De omstreden bronnen van de Islam

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman

31 aug 2015, 08:42

YYZ schreef:
talisman schreef:En alcohol zou ongezond zijn. Man man, waar héb je het toch over. Kun je niet meer bij de les blijven ?
In de gnostiek wordt de vervreemding van ons ware zelf vaak benoemd als dronkenschap, hierdoor beginnen we te dwalen en dat leidt tot allerhande perverse neveneffecten. Dat ware zelf is niet vrouwelijk of mannelijk, het onderdrukken van de vrouw is daarom een getuigenis van die dwaling of vervreemding, net zoals allerhande leugenachtige praktijken zoals een verzonnen profeet. Uiteindelijk is alles binnen de dualiteit als een verzonnen verhaal te zien, enkel dat ware zelf niet.
Misschien een draadje openen met dit onderwerp ? Hier komt dit niks doen.

YYZ

31 aug 2015, 08:55

talisman schreef:Misschien een draadje openen met dit onderwerp ? Hier komt dit niks doen.
Past hier perfect, je kan gnostiek immers niet uitsluiten wanneer het over dwalingen en verzinsels gaat. Strijd in naam van een verzonnen God is daar slechts de getuigenis van, net zoals de pogingen om debatten daaromtrent te verdonkeremanen. Ergo, of Mo nu wel of niet verzonnen is, is derhalve irrelevant in het kader van de bronteksten waar je naar verwijzen wil. Dit heb je eerder zelf ook aangegeven.

Vesselin

31 aug 2015, 08:56

Nestorianen en Arianen zijn door de katholieke kerk en de orthodoxen verketterd en waren hun vijanden.
Kortom "de vijanden van mijn vijanden zijn mijn vrienden".

Het wil gewoon zeggen dat godsdienst en agressieve veroveringspolitiek altijd hand in hand gaan. En als het opportuun is wordt de "kazak gedraaid".
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ

31 aug 2015, 08:58

Vesselin schreef:Nestorianen en Arianen zijn door de katholieke kerk en de orthodoxen verketterd en waren hun vijanden. Kortom "de vijanden van mijn vijanden zijn mijn vrienden". Het wil gewoon zeggen dat godsdienst en agressieve veroveringspolitiek altijd hand in hand gaan. En als het opportuun is wordt de "kazak gedraaid".
Zo is dat, 'godsdienst' is dan ook een zeer ruim begrip, niet iedereen gebruikt het woord God om z'n egobelang te voeden.

talisman

31 aug 2015, 09:54

Vesselin schreef:Nestorianen en Arianen zijn door de katholieke kerk en de orthodoxen verketterd en waren hun vijanden.
Kortom "de vijanden van mijn vijanden zijn mijn vrienden".
Dat was in de tijd dat er enkel een Roomse kerk bestond. De scheuring is van latere datum.
Hier heb ik het over de Roomse christenen en de gnostische ( verketterde ) christenen die uitgeweken zijn naar Syrïe en het Arabisch schiereiland.

talisman

31 aug 2015, 09:58

YYZ schreef: Past hier perfect, je kan gnostiek immers niet uitsluiten wanneer het over dwalingen en verzinsels gaat. Strijd in naam van een verzonnen God is daar slechts de getuigenis van, net zoals de pogingen om debatten daaromtrent te verdonkeremanen. Ergo, of Mo nu wel of niet verzonnen is, is derhalve irrelevant in het kader van de bronteksten waar je naar verwijzen wil. Dit heb je eerder zelf ook aangegeven.
Dan ga je ermee akkoord dat de gnostische ( verketterde ) christenen aan de basis gestaan hebben van de Islam. Hieruit volgt dat de Koran- geschriften hiervan het gevolg zijn en Mo totaal overbodig maakt. Pas dan is gnostiek hier relevant.

YYZ

31 aug 2015, 10:09

talisman schreef:Dan ga je ermee akkoord dat de gnostische ( verketterde ) christenen aan de basis gestaan hebben van de Islam. Hieruit volgt dat de Koran- geschriften hiervan het gevolg zijn en Mo totaal overbodig maakt. Pas dan is gnostiek hier relevant.
Gnostiek is geen uitvinding van de 'Christenen', je vindt hetzelfde overal terug (zie bv Atman en Brahman). Maar met je eens als we deze denkpiste willen volgen, de Islam komt voort als aftakking van een Christendom dat gnostiek (en Mo, wel of niet verzonnen) heeft verketterd. Hetzelfde geldt dan logischerwijs voor Jezus als personage.

talisman

31 aug 2015, 11:34

YYZ schreef: Gnostiek is geen uitvinding van de 'Christenen', je vindt hetzelfde overal terug (zie bv Atman en Brahman).
Beweer ik dat of heb je last met je leesbril ? Ik herhaal : Hier gaat het op de christelijke gnostiek. Atman en Brahman is geen gnostiek joh, dat is een oosterse religie.
Dat zijn de gnostische scholen :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mysteriecultus
Maar met je eens als we deze denkpiste willen volgen, de Islam komt voort als aftakking van een Christendom dat gnostiek (en Mo, wel of niet verzonnen) heeft verketterd. Hetzelfde geldt dan logischerwijs voor Jezus als personage.
Dat geldt helemaaaaaaaaal niet voor de personage Jezus. De mythe rond Jezus heeft Paulus verzonnen naar voorbeeld van bovenstaande link. Toch maar eens een boek hierover op naslaan. ( in de veronderstelling dat je dit zult begrijpen )
http://www.theosofie.net/sunrise/sunris ... jezus.html

YYZ

31 aug 2015, 13:30

talisman schreef:Beweer ik dat of heb je last met je leesbril ? Ik herhaal : Hier gaat het op de christelijke gnostiek. Atman en Brahman is geen gnostiek joh, dat is een oosterse religie. Dat zijn de gnostische scholen :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mysteriecultus

Dat geldt helemaaaaaaaaal niet voor de personage Jezus. De mythe rond Jezus heeft Paulus verzonnen naar voorbeeld van bovenstaande link. Toch maar eens een boek hierover op naslaan. ( in de veronderstelling dat je dit zult begrijpen )
http://www.theosofie.net/sunrise/sunris ... jezus.html
Zeg je nu dat het verhaal van Jezus ook een verzonnen verhaal is? Hiermee niet zeggend dat hij niet bestaan heeft dan wel is het verhaal verzonnen? Wat betreft overeenkomsten met de Boeddha-natuur, heb je daar nog niet eerder over gelezen dan?

De Valentiniaanse gnostiek ziet het dualistische onderscheid van materie en geest als niet-reëel. Wat we gewoonlijk voor de werkelijkheid houden is slechts een illusie waar men zich van kan bevrijden. De Valentiniaanse gnostiek lijkt daarmee veel op het boeddhisme.

http://www.thomasevangelie.info/

YYZ

31 aug 2015, 13:38

talisman schreef:Beweer ik dat of heb je last met je leesbril ? Ik herhaal : Hier gaat het op de christelijke gnostiek. Atman en Brahman is geen gnostiek joh, dat is een oosterse religie.
l
In oecumenische zin zijn gnostiek, boeddhisme en hindoeisme en vele andere spirituele tradites slechts variaties op hetzelfde thema. Ze kunnen elkaar aanvullen en verrijken. Alleen wie meent in het exclusieve bezit te zijn van de enige zaligmakende waarheid plaats zich buiten dat spirituele deelgenootschap.

http://www.thomasevangelie.info/stapstenen/

talisman

31 aug 2015, 14:59

YYZ schreef: Zeg je nu dat het verhaal van Jezus ook een verzonnen verhaal is? Hiermee niet zeggend dat hij niet bestaan heeft dan wel is het verhaal verzonnen?
Dat maak ik hier al jaren duidelijk. Is dit nog nieuws voor je ?

YYZ

31 aug 2015, 15:55

talisman schreef:Dat maak ik hier al jaren duidelijk. Is dit nog nieuws voor je ?
Gnostici stellen dan ook dat alles een verzinsel is, je hebt dan ware en onware verzinsels. Alles is derhalve een kwestie van perceptie, interpretatie en geloof, tot de Goden daaraan toe.

talisman

31 aug 2015, 16:20

YYZ schreef: Gnostici stellen dan ook dat alles een verzinsel is, je hebt dan ware en onware verzinsels. .
Gnostici waren filosofen via religieuze weg. Punt.

En je hebt ook de écht, en valse sinterklazen. :lol:

YYZ

31 aug 2015, 16:32

talisman schreef:Gnostici waren filosofen via religieuze weg. Punt. En je hebt ook de écht, en valse sinterklazen.
Die valse sinterklazen zitten meestal in de regering, goed bevriend met kerkleiders die de bevolking zien als het verlengstuk van henzelf. Maar hoe dan verder met al deze wetenschap?

talisman

31 aug 2015, 17:19

YYZ schreef:
talisman schreef:Gnostici waren filosofen via religieuze weg. Punt. En je hebt ook de écht, en valse sinterklazen.
Die valse sinterklazen zitten meestal in de regering, goed bevriend met kerkleiders die de bevolking zien als het verlengstuk van henzelf. Maar hoe dan verder met al deze wetenschap?
Welke wetenschap ? :roll: