De HISTORISCHE JEZUS

hier is plaats voor alle wereldreligies
Gast

02 nov 2009, 11:12

DR schreef:
talisman schreef:Dit is geen antwoord op mijn vraag!!!! Nog eens proberen: Waar staat er in de Talmoed dat er een zekere Jezus als Messias werd verwacht. En dat men Bethlehem als geboorteplaats van Joshua VERZONNEN heeft is omdat daar ook koning David daar is geboren. Dus: Waar staat dat ene Jezus als Messias werd verwacht. Allee, ge bent zo goed in het citeren van 'Bijbelteksten'. 8O
Er zijn zeer veel profetieën die de komst van Jezus als Messias aangeven.
Voor zijn geboort kreeg Maria van Gabriël de opdracht om hem Jezus te noemen, dat deed zij.

Lukas 1:
30 Daarom zei de engel tot haar: „Vrees niet, Maria, want gij hebt gunst gevonden bij God;
31 en zie! gij zult in uw schoot ontvangen en een zoon baren, en gij moet hem de naam Jezus geven.
32 Deze zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste worden genoemd; en JHWH God zal hem de troon van zijn vader David geven,
33 en hij zal voor eeuwig als koning over het huis van Jakob regeren en aan zijn koninkrijk zal geen einde zijn
34 Maria zei echter tot de engel: „Hoe zal dit geschieden, daar ik geen gemeenschap heb met een man?”
35 De engel gaf haar ten antwoord: „Heilige geest zal over u komen en kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen. Daarom ook zal hetgeen wordt geboren, heilig, Gods Zoon, worden genoemd.
36 En zie! Elisabeth, uw bloedverwante, zelfs zij is op haar hoge leeftijd zwanger geworden van een zoon, en dit is voor haar, de zogenaamd onvruchtbare vrouw, de zesde maand;
37 want bij God zal geen verklaring een onmogelijkheid zijn.”
38 Toen zei Maria: „Zie! JHWH’s slavin! Mij geschiede naar uw verklaring.” Daarop ging de engel van haar heen.

Dit was voordat zij zwanger werd.

39 In die dagen stond Maria derhalve op en begaf zich met spoed naar het bergland, naar een stad van Juda,
40 en zij ging het huis van Zacharias binnen en groette Elisabeth.
41 Toen nu Elisabeth Maria groet hoorde, sprong de baby op in haar schoot; en Elisabeth werd met heilige geest vervuld
42 en riep uit met een luide roep en zei: „Gezegend zijt gij onder de vrouwen en gezegend is de vrucht van uw schoot!
43 Hoe komt het dan dat mij dit voorrecht te beurt valt dat de moeder van mijn Heer naar mij toe komt?
44 Want zie! toen het geluid van uw groet mij in de oren klonk, sprong de baby van grote blijdschap op in mijn schoot.
45 Gelukkig is ook zij die heeft geloofd, want de dingen die vanwege JHWH tot haar zijn gesproken, zullen volledig worden volbracht.”

Ze controleerde dus het verhaal van de engel en het klopte.

De eerste profetie kan je vinden in Gen 3:15. Jezus is de hiel. Maar dat kan jij niet volgen. Je doet net als de Joden. Jezus voldeed niet aan hun verwachtingen, dus was hij niet de verlosser. Nu houden ze zelfs studie’s waarom Jezus niet de verlosser kan zijn met redeneringen volgens de letter, door het ontbreken van de geest.
Net zoals BV kan u ook niet aantonen wat ik al herhaaldelijk gevraagd heb. Enne,...waren de door u opgenoemde citaten in aanbieding vandaag?

