Om na te denken (vervolg ).
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
socrates schreef:Ik bedoelde dat gelovigen, van welk merk dan ook, eigenlijk zichzelf een spiegel voorhouden. Een spiegel waarin ze zichzelf zien als een creatie van een opperwezen naar wiens beeld zij zijn gevormd. Vandaar dat de kat zich in de spiegel ziet als de koning van het dierenrijk. Voor beiden gaat het helaas enkel om een illusie... Toch jammer ?Reini schreef:@ Soc:
Als ik dat poesje was en dàt beeld in de spiegel ontwaarde, schrok ik me een aap en vluchtte weg als een haas...
Gedeeltelijk waar , SOCRATES , gelovigen kijken idd. in een spiegel , en die spiegel is de Bijbel , Gods Woord !
En in de geschiedenissen die we daar lezen , zien we idd. ons eigen beeld , want wij mensen zijn nog steeds niet veranderd en begaan nog steeds dezelfde fouten , maar we lezen er ook hoe het anders kan .
Dus helemaal fout wat jij zegt , dat we onszelf daar zien als een creatie van een opperwezen ... . Wat wij daar lezen van dat Opperwezen , is Liefde , nederigheid , schoonheid , enz. , en dat mogen we van Hem leren .
Dat is vér van een ILLUSIE , maar pure werkelijkheid !
Probeer toch maar eens in die spiegel te kijken , je weet maar nooit !Vr. gr. EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Dacht je écht dat ik dat niet snapte Soc ?socrates schreef:Ik bedoelde dat gelovigen, van welk merk dan ook, eigenlijk zichzelf een spiegel voorhouden. Een spiegel waarin ze zichzelf zien als een creatie van een opperwezen naar wiens beeld zij zijn gevormd. Vandaar dat de kat zich in de spiegel ziet als de koning van het dierenrijk. Voor beiden gaat het helaas enkel om een illusie... Toch jammer ?Reini schreef:@ Soc:
Als ik dat poesje was en dàt beeld in de spiegel ontwaarde, schrok ik me een aap en vluchtte weg als een haas...
De hoogmoed van het zichzelf bekijkend wezen.
Maar zijn we niet allemaal een beetje zo?
Een godje in 't diepst van onze gedachten?
Verschil met de gelovige is dat ie zich nóg wat hoger waant dan de rest.
Uitverkoren.
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
Het verbaast mij telkens weer hoe ongenuanceerd men over gelovigen denkt. Natuurlijk zijn er mensen die zijn zo als je zegt, maar veelal zijn er toch ook anderen die enkel aannemen dat het leven niet enkel is wat het lijkt te zijn. (Ik heb het dus niet over mensen de zeggen het te weten dat het leven oneindig is.) Maar overal vind je extremen in. Ik heb tijden in prov. zeeland gewoond waar veel kerkelijke mensen wonen en heb kunnen ervaren dat men zo gelovig was dat ze zichzelf te slecht vonden en dat ze er maar en eind aan maakten door zelfdoding. Hoe kun je nu stellen dat gelovigen zichzelf hoger waant? Daarnaast heb ik ook kunnen ervaren dat gelovigen hele goede mensen zijn die oog hebben voor hun naaste. Maar ook die zeggen gelovig te zijn maar alles deden wat hun god verboden had.Reini schreef:Maar zijn we niet allemaal een beetje zo?
Een godje in 't diepst van onze gedachten?
Verschil met de gelovige is dat ie zich nóg wat hoger waant dan de rest.
Uitverkoren.
Resumé, als je iets vind over wat een ander schrijft richt het dan tegen die persoon zelf je antwoord en ggeneraliseer niet te vlug zou ik je willen adviseren.
Zijn alle z.g.n. ongelovigen even goed en verdraagzaam, alwetend, vriendelijk en menslievend zoals b.v. Socrates, Zondervrees, Paul Siemons, Rolija en jij zelf?
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Ebenhaezer heeft het al geschreven, de bijbel is als een spiegel die ons laat zien hoe onvolmaakt wij zijn. Ongelovigen laten die spiegel links liggen omdat ze de werkelijkheid liever ontlopen.socrates schreef:Ik bedoelde dat gelovigen, van welk merk dan ook, eigenlijk zichzelf een spiegel voorhouden. Een spiegel waarin ze zichzelf zien als een creatie van een opperwezen naar wiens beeld zij zijn gevormd. Vandaar dat de kat zich in de spiegel ziet als de koning van het dierenrijk. Voor beiden gaat het helaas enkel om een illusie... Toch jammer ?Reini schreef:@ Soc:
I Kor. 13:12 heeft het over een "wazige" spiegel. In de tijd konden wij ons alleen maar spiegelen in min of meer stilstaande wateren. Vrouwen hadden een 'metalen' spiegel, vervaardigd uit gesmolten brons en dan gepolijst. Het beeld was niet zuiver zoals wij ons nu in de spiegel zien. Door meer en meer kennis te nemen van het Woord van God wordt het beeld van de spiegel zuiverder doordat wij ons omvormen naar het beeld van Christus. Geestelijk bedoeld dan en niet lichamelijk.
