Heeft God alles doen ontstaan?

hier is plaats voor alle wereldreligies

videoFred

16 jul 2007, 14:38

Gloria schreef:De mensen zoals U en Wil en zeker nog wel veel meer mensen, zijn bereid hierover te schrijven en te reageren en dát vind ik sterk! Waar ik zelf mee bezig ben om ergens iets te ontdekken dat antwoord zou kunnen geven op mijn vragen.
Beste Gloria,

Dit is eigenlijk een zijtak van het 'evolutie vs creatie' onderwerp.
Ik zal u een paar tips geven omtrent wat u te wachten staat:

1) U zult 500x moeten uitleggen dat u in een Schepper gelooft zonder Katholiek of iets anders te zijn. Ondanks dit, zal men de Katholieke Kerk er maar blijven bij sleuren. Dit gaat er blijkbaar bij sommigen maar niet in.

2) Sommigen zullen ernstig aan uw verstandelijke vermogens beginnen twijfelen en u beginnen aanspreken als was u een kleuter. U bent gewaarschuwd. :wink:

3) Om het even wat u zegt, altijd hebben ze tegen-argumenten. Uw argumenten beschouwen ze niet als argumenten.

4) Waarom weet ik niet, maar geloven in een Schepper is voor hen blijkbaar afschuwelijk en te gek voor woorden. Ze denken namelijk dat De Wetenschap (bijna) alles kan verklaren, tegenwoordig.

Wil en anderen, heb ik gelijk of heb ik gelijk? :lol:

Tot slot nog een opmerking omtrent dat Indianenverhaal. Denken jullie evolutionisten nu echt dat die Indianen kleuters waren of zo? Zo waren de mensen vroeger helemaal niet. Indianen voelden gewoon de magie achter alles. Indianen bezaten grote wijsheid.

Eén voorbeeld: ze doodden enkel een dier als ze het echt nodig hadden en gebruikten er alles van. De veel 'beschaafdere' blanken raasden als een pletwals over het Indianen continent en doodden ganse kudde's bisons voor de 'kick'. Snapt u het verschil tussen 'wilden' en 'beschaafden' nu wat beter?

Bliksem is het gevolg van positief en negatief geladen wolken, weten wij nu. Maar wat elektriciteit, magnetisme, licht en zwaartekracht nu echt zijn, daar weet de wetenschap nog steeds het fijne niet van, hoor. En ze geven dat ook toe. Stellen dat er geen Schepper is, is dus op zijn minst een overhaaste gevolgtrekking..

Het licht bijvoorbeeld gedraagt zich nu eens als materie, dan weer als golf. Men weet dat en houdt er rekening mee. Maar echt verklaren kunnen ze dat niet.

Fred.

Klaartje

16 jul 2007, 15:59

:wink: en al dat mystieke, onverklaarbare is dan het woord "GOD", zo simpel is dat.... AMEN !
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Gloria

17 jul 2007, 18:44

Ja, eigenlijk ben ik inderdaad zoekende naar iets wat meer zekerheid kan geven. Door naar alle meningen van de mensen te kijken, kan ik misschien er iets uithalen dat wat meer bevestiging geeft. De mensen die gewoon lekker kunnen geloven in alles zijn naar mijn mening het beste af...Zij geloven domweg in de kerk in God, in een hiernamaals etc...Die wanen zich in een onsterfelijke voortzetting...In het hele kerkgebeuren kan ik geen geloof aan hechten. Dát is gewoon mensengedoe en het liefst om de mensen onder controle te kunnen houden. (Kijk maar in de geschiedenis: de rol van de kerken!!!) Nee, áls ik iets moet geloven dan probeer ik dit via wetenschap te stoelen of minstens een steuntje te vinden om te kunnen geloven in een Supermacht. Het is net een golvende beweging: Hoe meer je weet hoe vaker je weer naar beden valt in je geloof in een Supermacht God. Dán weer klim je omhoog en denk je werkelijk het gevonden te hebben en wéét je als het ware dat er Iets moet zijn en Waarom..... The wishful thinking is zó sterk in de mens, dat de meeste mensen liever hun ogen sluiten voor een mógelijk misverstand....Hoe is het mogelijk dat zowat de hele wereld gelooft in een iets als Supermacht:GOD! Tot de meest primitieve mens toe die nooit een blanke heeft gezien, gelooft in een voortzetting in wat voor een vorm dan ook. Dit wishful thinking heeft ieder mens in zich, denk ik....
Wat ik probeer te weten is een druppel, wat ik niet weet is een oceaan...