bluevelvet

02 nov 2009, 13:02

talisman schreef:
Dat is wel duidelijk dat u van de Talmoed weinig afweet. Blijkbaar van de herkomst van de bijbel ook niet. Waar denk jij verdorie waar ze de bijbel hebben opgevist? En dan nog zeer de vraag; welke versie? Wat er in jou kopij van de Talmoet staat zal me worst wezen. Daar kan men aan toevoegen en weglaten naar believen. De orriginelen blijven voor mij de joodse versie van het O.T. hoe graag dat de JG's de kar voor het paard zouden willen spannen. En bespaar me die flauwe info over de verschillende Taloetversies al je nog niet weet waar uw boekske van is afgeschreven. Gaat het hier om geschiedenis of over geloof ?
Wat betreft het 'verbannen' van de joodse Talmoed door niet-joden. Laat me even raden.... er staan zaken in die niet stroken met het boekske? Ho ja, ook nog passages die niet voor kinderen geschikt zijn. Dat kan ik best geloven. Maar ook dat is het O.T. hoor BV. Weet je welk gezicht ik opzet als ik die postings van de JG's lees? zo: 8O :roll:
talisman,
Wat is jouw versie van het ontstaan van de Talmoed ? Overal waar ik lees over de Talmoed gaat het over twee versies : De Babylonische en de Palestijnse.

De rabbijnen begonnen tijdens de Babylonische ballingschap met de samenstelling van de Talmoed, naast het Oude Testament een uiterst belangrijk werk van het judaïsme.
De Talmoed bestaat uit zowel een commentaar op het Oude Testament, als een complex van burgerlijke en religieuze wetten. De Talmoed heeft twee delen. De eerste is de Mischna, een uit zes delen bestaand wetboek. Het tweede deel bestaat uit een commentaar op de Mischna: de Gemera. Daarnaast zijn er twee varianten van de Talmoed, de Babylonische en de Palestijnse. Beide hebben dezelfde Mischna, maar een verschillende Gemera. Aan de meest uitgebreide van de twee, de Babylonische Talmoed, kennen religieuze joden de meesten autoriteit toe. Rabbijnen stelden dit religieuze werk tussen 200 voor en 500 na het begin van de jaartelling samen.

Het O.T. is toch van eerdere datum !

De Talmoedische literatuur onderstreept het onderscheid tussen Joden en niet-Joden op tal van plaatsen door niet-joden als ondergeschikt af te beelden. Dit komt o.a. naar voren in de regels over omgang met niet-joden. In die zin is het zonder meer mogelijk om bepaalde gedeelten van de Talmoed als xenofobisch, of zelfs als racistisch, te interpreteren......
Lees meer over de Talmoed en het klassieke judaïsme !

Citaten uit de Talmoed Ongelooflijk wat daar allemaal te lezen staat !

Wanneer men met Talmoed citaten aan komt dragen, komen Joden of crypto-Joden vaak aan met allerlei verklaringen en ontwijkingen en geen wonder, het boek schets waarlijk geen zeer positieve indruk van deze godsdienst.
voorbeelden van deze apologiën zijn o.a. volgende:

Het is een verkeerde vertaling , het is uit zijn verband gerukt , de betreffende passage bestaat niet , dit moet anders begrepen worden want.....

Staan al die negatieve dingen ook in jouw versie talisman ?
Gast

02 nov 2009, 13:22

BLUEVELVET,
Ik zal de vraag even terugspelen: Uit welke boeken is volgens u het O.T. samengesteld??? Voor mij zijn de voornaamste Joodse boeken de Talmoed en de Tenach. Zoals ik al heb gezegd zijn er heel wat boeken in de Christelijke versie van het O.T. verdwenen. Dus klaar en duidelijk; Waaruit zijn volgens de JG het O.T. samengesteld. :?:
Gast

02 nov 2009, 14:32

Bluevelvet, waarom haal je die Talmoedcitaten uit de Islamradio, waar men bovendien nog eens de recente Jodengenocide in twijfel gaat trekken?
Wat is hier de bedoeling van? Vervang in die Talmoedteksten het woord Joden gewoon door Islamieten en je komt tot dezelfde bevindingen als de Joden. De Islam spreekt dezelfde taal. Uit welke Talmoed komen nu die teksten? En wat wil je hiermee nu sugereren? Religiepropaganda voor het Christelijk goed?

