestegen was.

Vandaag de dag bevatten genen heel wat fouten zodat "aanverwante familie" of "dichtste familie" te veel afwijkingen zouden vertonen indien zij samen kinderen mochten voortbrengen !
Hoe meer twee personen aan elkaar verwant zijn hoe meer het risico, dat ze dezelfde fouten in hun genen hebben. Bvb. een broer en een zus kunnen aldus dezelfde fouten gemeen hebben en defecte genen langs beider kanten geven dan serieuze afwijkingen !

talisman

15 okt 2014, 17:21

bluevelvet schreef:"God heeft uit een enkele het gehele menselijke geslacht gemaakt om op de ganse oppervlakte der aarde te wonen" (Hand. 17:26)
"En Adam noemde zijn vrouw Eva, omdat ze de "moeder was van alle levenden." (Gen. 3:20)

Eva (Hebreeuws: חוה, Chavah) is een vrouwelijke voornaam met de betekenis "de leven gevende", of stammoeder volgens de bijbel.
"Weest vruchtbaar en wordt talrijk" was een gebod van God. (Gen 1:28 ). Volgens de overlevering schreef Josephus dat Adam en Eva 33 zonen en 23 dochters hadden.
Men vraagt zich soms af waar Kaïn zijn vrouw haalde. Adam en Eva kregen zonen en dochters (Gen. 5:4) en trouwde Kaïn met een van zijn zussen. Nog veel later trouwde bv. Abraham met zijn halfzus.(Genesis 20:12). Pas 400 jaar later waren zulke huwelijken bij wet verboden, wet die in Mozes tijd gegeven werd. (Lev. 18-20)
Adam and Eva hun genen waren perfect, zonder fouten. Na de zondeval is de mens aan degeneratie onderhevig. Daarom vond God het enkele duizenden jaren later nodig het huwelijk tussen broer en zus of naaste verwanten te verbieden. Ondertussen was het ook niet meer nodig om 'binnen de famiie' te trouwen, aangezien de bevolking aanzienlijk gestegen was.

Vandaag de dag bevatten genen heel wat fouten zodat "aanverwante familie" of "dichtste familie" te veel afwijkingen zouden vertonen indien zij samen kinderen mochten voortbrengen !
Hoe meer twee personen aan elkaar verwant zijn hoe meer het risico, dat ze dezelfde fouten in hun genen hebben. Bvb. een broer en een zus kunnen aldus dezelfde fouten gemeen hebben en defecte genen langs beider kanten geven dan serieuze afwijkingen !
In geval hier iemand dit sprookje nog niet gelezen had... :lol:

bluevelvet

16 okt 2014, 12:00

Dat de Mozaïsche wet in verband met het verbod te huwen tussen bloedverwanten een goede wet was getuige de huidige wetten in veel landen waar het nog altijd verboden is een huwelijk te sluiten tussen broer en zus en dat gold eveneens voor neef en nicht of achterneef en achternicht. (deze laatste zijn geloof ik niet meer verboden sedert de vorige eeuw)
Deze vorm van huwelijkstraditie komt meer voor in Noord Afrika, Midden Oosten, Azië,.... en in landen zoals Turkije, Marokko wordt dit percentage bv. geschat op 15 tot 25 %.
Consanguïne relaties worden bij ons vooral gevonden onder migrantenpopulaties die afkomstig zijn uit deze landen.
Daarom zijn mensen van mening dat huisartsen en verloskundigen de taak op zich moeten nemen om deze informatie door te geven voorafgaand aan een zwangerschap.

talisman

16 okt 2014, 12:25

bluevelvet schreef:Dat de Mozaïsche wet in verband met het verbod te huwen tussen bloedverwanten een goede wet was getuige de huidige wetten in veel landen waar het nog altijd verboden is een huwelijk te sluiten tussen broer en zus en dat gold eveneens voor neef en nicht of achterneef en achternicht. (deze laatste zijn geloof ik niet meer verboden sedert de vorige eeuw)
Deze vorm van huwelijkstraditie komt meer voor in Noord Afrika, Midden Oosten, Azië,.... en in landen zoals Turkije, Marokko wordt dit percentage bv. geschat op 15 tot 25 %.
Consanguïne relaties worden bij ons vooral gevonden onder migrantenpopulaties die afkomstig zijn uit deze landen.
Daarom zijn mensen van mening dat huisartsen en verloskundigen de taak op zich moeten nemen om deze informatie door te geven voorafgaand aan een zwangerschap.
Wat the f..k heeft dit nog te maken met deze topic ?? Demo al bekeken of doe je weer of je neus bloedt, jij blinde vink. :evil:

werewoef

16 okt 2014, 23:44

Ik wist het ook niette, maar toen ik van Prime op Rio ben overgeschakeld, was ik verrast dat er zomaar 18 bijbelfilms gratis te huur zijn . Van Mozes , Salomon tot Paulus en tot Esther toe . Ze zijn er mooi gerigisseerd en met bekende akteurs .

Tis maar een weetje en naar de aanloop van Allerheiligen toe zijn deze films als het ware een tractaatje .

mvg- werewoef
AMEN en AUM

bluevelvet

18 okt 2014, 13:32

Ja, Werewoef, films over bijbelverhalen hebben al altijd een aantrekkingkracht gehad op mensen. En steeds weer komen nieuwe bijbelfilms uit.

