frits1955 schreef:""Wat ik wél zeg, is dat alle moslims de inhoud van de koran als het woord van Allah beschouwen en dat zij dat woord beschouwen als feilloos."
Dit is totale en complete wereldvreemde nonsens. Geen enkele van de moslims die ik deze opmerking heb voorgelegd bekijkt de godsdienst op deze manier.
We hebben het raden naar het waarheidsgehalte van wat je schrijft. Heb je het hen voorgelegd of niet? Niet na te gaan, maar voor de discussie ga ik ervan uit dat je dat tóch gedaan hebt ...Ok , dan.
Ten tweede: op exact dezelfde manier kun je het nazisme relativeren. "
Geen enkele van de Duitsers die we gesproken hebben, zijn voorstander van het uitroeien van de joden. Ze lachten me uit toen ik zei dat 'Mein Kampf' daar wel op neerkomt. Die Duitsers werken elke dag samen met joden en het laatste waarmee ze bezig zijn, zijn de verhaaltjes en verzinsels uit 'Mein Kampf' en het woord van de grote Führer. Totale verbazing over de opmerking: "....beschouwen als hun grondwet" . Waar zijn ze toch mee bezig? "
Evengoed kan je over de leden van het V.B. een gelijkaardig verhaal ophangen:
'"Die mensen zijn niet bezig met wat er in het 70-puntenprogramma staat. Die willen een propere straat. Die willen dat hun huis zijn waarde behoudt. Die willen gewoon kunnen praten met de buren. Die lachen zich een breuk wanneer je spreekt over 'Vlaamse waarden en de normen van de Verlichting' .
Ik stel vast dat jij geen stelling wil innemen
tegenover een ideologie. Je wil de discussie verschuiven naar het
gedrag van de mensen die (zo moet blijken uit je bevraging) de ideologie in
mindere mate volgen. Daar gaat het niet om.
De vraag is hoe wij, mensen met die de democratische principes hoog willen houden, moeten staan tegenover een groep mensen die iemand op een verhoogje plaatsen (Mo), hem als de perfecte mens betitelen hoewel we zijn misdaden tegen de menselijkheid en de mensheid kennen? Hoe moeten wij omgaan met mensen die elke dag uit een boek lezen waarin staat dat wij, ongelovigen, erger dan beesten zijn en dat ze ons blijvend haten?
Je kunt dat nu wel smalend negeren met enkele praktijkvoorbeelden van mensen
die hun geloof niet kennen (had ik al vermeld) of - indien ze de kennis wél hebben - alles minimaliseren. Je bent je ook niet bewust van de mogelijkheid dat een moslim zou durven liegen over de inhoud en het einddoel van zijn geloof? Benhaddou bv. doet dat, maar je hebt je al eens door hem laten inpakken toen je hem hebt horen spreken. Vanuit je positie als leek in de zaak, kon je natuurlijk niets inbrengen tegen het suiker- en stroopverhaal.
De meesten volgen soms -als de arbeidsomstandigheden het toelaten - de rituelen zoals de ramadan, het suikerfeest etc; net zoals een grote hoop Vlamingen gedoopt wordt, trouwt voor de kerk en pakweg Kerstmis viert. Sommigen vertelden er ook bij dat ze dat deden om hun ouders tevreden te stellen. Net zoals sommigen onder ons hun communie doen of voor de kerk trouwen om hun ouders een plezier te doen.
Dat is wat ik noem "liturgie en gebruiken", dat stoort me hoegenaamd niet.
Geen enkel van hen hield zich bezig met de Koran
Zie je: je hebt niet met moslims gepraat. Wat zou Mohammed zeggen over een 'moslim' die zich niet bezig houdt met de koran? Die mensen zijn volgens de beste kenner van de islamideologie geen gelovigen en dus bestemd voor het hellevuur en voor eeuwig verdoemd.
Dit zijn mijn bevindingen uit het echte dagelijkse leven- met sommigen van hen heb ik wekelijks contact binnen de werking van de PVDA en het zijn gewone mensen die hun gewone leventje leiden en allemaal houden ze zich ver van de religieuze fanatici die natuurlijk ook bestaan en hun negatieve schaduw werpen over de grote groep moslims die niks verkeerd doen.
Nogmaals: wat individuele moslims doen, kan compleet anders zijn dan wat hun ideologie zegt.
Neem je dezelfde houding aan tegenover Vlaams Belangers? Tegenover neo-nazi's ? Zolang ze maar met hun eigen zaken bezig zijn, is er geen probleem?
Twee maten en twee gewichten. Waar blijft je moreel oordeel over een
ideologie die de gulden regel niet erkent? Over een ideologie die jou als een Untermensch betitelt?