bluevelvet

02 nov 2009, 15:20

armandine schreef:Bluevelvet, waarom haal je die Talmoedcitaten uit de Islamradio, waar men bovendien nog eens de recente Jodengenocide in twijfel gaat trekken?
Wat is hier de bedoeling van? Vervang in die Talmoedteksten het woord Joden gewoon door Islamieten en je komt tot dezelfde bevindingen als de Joden. De Islam spreekt dezelfde taal. Uit welke Talmoed komen nu die teksten? En wat wil je hiermee nu sugereren? Religiepropaganda voor het Christelijk goed?
Armandine, zoals ik al geschreven heb, ken ik niet veel van de Talmoed. Talisman wil nu absoluut verzen kennen uit de Talmoed die Jezus geboorte, lijden en dood voorspelden. Dus ga ik op zoek van wat de Talmoed inhoudelijk schrijft. En wat ze over Jezus en Maria schrijven is nieuw voor mij en zeker niet te vergelijken met het O.T.

Ben ik mis ? Dan mogen anderen me verbeteren. Zo simpel is dat.

Ik wacht nog altijd op de vraag aan talisman gesteld ? Welke andere versie ken jij van de Talmoed talisman ?

Weet je er ook niets meer van, hoe kan je mij dan bijsturen :roll:
Gast

02 nov 2009, 15:28

bluevelvet schreef:
armandine schreef:Bluevelvet, waarom haal je die Talmoedcitaten uit de Islamradio, waar men bovendien nog eens de recente Jodengenocide in twijfel gaat trekken?
Armandine, zoals ik al geschreven heb, ken ik niet veel van de Talmoed. Talisman wil nu absoluut verzen kennen uit de Talmoed die Jezus geboorte, lijden en dood voorspelden. Dus ga ik op zoek van wat de Talmoed inhoudelijk schrijft. En wat ze over Jezus en Maria schrijven is nieuw voor mij en zeker niet te vergelijken met het O.T.

Ben ik mis ? Dan mogen anderen me verbeteren. Zo simpel is dat.

Ik wacht nog altijd op de vraag aan talisman gesteld ? Welke andere versie ken jij van de Talmoed talisman ?

Weet je er ook niets meer van, hoe kan je mij dan bijsturen :roll:
EN IK VRAAG UIT WELKE TEKSTEN IS UW OUD TESTAMENT SAMENGESTELD !!!! En waar staat dan IN UW OUD TESTAMENT de voorspelling dat jezus als verlosser/messias zou komen. HALLOOO, is dat niet duidelijk :?:

Mysterie Man

02 nov 2009, 16:09

bluevelvet schreef:

Wanneer men met Talmoed citaten aan komt dragen, komen Joden of crypto-Joden vaak aan met allerlei verklaringen en ontwijkingen en geen wonder, het boek schetst waarlijk geen zeer positieve indruk van deze godsdienst.
voorbeelden van deze apologieën zijn o.a. volgende:

Het is een verkeerde vertaling , het is uit zijn verband gerukt , de betreffende passage bestaat niet , dit moet anders begrepen worden want.....

Bluevelvet, U bent niet dom, dus U verwijst met opzet naar deze racistische sites van Stormfront en RadioIslam ? Uiteraard is dat niet al te ernstig te nemen, hun 'vertalingen' van de Talmoed ! Het zijn anti-Joodse rechts-extremisten die dit soort dingen verspreiden en ze hebben daar een welbepaalde bedoeling mee.