Hier een website met een rechttreeks te bekijken 2-uren durende film, in het Nederlands gesproken.
Afbeelding

HET VERHAAL VAN JEZUS zoals het werkelijk gebeurde (klikje)

Deze Jezus film is de meest bekeken film ter wereld en is al in 1.100 talen uitgebracht. (volgens het Lukas evangelie)

janx

18 okt 2014, 15:56

Uit:
http://geheimenindebijbel.nl/karmaenrei ... gpag1.html

Met de inhoud van de hier getoonde stukjes kan ik, persoonlijk, mee instemmen wat echter niet wil zeggen dat ik het eens ben met de gehele inhoud van de site.
Maar opzich is het wel een begin om bijbelvolgers misschien eens te laten nadenken.

Na de tijd van de apostelen werd er onder invloed van de Romeinse keizers steeds meer gesleuteld aan de
oude Geschriften en de berichtgeving die de eerste christenen over Jezus hadden achtergelaten.
Drie eeuwen na de dood van Jezus - om precies te zijn in het jaar 325 na Chr.- riep keizer Constantijn het eerste concilie van Nicea bijeen, waaraan een groot aantal bisschoppen deelnamen. Zo’n beetje alles wat aan reïncarnatie herinnerde, zou toen uit de Geschriften zijn gebannen. Ten eerste omdat reïncarnatie de macht van de Kerk ondermijnde; ten tweede gaan er stemmen op die beweren dat keizer Constantijn fel tegen reïncarnatie gekant was, omdat hij moeite zou hebben gehad met het idee dat hij zelf in een vorig leven slaaf was geweest of in een volgend leven slaaf zou worden!

en

Daar de Kerk de sleutel in handen had die toegang gaf tot het eeuwige Leven, kreeg zij in de loop der tijd steeds meer grip op de bevolking. Het soort leven dat de Kerkvaders voorschreven om een plaatsje in de hemel te kunnen verwerven, begon zo’n beetje bij de voordeur van de kerk en eindigde bij de achterdeur die naar het kerkhof leidde. Een goed leven betekende gehoorzaamheid aan God, maar vooral gehoorzaamheid aan de kerkleiders, die bemiddelden tussen de mens en God.
Probleem was ongetwijfeld dat in weerwil van alle goede voornemens het vlees zwak was, en een misstap snel begaan. Sinds Adam en Eva zat de zonde immers als natuurlijke eigenschap ingebakken. Aangezien de Kerk beweerde dat de mens slechts één leven had, rees als bijkomstig probleem dat alle begane fouten ook in één leven weer hersteld moesten worden, wat neerkwam op een nauwelijks te volbrengen opdracht. Dus verzon men een list om deze heikele kwestie in de kiem te smoren: een plekje in de hemel werd te koop aangeboden en een schuld kon worden afgelost door een aflaat..

Beste Bluevelvet, jouw eerste denken zal zijn dat kan niet waar zijn omdat je de bijbel, zoals die nu is voor jouw, als het woord van god ziet. Ik snap best dat je dat wilt vasthouden omdat het jouw basis is geworden waaruit je leeft, denkt en stiekum een beetje hoop put dat al je fouten te niet gedaan worden of al te niet gedaan zijn. Je voelt je ook wel een beetje bevoorrecht t.o.v. ander mensen die de bijbel afwijzen en kan daarom ook de aantijgingen die men naar jou toe schrijft in het vakje stoppen van , ach men weet niet beter ik zal voor hun bidden omdat ik het wel weet.
Maar wat als er nu wel zo met dat z.g.n. woord van god is om gesprongen door weglatingen en eigen inbreng er in te stoppen immers, geen mens is nog volmaakt op aarde en toen ook niet.
De inpact die het op jouw zal hebben, indien je gaat wankelen aan de juistheid van de bijbel, zal daarom ook veel te groot zijn denk je zelf en daarom durf er niet aan te denken of objectief te onderzoeken en luister en lees je liever iets van mensen die even blind en doof zijn aangaande afwijking in de waarheidsgehalte van de bijbel of die mensen zijn slim en vals en verdienen er geld mee om de goed gelovigen in hun straatje te doen blijven lopen. Geloof opzich is niet verkeert maar zoek zelf de goeie aanwijzingen die eigenlijk voor het oprapen ligt indien je dat wil zien.
Alles is Één en die Éne is Alles.

werewoef

18 okt 2014, 21:32

Heb zojuist een boekje gelezen van Hans Stolp :

Karma, Reincarnatie en Christelijk geloof .
Hij heeft het over inzicht in karma en reincarnatie dat meer nieuwe kansen zou geven voor het christelijk geloof in onze tijd . Van dezelfde auteur zijn ook bij uitgeverij "" Ten Have "" verschenen :

Waarom wij naar de aarde kwamen .

Maria Magdalena of het lot van de vrouw .

Ook nog een linkje naar de schrijver :

- www.hansstolp.nl

Persoonlijk kben ik van oordeel dat de Heer Jezus voor tweeduiznd jaar, heeel goed wist wat karma betekende .

mvg-werewoef
AMEN en AUM