TWEE VERSCHILLENDE GODEN ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

YYZ

28 sep 2013, 17:03

fotofant schreef:Beste YYZ,
het staat je vrij om er je eigen interpretatie aan te geven, maar ik hou het persoonlijk bij de andere definitie van filosofie=wijsbegeerte.
Trouwens je zou ook kunnen stellen dat je uit liefde voor wijsheid op zoek gaat naar wijsheid!
Maar wijsheid is een "moreel" principe en krijgt een verschillende invulling vanuit verschillende culturen.
Voor mij gaat het in filosofie/religie in alle geval om een zoektocht naar begrip en zin-geving
Geen probleem daarmee, voor mij is er een nuance. Je zou dan liefde hebben voor de liefde van je leven maar ze nog niet kennen, bij filosofie weet je tenminste wie het is. :wink: Zingeving is al wat anders, praktischer, hoe zie je dat?

talisman

28 sep 2013, 17:04

carpinus schreef: Zinsbouw is ook uw sterkste kant niet.
Wel, zorg jij voor de zinsbouw en ik voor de inhoud. OK ? :lol:

talisman

28 sep 2013, 17:14

fotofant schreef:
Beste YYZ,
het staat je vrij om er je eigen interpretatie aan te geven, maar ik hou het persoonlijk bij de andere definitie van filosofie=wijsbegeerte.
Trouwens je zou ook kunnen stellen dat je uit liefde voor wijsheid op zoek gaat naar wijsheid!
Maar wijsheid is een "moreel" principe en krijgt een verschillende invulling vanuit verschillende culturen.
Voor mij gaat het in filosofie/religie in alle geval om een zoektocht naar begrip en zin-geving
De christenen noemen dit de H.Geest. ( Hagia Sophia )
n het Grieks is het woord philosophia (φιλοσοφία) een samenstelling van de woorden voor liefde (φιλω=ik houd van, φιλειν = houden van, φιλος = vriend, φιλια = vriendschap) en voor wijsheid (σοφία = wijsheid).
Oorspronkelijk betekende filosofie dus eenvoudig: "liefde voor wijsheid".
Weer iets wat uit het Grieks afkomstig is en niet uit het Judaïsme. :wink:

YYZ

28 sep 2013, 17:29

talisman schreef:De christenen noemen dit de H.Geest. ( Hagia Sophia )
n het Grieks is het woord philosophia (φιλοσοφία) een samenstelling van de woorden voor liefde (φιλω=ik houd van, φιλειν = houden van, φιλος = vriend, φιλια = vriendschap) en voor wijsheid (σοφία = wijsheid).
Eenvoudig en steeds eenvoudiger. Zo heb je naastenliefde dat in principe ook filosofie is, net zoals liefde voor het leven aangezien er niets anders is dan dat Ene (ic wijsheid) dat zich doorheen alles manifesteert. Liefde voor zichzelf is liefde voor de ander omwille van dezelfde essentie die we God noemen.

talisman

28 sep 2013, 17:58

YYZ schreef:
talisman schreef:De christenen noemen dit de H.Geest. ( Hagia Sophia )
Eenvoudig en steeds eenvoudiger. Zo heb je naastenliefde dat in principe ook filosofie is, net zoals liefde voor het leven aangezien er niets anders is dan dat Ene (ic wijsheid) dat zich doorheen alles manifesteert. Liefde voor zichzelf is liefde voor de ander omwille van dezelfde essentie die we God noemen.
:wink: Dat moet niet meer zijn.

YYZ

28 sep 2013, 18:16

talisman schreef: :wink: Dat moet niet meer zijn.
Progressie bestaat, dan komen we terug tot waar we nooit van weggeweest zijn :wink:

"Gnostici begrijpen dat de manier waarop de wijsheid van de ontwaakte geest tot expressie wordt gebracht voortdurend afgestemd moet worden op de voortdurend veranderende menselijke bestaanstoestand."