foxrosie

17 jul 2007, 21:15

Beste Gloria,
Zekerheid, daar is het ons allemaal om te doen. Er is in het leven echter maar één zekerheid, en dat is de onherroepelijkheid van de dood. Die gedachte beangstigt natuurlijk iedereen, zelfs de "primitieve" mens. Het ligt dus voor de hand dat er door de eeuwen heen een alternatief werd gezocht. En dè oplossing vonden de slimmerikken (de bedienaren van de erediensten aller regios en tijden) in de creatie van God(en-werelden), met bijbehorend eeuwig leven vol heerlijkheden. Geruggesteund door de nodige mistieke rituelen gecombineerd aan een flinke afschrikking (je gaat naar de hel, o brandende gruwel, als je in staat van "dood"zonde sterft...) en je hebt het perfecte machtsapparaat in handen, je zegt het zelf, de kerken zijn er het voorbeeld van. 't Is zeker niet zo dat de wetenschap heden te dage alles verklaart. En het staat elke mens, wetenschapper of niet, bovendien vrij om al dan niet in een Opperwezen in welke vorm of gedaante dan ook te geloven. Maar héél véél "mysteries" van destijds hebben inmiddelijks toch een wetenschappelijke verantwoorde onderbouw gekregen en er is dus geen "geloof" meer nodig om die dingen te verklaren. Wat mij alvast elke morgen redenen geeft om met een blij gevoel weer op te staan en te denken "Hoera, ik leef, ik ben mij daar bovendien van bewust, ik ben nog altijd fit en gezond, en vandaag wordt weer een mooie dag". Zonder vooruitzicht op een eeuwig leven, en zonder angst voor de dood. En die angst voor de dood, die had ik wel, toen ik nog in een god geloofde.
The quick brown fox jumps over the lazy dog.

Gloria

21 jul 2007, 17:54

Vadaag heb ik een mailtje gestuurd naar een geleerde Stephen Hawking. Nu wil ik wel eens weten hoe zo'n knap hoofd als hij er over denkt. Zo'n man die vergeleken kan worden met Einstein en zelfs nóg meer weet, moet toch mij een antwoord kunnen geven, in ieder geval hoe híj over het hele gebeuren denkt...Zodra ik antwoord heb gekregen zal ik hier in ieder geval er over schrijven.

Klaartje

21 jul 2007, 18:53

Gloria schreef:Vadaag heb ik een mailtje gestuurd naar een geleerde Stephen Hawking. Nu wil ik wel eens weten hoe zo'n knap hoofd als hij er over denkt. Zo'n man die vergeleken kan worden met Einstein en zelfs nóg meer weet, moet toch mij een antwoord kunnen geven, in ieder geval hoe híj over het hele gebeuren denkt...Zodra ik antwoord heb gekregen zal ik hier in ieder geval er over schrijven.
:idea: meen je dat Gloria? Wat is zijn mailadres, want ik zit ook nog met vele vraagjes..... interessant om eens te horen wat hij erover denkt!
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."

Gloria

29 jul 2007, 21:52

Lat ik nu eerst even afwachten of ik überhaupt een antwoord krijg. Er werd al gewaarschuwd dat sit niet zo snel zou gebeuren, gezien zijn ziekte. Zijn E-mailadres kwam ik tegen ergens bij een wetenschappelijke site. Ik dacht zo van: je weet het maar nooit, even schrijven en kijken of je antwoord krijgt....Zoals beloofd, ik laat het meteen weten hier op het forum als ik antwoord heb gekregen, want dan loont het je moeite ook om eveneens naar hem te schrijven! En waarom zou ik het niet eens proberen zulke geleerden te schrijven? Of het nu Engels, Duits of in het Spaans is, dat maakt mij niets uit! Als ik maar mijn honger naar wetenschap kan stillen!