Trouwens, zoals reeds eerder gezegd, zowel in het jodendom als in de Islam ga je onverdraagzame uitspraken vinden, net als in het Christendom overigens. Iemand heeft toen nog wat citaten gegeven over de onverdraagzaamheid in het Nieuwe Testament, omdat ik ze niet meteen kon plaatsen in termen van versnummers e.d.
Het leven is één groot feest, maar we moeten wel ZELF de slingers ophangen.
Gast

02 nov 2009, 16:11

armandine schreef:Ik denk Bluevelvet dat je zelf niet bewust bent van het totaal plaatje dat je hier wilde schetsen. Laat dus maar zitten.
Wat denkt die waaruit het O.T. is samengesteld??? De Tenach en de Talmoed zijn wel DE belangrijkste rollen uit het Jodendom en zijn voor die religie Helige Boeken. En als ik hem dan de vraag stel waar ZIJN bijbeltje wel vandaan komt begint die overal jeuk te krijgen. Ik laat zitten en hiermee kennen we de" holle vaten ".

DR

03 nov 2009, 09:22

talisman schreef:
armandine schreef:Ik denk Bluevelvet dat je zelf niet bewust bent van het totaal plaatje dat je hier wilde schetsen. Laat dus maar zitten.
Wat denkt die waaruit het O.T. is samengesteld??? De Tenach en de Talmoed zijn wel DE belangrijkste rollen uit het Jodendom en zijn voor die religie Helige Boeken. En als ik hem dan de vraag stel waar ZIJN bijbeltje wel vandaan komt begint die overal jeuk te krijgen. Ik laat zitten en hiermee kennen we de" holle vaten ".
Er zijn TWEE talmoeds!
De Palestijnse c.q de Jeruzalemse en de Babylonische.
Het Hebreeuwse woord „talmoed” betekent „leren” of „onderwijzen”. De Amoraïm van Palestina en Babylonië waren ermee begonnen de misjna te bestuderen of te analyseren.
Men noemt de Palestijnse talmoed „een kundig werk” en de Babylonische talmoed „een geniaal werk”.
Lees de Bijbel dagelijks.

bluevelvet

03 nov 2009, 11:02

Mysterie Man schreef:
bluevelvet schreef:

Wanneer men met Talmoed citaten aan komt dragen, komen Joden of crypto-Joden vaak aan met allerlei verklaringen en ontwijkingen en geen wonder, het boek schetst waarlijk geen zeer positieve indruk van deze godsdienst.
voorbeelden van deze apologieën zijn o.a. volgende:

Bluevelvet, U bent niet dom, dus U verwijst met opzet naar deze racistische sites van Stormfront en RadioIslam ? Uiteraard is dat niet al te ernstig te nemen, hun 'vertalingen' van de Talmoed ! Het zijn anti-Joodse rechts-extremisten die dit soort dingen verspreiden en ze hebben daar een welbepaalde bedoeling mee.

Trouwens, zoals reeds eerder gezegd, zowel in het jodendom als in de Islam ga je onverdraagzame uitspraken vinden, net als in het Christendom overigens. Iemand heeft toen nog wat citaten gegeven over de onverdraagzaamheid in het Nieuwe Testament, omdat ik ze niet meteen kon plaatsen in termen van versnummers e.d.
Mysterie Man,

Nee, niet met opzet. Ik was verbaasd deze citaten te lezen, deze staan te lezen op meerdere sites of fora. Dat Maria afgeschilderd wordt als een prostituee en Jezus aan afgoderij deed komt niet van de Islam ! ! !
Gast

03 nov 2009, 11:30

BLUEVELVET,
Als men spreekt van het O.T. veronderstel ik toch dat men de gebruikte teksten uit de oude joodse literatuur heeft gehaald, of niet soms? Nu kan men daar precies uit weg laten wat niet in zijn kraampje past, maar dàt is een vorm van schriftvervalsing. Als u citaten uit de Bijbel haald die van voor Chr. zijn, bedoeld u toch het O.T.? Maar stond dat wel in de bronnen, de Talmoed en de Tenach, om er enkele te noemen. In Jezus tijd waren daar enkel die boeken voorhanden en niet het O.T. versus JG. Als er al sprake was van een Messias, zat men niet te wachten op een persoon die een nieuwe versie van het joods geloof zou komen brengen, maar een nieuwe koning die hen eindelijk eens zou verlossen van al die landbezetters op rij en het Rijk van Salomon en David zou herstellen. Als u dan gaat beweren dat er een profeet reeds Jezus komst had voorzien, verwacht ik dat u deze bewering hard kunt maken. Dan ga ik u niet vragen: waar staat dat in UW bijbel, maar: waar staat dat in de joodse geschriften. En a propos, het was echt niet moeilijk om de door mij aangereikte begrippen via Google op te snorren. Wèl even zoeken om uw linken te vinden, wat me alsnog een bedenkelijk gevoel geeft.
Om dus een overzicht in wat is wat te krijgen, probeer onderstaande link. U kan ook via Wiki of soortgelijke basis-info.

http://www.bijbelstudie.org/tenach.html

bluevelvet

03 nov 2009, 11:59

Om af te sluiten over de Talmoed kan ik nog verwijzen naar de "Jewish Encyclopedia" . Hier vindt je links die meer uitleg geven hoe Maria en Jezus beschreven worden in de Talmoed. Kan het nog duidelijker ?

Moet men ook deze vertalingen niet al te ERNSTIG nemen zoals Mysterie Man schrijft :roll:

bluevelvet

03 nov 2009, 13:34

talisman schreef:BLUEVELVET,
Als men spreekt van het O.T. veronderstel ik toch dat men de gebruikte teksten uit de oude joodse literatuur heeft gehaald, of niet soms? Nu kan men daar precies uit weg laten wat niet in zijn kraampje past, maar dàt is een vorm van schriftvervalsing. Als u citaten uit de Bijbel haald die van voor Chr. zijn, bedoeld u toch het O.T.? Maar stond dat wel in de bronnen, de Talmoed en de Tenach, om er enkele te noemen. In Jezus tijd waren daar enkel die boeken voorhanden en niet het O.T. versus JG. Als er al sprake was van een Messias, zat men niet te wachten op een persoon die een nieuwe versie van het joods geloof zou komen brengen, maar een nieuwe koning die hen eindelijk eens zou verlossen van al die landbezetters op rij en het Rijk van Salomon en David zou herstellen. Als u dan gaat beweren dat er een profeet reeds Jezus komst had voorzien, verwacht ik dat u deze bewering hard kunt maken. Dan ga ik u niet vragen: waar staat dat in UW bijbel, maar: waar staat dat in de joodse geschriften. En a propos, het was echt niet moeilijk om de door mij aangereikte begrippen via Google op te snorren. Wèl even zoeken om uw linken te vinden, wat me alsnog een bedenkelijk gevoel geeft.
Om dus een overzicht in wat is wat te krijgen, probeer onderstaande link. U kan ook via Wiki of soortgelijke basis-info.

talisman, je hebt het nog altijd niet verstaan !
De Talmoed is niet ontstaan uit oude joodse literatuur maar uit generaties mondelinge overleveringen, pas opgeschreven in de tweede eeuw en beëindigd rond 500 n.Chr.
De "Misjna" ontstond in de eerste helft van de tweede eeuw voor Christus; de afronding zou ongeveer vier eeuwen later hebben plaatsgevonden. Het is wat men noemt “de Overlevering der Ouden”.
Het gaat om een "Mondelinge Wet' die ook aan Mozes zou gegeven geweest zijn.
Natuurlijk kende Jezus deze Mondelinge Wet. Het is daarover dat de Farizeeërs en Saduceeën van mening verschilden.

De geschiedschrijver Flavius Josefus, meldt:"
De Farizeeën hadden het volk enkele wettelijke voorschriften gegeven die door hun voorvaderen waren overgeleverd en niet waren opgetekend in de wetten van Mozes. Om die reden werden ze verworpen door de school van de Sadduceeën, die stelden dat alleen de voorschriften die waren opgetekend moesten worden nageleefd, maar dat de bepalingen die mondeling door de voorvaderen waren overgeleverd niet gevolgd moesten worden. Over deze zaken bestaan tussen beide scholen controverses en grote meningsverschillen."

In Marcus 7 gaat het over de 'Overlevering van de mannen uit vroege tijden'; het is aanleiding tot een van de scherpste botsingen tussen Christus en de Farizeeërs en schriftgeleerden. Hij heeft de Farizeeërs steeds voor de voeten gegooid dat ze “inzettingen van mensen” hetzelfde toekenden als "de wil van zijn Vader", wat "van den beginne" door God bedoeld is. Zij onderwezen mensengeboden en niet deze van God.

Het "Farizees Jodendom" is de basis van de huidige generaties Joodse denkers. Daar liggen de oorsprongen.

De Talmoed zou ook nog een wat rommelige verzameling zijn waar men moeilijk zijn weg in kan vinden rond een bepaald onderwerp......

De Oude Joodse geschriften
Gast

03 nov 2009, 14:06

talisman schreef:BLUEVELVET,

En na nota te hebben genomen zal ik nog even mijn vraag herhalen. Zie en LEES bovenstaande quote. Als u mijn vraag alsnog niet zou begrepen hebben, zal ik ze later eventueel anders parafrazeren.

DR

04 nov 2009, 09:36

talisman schreef: :D :D :D Dat noemen de JG's een antwoord! :D :D Nie te doen.
Ik laat gewoon zien, dat je bulkopmerking omjuist is. De talmoed en misna zijn geen onderdeel van de Bijbel.
De bronnen van de vertalers van de NWV staan in de voetnoten vermeld.

Bronnen voor de tekst van de New World Translation — Hebreeuwse Geschriften (O.T.)
Oorspronkelijke Hebreeuwse Geschriften en vroege afschriften
Aramese targoems
Dode-Zeerollen
Samaritaanse Pentateuch
Griekse Septuaginta
Oudlatijn
Koptisch, Ethiopisch, Armeens
Hebreeuwse medeklinkertekst
Latijnse Vulgaat
Griekse vertalingen — Aquila, Theodotion, Symmachus
Syrische Pesjitta
Masoretische tekst
Codex Cairensis
Petersburger Profetencodex
Codex van Aleppo
Ginsburgs Hebreeuwse tekst
Codex Leningradensis B 19A
Biblia Hebraica (BHK), Biblia Hebraica
Stuttgartensia (BHS)
Bronnen voor de tekst van de New World Translation — Christelijke Griekse Geschriften(N.T.)
Oorspronkelijke Griekse Geschriften en vroege afschriften
Armeense vertaling
Koptische vertalingen
Syrische vertalingen — Curetons-Syrisch, Philoxeniana,
Harclensis, Syro-Palestijns, Sinaïtisch-Syrisch, Pesjitta
Oudlatijn
Latijnse Vulgaat
Sixtijnse en Clementijnse herziene Latijnse tekst
Griekse cursieve hss.
Tekst van Erasmus
Tekst van Stephanus
Textus receptus
Griekse tekst van Griesbach
Emphatic Diaglott
Papyri — (bijv.: Chester Beatty P45, P46, P47; Bodmer P66,
P74, P75)
Vroege Griekse unciale hss. — Vaticanus 1209 (B),
Sinaiticus (א), Alexandrinus (A), Ephraemi Syri rescriptus
(C), Bezae (D)
Griekse tekst van Westcott en Hort
Griekse tekst van Bover
Griekse tekst van Merk
Griekse tekst van Nestle-Aland
Griekse tekst van de United Bible Societies
23 Hebreeuwse vertalingen (14de–20ste eeuw), hetzij uit
het Grieks vertaald of uit de Latijnse Vulgaat,
gebruiken het Tetragrammaton voor de goddelijke naam

Daarbij is ook nog een grote lijst van papyrii, die ik niet weergeef.
Lees de Bijbel dagelijks.