Zoals we reeds zagen is er niets veranderd, hoe kunnen we nu verder? Zouden we dan niet gewoon de Bijbel kunnen nemen en wat namen en decors veranderen maar toch dezelfde wijsheden overhouden?

fotofant

28 sep 2013, 18:18

talisman schreef:
fotofant schreef:
Beste YYZ,
De christenen noemen dit de H.Geest. ( Hagia Sophia )
Volledig mee akkoord, maar toch zie ik geen groot verschil tussen filosofie en wijsbegeerte, misschien een beetje misvormd?, moet over alles nog eens serieus nadenken, meestal ga je uit van gezichtpunten die je eerder (soms jaren geleden) ingenomen (verkregen) hebt en werk je daar op verder. Voor mij is en blijft het een zoektocht :wink:
en ik wil toch nog even Seneca aanhalen :
"Wijsheid is voor de menselijke geest het hoogste goed, filosofie is liefde tot wijsheid en het streven haar te verwerven".

Dan blijft de vraag "wat verstaan we onder wijsheid?" Levensinzicht? Begrip van wie we zijn, waar we zijn? en staat dat gelijk met kennis of gaat het veel dieper (volgens mij wel)?
Naastenliefde en/of liefde voor alle levende wezens of het Leven zelf is een gevolg van dat inzicht
elk moment is belangrijk

YYZ

28 sep 2013, 18:36

fotofant schreef:Volledig mee akkoord, maar toch zie ik geen groot verschil tussen filosofie en wijsbegeerte, misschien een beetje misvormd?, moet over alles nog eens serieus nadenken, meestal ga je uit van gezichtpunten die je eerder (soms jaren geleden) ingenomen (verkregen) hebt en werk je daar op verder. Voor mij is en blijft het een zoektocht :wink: en ik wil toch nog even Seneca aanhalen :
"Wijsheid is voor de menselijke geest het hoogste goed, filosofie is liefde tot wijsheid en het streven haar te verwerven". Dan blijft de vraag "wat verstaan we onder wijsheid?" Levensinzicht? Begrip van wie we zijn, waar we zijn? en staat dat gelijk met kennis of gaat het veel dieper (volgens mij wel)? Naastenliefde en/of liefde voor alle levende wezens of het Leven zelf is een gevolg van dat inzicht
Beste Fotofant, misschien is het beter om wijsbegeerte en filosofie gewoon achter elkaar te plaatsen, wie zoekt die vindt, zo men zegt. Wijsheid uit zich in moreel handelen en is steeds alert voor het redelijke evenwicht. Ook dat is niet anders dan wat in veel geschriften staat, zelfs lang voor de Bijbel is geschreven bestaat dit grondbeginsel als uiting van Wijsheid. Wat Seneca stelt is een verwijzing naar Gnosis, in moderne vorm is dat Zelfkennis.

bluevelvet

30 sep 2013, 14:07

En hoe zit het met de verschillen tussen de God van het O.T en het N. T. :roll:
Zo maar wat aan het filosoferen slaan, talisman en het eigenlijke onderwerp links laten liggen ?

bluevelvet

30 sep 2013, 14:21

talisman schreef:
bluevelvet schreef: Hoe zo christelijke versies ? Waar heb je het over ?
Over de 10 geboden die de Mozes zou ontvangen hebben en niet de latere christelijke varianten. Nog eens linken ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/10_geboden ... e_indeling
Is het leesbaar ? O.K.
Talisman waarom toch de mensen trachten te misleiden ? Begrijp jij zelf nog wat je uitkraamt :roll:

Gezien de ouderdom van het O.T. hebben de "10 geboden" zoals beschreven in Ex. en Deut. niets te maken met de christelijke varianten. Link maar zoveel je wilt naar Wiki !
talisman schreef:
bluevelvet schreef:
Ik citeer uit de bijbel, niet uit de catechismus of brevier, of uit Hollywood films, of uit Wiki ..... mijn beste man :idea:
En daar zit jouw vergissing, beste vrouw. :idea:
Je topic begint met te stellen dat er een verschil is met de God van het O.T. en het N.T. !
Om welke serieuze reden bega ik een vergissing om dan te citeren uit één van die boeken :?:
talisman schreef:
bluevelvet schreef:
God sprak tot de natie Israël dewelke Hij uit het land Egypte heeft geleidt..... waar lees jij over Joden ?
Tja, het zijn de joden die nog steeds die 10 geboden gebruiken. Vlaanderen behoorde toen nog niet tot de natie Israël. :lol:
Talisman zal weer eens wat uitkramen sé : 'het zijn de Joden ......'

Uit het N.T. Matth. 22, 36 :
Wanneer men Jezus de vraag stelt welke het voornaamste gebod is geeft hij als antwoord :
37 'Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.'

(Statenvertaling)
Met de brief aan de Romeinen 13 : 9-10, herinnert Paulus dit zelfde gebod van de liefde als de vervulling van de wet.
Dit werd gepredikt aan de niet-Joden.

Iedereen die zijn naaste bemint past de wet al op een zekere manier toe, slimmeke.

En dan is er nog de vraag of de 'JODEN' van NU wel de echte afstammelingen zijn van de Joden van toen :?:

Wat denk je talisman ?

Carpinus ?

talisman

30 sep 2013, 14:48

bluevelvet schreef: Wat denk je talisman ?
Ik denk dat je er nog steeds niks van begrepen hebt.
Ik denk dat je er nooit iets van zult WILLEN begrijpen.

In een van de dialogen van Plato wordt Crito door Socrates stap voor stap naar hetzelfde diepe inzicht geleid dat 500 jaar later in de evangeliën verschijnt.
We pakken het gesprek op als Socrates zijn conclusie nadert:

Socrates: " Dus we moeten nooit iets doen wat verkeerd is."
Crito :" Nooit."
Socrates: " En moeten we zelfs niet trachten een kwaad te wreken als onszelf kwaad gedaan is zoals de meesten zouden doen, uitgaande van de gedachte dat we nooit kwaad moeten doen? "
Crito: " Dat lijkt wel zo."
Socrates: " Nu dan, is het goed of niet goed letsel met letsel te beantwoorden? "
Crito: " Niet goed, zou ik denken. "
Socrates: " Omdat mensen kwaad berokkenen niets anders is dan kwaad doen? "
Crito: " Zo is het. "
Socrates: " Dus we moeten nooit wraak nemen en nooit iemand, wie dan ook kwetsen, zelfs niet als we zelf gekwetst zijn."

Socrates besluit: " Het is nooit goed onrecht te begaan en nooit goed wraak te nemen, noch is het goed iemand kwaad te doen of in geval je gekwetst bent te proberen het iemand betaald te zetten. "

Duidelijk waar de auteurs van het N.T. hun wijsheid vandaan gehaald hebben.

En wat lezen we in het O.T. :
Lev.24: 19 Wanneer iemand letsel toebrengt aan een ander, moet hem hetzelfde letsel worden toegebracht: een breuk voor een breuk, een oog voor een oog, een tand voor een tand. Wat hij de ander heeft aangedaan zal ook hem aangedaan worden.

Toch twee verschillende goden? :lol:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crito_%28Plato%29
Laatst gewijzigd door talisman op 30 sep 2013, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.

YYZ

30 sep 2013, 18:43

bluevelvet schreef:En hoe zit het met de verschillen tussen de God van het O.T en het N. T. :roll: Zo maar wat aan het filosoferen slaan, talisman en het eigenlijke onderwerp links laten liggen ?
Er is geen verschil, het idee dat dit verschil zou bestaan is Gods werk, in het andere geval kon God niet naar zichzelf zoeken, toch logisch? Niet links, noch rechts :wink:

carpinus

30 sep 2013, 20:55

bluevelvet schreef: Uit het N.T. Matth. 22, 36 :
Wanneer men Jezus de vraag stelt welke het voornaamste gebod is geeft hij als antwoord :
37 'Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.'