Socrates bekijkt het beeld van de kat die zich ziet als de koning van het dierenrijk. Als ik dat beeld bekijk dat ontwaar ik een lief rustig poesje dat in werkelijkheid een leeuw schijnt te zijn, het gemiauw van een kat is dan ook in fel contrast met het gebrul van een leeuw .... oppassen geblazen ! Net als van een wolf in schapenkleren
-
Dat mensen zichzelf doden door geloof, komt omdat hen dat zo werd ingepeperd... heel erg dat je dat nog vindt in een beschaafd land.
Moet je niet vragen tot wat religies in staat zijn. Brainwashing tot en mét.
Dat ongelovigen allemaal verdraagzaam zouden zijn is weer zo'n conclusie die in jouw hoofd opkwam, niet in het mijne, Janx.
Overal zitten etters, gelovig of niet.
Moet je niet vragen tot wat religies in staat zijn. Brainwashing tot en mét.
Dat ongelovigen allemaal verdraagzaam zouden zijn is weer zo'n conclusie die in jouw hoofd opkwam, niet in het mijne, Janx.
Overal zitten etters, gelovig of niet.
-
Reini je schreef:
? ik een conclusie getrokken? Ik denk dat je het verkeert opgepakt hebt.
ik schreef:
Zijn alle z.g.n. ongelovigen even goed en verdraagzaam, alwetend, vriendelijk en menslievend zoals b.v. Socrates, Zondervrees, Paul Siemons, Rolija en jij zelf?
En dat lijkt mij meer iets als een vragende zin. Maar misschien is mijn taal gebruik niet met die van jou in overeenstemming wat mij niet zo verwondert hoor, ik ben een noordeling en jij leeft meer aan het zuidelijke deel van de Noordzee kust globaal gezien dan.
je eindigde met; Overal zitten etters, gelovig of niet.
'k Ben geheel met je eens.
? ik een conclusie getrokken? Ik denk dat je het verkeert opgepakt hebt.
ik schreef:
En dat lijkt mij meer iets als een vragende zin. Maar misschien is mijn taal gebruik niet met die van jou in overeenstemming wat mij niet zo verwondert hoor, ik ben een noordeling en jij leeft meer aan het zuidelijke deel van de Noordzee kust globaal gezien dan.
je eindigde met; Overal zitten etters, gelovig of niet.
'k Ben geheel met je eens.
-
BV schreef weer onbegrijpend:
Socrates bekijkt het beeld van de kat die zich ziet als de koning van het dierenrijk. Als ik dat beeld bekijk dat ontwaar ik een lief rustig poesje dat in werkelijkheid een leeuw schijnt te zijn, het gemiauw van een kat is dan ook in fel contrast met het gebrul van een leeuw .... oppassen geblazen ! Net als van een wolf in schapenkleren
De enige uitleg die wààr is en zo ook bedoeld door de maker is die van Socrates.
Jij moet er weer wat anders van maken, maar zo kennen we je tenvolle.
Een kleuter van 5 begrijpt het.
De enige uitleg die wààr is en zo ook bedoeld door de maker is die van Socrates.
Jij moet er weer wat anders van maken, maar zo kennen we je tenvolle.
Een kleuter van 5 begrijpt het.
-
Het is voor een mens moeilijk om zich niet te laten verleiden door al het verkeerde wat we dagelijks horen en zien in deze wereld . Vooral nu zoveel dingen uitkomen van bedrog , ook uit de hoogste kringen ! Fraude in de overheid , gesjoemel met de administratie , kindermisbruik overal , en dan draait het meestal om het vermeerderen van hun rijkdom , of nog meer genot in losbandigheid , en wat voor trukken ze daarvoor gebruiken ! Het is gewoon walgelijk !
Het is moeilijk voor iedereen , jong en oud , vooral omdat de omstandigheden niet goed zitten , geen werk , pesterijen , alleen achterblijven enz.
Toch heeft de Bijbel ook hier een goede raad voor : In Jac. 4:7-8. staat : ... biedt weerstand aan de duivel ( verleidingen ) , en hij zal van u vlieden . Of : nader tot God en Hij zal tot u naderen . En : blijf in Mij , gelijk Ik in u ( Joh. 15:4) .
Dit geeft een zekere bescherming in dit moeilijke leven , het is een garantie voor de overwinning over alle duistere machten om ons heen . Toch wel het nadenken waard !
Met lieve groet , EB.
Het is moeilijk voor iedereen , jong en oud , vooral omdat de omstandigheden niet goed zitten , geen werk , pesterijen , alleen achterblijven enz.
Toch heeft de Bijbel ook hier een goede raad voor : In Jac. 4:7-8. staat : ... biedt weerstand aan de duivel ( verleidingen ) , en hij zal van u vlieden . Of : nader tot God en Hij zal tot u naderen . En : blijf in Mij , gelijk Ik in u ( Joh. 15:4) .
Dit geeft een zekere bescherming in dit moeilijke leven , het is een garantie voor de overwinning over alle duistere machten om ons heen . Toch wel het nadenken waard !
Met lieve groet , EB.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Wordt in dit topic met "nadenken" bedoeld, zelfstandig nadenken op basis van door ervaring ontstane inzichten, of volstaat het om te kunnen citeren wat anderen ooit zouden hebben gezegd en geschreven ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Mensen met een ervaring, en die zelf daar een mening over hebben gevormd, worden veelal door mensen belachelijk gemaakt die hun weten uit boeken en schrijven halen van anderen. Dus wat is nu de waardering aangaande mensen die zelfstandig denken en ervaringen hebben? Gewoon je er van afmaken door te zeggen allemaal onzin ik heb die ervaring niet en omdat de wetenschap het nog niet dicteert sluit ik het uit?socrates schreef:Wordt in dit topic met "nadenken" bedoeld, zelfstandig nadenken op basis van door ervaring ontstane inzichten, of volstaat het om te kunnen citeren wat anderen ooit zouden hebben gezegd en geschreven ?
Overigens ik zie dat de wetenschap steeds verder gaat dus maar gewoon afwachten wat het verder brengt we zijn er nog niet.
kijk maar eens:hier
-
cappa - Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49
Hebt gij het daar moeilijk mee?ebenhaezer schreef:Het is voor een mens moeilijk om zich niet te laten verleiden door al het verkeerde wat we dagelijks horen en zien in deze wereld . Vooral nu zoveel dingen uitkomen van bedrog , ook uit de hoogste kringen ! Fraude in de overheid , gesjoemel met de administratie , kindermisbruik overal , en dan draait het meestal om het vermeerderen van hun rijkdom , of nog meer genot in losbandigheid , en wat voor trukken ze daarvoor gebruiken ! Het is gewoon walgelijk !
Daarom dat gij u moet vastklampen aan zo'n boekskes.
Ik heb daar helemaal geen last van.
Jawatte
-
rolija - Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41
God bestaat niet.
Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand.
Bidden is o zo kinderachtig.
De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven.
Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet.
En zo kan ik nog een tijdje verder gaan.
Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand.
Bidden is o zo kinderachtig.
De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven.
Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet.
En zo kan ik nog een tijdje verder gaan.
-
Fazal
Méér bidden EB ..., nog méér bidden! Want wat, als een ander het niet doet ...!?ebenhaezer schreef:Het is voor een mens moeilijk om zich niet te laten verleiden door al het verkeerde wat we dagelijks horen en zien in deze wereld . Vooral nu zoveel dingen uitkomen van bedrog , ook uit de hoogste kringen ! Fraude in de overheid , gesjoemel met de administratie , kindermisbruik overal , en dan draait het meestal om het vermeerderen van hun rijkdom , of nog meer genot in losbandigheid , en wat voor trukken ze daarvoor gebruiken ! Het is gewoon walgelijk !
Met lieve groet , EB.
-
Fazal
En er bestaan nog altijd dieren- en ja zelfs mensoffers, om de duivel, en de duistere machten om zich heen te bestrijden! Geloof het maar, dat gebeurt nog steeds! Het (goede) doel(sic!) heiligt de middelen nietwaar!?EB schreef:Het is moeilijk voor iedereen , jong en oud , vooral omdat de omstandigheden niet goed zitten , geen werk , pesterijen , alleen achterblijven enz.
Toch heeft de Bijbel ook hier een goede raad voor : In Jac. 4:7-8. staat : ... biedt weerstand aan de duivel ( verleidingen ) , en hij zal van u vlieden . Of : nader tot God en Hij zal tot u naderen . En : blijf in Mij, gelijk Ik in u ( Joh. 15:4) .
Dit geeft een zekere bescherming in dit moeilijke leven , het is een garantie voor de overwinning over alle duistere machten om ons heen .
En verder hoop ik voor u dat jij nog altijd de pil neemt beste EB, want je zou zelfs op latere leeftijd nog wel eens moeder (van bvb een gereïncarneerde jezus) kunnen worden!?
Want god's wegen zijn ondoorgrondelijk weet je wel, en zijn plan is dus noch te door-, noch te voorzien!
-
socrates schreef:Wordt in dit topic met "nadenken" bedoeld, zelfstandig nadenken op basis van door ervaring ontstane inzichten, of volstaat het om te kunnen citeren wat anderen ooit zouden hebben gezegd en geschreven ?
Socrates , met ' nadenken ' , bedoel ik eenvoudig , dat ALLEN er mogen over nadenken wat hier aangereikt wordt door IEDEREEN die hier wil posten ; en dat gebeurt ook ! Of dat nu persoonlijke ervaringen zijn of iets wat we gelezen of gehoord hebben , doet er eigenlijk niet toe , als het de moeite waard is om er over na te denken , ook als sommigen het niet de moeite waard vinden . Daar is iedereen vrij van , ikzelf houd er van om mijn ervaringen en overtuiging ook mee te delen aan anderen , zoals Jan dat zei , en gelukkig MAG dat hier nog ! Is dat nu duidelijk Socy ? L. gr. EB.