Klaartje

29 jul 2007, 23:24

:wink: en JA.... Gloria je hebt overschot van gelijk !
Ben toch erg benieuwd hoor !! SUCCES :idea:

Gloria

02 aug 2007, 22:18

Misschien beeld ik mij te veel in dat die belangrijke mensen mijn vragen willen beantwoorden, maar als je niet probeert dan gebeurt er helemáál niets. Dus moet ik rustig afwachten of ik antwoord krijg en ik zal geen seconde wachten om het hier te melden!!!

pastoor

02 aug 2007, 23:35

Er liggen een tiental vragen in de mailbox van Stephen Hawking.
Zie internet.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

zotspook

03 aug 2007, 01:12

Wat moeten we ons van een godheid voorstellen? Een wezen? Een ding? Een iets? Een niets of wat? Velen geloven in een leven na de dood , dit om een betekenis te geven aan dit aardse leven, velen leven met die vraag waarom leven we eigenlijk en wat is de betekenis ervan? En daar willen we natuurlijk ook een antwoord op. Wat er na ons leven komt, tja dat weet nou niemand, daar is nog nooit iemand van terug gekomen, en daar zal ook niemand van terugkomen. die mensen hebben geleefd en wat er nu van hun geworden is tja das een groot mysterie, de mens zoekt altijd naar de zin van dat mysterie, maar vindt ook niet altijd het juiste antwoord hierop. En naar het wetenschappelijk onderzoek waarom zoekt hij eigenlijk? of wat is de betekenis hiervan? Hij is op zoek naar wat? En zoekt maar altijd verder? Waarom? Om het leven gemakkelijker te maken, Te rekken? zieken genezen? enz. En waarom kennen we onze sterfdatum niet? Waarom leeft de ene kort en de andere lang? Sommige beseffen nog niet dat ze geleefd hebben. Wat is hier de betekenis van? Iedereen is anders, je zal nooit twee dezelfde mensen vinden, en over de keuze van ons geslacht hebben we ook geen inbreng gehad. Wat is de bedoeling van het zoeken van de mens.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad

Gloria

03 aug 2007, 01:45

De mens blijft zoeken in de hoop dat het toch niet afgelopen zal zijn als je sterft...Een wishful thinking, noemt men dit. Ja, en hoe verder ik kom in de wetenschap hoe moeilijker ik het er allemaal mee krijg. Een geleerde schreef laatst over de mogelijkheid van het bestaan van meerdere heelallen die parallel naast elkaar zouden bestaan. Een "landschap"noemt men dat. Als we nu alleen nagaan wat er alleen al in ons heelalletje aanwezig is en zeker weten ook genoeg planeten met intelligent leven die hoger, gelijk en lagen dan wij ontwikkeld zullen zijn. Al deze "mensen"hebben dan een onstoffelijk deel en dat scheidt bij het sterven van het lichaam en zou dan in een "toestand of plaats"komen hetgeen wij noemen de gene zijden of "het leven na de dood". Neem nu even aan dat er inderdaad iets is wat duidt op een "leven"na de dood, dan vraag ik mij af wat moet er in Gods Naam moeten al die "zielen" die geleefd hebben door de triljoenen jaren heen in dit universum maar ook in ál die andere heelallen?????Grote genade dit is onvoorstelbaar en ik zie het nut niet in om al die "zielen"dan te "bewaren". Waarvoor dan? Met wat voor doel of wat voor nut heeft het om al die "zielen"te laten "voortbestaan"? Zijn wij dan zó bang om voor eeuwig en altijd op te houden met te bestaan? Waar waren wij voor onze geboorte en waar zijn we na de dood, dat weet niemand en dat zal ook zo blijven. Hoe meer ik er over denk hoe enger het is en je MOET het accepteren anders leef je in angst en dat helpt toch niet....Het wonderlijke is dat zelfs grote geleerden geloven in een voortzetting...of bedotten zij zichzelf ook?
Sinds ik ben gaan begrijpen dat er een oneindig NIETS bestaat waarin het Iets ontstond en als diffirent fenomeen nu door blijft gaan in die voege: heelal na heelal en parallel ook nog..., sinds die tijd begrijp ik niet meer dat er een leven na dit leven bestaan kan om de eenvoudige reden dat ik het nut er niet van in kan zien. Alhoewel ik het héél graag zou willen geloven en begrijpen maar dat is mijn gevoel en mijn verstand vertelt mij de nutteloosheid van het "bewaren"van al die "ziele"ergens, ja érgens.....in het grote NIETS, dan? Als dát de oplossing zou zijn dan vertoeft daar ook de GOD die ik parallel zie aan het grote NIETS, immers het NIETS heeft geen begin noch een einde en dat heeft GOD ook niet, dan....Dan komt hier nóg iets....Waar komen dan die "zielen"vandaan die dan in het lichaam treden van de baby die in de moederschoot zich ontwikkelt? Dan zou "ergens"in het NIETS zielen ontstaan en dat zou God voor zijn rekening moeten nemen, maar aan het einde wat moeten die zielen toch in de eeuwigheid en wat voor nut hebben zij dan? Ja, beste mensen dit is even zware kost en denk maar eens diep na dan hoor ik de reactie er wel op.....

Klaartje

03 aug 2007, 08:39

:wink: Gloria pijnig je hersens er niet over, onze hersens zijn niet gemaakt om dit allemaal te begrijpen ..... en het is ook voor mijn part allemaal symbolische taal omdat "de" mens zo graag een zin en betekenis wil geven aan dit leven en het eeuwig wil laten duren. Niet soms??
Laatst gewijzigd door Klaartje op 04 aug 2007, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gloria

04 aug 2007, 18:29

Juist omdat het symbolisch zal zijn begrijp ik niet dat zelfs de meest geleerde theologen geloven in een soort voortbestaan en dat er een God is die dit alles leidt...Ook echte geleerden in vele andere richtingen geloven en dan vraag ik mij af of ze expres hun ogen sluiten of met de stille hoop rondlopen en ook zeggen: Het is te groot voor onze hersenen om dit te begrijpen en dus dit vraagstuk van zich afzetten en dus verstandig zijn om hun bestudeerde hersens niet hierover te breken. Sinds enige tijd voel ik mij wél enigszins verloren....en blijf daarom naar geleerden hengelen en kijken wat zij te zeggen hebben hierover....
Zie het als iemand die een nare ziekte heeft onder de leden en steeds overal probeert meer te weten te komen met de heimelijke hoop misschien ergens een genezing te vinden.....Zo vergaat het met mij....dat ik hoop een antwoord te vinden of een bevestiging....

Gloria

11 apr 2010, 14:06

Ondertussen heb ik verder nagedacht over het onderwerp van De Schepper. Ik denk dat ik weet wie God is...Dat is nl. het grote NIETS waar alles in gebeurt. Het NIETS heeft geen begin en ook geen eind in tijd,plaats en afstand. Nu hoorde ik laatst een mooie zin: Door een onstabiliteit in het NIETS ontstond er IETS...In ieder geval ben ik nu zover dat ik weet hoe ik mij een gedachte kan vormen over het fenomeen GOD.Als je nu God koppelt aan het NIETS dan weet je dat hij ook oneindig is net als het NIETS. Alleen het wonderlijke is dat in het NIETS ooit IETS is ontstaan. Hoe en wat is hier niet van belang, alleen dat er IETS kwam en daarna het hele proces voortzette tot nu toe en in de toekomst. Of er ooit weer een geheel NIETS zou zijn lijkt mij moeilijk in te denken daar het proces eenmaal op gang is gezet en het schijnt door te gaan. Normaal heeft alles wat IETS is een begin en ook een eind, maar hier is een proces dat steeds weer overgenomen wordt door nieuwe ontwikkelingen. Denk maar aan al die sterren die steeds bijkomen en waarvan ook weer doven. De heelallen die naast het onze bestaan die gaan en ook weer nieuwe komen. Zoals het onze die ooit zal ophouden, maar er ook weer nieuwe heelallen ontstaan in het NIETS.

Zover ben ik dan dat ik weet dat een GOD een groot NIETS is en ook eeuwig is.De vraag hóe uit het NIETS ooit IETS is ontstaan, zal men nooit achter komen. Vandaar er zo mooi gezegd werd dat er een onstabiliteit was in het NIETS en dat er toen IETS kwam...Mooi,hé!