(Statenvertaling)
Met de brief aan de Romeinen 13 : 9-10, herinnert Paulus dit zelfde gebod van de liefde als de vervulling van de wet.
Dit werd gepredikt aan de niet-Joden.

Iedereen die zijn naaste bemint past de wet al op een zekere manier toe, slimmeke.

En dan is er nog de vraag of de 'JODEN' van NU wel de echte afstammelingen zijn van de Joden van toen :?:

Carpinus ? [/b]
Toen Jezus (volgens Mattheus) die uitspraak deed hij eigenlijk niets anders dan, als gelovige Jood, verzen citeren uit de Torah.
Het eerste 'Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand' is eenvoudigweg uit Deuteronomium 6:5. Alhoewel de Nederlandse vertaling eigenlijk niet helemaal correct is. Het moet zijn: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met al uw krachten (Be'chol mé'Odecha). "Krachten" in de zin van "al wat in uw vermogen ligt". Dit vers wordt ook opgenomen in het Shema (eigenlijk geen gebed maar een soort statement) dat door elkeen die het Joods geloof belijdt tweemaal daags moet uitgesproken worden.

Het tweede is een variant op het vers uit Leviticus 19:18.

Andermaal wordt duidelijk dat deze uitspraak van Jezus eigenlijk niet kan beschouwd worden als iets typisch "Christelijk". Jezus had overigens helemaal niet de bedoeling een nieuwe religie, het Christendom, op het getouw te zetten.

talisman

30 sep 2013, 21:57

Goeie raad van meneer De HEERE:

Lev.19: 1817 Wees niet haatdragend. Als je iemand iets te verwijten hebt, roep hem dan ter verantwoording en laad niet omwille van een ander schuld op je 18 door je te wreken of wrok te blijven koesteren. Heb je naaste lief als jezelf. Ik ben de HEER.

Vast geen familie van die andere meneer De HEERE :

Lev.24: 19-20 Wanneer iemand letsel toebrengt aan een ander, moet hem hetzelfde letsel worden toegebracht: een breuk voor een breuk, een oog voor een oog, een tand voor een tand. Wat hij de ander heeft aangedaan zal ook hem aangedaan worden.

Dit vergt uiteraard zeer veel bijbelstudie om hier een ' diepere betekenis ' voor te verzinnen. :lol: :lol: :lol:
Mattheüs had het van Leviticus, die het op zijn beurt weer van meneer De HEERE had vernomen en het dan weer van ene zekere Socrates had afgeschreven.
Later is SABAM er nog tussenbeide moeten komen. :roll: :wink:

YYZ

01 okt 2013, 09:32

talisman schreef:Goeie raad van meneer De HEERE:

Lev.19: 1817 Wees niet haatdragend. Als je iemand iets te verwijten hebt, roep hem dan ter verantwoording en laad niet omwille van een ander schuld op je 18 door je te wreken of wrok te blijven koesteren. Heb je naaste lief als jezelf. Ik ben de HEER.

Vast geen familie van die andere meneer De HEERE :

Lev.24: 19-20 Wanneer iemand letsel toebrengt aan een ander, moet hem hetzelfde letsel worden toegebracht: een breuk voor een breuk, een oog voor een oog, een tand voor een tand. Wat hij de ander heeft aangedaan zal ook hem aangedaan worden.

Dit vergt uiteraard zeer veel bijbelstudie om hier een ' diepere betekenis ' voor te verzinnen. :lol: :lol: :lol:
Mattheüs had het van Leviticus, die het op zijn beurt weer van meneer De HEERE had vernomen en het dan weer van ene zekere Socrates had afgeschreven.
Later is SABAM er nog tussenbeide moeten komen. :roll: :wink:
Talisman, leuke clip over gnosis en de verzoening der Goden

http://www.a-dvaita.nl/film1.htm

Soms zegt een beeld meer dan duizend woorden :wink: